freek schreef:eilander schreef:Ik ben het helemaal eens met @Ad Anker. Het lijkt er ook op dat @freek op een andere (en m.i. onjuiste) manier aankijkt tegen de prediking. Als je het niet meer beschouwt als Gods Woord en de predikant niet ziet als "gezant van Christuswege", alleen dán is er naar mijn mening ruimte voor dit soort bespiegelingen over een preek.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens schuldig maak aan allerlei soorten van commentaar, maar ik geloof niet dat dat goed is.
Ik zeg niet eens dat ik je mening niet deel. Maar jij lijkt er vanuit te gaan dat elke preek per definitie Gods Woord is. Ongeacht wat een dominee er zelf voor doet. Dat lijkt me toch pertinent niet het geval. Zolang het om een vrijzinnige dominee gaat, zul je m'n mening nog wel delen. Maar zodra een dominee zijn preek eenzijdig insteekt? Of zich gewoon niet heeft voorbereid? Etc.
Ik vind dit best lastig, om eerlijk te zijn. De preek van een vrijzinnige dominee moet, evenals elke preek, getoetst worden aan Gods Woord.
Als de preek is ingestoken vanuit de gedachte "alle spreken over Boven komt van beneden" dan ben je daar snel klaar mee.
Als een preek eenzijdig is, is dat lastiger. Zeker als de prediking als geheel eenzijdig is, moet je je afvragen of dat naar Gods Woord is. Maar ik geloof niet dat het vruchtbaar is als we met een checklist in de kerk zitten om af te vinken wat er wel klopt en niet klopt.
Of een dominee zich niet heeft voorbereid, is een nog lastiger criterium.
Toch denk ik dat de grondhouding moet zijn: "dit is Gods Woord deze morgen/middag/avond voor mij, wat heeft de Heere nu tegen mij te zeggen?".