Zorgen over de tweede dienst

ejvl

Re: Zorgen over de tweede dienst

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
Ezen schreef:De prediker moet dan wel Gods Woord brengen en niet eigen mening. Dat zie je toch vaak in behoudende kring dat de preek er al is, maar er nog een tekst bij moet die dan ook verkondigd wat de dominee wil zeggen.
Overbekende woorden hebben de ernstigste gehoorscrisis teweeg gebracht in ons land sinds de reformatie.
Kun je dit preciezer maken? Wat bedoel je met vaak? Kun je er een getal aan hangen met onderbouwing?
Hij bedoelt gewoon dat er steeds een andere tekst als kapstok wordt gebruikt om hetzelfde verhaal te houden.
Komt het voor? Ja, helaas.
Is het overal zo? Natuurlijk niet, gelukkig niet.
Martijn

Bericht door Martijn »

Zeemeeuw schreef:@Martijn. Het lijkt mij beter om de Heidelbergse Cathechismus te noemen wat het is, namelijk: een Belijdenisgeschrift. Het komt bij mij altijd wat neerbuigend over als onze Belijdenisgeschriftenen (slechts) 'menselijk geschriften' genoemd worden. Wat meer respect is niet misplaatst.
Ten opzichte van de bijbel is het een menselijk geschrift.
Martijn

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:
Martijn schreef:
Tiberius schreef:
Martijn schreef:Daar komt bij dat er toch gepreekt wordt uit een menselijk geschrift wat tijd gebonden is, denk aan de vraag over bijvoorbeeld de Paapse mis.
Hoe kom je er bij dat die vraag tijdgebonden zou zijn? :jongle
Volgens mij hoef ik je daar geen uitleg over te geven. ::bye
Volgens mij wel. Ik begrijp niet hoe je daar bij komt. Je kan je bewering toch wel onderbouwen?
Je hebt gelijk dat het eerste gedeelte van het antwoord zeker niet tijd gebonden is, dat is een heel mooi gedeelte. Het gaat mij er meer om dat het in de praktijk hoor dat het nog steeds gaat over de paapse mis en dat noem ik tijdgebonden omdat in de tijd dat de HC werd geschreven de mensen uit de Roomse Kerk kwamen en het verschil moesten weten. Nu hoeft dat niet meer uitgelegd te worden want we komen daar in de praktijk zelden tot niet mee in aanraking.
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:Ik ben het helemaal eens met @Ad Anker. Het lijkt er ook op dat @freek op een andere (en m.i. onjuiste) manier aankijkt tegen de prediking. Als je het niet meer beschouwt als Gods Woord en de predikant niet ziet als "gezant van Christuswege", alleen dán is er naar mijn mening ruimte voor dit soort bespiegelingen over een preek.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens schuldig maak aan allerlei soorten van commentaar, maar ik geloof niet dat dat goed is.
Ik zeg niet eens dat ik je mening niet deel. Maar jij lijkt er vanuit te gaan dat elke preek per definitie Gods Woord is. Ongeacht wat een dominee er zelf voor doet. Dat lijkt me toch pertinent niet het geval. Zolang het om een vrijzinnige dominee gaat, zul je m'n mening nog wel delen. Maar zodra een dominee zijn preek eenzijdig insteekt? Of zich gewoon niet heeft voorbereid? Etc.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:
eilander schreef:Ik ben het helemaal eens met @Ad Anker. Het lijkt er ook op dat @freek op een andere (en m.i. onjuiste) manier aankijkt tegen de prediking. Als je het niet meer beschouwt als Gods Woord en de predikant niet ziet als "gezant van Christuswege", alleen dán is er naar mijn mening ruimte voor dit soort bespiegelingen over een preek.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens schuldig maak aan allerlei soorten van commentaar, maar ik geloof niet dat dat goed is.
Ik zeg niet eens dat ik je mening niet deel. Maar jij lijkt er vanuit te gaan dat elke preek per definitie Gods Woord is. Ongeacht wat een dominee er zelf voor doet. Dat lijkt me toch pertinent niet het geval. Zolang het om een vrijzinnige dominee gaat, zul je m'n mening nog wel delen. Maar zodra een dominee zijn preek eenzijdig insteekt? Of zich gewoon niet heeft voorbereid? Etc.
Ik vind dit best lastig, om eerlijk te zijn. De preek van een vrijzinnige dominee moet, evenals elke preek, getoetst worden aan Gods Woord.
Als de preek is ingestoken vanuit de gedachte "alle spreken over Boven komt van beneden" dan ben je daar snel klaar mee.
Als een preek eenzijdig is, is dat lastiger. Zeker als de prediking als geheel eenzijdig is, moet je je afvragen of dat naar Gods Woord is. Maar ik geloof niet dat het vruchtbaar is als we met een checklist in de kerk zitten om af te vinken wat er wel klopt en niet klopt.
Of een dominee zich niet heeft voorbereid, is een nog lastiger criterium.
Toch denk ik dat de grondhouding moet zijn: "dit is Gods Woord deze morgen/middag/avond voor mij, wat heeft de Heere nu tegen mij te zeggen?".
Plaats reactie