Reformatorische inrichting

-DIA-

Re: Reformatorische inrichting

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb ook geen boekenkast, wel 2 boeken planken (maar goed dat is niet in de woonkamer) waar mijn theologische boeken opstaan ze staan bijna allemaal op chronologische volgorde van aankoopdatum. Ik heb een Excelbestand gemaakt waar mijn boeken instaan dus kan het altijd wel vinden als ik een boek zoek.
Zo'n Excelbestand is inderdaad heel handig. Ik heb zelf een begin gemaakt om zo een overzocht te maken van de preken op mijn computer. Ook voor boeken is het heel handig. Ik moet zeggen dat ik mezelf nogal eens betrap op een 'steenblokkiaanse' boekenkastindeling... Dat is in de praktijk niet altijd handig.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb overal boeken staan. In boekenkasten, op tafeltjes, naast mijn stoel, naast bed, onder de salontafel enz.
Mijn historische boeken sorteer ik op periode en daarbinnen op onderwerp. Theologie is een beetje een rommeltje.
Ik sorteer wel op dogmatiek, meditatief,kerkgeschiedenis maar ook zet ik de puriteinen bij elkaar ,nederlandse oudvaders,verkaringen/preken over de 3FvE ,lijdenstijd enz.

De meeste boeken kan ik in een enkele minuut vinden zoniet heb ik het uitgeleend.....en die komen helaas niet allemaal terug. Toch maar eens gaan bijhouden wie welk boek heeft van mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Isala

Bericht door Isala »

Een reformatorisch interieur, ziet dat er niet sober uit?
Veel stoelen om een grote tafel om je naaste gastvrij te kunnen onthalen.
Hora est!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben meer van de e-books. Dat neemt makkelijker mee, je hoeft ze niet af te stoffen en het kost geen ruimte.
En als je overlijdt, wordt er ook geen ruzie over gemaakt: ieder die wil, kan een kopietje maken.
DDD

Bericht door DDD »

Isala schreef:Een reformatorisch interieur, ziet dat er niet sober uit?
Veel stoelen om een grote tafel om je naaste gastvrij te kunnen onthalen.
Eens. Dat lijkt me een van de ware kenmerken. Maar wat is sober? Sober kan wel klasse hebben.

Ik vind het lastig om mijn persoonlijke smaak niet mee te laten wegen in wat ik een christelijke inrichting vind. Maar ik vind het andersom wel schokkend om te zien dat er kennelijk ook mensen zijn die zich schijnbaar nog nooit afgevraagd hebben of hun huisinrichting wel christelijk is. En die zich ondertussen wel druk maken over dogmatische kleinigheden.
Dodo

Bericht door Dodo »

Nou, je kunt ook overdrijven. Er bestaat niet zoiets als christelijke wooninrichting. Natuurlijk zijn er dingen die je niet of juist wel verwacht bij christenen, maar dat is iets anders dan christelijke, laat staan reformatorische woninginrichting.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het dus niet mee eens. Het ware geloof doortrekt alle levensterreinen. Ik beweer niet dat je als christen perse de boontjes anders moet koken dan de ongelovige buren, maar mijns inziens heeft het ware geloof vanzelfsprekend gevolgen voor de inrichting van je huis.

Waarmee ik niet wil zeggen dat zulks zit in apartheden, helemaal niet.
Dodo

Bericht door Dodo »

Zeg het maar dan. Wat is een christelijke of zelfs reformatorische woninginrichting?
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Nou, je kunt ook overdrijven. Er bestaat niet zoiets als christelijke wooninrichting. Natuurlijk zijn er dingen die je niet of juist wel verwacht bij christenen, maar dat is iets anders dan christelijke, laat staan reformatorische woninginrichting.
Als je de advertenties in Terdege e.d. ziet, zie je idd geen verschil. Het is vooral niet sober te noemen. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Wat is een christelijke of zelfs reformatorische woninginrichting?
Er bestaat natuurlijk geen reformatorische woninginrichting.
Wel een christelijke: een huis wat openstaat voor heel het gezin en voor de naaste.
Maar dat heeft alles met je hart te maken. Niet met geld, mode of interieurstijlen.
Maar het mag wel gezellig in huis zijn, en daar mag je aandacht aan besteden.
Hora est!
Desiree

Bericht door Desiree »

En toch merk je het als mensen christelijk zijn. Refo niet persé, maar christelijk wel. Ieder op z'n eigen wijze. Dat vind ik altijd wel boeiend.

Maar volgens Jan de Bouvrie zie je aan de kleding van de mensen, welke inrichting ze thuis willen hebben... grappig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik denk anders dat Van Ewijk hier een gat in de markt ontdekt heeft!
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Zeg het maar dan. Wat is een christelijke of zelfs reformatorische woninginrichting?
Als ik zeg dat het ware geloof gevolgen heeft voor de inrichting van je huis, kun je daarmee niet spreken van 'een christelijke woninginrichting', natuurlijk. Maar dat betekent wel dat er bepaalde kenmerken zijn die belangrijk zijn voor een christelijk leven.

Gastvrijheid is daar een onderdeel van. Dat werd al genoemd. Soberheid is daar mijns inziens ook een onderdeel van. Wat niet hetzelfde is als goedkoop of smakeloos.

Ik denk dat mogelijk nog wel meer aspecten benoemd kunnen worden.
Terri

Bericht door Terri »

Iemand zei laatst dat zij aan de 'invulling' van iemands vensterbank kon zien wat voor een soort persoon daar achter stak.
Ik ben er eens op gaan letten, tot m'n plezier kwam het best vaak uit.
Zo ook onze inrichting van ons huis denk ik nu n.a.v. dit topic.
En soms...zit je er helemaal naast :huhu
Dodo

Bericht door Dodo »

Dat vraag ik me af. Ik denk dat je vensterbank is wat je wil laten zien, een soort etalage. De trapkast last waarschijnlijk meer van je als persoon zien.
Plaats reactie