Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)
Geplaatst: 22 sep 2015, 20:56
Ik heb juist het idee dat er in gkv-kringen separerender wordt gepreekt dan 30 jaar geleden. Maar ik kom niet vaak in de gkv.
Absoluut niet waar. Ik beluister uit interesse wel eens een GKv preek( je) maar hoor nooit enige separatie. Zeker niet tussen dood en levend .DDD schreef:Ik heb juist het idee dat er in gkv-kringen separerender wordt gepreekt dan 30 jaar geleden. Maar ik kom niet vaak in de gkv.
Dat laatste was nu juist aan de orde.DDD schreef:Het voeren van een gesprek over het gebed is op zich niet ongereformeerd. Onverhoord oordelen wel. Van een feel-good-discussie is hierboven niet gebleken. Het zou mij niets verbazen als zo'n gesprek meer zinnigs oplevert dan menige Bijbellezing.Luther schreef:Het is inderdaad een ernstig verwijt, daar loop ik ook niet voor weg.DDD schreef:Ik zie niet de minste gelijkenis met yoga, of het moet de cirkel zijn. Maar dan zou een avondmaalsbediening ook op yoga lijken.
Ik vind het een ongemotiveerd en ernstig verwijt. Dat zou hier op het forum niet moeten voorkomen.
Maar mensen die onder de naam 'gereformeerd' de eredienst inwisselen voor een feel-good-discussie, kan ik maar moeilijk serieus nemen. Vorm is niet neutraal ten opzichte van de inhoud.
Zolang een dergelijke bijeenkomst niet ten koste gaat van de evangelieverkondiging zie ik er niets ongereformeerds in.
Wat een onterecht verwijt!Luther schreef:Lijkt meer op yoga, dan op een eredienst.Mara schreef:Zomaar een zondagmiddag, ergens in een CGK/NGK gemeente:
Wij geloven dat Jezus Christus het door zijn dood voor mensen mogelijk heeft gemaakt om kind van God te zijn. Toen Jezus terug naar de hemel ging, stuurde hij de Heilige Geest om de gelovigen te ondersteunen, te inspireren en mensen op God te wijzen.
Komende zondagmiddag is de tweede Binnenste Cirkel in een serie van drie pilot-diensten. Na een korte viering gaat een kring van 7-10 mensen (waaronder de kerkenraadsleden) een geestelijk gesprek voeren over GEBED. Om die binnenste cirkel is een grotere kring luisteraars. Zij volgen het gesprek en kunnen als ze willen in de binnenste kring gaan zitten en meespreken. Om alles ruimte in de tijd te geven, beginnen we deze bijeenkomst om 16.00 uur. Het gesprek is van half vijf tot ongeveer zes uur. Daarna is er de gelegenheid om zelf meegebracht brood gezamenlijk te nuttigen. Dat geeft ook gelegenheid om samen nog even na te praten.
Ik weet niet hoe de (sommige) andere CGKers erover denken, maar hier herken ik niet "onze" kerk in.
Van dit soort experimenten gaan de CGK en andere gereformeerde kerken kapot. Erediensten inwisselen voor bijbelstudieclubjes, dat heeft niets met gewoonten te maken. Dat is nieuwlichterij, omdat men toch wat moet als de middagdienst slecht bezocht wordt.ejvl schreef:Wat een onterecht verwijt!Luther schreef:Lijkt meer op yoga, dan op een eredienst.Mara schreef:Zomaar een zondagmiddag, ergens in een CGK/NGK gemeente:
Wij geloven dat Jezus Christus het door zijn dood voor mensen mogelijk heeft gemaakt om kind van God te zijn. Toen Jezus terug naar de hemel ging, stuurde hij de Heilige Geest om de gelovigen te ondersteunen, te inspireren en mensen op God te wijzen.
Komende zondagmiddag is de tweede Binnenste Cirkel in een serie van drie pilot-diensten. Na een korte viering gaat een kring van 7-10 mensen (waaronder de kerkenraadsleden) een geestelijk gesprek voeren over GEBED. Om die binnenste cirkel is een grotere kring luisteraars. Zij volgen het gesprek en kunnen als ze willen in de binnenste kring gaan zitten en meespreken. Om alles ruimte in de tijd te geven, beginnen we deze bijeenkomst om 16.00 uur. Het gesprek is van half vijf tot ongeveer zes uur. Daarna is er de gelegenheid om zelf meegebracht brood gezamenlijk te nuttigen. Dat geeft ook gelegenheid om samen nog even na te praten.
Ik weet niet hoe de (sommige) andere CGKers erover denken, maar hier herken ik niet "onze" kerk in.
Als bepaalde kerken bepaalde gewoonten hebben is daar niets mis mee!
Hoe kom je toch bij zulke uitspraken?
Wij zijn het niet gewend, dan maar direct veroordelen zonder iets inhoudelijks gehoord of gezien te hebben?
Veroordeel mensen en kerken niet op gewoonten of tradities maar alleen op inhoud!
Ik ben bang dat dit in meer GG's gaande is.DDD schreef:
Integendeel, de enige GG die ik ken waar de middagdiensten minder worden bezocht, behoort qua dominee tot de midden/rechterflank van de GG. De leden behoren in het algemeen tot het midden.
Ten eerste hoeven het geen experimenten te zijn, maar kan een al oudere gewoonte zijn die al enige jaren bestaat.Luther schreef: Van dit soort experimenten gaan de CGK en andere gereformeerde kerken kapot. Erediensten inwisselen voor bijbelstudieclubjes, dat heeft niets met gewoonten te maken. Dat is nieuwlichterij, omdat men toch wat moet als de middagdienst slecht bezocht wordt.
Ooit vroeg een gereformeerde (dolerende) dominee aan ds. G. Schipaanboord (GG Rotterdam-Zuid) waarom bij hem de middagdienst zo goed bezocht werd, en bij hem de mensen thuis bleven. Schipaanboords antwoord was kort: Dan mot je de waerheid preken, man!
Misschien heb je gelijk. Maar de inhoud en mogelijk de lengte van de dienst speelt ook een belangrijke rol, denk ik zo. Ik denk dat het precies dezelfde situatie is als die ik beschreef, zij het in een andere plaats...Wilhelm schreef:Ik ben bang dat dit in meer GG's gaande is.DDD schreef:
Integendeel, de enige GG die ik ken waar de middagdiensten minder worden bezocht, behoort qua dominee tot de midden/rechterflank van de GG. De leden behoren in het algemeen tot het midden.
In onze gemeente zie ik het ook. Nog maar recent een nieuwe predikant. In het begin erg druk, maar nu zie je zeker bij de middagdiensten al hele lege plekken. Het kan natuurlijk best aan de inhoud liggen, dat speelt ook wel een beetje, maar ik vermoed dat dit meer een algemene ontwikkeling is.
Laten we het idd over de inhoud hebben. Of men nu in een cirkel wil zitten, op de hurken op een matje en tussendoor fitness wil bedrijven of anderzinds lijkt me niet zo interessant. Wat telt is de inhoud. Mijn verwijzing naar yoga gaat niet over de vorm (dat valt ook niet echt te beoordelen als een audio preek wordt beluisterd) maar over de inhoud.Wim Anker schreef:Dank voor dit heldere inkijkje van de GKV. Maar hoe kan jij dit nu "gereformeerd" noemen? Verander wat namen en deze preek is bruikbaar als een training "voel je lekker met yoga".DDD schreef:Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.huisman schreef:Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Hier een link van een preek: Johannus 3 vs 5-6
site: Site Jos Douma
modesto schreef:L@ther, hoe diep is de kentering in je denken waarvan je in het "vluchtelingen"-topic blijk gaf? De lankmoedigheid en betrokkenheid bij een ander waarmee je daar sprak, zou elke discussie op dit forum moeten doordrenken. Waarom val je in deze topic weer terug in je oude manieren?
En zo gaat dat ook vaak tijdens gesprekken.Wim Anker schreef: En in dit topic ontaard het nu weer in wat gezeur over de lege plekken in de kerkbanken en wat gefilosofeer of dat nu komt door de predikant, de preek, de preekstoel, de kerkbank of mat en de positie van deze t.o.v. het middelpunt van de wereld (lees=ik)
En ik denk dat lege banken veel zeggen over een vervreemding van de prediking. Ik heb wel CGK-diensten gehoord waarbij ik moest denken aan eerbiedwaardige oude voorgangers als prof. Wisse, of ds. F. Bakker. Zouden deze zich hier nog in kunnen vinden? Als men het oude wil afwerpen (wat men in veel kerken al heeft gedaan) kan men beter opnieuw beginnen, zonder de 'last van het verleden'.Mara schreef:En zo gaat dat ook vaak tijdens gesprekken.Wim Anker schreef: En in dit topic ontaard het nu weer in wat gezeur over de lege plekken in de kerkbanken en wat gefilosofeer of dat nu komt door de predikant, de preek, de preekstoel, de kerkbank of mat en de positie van deze t.o.v. het middelpunt van de wereld (lees=ik)
Maar hoe komt het nou dat de CGK toenadering zoekt tot de NGK of GKv?
Die lege banken, de slechte opkomst (in de middagdienst), de hang naar verbroedering, want al die verschillende kerken is toch niet wat God wil?
En op zich is het een goed streven, zoeken naar eenheid, maar dat zoeken blijkt dan gepaard te gaan met hang naar "verlichting" - en dan bedoel ik niet meer geestelijk licht vragen - zodat het wat luchtiger en toegankelijker wordt.
Anno 2015 wordt de kerkmens kennelijk gezien als dommer, want nadat de HSV was ingevoerd zie je ook steeds vaker dat de predikant tijdens het lezen van het te behandelen Bijbelgedeelte, uit gaat leggen wat een woord betekent.
Eigenlijk zie je een discrepantie, er wordt veel meer uitgelegd, alsof de kerk vol zit met onnozele mensen die voor het eerst een dienst bezoeken, anderzijds wordt ertoe opgeroepen om Gods Woord te bestuderen. En een groep aanvaardt zelfs de 3FvE niet meer, want men ziet alleen de Bijbel als waarachtig. Al het andere is menselijk schrijfsel.
Samengevat, ipv dat er naar elkaar toe wordt gegroeid, is de verwijdering m.i. groter dan ooit.
En ik denk zelf dat het gebrek aan trouw (een levenlang lid blijven, trouwe opkomst naar de diensten) een zeer grote rol speelt.