Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ds Moerkerken er gelukkig niet bij schreef dat mensen die geen standenleer aanhangen vaak de E-V-D van de HC loochenen cq daar kritiek op hebben. Dat is namelijk ook volkomen uit de lucht gegrepen.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Tenslotte Pim: Ik ben het helemaal met Ds. Moerkerken eens dat een prediking waarin zo weiniog over de 'standen' wordt gehoord, voluit schriftuurlijkm kan zijn. daar gaat het nu hier ook helemaal niet om. Het enige wat ik doe is het in mijn ogen Bijbelse van het onderscheid tussen verschillende geloofsoefeneningen onderstrepen. Over een kam scheren is er dus niet bij, wat niet weg neemt - en daarom schreef ik vaak - dat er mensen zijn die wel op beide aspecten (volgorderlijkheid 3 stukken HC en standen) kritiek hebben en daar hele dikke boeken over schrijven.
Opwas in de genade wil niet zeggen dat er een weg is met opeenvolgende zaken zoals van de discipelen of van Jakob. Ik ben een beetje bang dat de weg van de discipelen als normatief gezien wordt, en die van de moordenaar als uitzondering. Hoe vaak zegt de Heere Jezus niet 'uw geloof heeft u behouden?' Deze behouden mensen (gerechtvaardigd voor God door het geloof) zullen allen nog veel geleerd hebben en zichzelf vaak tegengekomen zijn denk ik, maar of ze ook de normatieve weg van de discipelen gegaan zijn, zou ik niet durven zeggen.Ad 1: Nergens in Bethel en Pniël staat dat het zo beleefd moet worden. De Heere kan ook in één keer met z'n volk afrekenen. Zie de mordenaar aan het kruis. Vaak is het in het leven echter een opwassen, meer geleidelijk en dan geven de twee geschiedenissen die Ds. Moerkerken behandelt daarvoor schriftuurlijke aanknopingspunten.
Mijn persoonlijke mening:
M.i. worden accenten (de verhouding regel/uitzonderinig) niet altijd juist gelegd. Misschien was de weg van de discipelen juist wel een uitzonderlijke weg? En de weg van behoud door het geloof en groeien in het geloof meer de weg van Gods kinderen?!