Systematiseren van de heilsweg

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Tenslotte Pim: Ik ben het helemaal met Ds. Moerkerken eens dat een prediking waarin zo weiniog over de 'standen' wordt gehoord, voluit schriftuurlijkm kan zijn. daar gaat het nu hier ook helemaal niet om. Het enige wat ik doe is het in mijn ogen Bijbelse van het onderscheid tussen verschillende geloofsoefeneningen onderstrepen. Over een kam scheren is er dus niet bij, wat niet weg neemt - en daarom schreef ik vaak - dat er mensen zijn die wel op beide aspecten (volgorderlijkheid 3 stukken HC en standen) kritiek hebben en daar hele dikke boeken over schrijven.
Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ds Moerkerken er gelukkig niet bij schreef dat mensen die geen standenleer aanhangen vaak de E-V-D van de HC loochenen cq daar kritiek op hebben. Dat is namelijk ook volkomen uit de lucht gegrepen.
Ad 1: Nergens in Bethel en Pniël staat dat het zo beleefd moet worden. De Heere kan ook in één keer met z'n volk afrekenen. Zie de mordenaar aan het kruis. Vaak is het in het leven echter een opwassen, meer geleidelijk en dan geven de twee geschiedenissen die Ds. Moerkerken behandelt daarvoor schriftuurlijke aanknopingspunten.
Opwas in de genade wil niet zeggen dat er een weg is met opeenvolgende zaken zoals van de discipelen of van Jakob. Ik ben een beetje bang dat de weg van de discipelen als normatief gezien wordt, en die van de moordenaar als uitzondering. Hoe vaak zegt de Heere Jezus niet 'uw geloof heeft u behouden?' Deze behouden mensen (gerechtvaardigd voor God door het geloof) zullen allen nog veel geleerd hebben en zichzelf vaak tegengekomen zijn denk ik, maar of ze ook de normatieve weg van de discipelen gegaan zijn, zou ik niet durven zeggen.

Mijn persoonlijke mening:

M.i. worden accenten (de verhouding regel/uitzonderinig) niet altijd juist gelegd. Misschien was de weg van de discipelen juist wel een uitzonderlijke weg? En de weg van behoud door het geloof en groeien in het geloof meer de weg van Gods kinderen?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door refo
Als je werkelijk ellende-verlossing-dankbaarheid hebt beleefd (ik zeg werkelijk) dan zal die verlossing zo oplichten, dat de behoefte om over 'ellende' te praten te enenmale ontbreekt.
Dit herken ik! Maar dat hoor je zo niet veel?!
Heb op de zendingsmarkt van de Ger Gemeente van Gouda een boekje van Woelderink gekocht over de eerste 7 zondagen van de HC. ;) Ik mag het natuurlijk niet aanbevelen, want ik mocht het niets eens kopen (gauw in de tas gestopt), maar 't is wel helder.
Jac

Bericht door Jac »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Adrianus kan wel beweren dat het niet zo bedoeld is, maar het is wel frappant dat de studenten van de theologische school allemaal hetzelfde geluid geven
Dat zal de bedoeling ook wel zijn, een schriftuurlijk en helder geluid.

[/quote]
sommige predikanten en de meeste studenten gesystematiseerd word,
[/quote]

Ja, soms hoor ik ook een student worstelen op een tektst in een dogma te proppen, maar daar ben je student voor, om dat om te leren draaien. ;-)

En ja sommigen leren dat nou eenmaal niet, die zijn wellicht meer herder dan leraar.
Vriendelijke groet,

Jac
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Deze opsomming is al heel oud. Je moet dit zien binnen de context van de gezelschappen - en wat mij betreft mag je het dan zien als een illustratie hoe vèr men op die gezelschappen ging in het ontleden en benoemen van zielsgestalten en bevindingen. Het waren vaak eenvoudige, oprechte kinderen van God, die samenkwamen om over de dingen der eeuwigheid te spreken. Daarbij ontbrak het weleens aan evenwichtige leiding, en dan kunnen er gemakkelijk zaken ontstaan die wij nu wellicht als uitwassen ervaren. Hoewel ik absoluut beducht ben voor dit systeemdenken, wil ik wel graag met respect over die oudjes blijven spreken.
Hendrikus

Zou het nu zo zijn dat men die 'uitwassen' van het gezelschapsleven een theologisch kader wil gaan geven en zodoende inpassen in een leer die bepaalde groepen predikanten graag leren?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Maar als je tot zo'n opsomming komt, ben je toch geen 'eenvoudig' kind van God meer?
memento

Bericht door memento »

Ik vind het jammer dat er zo op de persoon van dominee Moerkerken wordt gespeeld. Ik zit elke zondag bij hem in de kerk en hoor daar echt geen stappenplan. Sterker nog, hij legt er juist de nadruk op dat we er GEEN systeem van moeten maken. Wat ik elke zondag hoor is een indringende, hoopvolle en vooral liefdevolle preek. Misschien is het beter om terug te gaan naar het onderwerp van deze topic want een discussie wordt minder stichtelijk als er namen genoemd worden en er zijn al genoeg topics waar dat gebeurd.
Ik ben 2e paasdag bij Moerkerke wezen kerken, en ik kan je stelling idd beamen. Laten we het onderscheid tussen predikant Moerkerke en 'theoloog' Moerkerke goed onder ogen blijven houden. Met theoloog Moerkerke heb ik soms problemen, predikant Moerkerke mag ik heel graag horen...
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik vind het jammer dat er zo op de persoon van dominee Moerkerken wordt gespeeld. Ik zit elke zondag bij hem in de kerk en hoor daar echt geen stappenplan. Sterker nog, hij legt er juist de nadruk op dat we er GEEN systeem van moeten maken. Wat ik elke zondag hoor is een indringende, hoopvolle en vooral liefdevolle preek. Misschien is het beter om terug te gaan naar het onderwerp van deze topic want een discussie wordt minder stichtelijk als er namen genoemd worden en er zijn al genoeg topics waar dat gebeurd.
Ik ben 2e paasdag bij Moerkerke wezen kerken, en ik kan je stelling idd beamen. Laten we het onderscheid tussen predikant Moerkerke en 'theoloog' Moerkerke goed onder ogen blijven houden. Met theoloog Moerkerke heb ik soms problemen, predikant Moerkerke mag ik heel graag horen...
Dan is er wel een probleem m.i. Theoloog Moerkerken leidt wel de studenten op die later de gemeente moeten leiden en ws op het pad theoloog Moerkerken verder gaan.

P.s Memento het is Moerkerken
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door memento
Dit is ook onze ervaring.
Plaats reactie