ZWP schreef:Tiberius schreef:Discussie erover wordt hier niet afgekapt; alleen ketterse dwalingen. In het RD wordt daar zelfs nog ruimte aan gegeven.
Het kwalificeren van de geloofsdoop als ketterse dwaling valt bij mij overigens ook onder het kopje ‘angst’. Je maakt er een dwaling van en dan hoef je er verder niet over na te denken. En sla je de discussie dood.
En het afwijzen van de predestinatie, propageren van de vrije wil, ontkennen van de Godheid van Christus, etc. vallen bij jou dan zeker ook allemaal onder het kopje 'angst'? Dan sla je de dogma's dood.
ZWP schreef:Tiberius schreef:Troost je, dat gebeurt ook niet. Ik weet niet waar je die karikatuur vandaan haalt, maar is niet reëel in ieder geval. Het weerwoord op grond van Gods Woord vindt zeker plaats. Onze jeugd is er veel meer bij gebaat om gedegen onderwijs vanuit de Schrift te krijgen, dan een kritiekloos narennen van allerlei wind van leer.
Dat laatste zeg ik juist ook niet. Kritiekloos narennen van de aloude gereformeerde leer is ook niet goed. Laat daarom vooral het RD publiceren over de geloofsdoop en lees vooral Studiebijbels die net even andere invalshoeken pakken (maar wel de Bijbel laten staan als Gods Woord) etc.
Geen angst maar transparantie, leg uit ipv ‘daarom!’. Die open instelling mis ik wel eens.
Ik denk dan dat je niet goed op de hoogte bent. Juist uitleg van de gereformeerde leer, met name maar niet uitsluitend aan de jongeren, heeft een hoge prioriteit op de diverse synodes. En niet alleen van de synodes, ook van individuele predikanten.
Als het gaat over de kinderdoop, kan ik je wijzen op de boekjes van ds. G.J. van Aalst, ds. W. Harinck, ds. Visscher, etc.