Angst voor afwijking?

Posthoorn

Re: Re : Angst voor afwijking?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Zeker zijn die er.
Maar je wilt toch niet in ernst beweren, dat je hun dwalingen kan gebruiken om dezelfde dwalingen te verdedigen?
Je gaat toch ook Luthers avondmaalsleer niet gebruiken om een verkeerde avondmaalsleer te verdedigen? Of wel.
Nee, maar wel om het te relativeren. Want dat was mijn punt: niet alle zaken raken de kern van het christelijk geloof. Over die zaken moet m.i. te praten zijn. Volgens jou niet, want ja, die belijdenis zie je. Oké, daarover verschillen we dus van mening.
Tiberius schreef:Ik denk dat de kinderdoop er nog meer op aankomt dan de door jou aangevoerde onderwerpen.
Ik denk het niet.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 04 nov 2014, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ZWP

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:Zoals ik al eerder zei, geldt dat niet voor de voorbeelden van ZWP. Want de verandering van kinderdoop naar geloofsdoop is wel fout. Dat heeft niets te maken met "angst om te veranderen" en "om mensen niet tegen het hoofd te stoten".
Vergelijkbaar verhaal voor het tweede voorbeeld.
Al zou het echt 'fout' zijn (ik vind dat te grote woorden) dan nog mag, ja moet zo'n discussie toch kunnen, ook in het RD? Die angst (zie huisman's reactie) voor een goede discussie op grond van de Bijbel vind ik onbegrijpelijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ja hoor daar komen ze weer de excuus-baptisten(Bunyan,Phlipot,Spurgeon) die elke discussie over de kinderdoop moeten legitimeren.
Wees toch eens reëel: De over-overgrote deel van aanhangers van de geloofsdoop in ons land zijn ook aanhangers van de vrije wil, verwerpers van de predestinatie, loochenen de geestelijke doodstaat van de mens enz. Dit geldt trouwens ook vaak voor diegene die zich refobaptist noemen. Een term die natuurlijk een contradictio in terminis is.
Zoals Tiberius terecht opmerkte wordt de kinderdoop beleden in elke reformatorische belijdenis. De kinderdoop is geen bijzaak maar een zaak die op grond van Gods Woord door onze vaderen krachtig beleden werd.
Daarom begreep ik niet dat het RD (REFORMATORISCH Dagblad) ruimte geeft aan ketterse gedachten over de doop.
Precies! Ik sluit me er volledig bij aan. Ieder die de kinderdoop verwerpt, verwerpt een wezenlijk deel van de gereformeerde geloofsleer. @Posthoorn lijkt het te scharen onder de zgn. adiafora (dingen waar je verschillend over kunt denken). Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog heeft het altijd consequenties m.b.t. bijvoorbeeld kernpunten als verkiezing, verbond, rechtvaardiging, heiliging.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:Want dat was mijn punt: niet alle zaken raken de kern van het christelijk geloof. Over die zaken moet m.i. te praten zijn. Volgens jou niet, want ja, die belijdenis zie je. Oké, daarover verschillen we dus van mening
Niet alle zaken raken de kern van het christelijk geloof, zeg je... Wat is dan de kern volgens jou?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:Ieder die de kinderdoop verwerpt, verwerpt een wezenlijk deel van de gereformeerde geloofsleer.
Als je je een beetje verdiept in de gereformeerde traditie (bijv. de serie van Calvijn tot Comrie van dr. C. Graafland), dan zie je dat de verbondsgedachte c.q. de kinderdoop in feite vaak maar een losstaand onderdeel is in het gereformeerde gedachtegoed. Maar goed, dit voert allemaal weer te ver.

Ik vind trouwens dat deze discussie een wat verbeten karakter krijgt. Dus ik pas even. :hum

Edit>
Luther schreef:Wat is dan de kern volgens jou?
Topic gevolgd, Luther?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 04 nov 2014, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Zeker zijn die er.
Maar je wilt toch niet in ernst beweren, dat je hun dwalingen kan gebruiken om dezelfde dwalingen te verdedigen?
Je gaat toch ook Luthers avondmaalsleer niet gebruiken om een verkeerde avondmaalsleer te verdedigen? Of wel.
Nee, maar wel om het te relativeren. Want dat was mijn punt: niet alle zaken raken de kern van het christelijk geloof. Over die zaken moet m.i. te praten zijn. Volgens jou niet, want ja, die belijdenis zie je.
Nee, dat klopt niet. Ik ben het met je eens dat er over die zaken te praten moet zijn. Zelfs kritische vragen zijn prima. Maar niet aan tornen, want dan laat je (zoals Huisman terecht zegt) een ketterse leer toe.
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat de kinderdoop er nog meer op aankomt dan de door jou aangevoerde onderwerpen.
Ik denk het niet.
Ik denk het wel. Als je namelijk de kinderdoop gaat verwerpen, ligt daar veelal een verbondsvisie aan ten grondslag, die ook de predestinatie verwerpt en de vrije wil propageert.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:Edit> Topic gevolgd, Luther?
Jawel, wel gevolgd. Maar als ik jou goed begrijp mag er alleen geen discussie gevoerd worden over de zaken die de kern van het christelijk geloof raken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Ik vind trouwens dat deze discussie een wat verbeten karakter krijgt.
In ieder geval geen angst dus. :)

Edit> Sorry voor het potje bijdehand-doen; het was even sterker dan mij.
ZWP

Bericht door ZWP »

Luther schreef:Precies! Ik sluit me er volledig bij aan. Ieder die de kinderdoop verwerpt, verwerpt een wezenlijk deel van de gereformeerde geloofsleer. @Posthoorn lijkt het te scharen onder de zgn. adiafora (dingen waar je verschillend over kunt denken). Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog heeft het altijd consequenties m.b.t. bijvoorbeeld kernpunten als verkiezing, verbond, rechtvaardiging, heiliging.
Het gaat me niet om de kinderdoop an sich, het gaat me om de discussie erover. Die wordt afgekapt (zie soms dit forum) of veroordeeld (zie recent RD) etc. Waarom? Laat je aanscherpen door anderen, denk erover na, onderzoek het, sla het Woord er op na, doe wat je wilt, maar loop vooral niet met je ogen en oren dicht en 'la la la' roepend verder... Dat werkt niet, dat vormt niet, dat pikt onze jeugd niet etc.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Luther schreef:Precies! Ik sluit me er volledig bij aan. Ieder die de kinderdoop verwerpt, verwerpt een wezenlijk deel van de gereformeerde geloofsleer. @Posthoorn lijkt het te scharen onder de zgn. adiafora (dingen waar je verschillend over kunt denken). Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog heeft het altijd consequenties m.b.t. bijvoorbeeld kernpunten als verkiezing, verbond, rechtvaardiging, heiliging.
Het gaat me niet om de kinderdoop an sich, het gaat me om de discussie erover. Die wordt afgekapt (zie soms dit forum) of veroordeeld (zie recent RD) etc.
Nee, dat klopt sowieso niet.
Discussie erover wordt hier niet afgekapt; alleen ketterse dwalingen. In het RD wordt daar zelfs nog ruimte aan gegeven.
ZWP schreef:Waarom? Laat je aanscherpen door anderen, denk erover na, onderzoek het, sla het Woord er op na, doe wat je wilt, maar loop vooral niet met je ogen en oren dicht en 'la la la' roepend verder... Dat werkt niet, dat vormt niet, dat pikt onze jeugd niet etc.
Troost je, dat gebeurt ook niet. Ik weet niet waar je die karikatuur vandaan haalt, maar is niet reëel in ieder geval. Het weerwoord op grond van Gods Woord vindt zeker plaats. Onze jeugd is er veel meer bij gebaat om gedegen onderwijs vanuit de Schrift te krijgen, dan een kritiekloos narennen van allerlei wind van leer.
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:Discussie erover wordt hier niet afgekapt; alleen ketterse dwalingen. In het RD wordt daar zelfs nog ruimte aan gegeven.
Het kwalificeren van de geloofsdoop als ketterse dwaling valt bij mij overigens ook onder het kopje ‘angst’. Je maakt er een dwaling van en dan hoef je er verder niet over na te denken. En sla je de discussie dood.
Tiberius schreef:Troost je, dat gebeurt ook niet. Ik weet niet waar je die karikatuur vandaan haalt, maar is niet reëel in ieder geval. Het weerwoord op grond van Gods Woord vindt zeker plaats. Onze jeugd is er veel meer bij gebaat om gedegen onderwijs vanuit de Schrift te krijgen, dan een kritiekloos narennen van allerlei wind van leer.
Dat laatste zeg ik juist ook niet. Kritiekloos narennen van de aloude gereformeerde leer is ook niet goed. Laat daarom vooral het RD publiceren over de geloofsdoop en lees vooral Studiebijbels die net even andere invalshoeken pakken (maar wel de Bijbel laten staan als Gods Woord) etc.
Geen angst maar transparantie, leg uit ipv ‘daarom!’. Die open instelling mis ik wel eens.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
Het gaat me niet om de kinderdoop an sich, het gaat me om de discussie erover. Die wordt afgekapt (zie soms dit forum) of veroordeeld (zie recent RD) etc. Waarom? Laat je aanscherpen door anderen, denk erover na, onderzoek het, sla het Woord er op na, doe wat je wilt, maar loop vooral niet met je ogen en oren dicht en 'la la la' roepend verder... Dat werkt niet, dat vormt niet, dat pikt onze jeugd niet etc.
1. Onze jeugd wil duidelijkheid en niet steeds verwarrende discussies.
2. De kinderdoop behoort bij de leer waar alle belijdende leden op dit forum ja op hebben gezegd voor Gods aangezicht en voor Zijn gemeente.
3. Angst behoort bij het omgaan met Gods Woord. Zie bv Jesaja 66: 2b
maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
Kanttekening 11 zegt
die voor Mijn woord beeft.
Dat is, die mijne majesteit en hoogheid in zulke achting heeft, dat hij vreest en beeft voor mijne geboden, dezelve met kinderlijke vrees en eerbieding ontvangende en zich onderwerpende. Vergelijk Ezra 9:4, en Ezra 10:3, onder Jes. 66:5; Hos. 11:10,11. Zie ook Exod. 19:16; Job 37:1.
Ik denk dat het profijtelijker voor een ieder zou zijn om zich te verdiepen in wie deze mensen zijn waarover Jesaja in dit vers spreekt. Wie zijn het die voor Gods Woord beven ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:Discussie erover wordt hier niet afgekapt; alleen ketterse dwalingen. In het RD wordt daar zelfs nog ruimte aan gegeven.
Het kwalificeren van de geloofsdoop als ketterse dwaling valt bij mij overigens ook onder het kopje ‘angst’. Je maakt er een dwaling van en dan hoef je er verder niet over na te denken. En sla je de discussie dood.
En het afwijzen van de predestinatie, propageren van de vrije wil, ontkennen van de Godheid van Christus, etc. vallen bij jou dan zeker ook allemaal onder het kopje 'angst'? Dan sla je de dogma's dood.
ZWP schreef:
Tiberius schreef:Troost je, dat gebeurt ook niet. Ik weet niet waar je die karikatuur vandaan haalt, maar is niet reëel in ieder geval. Het weerwoord op grond van Gods Woord vindt zeker plaats. Onze jeugd is er veel meer bij gebaat om gedegen onderwijs vanuit de Schrift te krijgen, dan een kritiekloos narennen van allerlei wind van leer.
Dat laatste zeg ik juist ook niet. Kritiekloos narennen van de aloude gereformeerde leer is ook niet goed. Laat daarom vooral het RD publiceren over de geloofsdoop en lees vooral Studiebijbels die net even andere invalshoeken pakken (maar wel de Bijbel laten staan als Gods Woord) etc.
Geen angst maar transparantie, leg uit ipv ‘daarom!’. Die open instelling mis ik wel eens.
Ik denk dan dat je niet goed op de hoogte bent. Juist uitleg van de gereformeerde leer, met name maar niet uitsluitend aan de jongeren, heeft een hoge prioriteit op de diverse synodes. En niet alleen van de synodes, ook van individuele predikanten.
Als het gaat over de kinderdoop, kan ik je wijzen op de boekjes van ds. G.J. van Aalst, ds. W. Harinck, ds. Visscher, etc.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Geen angst maar transparantie, leg uit ipv ‘daarom!’. Die open instelling mis ik wel eens.[/quote]
Ik denk dan dat je niet goed op de hoogte bent. Juist uitleg van de gereformeerde leer, met name maar niet uitsluitend aan de jongeren, heeft een hoge prioriteit op de diverse synodes. En niet alleen van de synodes, ook van individuele predikanten.
Als het gaat over de kinderdoop, kan ik je wijzen op de boekjes van ds. G.J. van Aalst, ds. W. Harinck, ds. Visscher, etc.[/quote]

ds. v.d. Belt en ds. Mensink, ds Graafland file:///C:/Users/erik/Downloads/Volwassenendoop,%20kinderdoop,%20herdoop%20-%20prof.dr.%20C.%20Graafland.PDF
hebben ook zeer goed leesbare boekjes hierover geschreven.

Dus keuze genoeg om hierin verdieping voeding te krijgen ook met oog op de recentere ontwikkelingen.
huisman

Bericht door huisman »

Erik schreef:
ds. v.d. Belt en ds. Mensink, ds Graafland file:///C:/Users/erik/Downloads/Volwassenendoop,%20kinderdoop,%20herdoop%20-%20prof.dr.%20C.%20Graafland.PDF
hebben ook zeer goed leesbare boekjes hierover geschreven.

Dus keuze genoeg om hierin verdieping voeding te krijgen ook met oog op de recentere ontwikkelingen.
Wat zijn "recentere ontwikkelingen" rondom de kinderdoop?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie