Evangelisatie

Panny

Re: Evangelisatie

Bericht door Panny »

DDD schreef:
Over de reden waarom gemeentestichtingen van andere kerkverbanden zo veel buitenkerkelijken weten te trekken, durf ik niet veel te zeggen. Daarvoor weet ik te weinig af van kerkplantingsprojecten. Het is iets wat ons als deputaatschap bezighoudt. Wellicht speelt de wijze waarop de boodschap wordt gebracht een rol. In veel gevallen klinkt er: Sluit je bij ons aan, maak een keuze voor God en je bent een gelovige. Daarmee wordt tekortgedaan aan de radicaliteit van Gods Woord: dat de mens in zonde is ontvangen en geboren en niet voor God kan kiezen.
De laatste zin is net zo goed eenzijdig als de zin ervoor. Als dat je boodschap is dan stel je de (onmogelijkheid van de) mens centraal en geef je de indruk dat de mens toch nog iets zou moeten doen.
De kern van de boodschap is juist dat God tot ons zondaren komt met Zijn Woord. Dat God een Weg geopend heeft. Dat we door Christus tot God mogen naderen. God is getrouw, Hij wilt zondaren die tot Hem komen genade verlenen.
Dat een mens dit van nature niet ziet (en zich achter van alles verschuilt: godsdienst, onmacht, net leven, etc.) is geen reden de Boodschap aan te passen. (Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;)
De apostelen predikten ook altijd Christus en geloof en bekering.
rekcor

Bericht door rekcor »

DDD schreef:In veel gevallen klinkt er: Sluit je bij ons aan, maak een keuze voor God en je bent een gelovige. Daarmee wordt tekortgedaan aan de radicaliteit van Gods Woord: dat de mens in zonde is ontvangen en geboren en niet voor God kan kiezen.
Kun je letterlijke bijbelteksten aandragen, waarin dit de boodschap was die de apostel/evangelist aan zijn toehoorders meegaf? (dus geen achtergrondsteksten waarin deze theologie wordt uitgewerkt, maar teksten als: "En toen zei Paulus tegen de menigte: 'Je kunt niet voor God kiezen'"). Dat soort teksten maakt namelijk je standpunt aannemelijker.
ZWP

Bericht door ZWP »

Dat is toch het standpunt van ds Labee? niet van DDD.
DDD

Bericht door DDD »

rekcor schreef:
DDD schreef:In veel gevallen klinkt er: Sluit je bij ons aan, maak een keuze voor God en je bent een gelovige. Daarmee wordt tekortgedaan aan de radicaliteit van Gods Woord: dat de mens in zonde is ontvangen en geboren en niet voor God kan kiezen.
Kun je letterlijke bijbelteksten aandragen, waarin dit de boodschap was die de apostel/evangelist aan zijn toehoorders meegaf? (dus geen achtergrondsteksten waarin deze theologie wordt uitgewerkt, maar teksten als: "En toen zei Paulus tegen de menigte: 'Je kunt niet voor God kiezen'"). Dat soort teksten maakt namelijk je standpunt aannemelijker.
???

Je moet ook mijn citaten natuurlijk wel in hun verband lezen. Dit is wel heel dom, namelijk.
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Zeker een terechte response van Jurjen ten Brinke! Merkt terecht op dat de GG in het buitenland kerken stichten, die theologisch gezien hetzelfde zijn, maar cultureel verschillend zijn van de GG's in Nederland. Helaas is dit nauwelijks mogelijk op evangelisatieposten in Nederland , omdat de achterban dit niet wil.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste is in mijn beleving niet waar. De achterban wil dit naar ik verwacht in meerderheid wel. Het deputaatschap is nogal eenzijdig samengesteld, hoewel het nog erger geweest is.

http://www.refdag.nl/opinie/geen_versch ... g_1_872021
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

DDD schreef:Dat laatste is in mijn beleving niet waar. De achterban wil dit naar ik verwacht in meerderheid wel. Het deputaatschap is nogal eenzijdig samengesteld, hoewel het nog erger geweest is.

http://www.refdag.nl/opinie/geen_versch ... g_1_872021
Dat zou best kunnen, ik heb geen steekproef van de achterban paraat. Laat ik het dan zo stellen, degenen met de meeste kerk-politieke macht, willen dit niet. Anders had het deputaatschap er waarschijnlijk anders uit gezien.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
DDD

Bericht door DDD »

Eens.
Auto

Bericht door Auto »

Ik zit toch met enige verbazing te lezen wat hier allemaal geroepen wordt. Is er iemand hier wel op de hoogte van het feit dat Hoop van Noord ook vaak een punt van discussie is bij classis Amsterdam. En dat daar ook zeer kritische vragen zijn gesteld?

Daarnaast het ICF project van Rotterdam is ook met regelmaat op de tafel van de classis te vinden.

Verbazingwekkend dat een ingezonden brief van Jurrien ten Brinke zonder enige nuance wordt overgenomen en dat wat ds Labbee zegt op zo'n manier afgeschreven wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eens.
DDD

Bericht door DDD »

Ik volg die discussies in de classis niet, of althans, op zeer grote afstand. Maar dat is toch helemaal het punt niet wat nu aan de orde is?

Het gaat hier om het feit dat een deputaat in de krant laat optekenen dat een onderwerp het deputaatschap wel bezighoudt, maar dat hij geen idee heeft wat er in projecten één kerkgenootschap verderop in het kerkelijk spectrum gebeurt. Dat is tamelijk verbazend, temeer daar één van die projecten zijn wortels heeft in zijn eigen kerkgenootschap.

Maar voordat het nu lijkt op een kruistocht tegen de voorzitter: het punt is algemener.

Maar misschien kun jij een inhoudelijke nuance op het opinie-artikel schrijven, hier, of in de krant. Het onderwerp is er belangrijk genoeg voor.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:Ik zit toch met enige verbazing te lezen wat hier allemaal geroepen wordt. Is er iemand hier wel op de hoogte van het feit dat Hoop van Noord ook vaak een punt van discussie is bij classis Amsterdam. En dat daar ook zeer kritische vragen zijn gesteld?

Daarnaast het ICF project van Rotterdam is ook met regelmaat op de tafel van de classis te vinden.

Verbazingwekkend dat een ingezonden brief van Jurrien ten Brinke zonder enige nuance wordt overgenomen en dat wat ds Labbee zegt op zo'n manier afgeschreven wordt.
Volgens mij is dat het punt helemaal niet. Maar het gaat om het feit dat de Gereformeerde Gemeenten, in Nederland helaas een andere koers varen dan op het zendingsveld.
Er lijkt bij ds Labee als voorzitter van het deputaatschap geen ruimte te zijn voor kerkplanting, en dat is jammer.
De gedachten dat jonge nieuw gelovigen, vaak afkomstig uit hele andere culturen, zich kunnen settelen in de traditionele kerkdiensten is een utopie.
Daar zou oog voor moeten zijn. Een benadering zoals op het zendingsveld zou dan te verkiezen zijn boven de huidige praktijk. Een praktijk waarin verschillende evangelisten liever ook andere keuzes zouden maken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef: De gedachten dat jonge nieuw gelovigen, vaak afkomstig uit hele andere culturen, zich kunnen settelen in de traditionele kerkdiensten is een utopie.
Toch is er onlangs een student bij de GG gaan preken bij wie dat prima gelukt is, als ik zijn preken beluister.

Al ontken ik niet dat er een kloof is tussen bijvoorbeeld het bezoeken van een evangelisatiepost en een bestaande gemeente.
Panny

Bericht door Panny »

Antwoord van evangelist Van Dooijeweert over dit onderwerp(wil van u graag weten: vindt u het kerkplanterswerk goed of staat u achter de opvatting dat de mensen naar de bestaande kerken moeten komen? ):
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22181/kerkplanting/
DDD

Bericht door DDD »

Daar schrik ik zelfs nog van. Vooral van dat antwoord: "Nee, ik hoef die Roomse mensen niet".

Er staat niet bij dat het een deputaat was, maar als dat zo is, dan is dat een duidelijk bewijs van de bedoelingen die men heeft. En sowieso zou zo'n predikant onmiddellijk afgezet moeten worden.
Plaats reactie