Mister schreef:Anker schreef:
Iedereen... met name Luther en huisman. Maar leg gewoon uit wat er anders is, ik vind de analyse van WimA wel interessant, eigenlijk.
Analyse? Dat klinkt als een uitgezocht verhaal. Persoonlijk vind ik de bewuste bijdrage van WimA vooral klinken als een hoop speculatie. We wachten tot WimA zijn bronnen vrijgeeft.

Ik weet nu niet precies wat je bedoeld met "analyse", ik neem aan dat deze opmerking wordt bedoeld:
WimA schreef: Overigens heeft Oekraïne bewust het strategische voordeel benut door het luchtruim niet volledig af te sluiten. Wij worden boos op Hamas maar Oekraïne vond het ook wel handig om met militair verkeer tussen de burgertoestellen te vliegen. Let wel: De regering die het Westen wel zag zitten en waarmee ze wel business wilden doen). Want sluit Oekraïne het luchtruim dan kunnen de rebellen alles neer knallen wat daar vliegt. Nu dacht men tijdwinst te behalen omdat de rebellen toch eerst uit moesten zoeken wat voor soort toestel er vloog, militair of civiel. Helaas ging dat mis.
Hierover heeft de afgelopen week in de Elsevier een artikel gestaan. Er werden 3 redenen gegeven waarom Oekraïne niet het volledige luchtruim heeft gesloten:
1. Geld. elke passage levert een paar duizend euro op. Voor Oekraïne niet onbelangrijk.
2. Het psychologische aspect, sluiten van het luchtruim zou een "impliciete" erkenning zijn dat Kiev geen baas is over delen van het eigen grondgebied.
3. Het reeds - door mij genoemde - element, sluiten van het luchtruim geeft de rebellen voordeel. Ze hoeven minder te checken bij een contact.
Overigens is hierover wel meer in de media te vinden. Overigens is het geen "analyse", de vraag is gewoon: Waarom sloot Oekraïne niet het luchtruim als het niet om bovenstaande redenen is geweest?