Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Fjodor

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Toch heeft Hij Zich willen binden aan Zijn verbond en Woord. En daar mogen wij de Heere wel aan binden, met eerbied gezegd.
Juist, en zo wordt het bidden van een onbekeerde ongemerkt verschoven naar het terrein van de zgn. verbondsonderhandelingen tussen God en de zondaar. Maar vergeet één ding niet: wie niet gelooft, heeft part noch deel aan het heil van het verbond en is al helemaal niet in de positie om de Heere aan Zijn Woord te houden of iets van dien aard.
Lees anders nog eens welke raad Brakel geeft aan onbekeerden in het hoofdstuk over wedergeboorte. Brakel onderscheidt daar juist!
Nee, helemaal niet. Het wordt geplaatst in Gods handelen met de zondaar. Jullie verschillen natuurlijk m.b.t. het denken over het verbond. Maar als Luther hier schrijft verbond en Woord dan kan dat verschil achterwege blijven. In zijn Woord maakt God namelijk bekend dat Hij zichzelf wél verplicht tot alle mensen die zijn Woord horen. Hij wil hen namelijk zaligen als ze tot Hem komen. Zulke mensen kunnen God wél aan zijn Woord houden. Heere, ik kom tot U, laat mij niet staan.

En op dit moment mag je niet het punt aanvoeren dat een mens niet tot God kan komen. Dat gebeurt in de bijbel ook niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:Nee, helemaal niet. Het wordt geplaatst in Gods handelen met de zondaar. Jullie verschillen natuurlijk m.b.t. het denken over het verbond. Maar als Luther hier schrijft verbond en Woord dan kan dat verschil achterwege blijven. In zijn Woord maakt God namelijk bekend dat Hij zichzelf wél verplicht tot alle mensen die zijn Woord horen. Hij wil hen namelijk zaligen als ze tot Hem komen. Zulke mensen kunnen God wél aan zijn Woord houden. Heere, ik kom tot U, laat mij niet staan.

En op dit moment mag je niet het punt aanvoeren dat een mens niet tot God kan komen. Dat gebeurt in de bijbel ook niet.
Ik heb gezegd dat dít, het bidden van een onbekeerde tot God, niet het komen, het gelovig komen namelijk, is. Dat zegt de Bijbel ook niet. In de Bijbel lezen we dat Christus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Juist dat is het punt waar het om gaat: het gehoord en geleerd hebben van de Vader.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Toch heeft Hij Zich willen binden aan Zijn verbond en Woord. En daar mogen wij de Heere wel aan binden, met eerbied gezegd.
Juist, en zo wordt het bidden van een onbekeerde ongemerkt verschoven naar het terrein van de zgn. verbondsonderhandelingen tussen God en de zondaar. Maar vergeet één ding niet: wie niet gelooft, heeft part noch deel aan het heil van het verbond en is al helemaal niet in de positie om de Heere aan Zijn Woord te houden of iets van dien aard.
Lees anders nog eens welke raad Brakel geeft aan onbekeerden in het hoofdstuk over wedergeboorte. Brakel onderscheidt daar juist!
Ik vraag me echt af als ik dit zo allemaal lees, wat is het allemaal soms een geneuzel, waar een niet-refo-christen geen syllabe van snapt.
Blauwendraad had gelijk: er is veel gemeentetheologie en gezelschapspraat, die wel indrukwekkend klinkt, maar het merendeel 'leringen der mensen' zijn.

En zo werpen we maar drempels op in het komen tot Christus, waar iedere rechtgeaarde puritein wars van was (zoals is te lezen in de preek van Spurgeon).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Maar staat er dan helemaal geen adres bij? Wie worden er om niet gerechtvaardigd?
Lees ook de Dordtse Leerregels en de Heidelberger Catechismus, de kanttekeningen etc. erop na.
We geloven toch niet in een onbijbelse alverzoenig?
Wat is er onbijbels aan :quoi

En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade.
Joh 1,16
Niet de tekst, maar vaak wel het gebruik of toepassing van een tekst.
Daarom is het ook dat elk Schriftwoord niet zomaar op allen en een iegelijk toegepast kan worden.
Hier zijn toch de Dordtse Leerregels en al onze belijdenisgeschriften inclusief de Bijbel zelf niet
onduidelijk in. Of wel?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

jakobmarin schreef:Ik vraag me echt af als ik dit zo allemaal lees, wat is het allemaal soms een geneuzel, waar een niet-refo-christen geen syllabe van snapt.
Snap jíj het?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:Nee, helemaal niet. Het wordt geplaatst in Gods handelen met de zondaar. Jullie verschillen natuurlijk m.b.t. het denken over het verbond. Maar als Luther hier schrijft verbond en Woord dan kan dat verschil achterwege blijven. In zijn Woord maakt God namelijk bekend dat Hij zichzelf wél verplicht tot alle mensen die zijn Woord horen. Hij wil hen namelijk zaligen als ze tot Hem komen. Zulke mensen kunnen God wél aan zijn Woord houden. Heere, ik kom tot U, laat mij niet staan.

Ik heb gezegd dat dít, het bidden van een onbekeerde tot God, niet het komen, het gelovig komen namelijk, is. Dat zegt de Bijbel ook niet. In de Bijbel lezen we dat Christus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Juist dat is het punt waar het om gaat: het gehoord en geleerd hebben van de Vader.
Op deze wijze zeg je tegen onbekeerden: Blijft u maar rustig wachten tot er mogelijk, ooit, misschien iets gebeurt.... Dat lees ik in mijn Bijbel niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala

Bericht door Isala »

Posthoorn schreef:Ik heb gezegd dat dít, het bidden van een onbekeerde tot God, niet het komen, het gelovig komen namelijk, is. Dat zegt de Bijbel ook niet. In de Bijbel lezen we dat Christus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Juist dat is het punt waar het om gaat: het gehoord en geleerd hebben van de Vader.
Ik raak hier de draad een beetje kwijt. Als een onbekeerde niet tot God bid, zal Hij nooit bekeerd worden. Als hij wel tot God gaat bidden, mag hij dan niet zijn vertrouwen op God stellen en er op vertrouwen dat God hem zalig wil maken? Of moet hij eerst leren onderscheiden of zijn bidden wel in waarheid is? Of zijn bidden van de Vader geleerd is?
Hora est!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Isala schreef:
Posthoorn schreef:Ik heb gezegd dat dít, het bidden van een onbekeerde tot God, niet het komen, het gelovig komen namelijk, is. Dat zegt de Bijbel ook niet. In de Bijbel lezen we dat Christus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij." Juist dat is het punt waar het om gaat: het gehoord en geleerd hebben van de Vader.
Ik raak hier de draad een beetje kwijt. Als een onbekeerde niet tot God bid, zal Hij nooit bekeerd worden. Als hij wel tot God gaat bidden, mag hij dan niet zijn vertrouwen op God stellen en er op vertrouwen dat God hem zalig wil maken? Of moet hij eerst leren onderscheiden of zijn bidden wel in waarheid is? Of zijn bidden van de Vader geleerd is?
Posthoorn problematiseert het. Want het is wel waar dat niet iedereen die tot God bidt ook tot Hem komt. Maar daar mogen wij niet zomaar zoveel mee gaan rekenen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:Misschien is het voor @Posthoorn @Hendrik de derde en @DIA toch verstandig om het interview met dr. Kater, hedenavond in het RD, eens te lezen. En dan met name op het punt van het Godsbeeld.
Wat is dan in jouw ogen, als ik zo vrij mag zijn om te vragen, een juist Godsbeeld?
Want blijkbaar schort daar bij Posthoorn, DIA en mijzelf nogal wat aan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Heeft iemand DE SAAMBINDER gelezen?
Daar staat de oplossing van wat in feite bevinding is.
Ten eerste staat er een boekenrecensie van ds. v. Aalst over De Zeven Kruiswoorden
van de (hervormde) dominee I. Kievit, onder de titel "Dat is nu echt bevindelijk"
In deze tekst citeert ds. van Aalst ds. Roos uit de Wachter Sions. Hij eindigt dat
stukje zo: Laat nu de hoofdredacteur van de Saambinder het hartelijk met hem eens
zijn, daarom volstaat hij ermee om elders in dit nummer u te laten meelezen uit deze
nieuwe uitgave.

Dan staat er dus een artikel in waar ds. I. Kievit aan het woord komt. Er staat een gedeelte
uit het boek, wat ik iedereen aanbevelen. Want dit is het nu precies wat bevinding is.
Daar hoeven we geen duizend woorden aan te verspillen om het te omschrijven, want wie
het leest merkt het vanzelf.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:Ik raak hier de draad een beetje kwijt. Als een onbekeerde niet tot God bid, zal Hij nooit bekeerd worden. Als hij wel tot God gaat bidden, mag hij dan niet zijn vertrouwen op God stellen en er op vertrouwen dat God hem zalig wil maken? Of moet hij eerst leren onderscheiden of zijn bidden wel in waarheid is? Of zijn bidden van de Vader geleerd is?
Ik kan het beste maar antwoorden met dit uitvoerige citaat van W. à Brakel (RG H. 31):
XXIX. Overdenkt nu eens, die nu overtuigd zijt niet bekeerd te zijn, hoe ellendig u bent en eeuwig zult blijven, indien u voor uw dood niet bekeerd wordt, of het een middel tot uw bekering kon zijn,
1. In het verbond der genade is de eerste belofte, die alle andere insluit: Ik zal u tot een God zijn. Deze belofte raakt u niet, en God is uw God niet, u zijt zonder God, Ef 2:12. God is u niet tot rust, tot bewaring, maar Hij is uw vijand, al wat in God is, en alle schepselen zijn tegen u gekant om u alle verschrikkingen, en al wat een mens naar ziel en lichaam ellendig en pijnlijk kan maken, aan te doen. God zal uzelf tot verschrikking zijn. Zijn aangezicht is tegen u. O, hoe vreselijk zal het u zijn, te vallen in de handen des levenden Gods! Waar zult gij u verbergen? De hemel boven, de hel beneden, het geweten van binnen, alle schepselen van rondom zullen samenspannen en op u toeleggen om u in zulk een staat te brengen, dat de haren moeten te berge rijzen, die daaraan maar denkt. Ik kan niet meer zeggen, want 't is niet uit te drukken.
2. De Heere Jezus is uw Zaligmaker niet, want die in Christus Jezus is, die is een nieuw schepsel, Kor. 5:17. En dat zijt u niet, zo dan zonder Christus, Ef. 2:1. Noem Hem vrij uw Zaligmaker, zo lang u wilt, maar u zult bevinden dat gij geen deel aan Hem hebt, Zijn verdiensten zijn voor u niet; Zijn verschijning in de dag des oordeels zal voor u niet zijn, dan tot de allergrootste verschrikking, als gij sterft en meent in de hemel te komen, zo zult gij de deur gesloten vinden, en Hij zal tot u zeggen: Ga weg, Ik ken u niet, Matth. 25: 12.
3. U weet dat niemand zonder geloof zal zalig worden. Nu, die onbekeerd is, hebt geen geloof; want hetgeen u geloof noemt en inbeeldt te hebben, is het geloof niet; 't zal u niet haten, niet meer dan de duivelen, die ook geloven dat er een God is en dat Christus de Zaligmaker is, maar zij sidderen. Ja uw geloof zal tot een verzwaring van uw verdoemenis zijn, omdat gij Hem niet hebt aangenomen door een waar geloof. Die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden, Markus 16: 16.
4. U bent vervloekt, en van God vervloekt, en al uw goed en al uw doen is vervloekt. Deut. 28: 16-20, Vervloekt zult gij zijn in de stad en vervloekt zult gij zijn in het veld. Vervloekt zal zijn uw korf en uw baktrog. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks en de vrucht uws lands... Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan. De Heere zal onder u zenden de vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uwe hand slaat.
Is dit u nog niet genoeg tot verschrikking, zo overdenkt deze woorden daarbij, Psalm 109: 17-19, Dewijl hij de vloek heeft liefgehad, dat die hem overkomt, en geen lust gehad heeft tot de zegen, zo zij die verre van hem. En hij zij bekleed met de vloek, als met zijn kleed, en dat die ga tot in het binnenste van hem, als het water, en als de olie in zijn beenderen. Die zij hem als een kleed, waarmee hij zich bedekt, en tot een gordel, waarmee hij zich steeds omgordt. Wie siddert niet op 't horen van deze vloeken? En die liggen op u onbekeerden, zo lang u onbekeerd blijft.
5. Was 't hiermede gedaan, en eindigde de vloek met dit leven, 't mocht zo heengaan, men mocht zich naar lijden zetten, en men mocht hopen, dat men het van het kwaadste niet zou hebben want men ziet dat der goddelozen weg nog wel voorspoedig ten einde loopt; wat is vloek zonder treffen? Maar het kwaadste is nog achter, daar komt een eeuwigheid aan, waarin alle lankmoedigheid Gods uit is, daar zal niemand afleidingen hebben of enige verkwikking; maar de vloek zal daar alleen treffen zonder verpozing, zonder ophouden tot in alle eeuwigheid. Hoe naar zal het zijn, als de duivel de ziel, uit het lichaam scheidende, wegvoert naar de hel, als ziel en lichaam ten laatste dagen weer met elkaar verenigd zijnde. De onbekeerde zich zal bevinden aan de linkerhand van de Rechter van hemel en aarde, en als én de heerlijkheid van de Heere Jezus, én de verschrikkelijkheden van het gelaat van hemel en aarde zullen te samen komen tot benauwing van de zondaar? Dan zal men gevoelen wat vloek is, als men de Godzaligen zal zien in heerlijkheid, hen ten uiterste verachtende, en als men overwonnen en overtuigd van alle zijn goddeloosheden, zal horen dat verschrikkelijk vonnis: Gaat weg van Mij, gij vervloekten! in het eeuwige vuur,'t welk de duivel en zijn engelen bereid is. Waarop dan de afgrijselijke uitvoering zal volgen: de hemel voor hen tot in alle eeuwigheid gesloten, de hel voor eeuwig hun verblijf, zonder licht, zonder rust, zonder vermindering van gevoel en pijn, van binnen een onverdraaglijke worm der consciëntie, vervuld met Gods toorn, zonder genade, zonder hoop, in alle onuitsprekelijke wanhoop. Dit is de plaats dergenen, die God niet kent, Job. 18:21.
Brengt u deze dingen op 't hart, loopt er niet overheen, verwerpt deze gedachten niet, omdat ze te onsmakelijk zijn; want zijn de gedachten zo verschrikkende, wat zal dan de zaak zelf zijn? Blijft dan bij deze dingen staan, en past het u toe, zeggende: "dat zal eeuwig mijn deel zijn, indien ik zo voortga en niet bekeerd wordt." Opdat de schrik des Heeren u bewege tot het geloof, want God gebruikt de overtuigingen en verschrikkingen tot een middel van bekering.
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Zegt u: ja, ik meen het, 't is mij ernst.
Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal.
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven. Welaan dan, bekeert u!
Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt. "Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt. Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf.
Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?

Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:Misschien is het voor @Posthoorn @Hendrik de derde en @DIA toch verstandig om het interview met dr. Kater, hedenavond in het RD, eens te lezen. En dan met name op het punt van het Godsbeeld.
Wat is dan in jouw ogen, als ik zo vrij mag zijn om te vragen, een juist Godsbeeld?
Dr. Kater heeft het over het Godsbeeld van sommigen in onze kring, dat verdacht veel lijkt op Allah. Lees maar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Dr. Kater heeft het over het Godsbeeld van sommigen in onze kring, dat verdacht veel lijkt op Allah. Lees maar.
Waarmee je dus suggereert dat Dia, Hendrik de 3e en ik een Godsbeeld hebben dat lijkt op dat van Allah. Een beschuldiging die ik verre van mij werp en die voor mij reden is geweest jouw post bij de moderators te melden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Dr. Kater heeft het over het Godsbeeld van sommigen in onze kring, dat verdacht veel lijkt op Allah. Lees maar.
Waarmee je dus suggereert dat Dia, Hendrik de 3e en ik een Godsbeeld hebben dat lijkt op dat van Allah. Een beschuldiging die ik verre van mij werp en die voor mij reden is geweest jouw post bij de moderators te melden.
Misschien voor de goede orde een korte toelichting...
* Ik suggereer in elk geval dat het Godsbeeld dat uit jullie posts de laatste uren naar voren komt erg veel lijkt op wat dr. Kater vandaag in het RD aan de orde stelt.
* Hij zei (ik citeer): "Ik vraag me in gemoede soms af of ons godsbeeld wel goed is. Dat beeld lijkt soms verdacht veel op Allah van de Koran. Terecht gaan mensen daar vragen bij stellen. Wat is dat voor God Die je levenslang met een vraagteken opzadelt? Dan sjouw je twee keer per zondag naar de kerk, zul je het nooit in je hoofd halen om je schuldig te maken aan allerlei uitspattingen, terwijl het uiteindelijk niet meer is dan camouflage van je verzet tegen pure genade. Verontwaardiging hierover en een diep medelijden liggen bij mij soms heel dicht bij elkaar."
refo

Bericht door refo »