Curatorium schreef:Dat is wel een betere uitvoering van het idee ja. Bij de GG wordt het eventjes vanaf boven aan de plaatselijke gemeenten opgelegd (en dan mogen themadiensten opeens wel), terwijl een groot deel van de normale kerkgangers geen idee hebben wat nou het nut is van deze boetedag.
Dat is vreemd van jullie kerkenraad. Hebben zij niets gecommuniceerd naar de 'normale kerkgangers' over het nut van deze boetedag?
En zo nee, waarom doen ze er dan eigenlijk aan mee? Er is helemaal niets 'van bovenaf opgelegd' hoor. Ook jouw gemeente is vrij om het te negeren.
En als het inderdaad niet leeft, dan is dat ook maar beter om te doen overigens. De Heere zegt in Jesaja:
"Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden en sabbatten en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen."
Als zo'n "verbodsdag" niet oprecht is, dan is ze voor God een gruwel. Doe er dan alsjeblieft niet aan mee.
Persoonlijk ben ik blij dat onze eigen gemeente hier wel aan mee gaat doen en ook zoekt naar een manier om dat oprecht te doen. En dan nog blijft deze waarschuwing uit Jesaja er voor ieder persoonlijk liggen. Laat boete doen geen onoprecht gebeuren worden. God ziet nog liever géén godsdienst dan zúlke godsdienst.
De 'nood van de tijd' - om het even archaïsch te zeggen - geeft echter voldoende redenen om wel zo'n boetedag te houden. Ik hoop dat het mijzelf en onze gemeente gegeven wordt die ook oprecht te mogen houden. Dan mogen we van God ook grote dingen verwachten op het gebed.
"En Mijn volk, over dewelke Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigen en bidden, en Mijn aangezicht zoeken en zich bekeren van hun boze wegen, zo zal Ik uit den hemel horen en hun zonden vergeven en hun land genezen."