Ik zal maar eerlijk zeggen dat ik vind dat je je er nu te makkelijk van afmaakt. Er zijn namelijk verschillen tussen wat je als alleen Reformatorisch neerzet, en wat Boston hier schrijft. Als je deze verschillende visies allebei voor 100% voor waar houdt, vind ik het goed.-DIA- schreef:Hier is volgens mij niets aan toe te voegen....eilander schreef:Ik denk overigens dat het op zichzelf terecht is dat DIA vragen stelt bij (onderdelen van) de boodschap van Corrie ten Boom. Maar ik laat dat nu even voor wat het is.DIA schreef:Even nadenken:
Komt tot HEM die vermoeid en belast zijt…
Wie zijn die vermoeiden en belastten waar deze tekst van spreekt?
En tot wie zou de Heere Jezus dit woord gesproken hebben?
Tot ieder mens, hoofd voor hoofd?
Of zou het zijn tot degenen
die door Zijn genade het leven in eigen hand niet meer konden houden?
Die met alles in de dood terecht kwamen? Toen alle hoop hun gans ontviel?
Gaat die oude mevrouw het grote genadewonder van Gods vrije genade hier niet wat heel
erg bagatelliseren als een gegeven dat maar voor het oprapen ligt voor een ieder?
En daarmee dan de vrije en soevereine genade totaal en verwerpen?
Op bovenstaand stukje wil nog wel even reageren. Natuurlijk weet ik ook wel dat wat DIA hier zegt over "vermoeiden en belasten" een gangbare uitleg is.
Maar een andere uitleg die o.a. door de Puriteinen wordt gegeven aan deze tekst, is daarmee niet direct on-reformatorisch!
Ik bedoel dan de uitleg als de volgende (van Thomas Boston):
En iets verder schrijft hij:Thomas Boston schreef:Ik kan niet meegaan met hen die deze uitdrukkingen beperken tot hen die gevoelig zijn over hun zonden en ellende buiten Christus, en verlangen om hiervan verlost te worden. Naar mijn mening geldt dit woord voor allen die buiten Christus leven, of zij nu gevoelig of ongevoelig zijn. Het gaat hier niet alleen over zondaren die door de wet van hun zonden zijn overtuigd, maar ook over hen die dit niet kennen.
Niemand heeft het recht om deze nodiging te beperken. Het zijn zij die buiten Christus zijn, die hun bevrediging en rust in het schepsel zoeken.Als we deze taal op dit forum verdacht gaan maken, is het mijn beurt om te protesteren!Thomas Boston schreef:Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen, als zij hun behoefte aan Hem niet zien, zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Maar je moet je nu niet met zo een vage formulering ervan af maken.