de Ware Kerk

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Ware Kerk

Bericht door SecorDabar »

Tja, ik meen dat Ds. Ledeboer in de 19e eeuw, de gezangen heeft verworpen omdat het "syrenische minneliederen"
zijn die ons volk bedwelmen en van de gereformeerde religie aftrekken naar een fluwelen christendom.

De veiligste weg is om ons te voeden met het Woord, en de Schriftuurlijke liederen daarin verwoord:
de Psalmen en Schriftuurlijk berijmde gezangen: bijvoorbeeld de lofzangen van Maria en Zacharias, e.d.

Ik denk dat je in opwekkingliederen weinig tegenkomt van onze doodstaat van nature, van onze geestelijke dorheid en dodigheid, verlorenheid, doemwaardigheid, van kermen om genade,
van schuldbeleving voor God. Wie kan mij aan zulke liederen noemen in de zogenaamde vrije liederen?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5971
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: de Ware Kerk

Bericht door ejvl »

Die zijn er zeker wel hoor, opwekking 413 bijvoorbeeld.
Of: (een variant)
Heer, ik kom tot U, / Als ik kom tot U
hoor naar mijn gebed. / Hoor dan mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu, / Vergeef mijn zonden nu
en reinig mijn hart. / En reinig mijn hart.

Met uw liefde, Heer, / Leg toch Uwe hand
kom mij tegemoet, / Zeeg'nend op mij neer.
nu ik mij tot U keer, / Ja, trek mij met de band
en maak alles goed. / Van Uw liefde Heer'.

Zie mij voor U staan, / Zie mij voor U staan
zondig en onrein. / Vol met zond' en schuld.
O, Jezus raak mij aan, / O, Jezus, zie mij aan;
van U wil ik zijn. / Maak mijn beê vervuld.

Jezus op uw woord, / Jezus op Uw Woord
vestig ik mijn hoop. / Vestig ik mijn hoop.
U leeft en U verhoort / Dat Uw licht voor mij gloort;
mijn bede tot U. / Is mijn beê tot U.

Er zijn er ontzettend veel, vele zijn eenzijdig, maar dat is psalm 150 bijvoorbeeld ook, daarom zijn er ook 150 psalmen, en daarom zijn er ook veel meer gezangen.
De echt muziekkenners kunnen wellicht nog meerdere mooie liederen noemen.
Marco
Berichten: 3742
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: de Ware Kerk

Bericht door Marco »

De veiligste manier is het wel, alleen psalmen en bijbels terug te voeren gezangen. Maar 'veilig' is niet het enige criterium dat je kunt of moet hanteren. Er zijn er meer.

Bovendien is de actie van ds. Ledeboer ook te verklaren uit de onvrede over de toenmalige hervormde bundel. Hadden daar andere gezangen in gestaan, en was de vrijzinnigheid in de Hervormde Kerk op dat moment niet zo doorgedrongen, dan had hij wellicht anders gereageerd.

Je kunt een actie van zo lang geleden niet als norm verheffen. Elke beslissing wordt in de tijd genomen, en het enige waar je aan kunt toetsen is Gods Woord. Het kan dus best zijn dat een beslissing toen goed was, maar dat nu een andere wordt genomen, en dat dat nu goed is.

Toch.. als ik door Benthuizen fiets, wat nog weleens gebeurt, vraag ik me weleens af, of die bundel nog in de grond zit..
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

SecorDabar schreef:Tja, ik meen dat Ds. Ledeboer in de 19e eeuw, de gezangen heeft verworpen omdat het "syrenische minneliederen"
zijn die ons volk bedwelmen en van de gereformeerde religie aftrekken naar een fluwelen christendom.

De veiligste weg is om ons te voeden met het Woord, en de Schriftuurlijke liederen daarin verwoord:
de Psalmen en Schriftuurlijk berijmde gezangen: bijvoorbeeld de lofzangen van Maria en Zacharias, e.d.

Ik denk dat je in opwekkingliederen weinig tegenkomt van onze doodstaat van nature, van onze geestelijke dorheid en dodigheid, verlorenheid, doemwaardigheid, van kermen om genade,
van schuldbeleving voor God. Wie kan mij aan zulke liederen noemen in de zogenaamde vrije liederen?
Als het goed is is dat "kermen" om genade al gedaan toen het moment van bekering aanbrak.
Maar er zijn zeker liederen waar in het lied om vergeving wordt gevraagd, omdat er altijd wel een schuldbeleving is, er werd daar al een voorbeeld van gegeven. Ook zingen wij regelmatig psalmen, want die staan ook in het liedboek.

Overigens is een eredienst voor God en vooral ook het zingen waarin de mens God dient te eren en te prijzen, Hem onze liefde toe te zingen.
Dat is zo mijn mening.

Verder komen in de preek de zaken aan de orde die jij noemt het wereldgezindheid, onze natuurlijke tegenzin om God in ALLES te gehoorzamen, en vergevingsgezind te zijn.

Ook heb ik al geschreven dat er liederen zijn die Bijbels niet verantwoord zijn qua tekst, ik mag gelukkig niet klagen in onze gemeente worden de liederen met wijsheid uitgekozen, het is maar zelden dat ik een lied niet mee zing, omdat ik er niet achter kan staan.

Maar nu gaan we over het vraagstuk "Ware kerk" naar het vraagstuk "Het ware loflied" :)
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 10152
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: de Ware Kerk

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:Die zijn er zeker wel hoor, opwekking 413 bijvoorbeeld.
Of: (een variant)
Heer, ik kom tot U, / Als ik kom tot U
hoor naar mijn gebed. / Hoor dan mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu, / Vergeef mijn zonden nu
en reinig mijn hart. / En reinig mijn hart.

Met uw liefde, Heer, / Leg toch Uwe hand
kom mij tegemoet, / Zeeg'nend op mij neer.
nu ik mij tot U keer, / Ja, trek mij met de band
en maak alles goed. / Van Uw liefde Heer'.

Zie mij voor U staan, / Zie mij voor U staan
zondig en onrein. / Vol met zond' en schuld.
O, Jezus raak mij aan, / O, Jezus, zie mij aan;
van U wil ik zijn. / Maak mijn beê vervuld.

Jezus op uw woord, / Jezus op Uw Woord
vestig ik mijn hoop. / Vestig ik mijn hoop.
U leeft en U verhoort / Dat Uw licht voor mij gloort;
mijn bede tot U. / Is mijn beê tot U.

Er zijn er ontzettend veel, vele zijn eenzijdig, maar dat is psalm 150 bijvoorbeeld ook, daarom zijn er ook 150 psalmen, en daarom zijn er ook veel meer gezangen.
De echt muziekkenners kunnen wellicht nog meerdere mooie liederen noemen.
Hier zijn nog wel wat meer aanvullingen te geven. Ik denk aan lied 350:
Vader, vol van vrees en schaamte,
buigen wij voor U.
Heel uw werk door ons vertreden,
klaagt ons, mensheid aan bij U.

Heer ontferm U over ons,
die schuldig voor U staan.
U bent onze God en Redder,
neem ons in uw liefde aan.

Vader, in dit uur der waarheid,
keren w'ons tot U.
O, vergeef ons, Heer herstel ons,
maak ons hart en leven nieuw.

Vul ons met uw heil'ge Geest,
geef vuur en kracht steeds weer.
Ieder zal uw macht aanschouwen,
dat wij uw naam verhogen Heer.
dat wij uw naam verhogen Heer.
Het lied 624 (wees genadig) kan ik ook noemen (al moet men daar niet al te veel op de dichtkunst van de vertaler letten)

Merk ook op dat "onze doodstaat van nature, van onze geestelijke dorheid en dodigheid, verlorenheid, doemwaardigheid, van kermen om genade,
van schuldbeleving voor God" in veel psalmen niet genoemd worden. Buiten de 7 traditionele boetepsalmen, gaat het in veel psalmen toch over de grootheid van God en de verdrukking die we door anderen ondergaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 33853
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
ejvl schreef:Die zijn er zeker wel hoor, opwekking 413 bijvoorbeeld.
Of: (een variant)
Heer, ik kom tot U, / Als ik kom tot U
hoor naar mijn gebed. / Hoor dan mijn gebed.
Vergeef mijn zonden nu, / Vergeef mijn zonden nu
en reinig mijn hart. / En reinig mijn hart.

Met uw liefde, Heer, / Leg toch Uwe hand
kom mij tegemoet, / Zeeg'nend op mij neer.
nu ik mij tot U keer, / Ja, trek mij met de band
en maak alles goed. / Van Uw liefde Heer'.

Zie mij voor U staan, / Zie mij voor U staan
zondig en onrein. / Vol met zond' en schuld.
O, Jezus raak mij aan, / O, Jezus, zie mij aan;
van U wil ik zijn. / Maak mijn beê vervuld.

Jezus op uw woord, / Jezus op Uw Woord
vestig ik mijn hoop. / Vestig ik mijn hoop.
U leeft en U verhoort / Dat Uw licht voor mij gloort;
mijn bede tot U. / Is mijn beê tot U.

Er zijn er ontzettend veel, vele zijn eenzijdig, maar dat is psalm 150 bijvoorbeeld ook, daarom zijn er ook 150 psalmen, en daarom zijn er ook veel meer gezangen.
De echt muziekkenners kunnen wellicht nog meerdere mooie liederen noemen.
Hier zijn nog wel wat meer aanvullingen te geven. Ik denk aan lied 350:
Vader, vol van vrees en schaamte,
buigen wij voor U.
Heel uw werk door ons vertreden,
klaagt ons, mensheid aan bij U.

Heer ontferm U over ons,
die schuldig voor U staan.
U bent onze God en Redder,
neem ons in uw liefde aan.

Vader, in dit uur der waarheid,
keren w'ons tot U.
O, vergeef ons, Heer herstel ons,
maak ons hart en leven nieuw.

Vul ons met uw heil'ge Geest,
geef vuur en kracht steeds weer.
Ieder zal uw macht aanschouwen,
dat wij uw naam verhogen Heer.
dat wij uw naam verhogen Heer.
Het lied 624 (wees genadig) kan ik ook noemen (al moet men daar niet al te veel op de dichtkunst van de vertaler letten)

Merk ook op dat "onze doodstaat van nature, van onze geestelijke dorheid en dodigheid, verlorenheid, doemwaardigheid, van kermen om genade,
van schuldbeleving voor God" in veel psalmen niet genoemd worden. Buiten de 7 traditionele boetepsalmen, gaat het in veel psalmen toch over de grootheid van God en de verdrukking die we door anderen ondergaan.
Het Recht van God zwijgt. De diepte is eruit. Het zichzelf kennen en God kennen is weg,
men vraagt om ontferming zonder Gods recht toe te vallen. Op die manier blijft er een op
genade rechthebbend mens over. God zou toch wel naar hem moeten horen, hij bidt er
immers zo ootmoedig om?

Waar wordt in 'zoete minneliederen' vernomen: O God der wraken! Waar wordt echt
gebeden om de ondergang van de bozen? Waar staat Gods eer boven eigen zaligheid?
Kortom deze liederen zijn vaak eenzijdig mensgericht of vermenselijkt en de scherpe
kantjes worden rond geveild.
Vergelijk hoe de eer van God op het hart van de psalmdichters lag: De zogenaamde
'wraakpsalmen' acht men wel wat hard, vrees ik.

Waar wordt in deze liederen gezongen van de hoge verheven en schrikkelijke majesteit
van God?
Scheldt het wild gedierte dat niets in het woeden ontziet?
Dan moogt ge in zegepraal uw voet in het bloed van elke vijand steken?
De HEERE zal opstaan tot de strijd? Zijn haters zullen verstrooid worden?
Waar wordt gerept van Gods ontzaggelijke majesteit?
Waar horen we de verheffing van Gods stem die de aarde alom
voor Zijn toorn vervaard?
Waar horen we het gekerm van hen die in gevangenissen kwijnen?
Waar horen we bidden met het oog op Gods eer:
Geef hun, o HEERE, die zevenvoudig weer?
Waar horen in deze liederen over de verdrukkingen der Kerk?
Is het niet meest enkel roem die niet uit de diepte van verlorenheid opkomt?
Het zijn zomaar enkele zaken die me zo even in gedachten komen,
deze voorbeelden zouden zeker verder uit te breiden zijn,
het is maar een stipje.

1 Waarom, o God, zijn wij in eeuwigheid
Van Uwe gunst en onderstand verstoken?
Hoe kan Uw toorn dus tegen ons nog roken,
Die schapen zijn, zelfs door Uw Hand geweid?

2 Herdenk de trouw, aan ons voorheen betoond;
Denk aan Uw volk, door U van ouds verkregen;
Denk aan Uw erf, het voowerp van Uw zegen;
Aan Sions berg waar G' eertijds hebt gewoond.

3 Ruk spoedig aan, verdubbeld Uwe schreen;
Zie, hoe de stad verwoest ligt en vergeten;
Des vijands macht heeft alles neergesmeten,
Uw heiligdom verdorven en vertreen.

4 Uw vijand heeft ter plaatse van 't gebed,
Gelijk een leeuw gebruld bij 't zegevieren.
Zelfs, U ten schimp, heeft hij zijn krijgsbanieren
In trotsen moed, tot tekenen gezet.

5 Elk woedt om strijd, en toont zich onbeschroomd;
Men houwt en hakt, dat poort en binten beven,
Gelijk men slaaft, om bijlen aan te geven,
En ijvrig kapt in 't hoog en dicht geboomt'.

6 Dus hebben z' ook, doldriftig, onbesuisd,
Graveerselen, pilaren, wanden, bogen,
Wier kunstsieraad de lust was van elks ogen,
Met zwaard, houweel en hamer woest vergruisd.

7 Uw heiligdom is door het vuur verteerd;
Niets heeft zijn glans voor 't woen des gloeds beveiligd.
Uw schoon paleis, Uw woning is ontheiligd,
Ten gronde toe in puin en as verkeerd.

8 "Laat", zeiden zij, "laat ons het ganse land,
Geplunderd, voor onz' overmacht doen zwichten."
Hun wrede vuist heeft al de Godsgestichten,
Uw naam ten hoon, verbrijzeld of verbrand.

9 Wij zien aan ons, na al dit ongeval,
Geen teeknen meer van Uwe gunst gegeven.
Niet een profeet is ons tot troost gebleven;
Geen stervling weet, hoe lang dit duren zal.

10 Hoe lang, o God, zal in dit zwaar verdriet,
De vijand ons zijn wrede trotsheid tonen;
Zal hij Uw Naam in eeuwigheid dan honen?
Neen, 't kan niet zijn ; dat duldt Uw glorie niet.

11 Ach, waarom trekt G' Uw hand dus van ons af,
Uw rechterhend, die ons ten steun kan strekken?
Ai, wil haar eens uit Uwen boezem trekken,
En maak een eind aan Uw gestrenge straf.

12 Gij, evenwel, Gij blijft dezelfd', o HEER';
Gij zijt van ouds mijn toeverlaat, mijn Koning,
Die uitkomst gaaft, en uit Uw hemelwoning,
Voor ieders oog Uw haatren gingt te keer.

13 Gij spleet weleer de Schelfzee door Uw kracht;
Gij hebt den kop der woest' en felle draken,
Het vreeslijk heir, dat Isrel dorst genaken,
ln 't hart der zee, verbroken door Uw macht.

14 Uw sterke hand heeft 's Leviathans woen,
Betoomd, gestuit; deed Farao bezwijken;
Waar 't woest gediert' aan duizenden van lijken,
Op 't dorre strand, zijn rooflust mocht voldoen.

15 Hoe menigmaal hebt G' ons Uw gunst betoogd,
't Zij G' een fontein deedt uit een rots ontspringen.
Of op een hoop de waatren samendringen,
Wanneer de stroom door U werd uitgedroogd.

16 De dag is d' Uw'; ook vormdet Gij den nacht;
Gij schiept het licht, de zon met gloed en stralen;
Door U is d' aard' gesteld in juiste palen;
Elk jaarseizoen hebt Gij tot stand gebracht.

17 Herdenk, mijn God, herdenk die wonderdaan!
Een dwaas geslacht heeft Uwen naam gelasterd;
De vijand, van Uw vrees en dienst verbasterd,
Heeft Uwen roem met smaad en schimp belaan.

18 Geef 't wild gediert', dat niets in 't woen ontziet,
De ziele van Uw tortelduif niet over;
Laat, grote God, om een gehaten rover,
Uw kwijnend volk niet eeuwig in 't verdriet.

19 Beschouw, herdenk Uw vastgestaafd verbond;
Laat dat Uw hart tot ons in liefd' ontvonken;
Het land is vol van duistre moordspelonken,
Vanwaar 't geweld ons grieft met wond op wond.

20 Dat elk verdrukt' Uw bijstand eens erlang';
Laat, laat Uw volk niet schaamrood wederkeren;
Maar wil van hen ellend' en nooddruft weren,
Opdat z' Uw naam verheffen in gezang .

21 Rijs op, o God, rijs op, toon Uw gezag;
Betwist Uw zaak, wees onze pleitbeslechter,
't Is meer dan tijd; gedenk, o hoogste Rechter,
Wat smaad de dwaas U aandoet dag op dag.

22 Vergeet niet, HEER', dien onverdraagbren hoon,
Dat luid geroep van al Uw weerpartijders.
Het woest getier van Uwe machtbestrijders.
Stijgt telkens op tot voor Uw hemeltroon.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door Desiree »

Laat maar.. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 33853
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Ware Kerk

Bericht door SecorDabar »

Beste Desiree,
Volmaakt kennen wij de Heere niet, dat kan alleen de Triumferende Kerk weten, waar zij eeuwig zullen zingen ter ere van het Lam.
Wel heb ik eens gemeenschap mogen oefenen met de Triumferende Kerk.
Maar in beginsel is er in mijn ziel een kennen, door de Heilige Geest, omdat De Heilige Geest bij mij is in komen wonen.
Ik wil voorzichtig zijn, en beknopt....het is zo gauw dat de mens in het middelpunt staat.
Maar de Heere heeft mij geleid in de weg van zelfkennis - Godskennis en Christuskennis -
en de weeromstuitende daad van de Heilige Geest in mijn ziel.
Een weg van zelfkennis door ontbloting, ontgronding, ontkleding en doding méér en meer van mijzelf.
Een weg van Godskennis in al Zijn volmaakte deugden, ja. dan worden Zijn deugden zo aanbiddenswaardig.
Een weg van de kennis van de Heere Jezus Christus, Hem te mogen kennen in Zijn naturen, ambten, Zijn staat van vernedering en verhoging.
O, wat een onuitsprekelijke liefde van Hem tot een verdoemeling in onze bondsbreuk: Ik ben Uw Heelmeester!
Maar ook de wederomstuitende daad van het geloof: dat de Heilige Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn op grond van Zijn gerechtigheid.
O, dat geeft zulk een verwondering, maar ook hevige aanvechting en bestrijding of ik mij niet bedrieg voor de nimmereindigende eeuwigheid....
Maar toch, Desiree, weet ik ook van de onuitsprekelijke liefde Die de Heilige Geest uitstort tot de volkomen Borg en Middelaar.
Dan kan stamelen weleens in een uitroep veranderen: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Er zou nog wel meer te zeggen zijn, maar de tijd ontbreekt me, ik laat het hiermaar bij...en ach, de bestrijding komt al weer:
Heb ik nu niet mezelf bedoeld met deze reactie?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: de Ware Kerk

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Dia, de Schrift leeft ook dat wie buiten Christus is, in de dood ligt. Ik weet uit ervaring hoe je als dode hard en onbarmhartig kunt oordelen over anderen en jezelf met allerlei gevoel, rechtzinnigheid, wettisisme of wat niet al, overeind kunt houden of je in ieder geval stukken beter en verheven kunt voelen boven al die lichtzinnige mensen die over Jezus spreken. Maar als je aan jezelf ontdekt wordt, is het de dood in de pot.
Ik weet gelukkig ook uit ervaring hoe dat alles in rap tempo verandert als je Christus leert kennen als je Borg en Middelaar. Dan is het snel gedaan met alle hardheid en maakt het veroordelen plaats voor gunnen. Dan maakt het afwijzen plaats voor het wijzen op de Heere Jezus in Wie redding te vinden is. Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.

Wat het citeren van de Psalmen betreft en het verdedigen van het alleenrecht van de psalmen: dat lijkt me een gevaarlijke bezigheid. Niet alleen omdat de berijming van 1773 zo duidelijk een product is van de verlichting, maar ook omdat de berijming vaak veraf staat van de onberijmde vertaling, omdat de regels anders niet rijmend of lopend te maken zijn. Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet. Vergelijk dat eens met bv het slot van Romeinen 10. En waarom zou dan een berijming van andere Bijbelgedeelten moeten worden afgewezen omdat het geen berijmde Psalmen zijn? Of waarom moet een bijbelgetrouw hedendaags lied worden afgewezen? (voor alle helderheid: ik ben geen fan van Gerald Troots).
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Dia, de Schrift leeft ook dat wie buiten Christus is, in de dood ligt. Ik weet uit ervaring hoe je als dode hard en onbarmhartig kunt oordelen over anderen en jezelf met allerlei gevoel, rechtzinnigheid, wettisisme of wat niet al, overeind kunt houden of je in ieder geval stukken beter en verheven kunt voelen boven al die lichtzinnige mensen die over Jezus spreken. Maar als je aan jezelf ontdekt wordt, is het de dood in de pot.
Ik weet gelukkig ook uit ervaring hoe dat alles in rap tempo verandert als je Christus leert kennen als je Borg en Middelaar. Dan is het snel gedaan met alle hardheid en maakt het veroordelen plaats voor gunnen. Dan maakt het afwijzen plaats voor het wijzen op de Heere Jezus in Wie redding te vinden is. Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.

Wat het citeren van de Psalmen betreft en het verdedigen van het alleenrecht van de psalmen: dat lijkt me een gevaarlijke bezigheid. Niet alleen omdat de berijming van 1773 zo duidelijk een product is van de verlichting, maar ook omdat de berijming vaak veraf staat van de onberijmde vertaling, omdat de regels anders niet rijmend of lopend te maken zijn. Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet. Vergelijk dat eens met bv het slot van Romeinen 10. En waarom zou dan een berijming van andere Bijbelgedeelten moeten worden afgewezen omdat het geen berijmde Psalmen zijn? Of waarom moet een bijbelgetrouw hedendaags lied worden afgewezen? (voor alle helderheid: ik ben geen fan van Gerald Troots).
Ik heb dit twee keer gelezen, wat een wijze woorden zijn dit, en een mooi getuigenis van onze liefhebbende en rechtvaardige God.

Overigens had ik nog nooit gehoord van Gerald Troost
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: de Ware Kerk

Bericht door alexv »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Dia, de Schrift leeft ook dat wie buiten Christus is, in de dood ligt. Ik weet uit ervaring hoe je als dode hard en onbarmhartig kunt oordelen over anderen en jezelf met allerlei gevoel, rechtzinnigheid, wettisisme of wat niet al, overeind kunt houden of je in ieder geval stukken beter en verheven kunt voelen boven al die lichtzinnige mensen die over Jezus spreken. Maar als je aan jezelf ontdekt wordt, is het de dood in de pot.
Ik weet gelukkig ook uit ervaring hoe dat alles in rap tempo verandert als je Christus leert kennen als je Borg en Middelaar. Dan is het snel gedaan met alle hardheid en maakt het veroordelen plaats voor gunnen. Dan maakt het afwijzen plaats voor het wijzen op de Heere Jezus in Wie redding te vinden is. Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.

Wat het citeren van de Psalmen betreft en het verdedigen van het alleenrecht van de psalmen: dat lijkt me een gevaarlijke bezigheid. Niet alleen omdat de berijming van 1773 zo duidelijk een product is van de verlichting, maar ook omdat de berijming vaak veraf staat van de onberijmde vertaling, omdat de regels anders niet rijmend of lopend te maken zijn. Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet. Vergelijk dat eens met bv het slot van Romeinen 10. En waarom zou dan een berijming van andere Bijbelgedeelten moeten worden afgewezen omdat het geen berijmde Psalmen zijn? Of waarom moet een bijbelgetrouw hedendaags lied worden afgewezen? (voor alle helderheid: ik ben geen fan van Gerald Troots).


De Psalmen bezingen de Christus niet?? Is dat is een vergissing van je?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11759
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: de Ware Kerk

Bericht door Mister »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Dia, de Schrift leeft ook dat wie buiten Christus is, in de dood ligt. Ik weet uit ervaring hoe je als dode hard en onbarmhartig kunt oordelen over anderen en jezelf met allerlei gevoel, rechtzinnigheid, wettisisme of wat niet al, overeind kunt houden of je in ieder geval stukken beter en verheven kunt voelen boven al die lichtzinnige mensen die over Jezus spreken. Maar als je aan jezelf ontdekt wordt, is het de dood in de pot.
Ik weet gelukkig ook uit ervaring hoe dat alles in rap tempo verandert als je Christus leert kennen als je Borg en Middelaar. Dan is het snel gedaan met alle hardheid en maakt het veroordelen plaats voor gunnen. Dan maakt het afwijzen plaats voor het wijzen op de Heere Jezus in Wie redding te vinden is. Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.

Wat het citeren van de Psalmen betreft en het verdedigen van het alleenrecht van de psalmen: dat lijkt me een gevaarlijke bezigheid. Niet alleen omdat de berijming van 1773 zo duidelijk een product is van de verlichting, maar ook omdat de berijming vaak veraf staat van de onberijmde vertaling, omdat de regels anders niet rijmend of lopend te maken zijn. Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet. Vergelijk dat eens met bv het slot van Romeinen 10. En waarom zou dan een berijming van andere Bijbelgedeelten moeten worden afgewezen omdat het geen berijmde Psalmen zijn? Of waarom moet een bijbelgetrouw hedendaags lied worden afgewezen? (voor alle helderheid: ik ben geen fan van Gerald Troots).
De psalmen bezingen wel degelijk de Christus.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Ware Kerk

Bericht door SecorDabar »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Desiree schreef:Dia, Secor Dabar, kennen jullie de Heere?

Je hoeft niet te antwoorden hoor.. doe het maar voor je eigen ziel.
Ik kan dat niet zeggen... Ik weet wel dat wat ik in mij voel, er ligt sinds dat ik
een klein kind was. Wat dat is kan ik niet verklaren, wel voelen. Gevoel op zich
is zeer bedrieglijk. Wel kan ik van ganser harte zeggen: Ik ben een vriend en
metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Dia, de Schrift leeft ook dat wie buiten Christus is, in de dood ligt. Ik weet uit ervaring hoe je als dode hard en onbarmhartig kunt oordelen over anderen en jezelf met allerlei gevoel, rechtzinnigheid, wettisisme of wat niet al, overeind kunt houden of je in ieder geval stukken beter en verheven kunt voelen boven al die lichtzinnige mensen die over Jezus spreken. Maar als je aan jezelf ontdekt wordt, is het de dood in de pot.
Ik weet gelukkig ook uit ervaring hoe dat alles in rap tempo verandert als je Christus leert kennen als je Borg en Middelaar. Dan is het snel gedaan met alle hardheid en maakt het veroordelen plaats voor gunnen. Dan maakt het afwijzen plaats voor het wijzen op de Heere Jezus in Wie redding te vinden is. Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.

Wat het citeren van de Psalmen betreft en het verdedigen van het alleenrecht van de psalmen: dat lijkt me een gevaarlijke bezigheid. Niet alleen omdat de berijming van 1773 zo duidelijk een product is van de verlichting, maar ook omdat de berijming vaak veraf staat van de onberijmde vertaling, omdat de regels anders niet rijmend of lopend te maken zijn. Daarnaast zijn de Psalmen Oud-testamentisch. Ze vertolken in hun breedte (dwz die 150 bijelkaar) alle mogelijke bevindingen en gemoedstoestanden, maar ze bezingen de Christus niet. Vergelijk dat eens met bv het slot van Romeinen 10. En waarom zou dan een berijming van andere Bijbelgedeelten moeten worden afgewezen omdat het geen berijmde Psalmen zijn? Of waarom moet een bijbelgetrouw hedendaags lied worden afgewezen? (voor alle helderheid: ik ben geen fan van Gerald Troots).
Beste Ditbenik,

Laten we ook rekening houden dat niet iedereen even sterk is in zijn/haar getuigenis.
Ik kan me wel voorstellen dat u aan bepaalde uitdrukkingen van DIA stoort.
Soms is het inderdaad door DIA wat ongelukkig uitgedrukt.
Toch klaagt hij in menig posting ook over zijn hardheid naar anderen op dit forum.
Ik denk dat DIA ook geen fel tegenstander is van gezangen, maar tegen onschriftuurlijke gezangen.

U schreef: Omdat het kon voor mij, kan het voor iedereen.
Zou u daar eens wat meer over kunnen schrijven hoe het voor u kon?
Net zoals Desiree schreef: u hoeft dit natuurlijk niet te doen, ook ik heb begrip voor beschroomdheid. :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34656
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: de Ware Kerk

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Persoonlijke aanvallen in de vorm van conclusies over medeforummers worden hier niet toegestaan.
Daarom heb ik een posting plus wat reacties weggehaald.

Vriendelijke groet,
Tiberius
Gesloten