Heb je alle predikanten dan al weleens horen preken? Want ze zijn er zeker wel hoor, die persoonlijk getuigen van hun geloof, ook in de ger.gem!
Ik heb in de ger. gem. nog nooit een persoonlijke getuigenis van een predikant gehoord
n.a.v. kerknieuws
[quopte]Dit is geen dwaalleer. Het gaat erom dat de roeping tot het predikambt is als een lasso om je nek. Dat is niet zwaarmoedig, dat is bevrijdend. God laat je nooit meer los. Ik denk dat je bij enkele tegenslagen gauw in de put zit als je je niet door God geroepen weet.
Ik onderscheid - evenals Pim- het ambt aller gelovigen van het predikambt.[/quote]
Ik ook.
Tegelijkertijd weet ik -uit de schrift- dat je als mens nooit kan zien of weten hoe God in het hart van Zijn kinderen werkt.
Met andere woorden: Je kunt geen voorwaarden stellen, die de Bijbel niet leert. Je kunt geen voorwaarden scheppen (want dat doet de schrijver! "voor mij is er geen ander" ) Terwijl je geen benul hebt van de roeping die de individuele gelovige heeft.
Deze man sluit mensen uit, op basis van zijn eigen ideeen. Dat zegt hij zelf ook: "Voor mij" etc. Zo iemand is volgens mij een dwaalleraar. Hij voegt aan de schift toe. en daar moet je verschrikkelijk voorzichtig mee zijn.
Het gaat niet om het geroepen weten. Het gaat om de toonzetting. "De roeping begint zo zwaar op hem te drukken, dat hij zegt: ik kan niet anders, ik moét preken"
Nou, als je met zo'n instelling predikant wordt, dan vraag ik me af hoeveel vreugde om Christus zo-iemand nog heeft.
[Aangepast op 24/5/05 door arend]
Ik onderscheid - evenals Pim- het ambt aller gelovigen van het predikambt.[/quote]
Ik ook.
Tegelijkertijd weet ik -uit de schrift- dat je als mens nooit kan zien of weten hoe God in het hart van Zijn kinderen werkt.
Met andere woorden: Je kunt geen voorwaarden stellen, die de Bijbel niet leert. Je kunt geen voorwaarden scheppen (want dat doet de schrijver! "voor mij is er geen ander" ) Terwijl je geen benul hebt van de roeping die de individuele gelovige heeft.
Deze man sluit mensen uit, op basis van zijn eigen ideeen. Dat zegt hij zelf ook: "Voor mij" etc. Zo iemand is volgens mij een dwaalleraar. Hij voegt aan de schift toe. en daar moet je verschrikkelijk voorzichtig mee zijn.
Het gaat niet om het geroepen weten. Het gaat om de toonzetting. "De roeping begint zo zwaar op hem te drukken, dat hij zegt: ik kan niet anders, ik moét preken"
Nou, als je met zo'n instelling predikant wordt, dan vraag ik me af hoeveel vreugde om Christus zo-iemand nog heeft.
[Aangepast op 24/5/05 door arend]
Alle 'bijbelheligen' worden wedergeboren ten tonele gevoerd (excusé le mot, weet ff niets beters). Over het innerlijk-bevindelijke lees je niets, hooguit misschien in de psalmen van David.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Die man mag toch gewoon een mening hebben? Kom op zeg. 'Voor mij' is wel iets anders dan: 'de bijbel zegt', en dan van alles toevoegen.Oorspronkelijk gepost door arend
Ik ook.
Ik moet zeggen dat ik het van harte eens ben met die uitspraak.
Want er wordt niet gezegd: 'je wordt naar het ambt toegeschopt', maar er staat dat je geen voldoening meer kan vinden in andere bezigheden. Nou, dat is toch ook zo?
Je hart gaat uit naar de verkondiging van het Evangelie. Je denkt dat het een bevlieging is en stort je op je werk, studie of iets anders. Toch laat het je niet los, je kan het niet uit je gedachten (hart!)krijgen. Ik denk dat vele mensen die er mee worstelen het gebed van Jesaja bidden 'Zend mij, Heere.' (Jesaja 6) op de vraag van God: 'Wie zal Ik zenden?'
Probleem is alleen wanneer neem je die stap, wanneer ga je ervaren dat God antwoordt op je gebed 'Zend mij'. Je ziet uit naar dat 'Ga', dat 'Volg mij' en dat 'Gaat heen verkondig het Evangelie aan alle creaturen'.
Het 'nemen' van deze stap kan door schroom of onkunde (te?) lang uitgesteld worden denk ik.......
[Aangepast op 24/5/05 door Pim]
- Miscanthus
Pim, ik denk wel -als ik jou posting afzet tegen die van Arend- dat je hier gedrag beschrijft dat typisch uit een bepaalde hoek komt, wat ook overeenkomsten heeft met de moeiten die men in die hoek heeft met de toeeigening van het heil en het geloof in Gods beloften en het letterlijk nemen van Gods bevel.Oorspronkelijk gepost door PimDie man mag toch gewoon een mening hebben? Kom op zeg. 'Voor mij' is wel iets anders dan: 'de bijbel zegt', en dan van alles toevoegen.Oorspronkelijk gepost door arend
Ik ook.
Ik moet zeggen dat ik het van harte eens ben met die uitspraak.
Want er wordt niet gezegd: 'je wordt naar het ambt toegeschopt', maar er staat dat je geen voldoening meer kan vinden in andere bezigheden. Nou, dat is toch ook zo?
Je hart gaat uit naar de verkondiging van het Evangelie. Je denkt dat het een bevlieging is en stort je op je werk, studie of iets anders. Toch laat het je niet los, je kan het niet uit je gedachten (hart!)krijgen. Ik denk dat vele mensen die er mee worstelen het gebed van Jesaja bidden 'Zend mij, Heere.' (Jesaja 6) op de vraag van God: 'Wie zal Ik zenden?'
Probleem is alleen wanneer neem je die stap, wanneer ga je ervaren dat God antwoordt op je gebed 'Zend mij'. Je ziet uit naar dat 'Ga', dat 'Volg mij' en dat 'Gaat heen verkondig het Evangelie aan alle creaturen'.
Het 'nemen' van deze stap kan door schroom of onkunde (te?) lang uitgesteld worden denk ik.......
Arend beschrijft concrete Bijbelse opdrachten, die dan schoorvoetend, wikkend, wegend, biddend en zwetend worden opgevolgd.
Geloven is gehoorzamen.
En dus ook een ex-broeder van MiscanthusOorspronkelijk gepost door PimEx-woordvoerder van Ver. tot bev. van Zondagsrust (Klik hier)Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman
Weer een student aangenomen.
Dhr Rijswijk uit Rhenen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kan jij hier niet mee instemmen Miscantus?
[/quote]Enerzijds betoogt hij [Brakel, P]dat de geroepene zich van zijn kwaliteiten bewust dient te zijn, anderzijds verklaart hij met nadruk dat de zekerheid van de geroepene aangevochten wordt en dat men die slechts biddend kan verwerven. Ik denk dat dit helemaal klopt. Met de zekerheid omtrent je roeping is het net zo gelegen als met de zekerheid omtrent het heil: ze is geen securitas, geen ongeschokte en onbetwiste zorgeloosheid, maar veeleer certitudo, een zekerheid die in geloof en gebed wordt verkregen. [/quote]
[/quote]Enerzijds betoogt hij [Brakel, P]dat de geroepene zich van zijn kwaliteiten bewust dient te zijn, anderzijds verklaart hij met nadruk dat de zekerheid van de geroepene aangevochten wordt en dat men die slechts biddend kan verwerven. Ik denk dat dit helemaal klopt. Met de zekerheid omtrent je roeping is het net zo gelegen als met de zekerheid omtrent het heil: ze is geen securitas, geen ongeschokte en onbetwiste zorgeloosheid, maar veeleer certitudo, een zekerheid die in geloof en gebed wordt verkregen. [/quote]
- Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Pim
[/quote]Helemaal. Dat is de betekenis van 2Pe 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.Enerzijds betoogt hij [Brakel, P]dat de geroepene zich van zijn kwaliteiten bewust dient te zijn, anderzijds verklaart hij met nadruk dat de zekerheid van de geroepene aangevochten wordt en dat men die slechts biddend kan verwerven. Ik denk dat dit helemaal klopt. Met de zekerheid omtrent je roeping is het net zo gelegen als met de zekerheid omtrent het heil: ze is geen securitas, geen ongeschokte en onbetwiste zorgeloosheid, maar veeleer certitudo, een zekerheid die in geloof en gebed wordt verkregen.
[Aangepast op 24/5/05 door Miscanthus]
Dan kan je misschien 'typisch bepaalde hoek' vervangen door 'typisch Petrus'Oorspronkelijk gepost door MiscanthusHelemaal. Dat is de betekenis van 2Pe 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.Oorspronkelijk gepost door Pim
Enerzijds betoogt hij [Brakel, P]dat de geroepene zich van zijn kwaliteiten bewust dient te zijn, anderzijds verklaart hij met nadruk dat de zekerheid van de geroepene aangevochten wordt en dat men die slechts biddend kan verwerven. Ik denk dat dit helemaal klopt. Met de zekerheid omtrent je roeping is het net zo gelegen als met de zekerheid omtrent het heil: ze is geen securitas, geen ongeschokte en onbetwiste zorgeloosheid, maar veeleer certitudo, een zekerheid die in geloof en gebed wordt verkregen.
[Aangepast op 24/5/05 door Miscanthus]

Met dien verstande dat ik het met je eens ben (zoals ik mijn posting afsloot), dat men 'door schroom of onkunde (te?) lang kan wachten tot men de beslissing neemt Gods stem te volgen en het leven in Zijn dienst te gaan besteden.'
Waarom ex?? Of is het broederschap tegenwoordig ook gebonden aan kerkverbanden?Oorspronkelijk gepost door UnionistEn dus ook een ex-broeder van MiscanthusOorspronkelijk gepost door PimEx-woordvoerder van Ver. tot bev. van Zondagsrust (Klik hier)Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman
Weer een student aangenomen.
Dhr Rijswijk uit Rhenen.
-