Oproepen aan GG en GGiN

Ad Anker
Moderator

Re: Oproepen aan GG en GGiN

Bericht door Ad Anker »

Volgens mij is deze topic inmiddels een list van de satan. :bobo
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Als het waar is, is het natuurlijk wel erg dat de preekstoel hiervoor wordt gebruikt.
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:Als het waar is, is het natuurlijk wel erg dat de preekstoel hiervoor wordt gebruikt.
Waarom erg? Een aantal kerkleden hebben (vanuit GGiN-perspectief) volstrekt absurde dingen geroepen. In de opvatting van ds. Roos is de GGiN de beste kerk en leert men in de GG bepaalde dwalingen. Zolang dat het officiele standpunt blijft, is een oproep tot samenwerking in een krant not done. Geen wonder dat een dominee vanuit de GGiN dat direct maar even rechtzet.
Cees

Bericht door Cees »

Wilhelm schreef:Als het waar is, is het natuurlijk wel erg dat de preekstoel hiervoor wordt gebruikt.
Ach ja, er is dan wel in 1x duidelijkheid. Ik snap niet dat dit nieuws zou zijn, want de GGinNed heeft keer op keer dit al uitgesproken in gesprekken met deputaten van de GG. En ze hebben duidelijk aangegeven dat er een leerverschil is.
peterf

Bericht door peterf »

Cees schreef:Ach ja, er is dan wel in 1x duidelijkheid. Ik snap niet dat dit nieuws zou zijn, want de GGinNed heeft keer op keer dit al uitgesproken in gesprekken met deputaten van de GG. En ze hebben duidelijk aangegeven dat er een leerverschil is.
Dat er 'een leerverschil' is, is wel heel duidelijk voor iedereen inderdaad, zie citaat uit de ingezonden brief betreffende het voorstel van de kanselopenstelling:
Inmiddels is het al enige jaren geleden dat de Gereformeerde Gemeenten een hand hebben uitgestoken naar ons. Ruiterlijk zijn de kerkrechtelijke missers uit 1953 erkend. Sindsdien wordt er nagedacht of er behalve kerkrechtelijke zaken ook een theologisch geschil is tussen beide kerkverbanden. Dit denken duurt nu al drie jaar. Als er sprake is van verschil, is dit blijkbaar niet eenvoudig uit te leggen. In afwachting van een antwoord lijkt het mij onze plicht eens écht over eenheid na te denken.
Cees

Bericht door Cees »

peterf schreef:
Cees schreef:Ach ja, er is dan wel in 1x duidelijkheid. Ik snap niet dat dit nieuws zou zijn, want de GGinNed heeft keer op keer dit al uitgesproken in gesprekken met deputaten van de GG. En ze hebben duidelijk aangegeven dat er een leerverschil is.
Dat er 'een leerverschil' is, is wel heel duidelijk voor iedereen inderdaad, zie citaat uit de ingezonden brief betreffende het voorstel van de kanselopenstelling:
Inmiddels is het al enige jaren geleden dat de Gereformeerde Gemeenten een hand hebben uitgestoken naar ons. Ruiterlijk zijn de kerkrechtelijke missers uit 1953 erkend. Sindsdien wordt er nagedacht of er behalve kerkrechtelijke zaken ook een theologisch geschil is tussen beide kerkverbanden. Dit denken duurt nu al drie jaar. Als er sprake is van verschil, is dit blijkbaar niet eenvoudig uit te leggen. In afwachting van een antwoord lijkt het mij onze plicht eens écht over eenheid na te denken.
DWS 11-06-2008
Vanuit de afgevaardigden werd opgemerkt dat deze erkenning van schuld op zich verblijdend is – ook al vindt deze pas na lange tijd plaats. Een andere afgevaardigde vroeg zich af wat bedoeld wordt met de zinsnede die verwijst naar het voortzetten van de lijn van 1931 binnen het kerkverband; wordt hier indirect gedoeld op het niet geheel vasthouden van deze leeruitspraak door de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Ds. Van Voorden merkte op dat de vorige gesprekken in een goede sfeer verliepen, maar dat het leerverschil nog nauwelijks is besproken.
peterf

Bericht door peterf »

DWS 11-06-2008
Vanuit de afgevaardigden werd opgemerkt dat deze erkenning van schuld op zich verblijdend is – ook al vindt deze pas na lange tijd plaats. Een andere afgevaardigde vroeg zich af wat bedoeld wordt met de zinsnede die verwijst naar het voortzetten van de lijn van 1931 binnen het kerkverband; wordt hier indirect gedoeld op het niet geheel vasthouden van deze leeruitspraak door de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Ds. Van Voorden merkte op dat de vorige gesprekken in een goede sfeer verliepen, maar dat het leerverschil nog nauwelijks is besproken.
Dat is een bericht uit 2008... Ik ga er vanuit dat in de tussentijd 'het leerverschil' al wel duidelijker is gedefinieerd én op z'n minst is besproken?
Cees

Bericht door Cees »

peterf schreef:
DWS 11-06-2008
Dat is een bericht uit 2008... Ik ga er vanuit dat in de tussentijd 'het leerverschil' al wel duidelijker is gedefinieerd én op z'n minst is besproken?
Blijkbaar niet nav hoe ds Roos er over denkt en wat hij gezegd heeft.
peterf

Bericht door peterf »

Cees schreef:
peterf schreef:
DWS 11-06-2008
Ik hoop dat het citaat wat van ds. Roos afkomstig schijnt te zijn op z'n minst is overdreven. Dat zal niet de eerste keer zijn als het niet uit eerste hand is. Bovendien is zo'n uitspraak nog geen synodeuitspraak of besluit.
Cees

Bericht door Cees »

peterf schreef:
Cees schreef:
peterf schreef:
DWS 11-06-2008
Ik hoop dat het citaat wat van ds. Roos afkomstig schijnt te zijn op z'n minst is overdreven. Dat zal niet de eerste keer zijn als het niet uit eerste hand is. Bovendien is zo'n uitspraak nog geen synodeuitspraak of besluit.

Vanuit GG kant dan en dan blijkt weer dat iedereen voor de muziek uitloopt en dat dus de synode van dit jaar er meer bekend gaat worden.
Kerkelijke Eenheid
Veel aandacht kreeg het rapport van de Commissie Kerkelijke Eenheid en Verscheidenheid. Met name de paragraaf over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland riep vragen op. De beide kerkverbanden spraken elkaar in maart 2009 voor het laatst. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland werken aan een onderzoek ter beantwoording van de vraag of er wel sprake is van een leergeschil tussen de beide kerkverbanden. Het onderzoek vraagt echter meer tijd dan men gedacht had. Verschillende afgevaardigden wezen op de discrepantie die zij waarnamen tussen het verslag van het gesprek dat nu aan onze Generale Synode werd aangeboden en de weergave daarvan in De Wachter Sions. Door verschillende afgevaardigden werd beklemtoond dat de Synode het op prijs stelt om een hernieuwd gesprek met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland aan te gaan. Deze afgevaardigden tekenden ook aan dat men bij een dergelijk gesprek niet te lief voor elkaar moet zijn, maar eerlijk met elkaar moet omgaan. Het is nodig om ook onder ogen zien, dat er in het verleden veel negatiefs over ons voorgeslacht is gepubliceerd in De Wachter Sions en andere publicaties. De Gereformeerde Gemeenten hebben de ‘ernstige kerkrechtelijke fouten’, die in het verleden werden gemaakt, erkend. Er is een uitzien dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland de fouten die in de aanloop naar 1950 en de scheuring van 1953 zijn gemaakt, ook zullen erkennen.
Er zullen er zijn die de verschillen willen afdoen als marginaal, maar gelukkig is de synode verstandiger!
peterf

Bericht door peterf »

Cees schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland werken aan een onderzoek ter beantwoording van de vraag of er wel sprake is van een leergeschil tussen de beide kerkverbanden. Het onderzoek vraagt echter meer tijd dan men gedacht had.
Wie zitten er in deze onderzoekscommissie? Is dat bekend?

Ik herinner mij de zeer dunne brochure van net na de scheuring van zo'n 10 pagina's op A5 formaat over het 'Algemeen Welmenend Aanbod van Genade'.
Moet ik alvast een boekenplank vrij maken wil ik het afgedrukte onderzoeksresultaat straks kwijt kunnen? Ik ga er vanuit dat dit op z'n minst een 4 delige serie wordt van ruim 1000 bladzijden per deel gezien de duur van het onderzoek?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Als we toch de tijd nemen, dan kunnen we beter de OGG ook meenemen. De docent uit Krimpen (ligt dicht bij Rotterdam, is weer een voordeel) zal best bereid zijn om de GG(iN) studenten les te geven in de vakken 'Reformatoren' en 'Kerkvaders'. ;)
peterf

Bericht door peterf »

GGBeroopingswerk schreef:Als we toch de tijd nemen, dan kunnen we beter de OGG ook meenemen. De docent uit Krimpen (ligt dicht bij Rotterdam, is weer een voordeel) zal best bereid zijn om de GG(iN) studenten les te geven in de vakken 'Reformatoren' en 'Kerkvaders'. ;)
Het geven van het vak dogmatiek op basis van de dogmatiek van Ds. G.H. Kersten is ook geen probleem. :huhu
2012

Bericht door 2012 »

pierre27 schreef:Zo nu en dan zie je verrassende zaken in de krant staan. Bijvoorbeeld kerkdiensten in Houten(GG) waar ds Verschuure in voorging.

!! ALBLASSERDAM 26 september om 19:30 P. Blok in de ger. gem. in ned !!

zal druk worden...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

2012 schreef:
pierre27 schreef:Zo nu en dan zie je verrassende zaken in de krant staan. Bijvoorbeeld kerkdiensten in Houten(GG) waar ds Verschuure in voorging.

!! ALBLASSERDAM 26 september om 19:30 P. Blok in de ger. gem. in ned !!

zal druk worden...
Het klinkt wel sensationeel. Waarom wordt dat meerdere malen vermeld?
Plaats reactie