Iets is ook niet fout omdat het oud is! Vele gezangen en liederen zijn nog veel vrijer.Marco schreef:Je bedoelt het misschien niet, maar wat je zegt komt daar aardig in de buurtJohann Gottfried Walther schreef:Dat bedoel ik ook niet, maar je ziet dat men zegt, die Psalmen uit 1773 die berijming deugt niet, maar vervolgens allerlei liederen wil zingen die nog verder van Gods woord afstaan. Maar goed in gemeenten waar ze dit liedboek gaan zingen zongen ze niet eens meet 1773, daar zongen ze waarschijnlijk al die berijming van 1968 uit het oude liedboek.Marco schreef:Je kunt niet van "al die" moderne liederen zeggen dat die niet dichtbij Gods Woord staan. Net zomin als je kunt stellen dat oude gezangen dat wel doen, stomweg omdat ze oud zijn. Oud of nieuw, ouderwets of modern zijn geen criteria in dat opzicht.Johann Gottfried Walther schreef:Het is een verdachte liederenbundel, voor elk wat wils, is niet goed, het gaat erom dat het Bijbels is.
Niet wat men graag wil zingen, maar wat de toets van Gods woord kan doorstaan.
En er zijn er nog al die kritiek hebben op de Psalmen van 1773, nou die staan dichterbij Gods woord, dan al die moderne liederen.
Er zullen vast wel een paar goede oude gezangen bij zitten, maar het lijkt er iets van te hebben er zit van alles in dus dan kan ook iedereen zich erin vinden, van enigszins rechtzinnig tot vrijzinnig.
Ik hou het maar op de Psalmen die staan in Gods woord. De lofzangen van Israel bevindelijke liederen..
De kritiek op '1773' is trouwens tweeledig: het taalgebruik is ouderwets en er zijn berijmingen opgenomen die nogal wat dichterlijke vrijheden bevatten. Beide zijn argumenten om naar een andere psalmberijming over te gaan, ook of juist als je graag de bevindelijke liederen uit de bundel van Israel wilt zingen. Maar dat is een andere discussie, met z'n eigen gevoeligheden (als iets maar oud genoeg is, is het kennelijk boven alle twijfel verheven?).
.
Het feit is dat ik nog weinig Bijbelse moderne gezangen ben tegengekomen.
Vaak zijn ze of eenzijdig of staat de mens centraal. De trend van veel moderne liederen blijft, het zingt fijn (vind men, hoe slecht het muzikaal gezien ook is) en het moet niet te zwaar zijn.
Vooral niet over zondekennis en hoe Gods Woord ons ook aanklaagt. Maar een luchtige lofzang.
Zo heb die mensen die o zo van herhaling houden, maar Psalm 136 vinden ze maar niets.