DDD schreef:Ik geef toe dat ook niet alles wat ik zeg met harde feiten kan worden onderbouwd. Maar als ik bijvoorbeeld iets simpels neem. In 1980 was het geen uitzondering dat een dominee in de GG niet in een zwart pak liep in zijn vrije tijd. Nog rond 2000 zag ik emirituspredikanten met gewoon een grijs pak rondlopen, ook als ze thuis waren. Nu lopen er jonge dominees met een hoed. En dan geen hippe hoed, maar een ronduit bespottelijk model.
In de jaren 80 was een jacquet gewoon voor predikanten, met een grijze streepjesbroek. De jongere studenten rond 2000 daarentegen liepen soms met de wonderlijkste preekjassen, al dan niet in de vorm van een regenton. Dat is natuurlijk een kleinigheid, maar het zegt wel zeker iets.
Nog lopen er genoeg emerituspredikanten in een grijs pak en er zijn genoeg dominees zonder hoed, jong en oud. Er zijn er ook met hoed, jong en oud.
Ik ken studenten die absoluut geen hoed willen dragen, er zijn er ook die het er echt bij vinden horen. Er zijn ook dominees die het alleen met begrafenissen doen. Er is geen regel voor. Mogen ze toch ook zelf weten? In de PKN/HHK is het ook zo dat sommige dominees wel een toga dragen, anderen niet. Dat kun je ook bespottelijk vinden, maar ook daar is geen vaste regel voor.
'k Was vorig jaar in het buitenland op vakantie, kwam ik een HHK-dominee tegen in de bergen helemaal in z'n zwarte pak. Prima, moet hij zelf weten. Ik ken een ook een GG-dominee die echte vrijetijdskleding draagt in de vakantie ( en nee, dat is geen zwart).
Jij ziet het zwarter als dat het is. Vooral als je hier een verrechtsing van de GG in wilt zien.