Hendrikus schreef:eilander schreef:Hendrikus schreef:-DIA- schreef:
Al had hij wat puntjes die de gereformeerden niet hebben overgenomen, en die niet goed waren,
Want alleen de gereformeerden hebben het bij het rechte eind?
Wie bepaalt wat goed is?
Denk eens aan al die christenen op de hele wereld, de eeuwen door, die niet uit de calvinistische traditie komen: zouden die het nou echt allemaal mis hebben (gehad)?
Wie bepaalt wat goed is? Wij niet. De Heere Zelf Die ons de Bijbel heeft gegeven. De Bijbel is dus het enige richtsnoer. Daarnaar mogen en moeten we altijd terug.
Eens. En dus moeten we ook Luther en andere medechristenen niet zo snel verwijten dat ze fout zitten.
Ik moest even aan Zondag 21 denken:
Vraag 54:
Wat gelooft gij van de "heilige algemene Christelijke Kerk"?
Antwoord:
Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een
gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord,
in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het
einde, vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een
levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven.
Vraag 55:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Antwoord:
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als
lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven
gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten,
zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en
met vreugde aan te wenden.
Vraag 56:
Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Antwoord:
Dat God, om des genoegdoens van Christus wil, al mijn
zonden, ook mijn zondigen aard, waarmede ik al mijn leven lang te
strijden heb, nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de
gerechtigheid van Christus schenken, opdat ik nimmermeer in het
gericht Gods kome.
Ik geloof, al we dit geloofden, dat er nogal wat minder stijd was over bijkomstige zaken,
zoals het de leer van de transubstantiatie. Het is voor ons allen een persoonlijke zaak
om deze zaken uit Zondag 21 te kennen. Dan zouden we zaken die niet tot de kern
behoren toch mild kunnen beoordelen. Hoewel we het niet eens kunnen zijn met de
leer van de transsubstantiatie, heeft dat Luther niet uit de hemel kunnen houden.
En daarbij, niet alleen luther dwaalde in sommige opzichten, maar zou er een mens zijn
die in geen stuk ooit gedwaald heeft of doorgevloeid is? Ik denk dat we daar bij onszelf
ook wel iets van kennen.
En 'bij het rechte eind hebben' vind ik een wat vreemde uitdrukking. Alsof het gaat
om ons gelijk. Dat is niet het geval, maar het is of we de Geest bezitten, en die Geest
leest ook het onderscheid tussen schijn en zijn. Niet volmaakt, want wij zijn mensen
die geen hartenkenners zijn. We weten ook dat er wel gezegd is: Er zullen er in de hemel
zijn die wij er niet verwacht hadden, en er zullen er ook zijn van wie wij het zeker hadden
verwacht. Het komt (weer!) op het persoonlijke aan. Weet ik dat ik tot die Kerk behoor
die God door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der
wereld tot aan het einde, vergadert, beschermt en onderhoudt? En dat ik daarvan een
levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven? Dat het niet een blote belijdenis of een
onrechtmatige toeëigening hoeft te zijn, maar dat ik dit Zelf uit Zijn mond heb
gehoord?
We hoorden net Biddagspreek uit Matth. 6 : 19-21.
Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze mot en roest verderft, en waar de dieven
doorgraven en stelen; maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot, noch
roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen. Want waar uw schat is,
daar zal ook uw hart zijn.
Dominee had als thema: De schat van ons hart, en 3 hoofdgedachten: De waarschuwing
tegen de onzekere schat, de aansporing voor de zekere schat en ten slotte de hartelijke
vereniging met de schat.
Dan denk ik toch: We kunnen weten waar onze schat is. Dat is daar waar we het meeste
aandacht voor hebben. Van nature zoeken we de dingen die van deze aarde zijn. Maar
ik geloof toch dat we vrijmoedig mogen zeggen dat ook Luther die Schat heeft gevonden
waar de dieven niet doorgraven en stelen. Ja meer, dat hij door God verwaardigd werd
om het Licht van de kandelaar in heel Europa weer te ontsteken.
En zou er dan iemand nog twijfelen dat een dwaling als de transubstantiatie hem uit
de hemel heeft gehoden, terwijk hij toch wist hoe zijn ovgen door God waren geopend?
Nee dan zouden we het niet opnemen voor wat van Luther was, maar voor wat God in
hem gewerkt heeft.