Re: Paus treedt terug
Geplaatst: 12 feb 2013, 21:11
O, jongens, wat moeten we nu? Is de paus nu fout of is wat we bevindelijk noemen uiteindelijk toch een restant of een insluipsel van de roomse mystiek?
Inderdaad, in die gebieden waar de RKK de enige kerk is roepen de uitverkorenen evenzogoed uiteindelijk, door de werking des Heiligen Geestes, hetgeen in Psalm 25 staat. Als ze de parochieleden maar meegeven dat ze een leven moeten hebben als David had in Psalm 25, is het goed en wil de Heilige Geest er werken. Óf zo'n kerk dat leert heeft niets te maken met het kerkverband waar die kerk bijhoort, maar dat ligt eraan of de kerkleiders zo'n leven kennen. Dan zal het ook worden overgebracht op de gemeente/parochieleden. In onze bevindelijk-gereformeerde kerken wordt geleerd wat de bevinding inhoudt, en dat is een goede zaak, want zo worden er geen mensen bedrogen voor de eeuwigheid. Maar het gaat om de bevinding áchter de bevinding die David had in Psalm 25, en die kan alleen worden overgebracht, door de werking des Heiligen Geestes. En dat wordt over de hele wereld gedaan. Dát doet ons geloven in een wereldwijde kerk, waar er een zuivere overbrenging van de bevinding áchter de bevinding die David had in Psalm 25 is, ondanks dat er niet wereldwijd de zuivere waarheid wordt gepredikt.Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.
Het blijft een lastig punt. De verhouding van gereformeerden en katholieken.
Zo is in bepaalde gebieden in de wereld de RKK de enige kerk die er is. Gods Woord gaat daar open. Zouden daar dan geen vruchten van bekering en geloof gevonden worden?
Soms vind ik de veroordelingen wat te snel en te makkelijk, ondanks de verschrikkelijke dwalingen die er in de RKK gevonden worden.
Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.Luther schreef:Ik denk dat als er in een GG een gedeelte uit het boek 'Jezus van Nazareth' wordt gelezen en er wordt aan het einde gezegd: De gelezen preek is van ds. J.G. Raadzinger', dat vrijwel niemand door heeft dat hier iets niet klopt.huisman schreef:Misschien treed de Paus wel af omdat hij wil overkomen naar de GGLuther schreef:Styerker nog: ik sprak onlangs een GG-ouderling die deel 1 van die triologie had gelezen en zei: Dit hoofdstuk zou ik zondag willen lezen in de leesdienst. Zeer diep, bijbels en bevindelijk.Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.
Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Niet alleen in Rijssen helaas... Het is maar hoe je de Bijbel leest.Mister schreef:Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Zoals je ziet: er zijn mensen die dat kunnen beoordelen blijkbaar.Mister schreef:Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Domimee Bregman drukte het eens zo eenvoudig uit: Gods volk krijgt voelhorens.Hendrikus schreef:Zoals je ziet: er zijn mensen die dat kunnen beoordelen blijkbaar.Mister schreef:Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Ik weet niet precies waar dominee Bregman dat vond in de Bijbel.-DIA- schreef:Domimee Bregman drukte het eens zo eenvoudig uit: Gods volk krijgt voelhorens.Hendrikus schreef:Zoals je ziet: er zijn mensen die dat kunnen beoordelen blijkbaar.Mister schreef:Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Je weet wel wat hij daarmee bedoelde?
Zo is het ook: Zij verstaan elkander nader dan de band van aardse min.
Het leven voelt het leven de dood kan dat.
Alle Bregmannen op een stokje, een uitdrukking als "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt" past het jou en mij niet om in de mond te nemen. Het oordeel is niet aan ons. Waarom bezondig je je daar nou toch steeds weer aan?-DIA- schreef:Domimee Bregman drukte het eens zo eenvoudig uit: Gods volk krijgt voelhorens.Hendrikus schreef:Zoals je ziet: er zijn mensen die dat kunnen beoordelen blijkbaar.Mister schreef:Hier en daar? Wist niet dat het zo erg was in Rijssen.-DIA- schreef: Je zou gelijk kunnen hebben, ware het niet dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevindt. Deze mensen voelen als het ware dat de Geest er niet in is, terwijk de geesteloze (onwederbore mens) niet onderscheid de dingen die des Geestes Gods zijn. Ik zou er meer over kunnen zeggen maar laten we het hierbij houden.
Je weet wel wat hij daarmee bedoelde?
Zo is het ook: Zij verstaan elkander nader dan de band van aardse min.
Het leven voelt het leven de dood kan dat.
Daarom zal dominee Bregman wel 'geleugend' hebben tot de schare die de wet niet kende.refo schreef:Ik weet niet of Gods volk voelhorens krijgt. Ik lees daar in de Schrift niets van.
En als dat zo was dan waren er vast veel minder scheuringen, schisma's, en ruzies geweest.
Gods volk blijft gewoon zich zelf ook na ontvangene genade.
Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?DDD schreef:De bijbel leert ons wel degelijk dat geestelijk onderscheidingsvermogen een genadegave van God is. Maar om nu te zeggen dat alle kinderen van God daarmee bedeeld zijn lijkt me schromelijk overdreven. Bij mijn weten wordt het ook nergens in de bijbel als een kenmerk van ware of valse genade genoemd.
En wat dominee Bregman uit bevinding weet hoeft natuurlijk niet te kloppen met wat de bijbel zegt. Zo ver gaat zelfs de RKK niet, om de persoonlijke ervaringen van welke geestelijke dan ook als norm te stellen. Maar dat terzijde.
Da's een goeie vraag, DIA: wat geloof jij daar van? Dat het niet zoveel meer voorstelt met die gemeenschap, blijkbaar, afgaande op je woorden "dat er hier en daar zich nog een een levende ziel onder het kerkvolk bevind".-DIA- schreef: Een vraagje dan nog: Wat geloof je dan van de gemeenschap der heiligen?
Tja.Johann Gottfried Walther schreef:Luther schreef:Styerker nog: ik sprak onlangs een GG-ouderling die deel 1 van die triologie had gelezen en zei: Dit hoofdstuk zou ik zondag willen lezen in de leesdienst. Zeer diep, bijbels en bevindelijk.Wilhelm schreef:Ik begrijp de gevoelens. Toch stel ik me dan de vraag: Zouden we de Paus als een geestelijke broeder kunnen zien?
Ik heb de boeken zelf niet gelezen, maar van zeer reformatorische mensen heb ik gehoord dat zijn boeken over Jezus toch wel heel inhoudsvol zijn.
Zie RD:
De paus bracht verrassende openingen naar de kerken van de Reformatie. Evenzeer blijkt in zijn werk echter dat Jezus niet los verkrijgbaar is, maar ingebed is in de rooms-katholieke traditie, die het rechte zicht op Jezus dikwijls flink verduistert.