Elbert:Reformatie door eliminatie dus.
Reformeren kan soms inderdaad elimineren zijn. Zie de geschiedenis van de Reformatie….
En ook nog eens eliminatie van een goede gewoonte en het vervangen door extra te werken en minder te gedenken. Gaan we er daarmee echt op vooruit?
Of het een goede gewoonte is, verschillen we dus over van mening. Extra werken hoeft van mij niet, de tweede feestdag wordt gewoon een werkdag. Of dit minder gedenken inhoudt, valt mijns inziens nog te bezien, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs.
En als we reformeren, dan dienen we dat wel te doen met betrekking tot de tijd waarin we leven. Is het verstandig om tegen de rest van Nederland te zeggen dat we de tweede feestdagen maar af moeten schaffen, zodat ze in plaats daarvan een moslim- of heidense feestdag zullen gaan vieren (de stemmen daarvoor gaan trouwens momenteel al op) ? Wat voor getuigenis gaat daarvan uit met betrekking tot de plaats van de christelijke godsdienst in ons land? Het afschaffen van de tweede feestdagen lijkt me dan ook in deze tijd het verkeerde signaal dat we zouden afgeven.
Enerzijds ben ik het met je eens dat afschaffen een signaal zou kunnen zijn dat verkeerd opgevat kan worden door anderen, gezien de tijd waarin wij leven; maar anderzijds ook weer niet. Ik bedoel: er gaan nu al stemmen op – zoals je zelf aangaf – om de tweede (!) feestdagen voortaan in te ruilen voor een islamitische feestdag o.i.d. Vooral met de tweede pinksterdag weet men geen raad. Maar….mijn voorstel is om
alle tweede feestdagen af te schaffen. Het gevaar van een islamitische feestdag is daarmee afgewend.
Raike:Ik reageerde met die opmerking op Lizzy, Leonius, en die zei dat ze vaak alleen zat. Dan zou ik dus zeggen, dan ben je blij als je tenminste 's morgens naar de kerk kunt. Verder is voor mij het verschil tussen een zaterdag en een tweede feestdag in dit opzicht helemaal niet evident, maar goed.
Dank voor je verduidelijking. Ik meende dat je een algemene reactie gaf, dus mijn excuus als ik het verkeerd heb opgevat.
Waar ik het wel over heb, is dat een groot deel van DE BIJBEL op deze manier niet aan bod komt. En, zoals ik al aangaf, daarvoor is inderdaad het afschaffen van het kerkelijk jaar niet DE oplossing. Die oplossing zou wel zijn: elke zondag het gedeelte lezen dat aan de beurt is, en niet het gedeelte dat de predikant uitkiest, zodat WEL de hele Bijbel aan bod komt.
Maar…wat doe je dan met het gegeven dat de Heilige Geest een predikant op een bepaalde tekst wijst, om zo een op de gemeente toegesneden boodschap mee te geven? Eerlijk gezegd denk ik dat dit zo hoort te zijn. Bovendien…dan zijn bijbellezingen niet meer nodig. Nee, eerlijk gezegd zie ik hier niet veel in.
Allen hartelijke groet,
Leonius