Tweede Paasdag (en andere feestdagen) afschaffen?

Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door dré
Oorspronkelijk gepost door RaikeOverigens zou ik er wel voor voelen om het hele kerkelijk jaar af te schaffen. Dit omdat er maar een beperkt aantal weken in het jaar overblijft waarop een predikant vrij is in het bijbelgedeelte waar hij over preekt en (dus) een groot deel van de Bijbel nooit aan bod komt.
nouja zeg
vanaf de week na pinksteren (week 21) tot Advent (week 47) dus zeg maar een halfjaar kan er zgn vrije stof behandeld worden. En wellicht preken de predikanten vanaf pinksteren iets vaker uit de handelingen der apostelen, so what, daar is niets mis mee.
Maar in het licht van dit draadje het kerkelijk jaar is ook niet Bijbels gefundeerd maar slechts traditie.
Maar dan moeten we nog wel meer afschaffen!
So what, daar is niets mis mee?? Mijn punt is juist dat daar wel iets mis mee is, omdat een groot deel van de Bijbel op deze manier nooit aan bod komt.
Maar goed, afschaffing van het kerkelijk jaar is daarvoor waarschijnlijk geen volledige oplossing. Iemand op refoweb voerde aan: lectio continua invoeren.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Leonius

Dit is de bewijslast omdraaien!
beste Leonius,

Ja, dat klopt. En daar is niets mis mee! De omgekeerde bewijslast komt ook in de rechtspraak wel voor dus kom maar met de Bijbels gefundeerde argumenten tegen de 2' feestdagen!
Uit ervaring weet ik dat dergelijke argumenten in de rechtzaak gebruikt worden als de tegenpartij er niet uitkomt....,

Maar goed, dat daargelaten, het lijkt mij voluit reformatorisch om tradities die niet direct op de Schrift te herleiden zijn, deze kritisch tegen het licht te houden. Zoals ik al eerder zei: blijvend reformeren. Lees in dit verband Luther en Calvijn eens wat zij zeggen aangaande tradities. Betrek daarbij ook de door mij eerder gegeven informatie en citaat...
Overigens, jij komt met het statement om ze af te schaffen en daar wil ik dan de argumenten voor zien. Dat is meer van Wie eist bewijst!

groet

[Aangepast op 30/3/05 door dré]
Ik geloof dat ik mezelf niet opnieuw hoeft te herhalen, dat is al één en andermaal gebeurd....

Hartelijke groet,

Leonius
dré

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door RaikeOverigens zou ik er wel voor voelen om het hele kerkelijk jaar af te schaffen. Dit omdat er maar een beperkt aantal weken in het jaar overblijft waarop een predikant vrij is in het bijbelgedeelte waar hij over preekt en (dus) een groot deel van de Bijbel nooit aan bod komt.
nouja zeg
vanaf de week na pinksteren (week 21) tot Advent (week 47) dus zeg maar een halfjaar kan er zgn vrije stof behandeld worden. En wellicht preken de predikanten vanaf pinksteren iets vaker uit de handelingen der apostelen, so what, daar is niets mis mee.
Maar in het licht van dit draadje het kerkelijk jaar is ook niet Bijbels gefundeerd maar slechts traditie.
Maar dan moeten we nog wel meer afschaffen!
So what, daar is niets mis mee?? Mijn punt is juist dat daar wel iets mis mee is, omdat een groot deel van de Bijbel op deze manier nooit aan bod komt.
Maar goed, afschaffing van het kerkelijk jaar is daarvoor waarschijnlijk geen volledige oplossing. Iemand op refoweb voerde aan: lectio continua invoeren.
Ik snap niet wat er mis mee is.
een half jaar is er gelegenheid om te preken uit zgn vrije stof. Ook tussen kerst en de lijdenszondagen kan dat gebeuren. Daarnaast komt er veel aan bod in de leerdiensten.
Ergens wordt er geroepen dat de heilsfeiten te groot zijn om in een dag of 2 dagen te vatten, of zelfs in een jaar.
En aan de andere kant willen we het kerkelijk jaar afschaffen omdat er te weinig over nadere zaken gepreekt wordt.
Wie het vatte kan....
dré
--------

Credo in unum Deo
Leonius

Bericht door Leonius »

Ergens wordt er geroepen dat de heilsfeiten te groot zijn om in een dag of 2 dagen te vatten, of zelfs in een jaar.
En aan de andere kant willen we het kerkelijk jaar afschaffen omdat er te weinig over nadere zaken gepreekt wordt.
Wie het vatte kan....
Wel graag de boel uit elkaar houden. Bovenstaande elementen zijn door diverse personen gezegd, die tegenovergestelde meningen hadden. Dus graag de boel zuiver in zijn context houden svp....

Hartelijke groet,

Leonius
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Maar goed, dat daargelaten, het lijkt mij voluit reformatorisch om tradities die niet direct op de Schrift te herleiden zijn, deze kritisch tegen het licht te houden. Zoals ik al eerder zei: blijvend reformeren. Lees in dit verband Luther en Calvijn eens wat zij zeggen aangaande tradities. Betrek daarbij ook de door mij eerder gegeven informatie en citaat...
Reformatie door eliminatie dus.
En ook nog eens eliminatie van een goede gewoonte en het vervangen door extra te werken en minder te gedenken. Gaan we er daarmee echt op vooruit?
En als we reformeren, dan dienen we dat wel te doen met betrekking tot de tijd waarin we leven. Is het verstandig om tegen de rest van Nederland te zeggen dat we de tweede feestdagen maar af moeten schaffen, zodat ze in plaats daarvan een moslim- of heidense feestdag zullen gaan vieren (de stemmen daarvoor gaan trouwens momenteel al op) ? Wat voor getuigenis gaat daarvan uit met betrekking tot de plaats van de christelijke godsdienst in ons land? Het afschaffen van de tweede feestdagen lijkt me dan ook in deze tijd het verkeerde signaal dat we zouden afgeven.

[Aangepast op 30/3/05 door elbert]
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Beste Raike,
Ik denk dat iedereen hier dat wel degelijk beseft, maar men probeert aan te geven dat dat geen reden is om tweede feestdagen af te schaffen. Volgens mij is eenieder het daar inmiddels wel over eens.
Ik zou zeggen, op een tweede feestdag kun je nog naar de kerk, dan is de helft van de dag al voorbij, dat geldt niet voor een vrije zaterdag.
Natuurlijk is dat niet dé reden waarom dergelijke feestdagen afgeschaft moeten worden, maar wél een gelukkige bijkomstigheid. Bovendien getuigt het toch van weinig inlevingsgevoel naar mijn mening als je redeneert in de trand van: 's ochtends kerk, dus dan is tóch de helft van de dag voorbij... Alsof die mensen hun gedachten zó gemakkelijk kunnen verzetten tijdens de kerkdienst. Bovendien: dan hebben ze nog wel driekwart van de dag voor zich.... Ten slotte: het argument van de vrije zaterdag is flauwekul, omdat het verschil tussen een zaterdag en een tweede feestdag evident is. Bovendien zijn je mogelijkheden op een zaterdag groter dan op een tweede feestdag....
Ik reageerde met die opmerking op Lizzy, Leonius, en die zei dat ze vaak alleen zat. Dan zou ik dus zeggen, dan ben je blij als je tenminste 's morgens naar de kerk kunt. Verder is voor mij het verschil tussen een zaterdag en een tweede feestdag in dit opzicht helemaal niet evident, maar goed.
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door dréIk snap niet wat er mis mee is.
een half jaar is er gelegenheid om te preken uit zgn vrije stof. Ook tussen kerst en de lijdenszondagen kan dat gebeuren. Daarnaast komt er veel aan bod in de leerdiensten.
Wie het vatte kan....
Zou het ook nog zo kunnen zijn dat twee verschillende mensen een verschillende mening zijn toegedaan? ;)

Ik heb het niet over DE ZAKEN waarover gepreekt wordt. Wat dat betreft kan ik wel met Memento meegaan, die zegt dat ze niet te vatten zijn in een dag, enzovoorts. Tenslotte is de zondag er om te vieren dat Christus is opgestaan, toch?

Waar ik het wel over heb, is dat een groot deel van DE BIJBEL op deze manier niet aan bod komt. En, zoals ik al aangaf, daarvoor is inderdaad het afschaffen van het kerkelijk jaar niet DE oplossing. Die oplossing zou wel zijn: elke zondag het gedeelte lezen dat aan de beurt is, en niet het gedeelte dat de predikant uitkiest, zodat WEL de hele Bijbel aan bod komt.
Leonius

Bericht door Leonius »

Elbert:Reformatie door eliminatie dus.
Reformeren kan soms inderdaad elimineren zijn. Zie de geschiedenis van de Reformatie….
En ook nog eens eliminatie van een goede gewoonte en het vervangen door extra te werken en minder te gedenken. Gaan we er daarmee echt op vooruit?
Of het een goede gewoonte is, verschillen we dus over van mening. Extra werken hoeft van mij niet, de tweede feestdag wordt gewoon een werkdag. Of dit minder gedenken inhoudt, valt mijns inziens nog te bezien, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs.
En als we reformeren, dan dienen we dat wel te doen met betrekking tot de tijd waarin we leven. Is het verstandig om tegen de rest van Nederland te zeggen dat we de tweede feestdagen maar af moeten schaffen, zodat ze in plaats daarvan een moslim- of heidense feestdag zullen gaan vieren (de stemmen daarvoor gaan trouwens momenteel al op) ? Wat voor getuigenis gaat daarvan uit met betrekking tot de plaats van de christelijke godsdienst in ons land? Het afschaffen van de tweede feestdagen lijkt me dan ook in deze tijd het verkeerde signaal dat we zouden afgeven.
Enerzijds ben ik het met je eens dat afschaffen een signaal zou kunnen zijn dat verkeerd opgevat kan worden door anderen, gezien de tijd waarin wij leven; maar anderzijds ook weer niet. Ik bedoel: er gaan nu al stemmen op – zoals je zelf aangaf – om de tweede (!) feestdagen voortaan in te ruilen voor een islamitische feestdag o.i.d. Vooral met de tweede pinksterdag weet men geen raad. Maar….mijn voorstel is om alle tweede feestdagen af te schaffen. Het gevaar van een islamitische feestdag is daarmee afgewend.
Raike:Ik reageerde met die opmerking op Lizzy, Leonius, en die zei dat ze vaak alleen zat. Dan zou ik dus zeggen, dan ben je blij als je tenminste 's morgens naar de kerk kunt. Verder is voor mij het verschil tussen een zaterdag en een tweede feestdag in dit opzicht helemaal niet evident, maar goed.
Dank voor je verduidelijking. Ik meende dat je een algemene reactie gaf, dus mijn excuus als ik het verkeerd heb opgevat.
Waar ik het wel over heb, is dat een groot deel van DE BIJBEL op deze manier niet aan bod komt. En, zoals ik al aangaf, daarvoor is inderdaad het afschaffen van het kerkelijk jaar niet DE oplossing. Die oplossing zou wel zijn: elke zondag het gedeelte lezen dat aan de beurt is, en niet het gedeelte dat de predikant uitkiest, zodat WEL de hele Bijbel aan bod komt.
Maar…wat doe je dan met het gegeven dat de Heilige Geest een predikant op een bepaalde tekst wijst, om zo een op de gemeente toegesneden boodschap mee te geven? Eerlijk gezegd denk ik dat dit zo hoort te zijn. Bovendien…dan zijn bijbellezingen niet meer nodig. Nee, eerlijk gezegd zie ik hier niet veel in.

Allen hartelijke groet,

Leonius
dré

Bericht door dré »

Dit is de bewijslast omdraaien!
beste Leonius,

Ja, dat klopt. En daar is niets mis mee! De omgekeerde bewijslast komt ook in de rechtspraak wel voor dus kom maar met de Bijbels gefundeerde argumenten tegen de 2' feestdagen!
Uit ervaring weet ik dat dergelijke argumenten in de rechtzaak gebruikt worden als de tegenpartij er niet uitkomt....,

Overigens, jij komt met het statement om ze af te schaffen en daar wil ik dan de argumenten voor zien. Dat is meer van Wie eist bewijst!

groet

[Aangepast op 30/3/05 door dré]
Ik geloof dat ik mezelf niet opnieuw hoeft te herhalen, dat is al één en andermaal gebeurd....

Hartelijke groet,

Leonius
Beste Leonidas,

Herhalen van jezelf doe je niet.
Ik wil gewoon van jou bijbels gegronde redenen lezen waarom jij tegen de 2’ feestdagen ben en waarom jij ze wil afschaffen.

En dan wil ik niet de mening van Luther, Calvijn of Balke zien maar jou op de Bijbel gegronde motivatie.
Je schrijft dat het jou voluit reformatorisch lijkt……das natuurlijk geen Bijbelse gronding van je statement.
dré
--------

Credo in unum Deo
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Elbert:Reformatie door eliminatie dus.
Reformeren kan soms inderdaad elimineren zijn. Zie de geschiedenis van de Reformatie….
Of het een goede gewoonte is, verschillen we dus over van mening. Extra werken hoeft van mij niet, de tweede feestdag wordt gewoon een werkdag. Of dit minder gedenken inhoudt, valt mijns inziens nog te bezien, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs.
Waarom is het volgens jou geen goede gewoonte, behalve dan het feit dat er geen Bijbeltekst is die dit voorschrijft? (N.B. er zijn ook geen Bijbelteksten die het vieren van de 1e feestdagen voorschrijven).
Enerzijds ben ik het met je eens dat afschaffen een signaal zou kunnen zijn dat verkeerd opgevat kan worden door anderen, gezien de tijd waarin wij leven; maar anderzijds ook weer niet. Ik bedoel: er gaan nu al stemmen op – zoals je zelf aangaf – om de tweede (!) feestdagen voortaan in te ruilen voor een islamitische feestdag o.i.d. Vooral met de tweede pinksterdag weet men geen raad. Maar….mijn voorstel is om alle tweede feestdagen af te schaffen. Het gevaar van een islamitische feestdag is daarmee afgewend.
Dat is het dus niet. Je geeft dus gewoon toe aan diegenen die de 2e feestdagen in willen ruilen voor islamitische feestdagen. Want laten we wel zijn, het landelijk afschaffen van de 2e feestdagen zou voor onze seculiere landgenoten reden zijn om voor vervanging te zoeken. Want we willen onze vrije dagen immers niet kwijt? Dus hebben we al snel een alternatief: de islamitische of andere religieuze feestdagen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Dré:Ik wil gewoon van jou bijbels gegronde redenen lezen waarom jij tegen de 2’ feestdagen ben en waarom jij ze wil afschaffen.
Hoe is dit mogelijk, indien de Bijbel zelf daarvoor geen enkele aanleiding geeft? We hebben hier te maken met een traditie die niet te onderbouwen is met Gods Woord, en dan vraag je aan mij of ik Bijbelse argumenten tégen wilt geven? Dat is hetzelfde om van iemand te vragen bijbelse argumenten tégen te bedenken tegen het feit dat in bepaalde kerkverbanden niet in het wit gehuwd mag worden…. Nee, we moeten vaststellen dat het hier om een traditie gaat, en je wilt het omwille van de traditie deze dagen behouden, en niet op grond van bijbelse argumenten. En dat vind ik een zwak argument, en niet-reformatorisch. Ik gebruikte het woordje ‘lijkt’, maar ik zal dit graag willen veranderen in het woordje ‘is’. Aan de argumenten van de reformatoren ga je echter geheel voorbij….
Elbert:
Waarom is het volgens jou geen goede gewoonte, behalve dan het feit dat er geen Bijbeltekst is die dit voorschrijft? (N.B. er zijn ook geen Bijbelteksten die het vieren van de 1e feestdagen voorschrijven).
Zie mijn eerdere opmerkingen. Anders ga ik mezelf echt herhalen…
Dat is het dus niet. Je geeft dus gewoon toe aan diegenen die de 2e feestdagen in willen ruilen voor islamitische feestdagen.
Wat een onzin! Lees mijn bijdragen eens goed, zou ik zeggen. Ik daag je uit om mij een citaat te geven, dat door mij is gebruikt, wat dit zegt. Ik geloof toch echt dat ik het tegendeel geroepen heb….
Want laten we wel zijn, het landelijk afschaffen van de 2e feestdagen zou voor onze seculiere landgenoten reden zijn om voor vervanging te zoeken. Want we willen onze vrije dagen immers niet kwijt?
Nu hebben we het over de haalbaarheid ervan. En ja, dan geef ik toe, die is ontzettend klein, om de redenen die je zelf geeft.
Dus hebben we al snel een alternatief: de islamitische of andere religieuze feestdagen.
Dat valt echter nog te bezien. Zeker in dit huidige tijdsgewricht….

Allen hartelijke groet,

Leonius
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Dat is het dus niet. Je geeft dus gewoon toe aan diegenen die de 2e feestdagen in willen ruilen voor islamitische feestdagen.
Wat een onzin! Lees mijn bijdragen eens goed, zou ik zeggen. Ik daag je uit om mij een citaat te geven, dat door mij is gebruikt, wat dit zegt. Ik geloof toch echt dat ik het tegendeel geroepen heb….
Ik zal het wel niet begrijpen, maar volgens mij heb je dit geschreven:
Ik concludeer daaruit dat je wel weet dat er mensen zijn die tweede feestdagen willen vervangen door moslimfeestdagen, maar dat je ondanks dat toch alle tweede feestdagen af wil schaffen en dat daarom (???) het gevaar van een islamitische feestdag afgewend zou zijn (wat ik niet begrijp overigens, want er gaan door het afschaffen van de 2e feestdagen ook vrije dagen verloren en mensen willen toch compensatie daarvoor hebben, waardoor ze nog meer geneigd zijn om moslimfeestdagen aan de kalender toe te voegen).
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Tja als ik dit allemaal zo lees denk ik dat jullie er nooit uitkomen. Je kunt het Bijbels niet onderbouwen die 2e feestdagen, maar dat is met nog meer wetjes die wij mensen erbij gemaakt hebben.

Leonius, ik denk ook dat het een beetje een persoonlijk iets is. Ik begrijp je daarin wel en zou het daarom af willen schaffen, maar twee dagen stilstaan bij de heilsfeiten is al zo weinig. Het is wel zo dat je er in de kerk door de prediking erbij bepaald wordt en als ze afgeschaft worden is dat dus ook weg. Vroeger in de tijd van de Bijbel duurden sommige feesten wel een week! Wij besteden er kerkelijk twee dagen aan. Dus ik begrijp je wel, maar aan de andere kant zijn ze me toch wel dierbaar, maar het is best goed om hier eens over na te denken.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Leonius

Bericht door Leonius »

ElbertIk concludeer daaruit dat je wel weet dat er mensen zijn die tweede feestdagen willen vervangen door moslimfeestdagen, maar dat je ondanks dat toch alle tweede feestdagen af wil schaffen en dat daarom (???) het gevaar van een islamitische feestdag afgewend zou zijn (wat ik niet begrijp overigens, want er gaan door het afschaffen van de 2e feestdagen ook vrije dagen verloren en mensen willen toch compensatie daarvoor hebben, waardoor ze nog meer geneigd zijn om moslimfeestdagen aan de kalender toe te voegen).
Dan heb je me inderdaad niet goed begrepen. Ik heb gepleit voor afschaffen van alle tweede feestdagen. Dat betekent dus geen vervanging van deze dagen voor bijvoorbeeld islamitische feestdagen. Integendeel, juist door deze dagen af te schaffen, voorkom je wellicht dat dergelijke dagen vervangen gaan worden voor islamitische of andere religieuze feestdagen. Zo bedoelde ik mijn opmerking ;)
LizzyLeonius, ik denk ook dat het een beetje een persoonlijk iets is. Ik begrijp je daarin wel en zou het daarom af willen schaffen, maar twee dagen stilstaan bij de heilsfeiten is al zo weinig. Het is wel zo dat je er in de kerk door de prediking erbij bepaald wordt en als ze afgeschaft worden is dat dus ook weg. Vroeger in de tijd van de Bijbel duurden sommige feesten wel een week! Wij besteden er kerkelijk twee dagen aan. Dus ik begrijp je wel, maar aan de andere kant zijn ze me toch wel dierbaar, maar het is best goed om hier eens over na te denken.
Ik ben het met je eens dat twee dagen op zich erg weinig is om bij het heilsfeit stil te staan. Toch denk ik dat we er meer dan twee dagen aan besteden. Zo hebben we in de eerste plaats de adventtijd en de lijdensweken, waarin heel bewust naar de feestdagen wordt toegeleefd. Bovendien kom je in de weken van de vrije stof ook regelmatig verwijzingen naar de heilsfeiten tegen, het zou verkeerd zijn als dit niet zo was. Wél heb je gelijk dat in de Bijbel sommige feesten een week duurden, maar dat is volgens mij echt een oud-testamentische bepaling die nu niet meer opgaat.
Ten slotte: ik ben het met je eens dat het goed is om hierover na te denken. Zo te zien is dat aardig gelukt, en dat is ook de bedoeling. We zien soms teveel dingen als vanzelfsprekend, terwijl ze dat op zich niet zijn.

Allen hartelijke groet,

Leonius
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

ElbertIk concludeer daaruit dat je wel weet dat er mensen zijn die tweede feestdagen willen vervangen door moslimfeestdagen, maar dat je ondanks dat toch alle tweede feestdagen af wil schaffen en dat daarom (???) het gevaar van een islamitische feestdag afgewend zou zijn (wat ik niet begrijp overigens, want er gaan door het afschaffen van de 2e feestdagen ook vrije dagen verloren en mensen willen toch compensatie daarvoor hebben, waardoor ze nog meer geneigd zijn om moslimfeestdagen aan de kalender toe te voegen).
Dan heb je me inderdaad niet goed begrepen. Ik heb gepleit voor afschaffen van alle tweede feestdagen. Dat betekent dus geen vervanging van deze dagen voor bijvoorbeeld islamitische feestdagen. Integendeel, juist door deze dagen af te schaffen, voorkom je wellicht dat dergelijke dagen vervangen gaan worden voor islamitische of andere religieuze feestdagen. Zo bedoelde ik mijn opmerking ;)
Wie gaat die dagen afschaffen dan? De kerken of de overheid?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie