huisman schreef:Hier een link naar de gereformeerde opvatting.Dat mag toch wel op het RF ?
Wat mij betreft bespaar je jezelf de retoriek. Ik voel me heel nauw verwant aan het gereformeerde gedachtengoed. En voor alle duidelijkheid: de uitleg van Romeinen 5 door Ridderbos (zie post Erasmiaan) vind ik zelf erg aannemelijk, al verdiep ik me graag nog een keer uitgebreider in die exegese. Ik verdedig ook niet de positie van van Campen hier, dus het is ook goed om mijn posts zorgvuldig te lezen en niet te reageren op een algemeen idee.
Maar ik vind het wel onterecht als aan ds. van Campen dingen worden toegeschreven die hij niet zegt. En ook in het citaat van ds. Pieters dat je noemt valt het me weer op: hij noemt in één zin schuld en smet, maar de verwijsteksten beperken zich (op Rom. 5 na) tot de smet. Zoals gezegd vind ik dat we hierover wel zorgvuldig moeten spreken.
huisman schreef:@jongere
1.De BGD ontkent niet dat je Rom5:12 verschillend kunt vertalen maar dat het voor de uitleg geen wezenlijk verschil uit maakt.
In dat geval (vergelijkbaar met de uitleg van Ridderbos) begrijp ik het. Ik denk wel dat de Christelijke Dogmatiek er terecht op wijst hoe de dogmavorming is beïnvloed door het feit dat mensen uitgingen van de Latijnse vertaling van deze tekst.
huisman schreef:2. Jij hebt het over schuld en daad die bij elkaar horen, heb je ook nagedacht dat schuld en straf bij elkaar horen ? Doordat ds van Campen de schuld ontkent zegt hij dat de kinderen straffeloos geboren worden en dan doet hij ook verregaande uitspraken over pasgeboren kinderen die iig rechtsreeks tegen onze confessie en ons doopsformulier ingaan.
Even voor de duidelijkheid: ik heb óók gezegd dat ik meevoel met Luthers eerder genoemde aarzeling bij van Campen. Namelijk de vraag of smet en schuld wel zo goed te scheiden zijn. Met andere woorden: het zondaar-zijn (in de smet) en het schuldig-zijn.
Wat ds. van Campen verder over jonge kinderen zegt, weet ik niet. Maar het is wel zo dat óók onze confessie en ons doopformulier duidelijke bijbelse gronden moeten hebben om iets te kunnen stellen. Het enige wat in dit topic gebeurt is dáárnaar vragen. Overigens zou ds. van Campen ook in onze gereformeerde traditie niet alleen staan met de stelling dat alle jonge kinderen die sterven behouden zullen zijn.
huisman schreef:3. Vind jij dat zo'n predikant de gemeente dient met zijn twijfels over dit leerstuk, is dit nu onderwijs voor op de kansel ?
Ik denk dat ds. van Campen in die zin de gemeenten dient dat we ons wel realiseren dat we soms te gemakkelijk over de erfzonde spreken. Alsof we allemaal wel weten waarover het gaat. Het is goed om zorgvuldig te denken en spreken over dingen als schuld en smet.
Verder betreft het een leerdienst. Als ds. van Campen vindt dat bepaalde dingen Bijbels zijn, dient hij zijn gemeente inderdaad door die ook aan de gemeente te verkondigen. Je vraag gaat al uit van je eigen standpunt en het feit dat dit een dwaling is, dus is in die zin een beetje lastig te beantwoorden. Het lijkt me dan ook niet de belangrijkste vraag.
huisman schreef:4. ds van Campen wil graag nieuwe dingen brengen en raakt daarmee steeds verder van het gereformeerde spoor.
Ik denk dat je het eerste deel van je zin niet hard kunt maken en dat het je zou sieren als je die woorden weer terug wilt nemen. Ik wil er van uitgaan dat ds. van Campen zijn keuzes maakt op basis van zorgvuldig schriftonderzoek en niet omdat hij 'graag nieuwe dingen brengt'.
Wat het tweede deel van je zin betreft: het is wel goed denk ik om te beseffen dat hij hiermee een keuze maakt binnen een bepaalde traditie. Hij ontkent niet de predestinatie (maar
binnen de belijdenis daarvan de dubbele predestinatie) en hij ontkent niet de erfzonde (maar
binnen de belijdenis daarvan de erfschuld).
Ik ben het wel met je eens dat het opmerkelijke keuzes zijn. En in beide gevallen denk ik niet dat ik het met hem helemaal eens ben. Maar ik zie óók in beide gevallen dat we minder stellig kunnen spreken over een 'dwaling' dan nu gebeurt.