Er is sprake van een prijs. Voor de zondagskrant een speciale advertentie te maken. Niet de PKN heeft deze besteld ofzo. Nee een reclamemaker heeft deze verzonnen. De prijs was: plaatsing in de zondagskrant.Advertentie Protestantse Kerk wint Telegraaf-prijs
(14-3-2005)
"Al onze vestigingen elke zondag open". Dat was de kop van een paginagrote advertentie in de zondagseditie van de Telegraaf van 13 maart. Met deze - voor de Protestantse Kerk - gratis advertentie ter waarde van 70.000 euro, won bureau Scheepens reclame adviseurs uit Tilburg de derde prijs in de door de Telegraaf uitgeschreven wedstrijd "de beste zondaginhaker". Daarbij ging het erom voor de zondagskrant een bijzondere - onalledaagse - advertentie te ontwerpen, die past bij het karakter van de krant. Volgens de jury is het 'een zeer verrassende en gedurfde advertentie van een onverwachte afzender. Een leuk idee met de juiste knipoog. De advertentie zet je op het verkeerde been en geeft wat de jury betreft een heel positief beeld'.
Volgens Willem Kramer, woordvoerder van de Protestantse Kerk in Nederland, was de afdeling Communicatie bereid om aan de advertentie mee te werken. 'Wat ons aansprak natuurlijk is dat het de lezers op een aardige manier duidelijk maakt dat je op zondag nog altijd naar de kerk kunt. Het initiatief kwam van het reclamebureau, en omdat er voor ons geen kosten aan verbonden zijn, hebben we met plaatsing van de tekst ingestemd. En niet in de minste plaats ook omdat we achter de inhoud staan. Elke zondag open, iedereen welkom, daar gaat het toch om bij de kerken.'
Een alternatieve prijs is er niet. Er komt een advertentie. Had dat dan een bierreclame moeten worden?
En ja, ik ben tegen zondagskranten.