Wat leert de volgorde in Hand 2:38 ?Afgewezen schreef:Kan hij dat wél dan? Heeft hij daar de Heilige Geest niet voor nodig?Simon schreef:De mens wordt opgeroepen zich over te geven, en Hem aan te nemen, die ons gekocht heeft.
Op het diepst vernederd
Re: Op het diepst vernederd
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik zou het op prijs stellen als je nu eens de vraag niet ontweek, maar direct antwoord gaf.Simon schreef:Wat leert de volgorde in Hand 2:38 ?Afgewezen schreef:Kan hij dat wél dan? Heeft hij daar de Heilige Geest niet voor nodig?Simon schreef:De mens wordt opgeroepen zich over te geven, en Hem aan te nemen, die ons gekocht heeft.
Ik heb dat toch al gezegd in mijn post vanochtend om 1106.eilander schreef:Ik zou het op prijs stellen als je nu eens de vraag niet ontweek, maar direct antwoord gaf.Simon schreef:Wat leert de volgorde in Hand 2:38 ?Afgewezen schreef:Kan hij dat wél dan? Heeft hij daar de Heilige Geest niet voor nodig?Simon schreef:De mens wordt opgeroepen zich over te geven, en Hem aan te nemen, die ons gekocht heeft.
Ik zit eigenlijk te wachten op jouw antwoord daarop.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Allemaal omtrekkende bewegingen. Geef nu eens behoorlijk antwoord.Simon schreef:Ik heb dat toch al gezegd in mijn post vanochtend om 1106.
Het is 100℅ Godswerk en 100℅ mensenwerk.
De mens is ook zelf verantwoordelijk, als de mens straks sterft en voor God moet verschijnen kan hij niet zeggen sorry God, ik kon me niet bekeren, ik kon er dus niets aan doen.
God zal dan zeggen gij hebt niet gewild.
God eist niet iets van ons (bekering) als we daar zelf geen deel in zouden kunnen hebben, hij vraagt niet iets onmogelijks.
De mens is ook zelf verantwoordelijk, als de mens straks sterft en voor God moet verschijnen kan hij niet zeggen sorry God, ik kon me niet bekeren, ik kon er dus niets aan doen.
God zal dan zeggen gij hebt niet gewild.
God eist niet iets van ons (bekering) als we daar zelf geen deel in zouden kunnen hebben, hij vraagt niet iets onmogelijks.
Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.Afgewezen schreef:Allemaal omtrekkende bewegingen. Geef nu eens behoorlijk antwoord.Simon schreef:Ik heb dat toch al gezegd in mijn post vanochtend om 1106.
maar ik denk dat EjvL erg dicht in de buurt zit.
Je kunt dat omtrekkende bewegingen noemen, maar God's opdracht is gehoorzamen,
Of te wel, niet wijs zijn boven hetgeen geschreven staat.
Dat gefileer en gewroet leidt nergens toe.
Onze wijsheid is in Zijn ogen dwaasheid.
1 Cor 2:
Zelfs Paulus zegt; En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in meeslepende woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
5 Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
6 En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;
7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, bestaande in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Naar mijn mening leert de Bijbel dat de mens niet in staat is om zelf tot geloof te komen. Ook dat moet hem gegeven worden.
Is dat nu hoogmoedig, om dat te erkennen?
nee, de bijbel leert dat je zelf niet door werken of de wet houden gered kunt worden..Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Naar mijn mening leert de Bijbel dat de mens niet in staat is om zelf tot geloof te komen. Ook dat moet hem gegeven worden.
"Toen Jezus dit hoorde, VERWONDERDE Hij Zich over hem, en Zich kerende tot de schare, die Hem volgde, sprak Hij: Ik zeg u, zelfs in Israël heb Ik een zo groot geloof niet gevonden!"
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Daar gaat het niet over. Maar ik stop, met jou valt echt niet te discussiëren. Als je jou op de ene plek wilt ontmoeten, ga je op de andere staan.Simon schreef:nee, de bijbel leert dat je zelf niet door werken of de wet houden gered kunt worden..Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
"Toen Jezus dit hoorde, VERWONDERDE Hij Zich over hem, en Zich kerende tot de schare, die Hem volgde, sprak Hij: Ik zeg u, zelfs in Israël heb Ik een zo groot geloof niet gevonden!"

Psalm 8 gaat over de Here Jezus en niet over de mensen.DDD schreef:Je doet net of iemand hier stelt dat er geen commentaar op mensen mag worden gegeven of dat mensen niet zondig zijn.
Ik heb Romeinen 3 nog maar eens gelezen, maar ik kan geen grond vinden voor de stelling waar het hier over gaat. Dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat je Romeinen 3 niet uit zijn verband moet halen. Het is een onderdeel van een heel betoog.
Maar dat neemt niet weg dat een prediking waarin de mens op het diepst vernederd wordt misschien wel in Romeinen 3 blijft steken.
Hij is korte tijd beneden de engelen gesteld, namelijk tijdens Zijn bediening op aarde.
Uit het verband blijkt duidelijk dat het over Hem gaat die zou heersen over de werken van Gods handen.
Romeinen 3 gaat duidelijk wel over de mensen die niet rechtvaardig zijn, zelfs niet ééntje.
Daarom zijn alle mensen in de dood gebracht inclusief hun zonden.
Er staat "Eén is gestorven dus zijn allen gestorven".
Dat de wereld dood is voor God leert de Bijbel juist in de Romeinen brief alleen hij/zij die opstaat uit de dood over hem/haar zal Christus lichten.
Door het geloof in Jezus Christus krijg je deel aan Zijn nieuwe leven wat Hij tot stand bracht bij Zijn opstanding.
We zijn dan in nieuwheid des levens, onvergankelijk leven opgestaan en sindsdien is ons leven verborgen bij God in Christus volgens 1 Kol 3 vers 3.
Daarom zijn wij volmaakt in Hem en staan wij rein voor God.
Dat is Zijn Werk wat Hij doet aan en in en voor gelovigen, voor wedergeborenen. Het werk voor de wereld is ruim 2000 jaar geleden volbracht en de mens is nu aan zet.
Zo niet dan blijft hij dood voor God en wordt uitgeschreven uit het Boek des Levens.
Dus dan kunnen wij er niets aan doen als we verloren gaan?Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Dan vraagt God dus iets onmogelijks van ons?
Dan zijn de honderden keren waarin de bijbel oproept tot geloof en bekering eigenlijk onnodig, want de mens kan het zelf niet?
En wat betekend gij hebt niet gewild dan?
Beetje dom geformuleerd maar dit zijn bijvoorbeeld vragen die dan kunnen rijzen, wat antwoord je dan?
Wat er in de DL staat. Geloven is genade, verloren gaan eigen schuld.ejvl schreef:Dus dan kunnen wij er niets aan doen als we verloren gaan?Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Dan zijn de honderden keren waarin de bijbel oproept tot geloof en bekering eigenlijk onnodig, want de mens kan het zelf niet?
Beetje dom geformuleerd maar dit zijn bijvoorbeeld vragen die dan kunnen rijzen, wat antwoord je dan?
Leestip: DL. Daar staan de argumenten en contra-argumenten keurig op een rij.
Daar gaat het wel degelijk over.Afgewezen schreef:Daar gaat het niet over. Maar ik stop, met jou valt echt niet te discussiëren. Als je jou op de ene plek wilt ontmoeten, ga je op de andere staan.Simon schreef:nee, de bijbel leert dat je zelf niet door werken of de wet houden gered kunt worden..Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Zou de Heere Jezus zich verwonderen over het grote geloof van iemand of een bevolkingsgroep, wanneer Hij Zelf dat geloof zou hebben ingeplant?
Zou Hij het gebrek aan geloof veroordeeld hebben , wanneer Hij Zelf , zoals jij het ziet, de oorzaak daarvan zou zijn?
Luc.18:8 "als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?''
Maakt uw verkiezing vast, bevestig uw verkiezing!schrijft Petrus.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Dat is dus niet waar. Er staat dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.Beste Simon,
Het is de Heilige Geest die ons het aannemen geeft.
Niet vanuit de vrije wil van de mens.
Zo komt ook God aan Zijn eer, want God verheerlijkt dan Zijn eigen werk.
Romeinen 9: 16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
De mens die oprecht zoekt naar verlossing, daar zal de Heilige Geest aanwezig zijn om hem te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet.
Want God geeft geen geloof, Hij vraagt geloof.
God kiest geen personen want er is geen aanneming des persoons, God verkiest geloof.
God.
Romeinen 9 spreekt dan ook over Abraham die eerst geloofde en toen kreeg hij de beloftenis en niet andersom.
En de sancties die genoemd worden in Romeinen 9 geldt ongelovigen en mensen die zich verharden.
Het ontfermen gaat over Israël trouwens aangehaald uit Hosea, waar staat dat God het overspelige volk niet meer zal ontfermen en terzijde zet.
Lo-Ruchama en Lo-Ammi
Door de keuze wordt de mens een vat ter eer of een vat ter oneer.
Rechtvaardigheid is uit geloof en niet een gegeven iets.
Geloof is uit het gehoor en niet uit de werken der wet en ga zo maar door.
Want die tot God komt moet geloven dat Hij is ( Ik ben, Die IK Ben, Jehovah) en een Beloner is dergenen die HEM ZOEKEN.
Hebr 11 vers 6
Ik ben zo bang dat die DL straks geen geldig excuss zijn, ''Zijn Eigen originele leerregels'' vind ik ook makkelijker te begrijpen.Afgewezen schreef:Wat er in de DL staat. Geloven is genade, verloren gaan eigen schuld.ejvl schreef:Dus dan kunnen wij er niets aan doen als we verloren gaan?Afgewezen schreef:Misschien kun je ook gewoon nagaan wat de Bijbel ervan zegt? Dan heb je er geen hoogmoed voor nodig.Simon schreef:Ik heb behoorlijk antwoord gegeven en laat me niet verleiden tot de hoogmoed om te zeggen dat ik weet wat precies Gods aandeel en wat de mens' aandeel is in de bekering.
Leestip: DL. Daar staan de argumenten en contra-argumenten keurig op een rij.
Genade is kwijtschelding van schuld, om niet.
Ontvangen we, omdat Hij deze schuld op Zich genomen heeft.
Geen enkele andere reden.
Het geloof en het aannemen van die Waarheid kan de mens behouden, en niets anders.
Als je grieks leert, kun je zien dat niet geloof de gave is, maar de genade. (in Ef), eventueel beiden, maar niet alleen geloof), als extra verduidelijking en bevestiging van het tegenovergestelde, staat er n.b ook gelijk achteraan, NIET uit de werken!
gekregen dus.
Al taal-expert zul je weten dat een aanwijzend voornaamwoord altijd dezelfde naamval heeft als het zelfst.nw waar het naar verwijst.
Laatst gewijzigd door Simon op 15 nov 2012, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -