Vraag over GGiN

jan34willem

Re: Vraag over GGiN

Bericht door jan34willem »

Hendrikus schreef:
s1051952 schreef: Toch jammer. Dus om dat te horen zal ik zelf een GGiN moeten bezoeken, is misschien ook wel goed voor mij aangezien ik normaal naar een PKN GB gemeente ga. Hoor ik ook eens wat anders. Weet iemand vanuit Drenthe wat de dichtstbijzijnde GGiN gemeente vanuit Drenthe (daar woon in nl.)? Voor zover ik weet staat er in het mooie Drentheland geen GGiN.
Ik denk dat je dan naar IJsselmuiden of Vriezenveen moet.
Maar waarom zou je? "Hoor ik ook eens wat anders" lijkt me geen argument. Je verkeert onder een goede prediking. Blijf daar, laat je niet in de war brengen door dit soort avonturen.
"Hoor ik ook eens wat anders" is wellicht wat losjes uitgedrukt, maar ik denk dat het een goede praktijk is om regelmatig over en weer bij onze broeders en zusters naar de kerk te gaan. Dat kan de heilige, algemene Christelijke Kerk en de gemeenschap der heiligen die we zo hartelijk belijden (maar doen ho maar) alleen maar ten goede komen. Van de 8 of zelfs meer diensten per maand in je eigen kerk kun je er best eentje missen.
boontje

Bericht door boontje »

WimA schreef:
Mister schreef:
Auto schreef:Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Duidelijk ja. Maar waarom zouden predikanten dat willen?
Omdat preken in bepaalde gemeente, op een bepaalde tijd, bepaalde plaats en in bepaalde omstandigheden worden uitgesproken. Dat is niet geschikt om - zonder review - zomaar op internet te dumpen. Overigens heeft b.v. ds. van Dieren naar ik meen hier ook wel eens wat over gezegd/geschreven.
Een dergelijke houding getuigt van erg weinig vertrouwen in het onderscheidingsvermogen van de luisteraars. Zou iemand die een preek op internet beluistert echt niet in staat zijn om te begrijpen dat zo hier en daar verwezen wordt naar een situatie in de gemeente, of iets uit de acutaliteit?
En dan nog: als je voor een gemeente preekt waar duizend of tweeduizend mensen, of nog meer, in de kerk zitten en die preek horen; zouden die allemaal wel in staat zijn om de preek zo te begrijpen als hij bedoeld is? Ik geloof er niks van. Als je aan tien personen vraagt waar de preek over ging, hebben ze allemaal een ander antwoord!
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mister schreef:
WimA schreef: PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.
Mensen die niet ter kerke kunnen om diverse redenen (ziekte/oppas/werken der barmhartigheid) dan ook hebben er belang bij. Mensen die om welke reden dan ook een preek willen luisteren. Geweldig toch?
Allemaal quatsch. Mensen die niet ter kerke kunnen (ziekte, oppas, werken der barmhartigheid) kunnen op andere tijdstippen een dienst bezoeken. Als dit de redenen zouden zijn dan belemmert "PrekenWeb" het bezoeken van de diensten. Daar hebben we dan vast een van de nadelen.
Ik was gisteren heel blij met de mogelijkheid om via internet mee te luisteren. Hoe zou je dit op een ander tijdstip kunnen doen?
Daardoor konden wij na de dienst, als gezin, over de preek praten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

s.v.p. goed blijven lezen allemaal. Ik heb geen enkele kritiek geuit om via het web of via de kerktelefoon live diensten bij te wonen.

Ik merk - net zoals in real live met al die dokters- , gezondheids- en receptensites - een enorme toename van geestelijke hypochondrie door het maar dumpen van alle gesproken woorden op diverse sites.
Laatst gewijzigd door WimA op 08 nov 2012, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

refo schreef:Dus het preeklezen is ook afgeschaft?
Neehoor. Alhoewel velen wel het "lezen" hebben afgeschaft blijkens de reacties.
WimA

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:
WimA schreef:
Mister schreef:WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
Goed: Daar gaf je zelf een voorbeeld van
Kwaad: o.a.
A. Het bevorderd het "selectief" luisteren van preken. (Het gevaar wat ook thuislezers lopen)
B. Het bevorderd het thuisblijven i.p.v. het bezoeken van de Woordbediening.
C. Het bevorderd het tot in detail naspeuren hoe welke predikant wat verwoord, wat afleidt van het enige nodige.
D. Elke vorm van classificatie onbreekt (erg vaak), met boeken is er nog het filter van de uitgever, er zijn recensies etc. etc. Dat alles ontbreekt bij het plaatsen op PrekenWeb. Hoe moet b.v. een - uitgesproken - preek van internet geplaatst worden in de context? Dat soort informatie is er niet (meer) terwijl die info wel bekend is en bij het uitspreken van de preek.
Ik denk toch dat je de gevaren overschat.
Ik denk het toch niet.
Wilhelm schreef:Selectief luisteren en lezen of predikanten nalopen is altijd het gevaar maar ligt aan de hoorder. Positief is bv dat men nu in het Oosten eens naar een Zeeuwse predikant kan luisteren en in Zeeland naar een predikant uit het Oosten van het land. Door de afstanden was dat niet mogelijk, deze middelen bieden de gelegenheid wel.
En waarom is zoiets positief volgens jouw?
Wilhelm schreef:En wat denk je wat ik pas op twitter las, dat een groep voorgangers uit India de engelse preken beluisterd voor toerusting?
Dat bedoel ik dus met gevaarlijk. Zonder enig rubricering en kwalificering wordt maar geluisterd naar wat erop wordt geplaatst. Van alles door elkaar. Het zou beter zijn als een Engelse theologieopleiding gericht - via het web - toerustingsmateriaal zou aanbieden. En uiteraard kunnen daarvoor dan preken worden gebruikt. Via een ww kan men dan toegang verkrijgen tot dit materiaal. Dan kan er nazorg worden geboden. Dan kan er gewerkt worden met een contextuele benadering.
Wilhelm schreef:Zelf gebruik ik de preken die online te krijgen zijn juist om door de weeks te beluisteren. Niet als vervanging van de erediensten , zeker niet, maar als extra. En dat hoor ik veel rondom mij heen.
A. Praktisch geloof ik er niet veel van, qua tijd. Wanneer wordt er dan geluisterd? B. Men kan ook doordeweeks gewoon een dienst bezoeken. C. Niet het vele is goed maar het goede is veel.
Wilhelm schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd WimA, hoe waardeer je dan de leespreken op PrekenWeb? Bij ons in de gemeente wordt er regelmatig een van gelezen. Keur je dat ook af?
Ik heb nog niet de behoefte gehad leespreken van het web te plukken. Er is nog genoeg leesmateriaal beschikbaar bij ons thuis.
s1051952

Bericht door s1051952 »

Hendrikus schreef:
s1051952 schreef: Toch jammer. Dus om dat te horen zal ik zelf een GGiN moeten bezoeken, is misschien ook wel goed voor mij aangezien ik normaal naar een PKN GB gemeente ga. Hoor ik ook eens wat anders. Weet iemand vanuit Drenthe wat de dichtstbijzijnde GGiN gemeente vanuit Drenthe (daar woon in nl.)? Voor zover ik weet staat er in het mooie Drentheland geen GGiN.
Ik denk dat je dan naar IJsselmuiden of Vriezenveen moet.
Maar waarom zou je? "Hoor ik ook eens wat anders" lijkt me geen argument. Je verkeert onder een goede prediking. Blijf daar, laat je niet in de war brengen door dit soort avonturen.
Mee eens, gelukkig mag ik wekelijks onder fijne en goede predeking zitten waar de kern is: Jezus Christus en Die gekruisigd.
Maar ben inmiddels wel benieuwd geworden hoe het er in de GGiN aan toe gaat en wat daar gepreekt wordt. Omdat ik een poosje terug een gesprek had met iemand daar uit de kerk. Dit was een bijzonder gesprek maar nu ben ik dus benieuwd of haar denkbeelden uit de "leer" van de GGiN vandaankomen of dat ze dit ergens anders vandaan heeft.

Een paar bijzondere dingen uit dat gesprek:

Ze gaf aan dat er diakenen EN ouderling(en?) structureel afblijven van het heilig avondmaal!
Gaf aan zelf wel een kind van God te zijn maar ook niet aan het heilig avondmaal te gaan.
Toen ik zei dat ik ook mocht weten een kind van God te zijn trok ze dit in twijfel. Hier reageerde ik op door haar te bedanken dit te zeggen omdat er ook mensen geweest zijn, en zullen zijn die denken de Heere gedient te hebben en dit toch niet gedaan hebben. Desondanks zei ik dat ik door Gods Geest mocht weten een volgeling van Hem te zijn. Toch twijfelde ze aan de oprechtheid van het geloof. Haar advies aan mij was om mijzelf goed te onderzoeken of dit wel echt zo is. Mijn antwoord was toen dat alleen de Heere weet of ons geloof oprecht is..
Ze zei dat er buiten de GGiN niet de goede leer geleerd wordt. Let wel: ze zei niet dat er geen zaligheid buiten de GGiN is. Toen ik dus aan haar vroeg of er in het noorden van nederland (gr, fr en dr) geen 1 kerk was met de 'ware' leer beaamde ze dit.

Laat ik duidelijk zijn, ik wil niet schoppen tegen deze kerk. Ook is niet mijn bedoeling dit kerkverband weg te zetten o.i.d.
Graag wil ik alleen wel weten of ze dit leert in haar eigen kerk of dat ze dit van iemand anders heeft.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

s1051952 schreef:Ze gaf aan dat er diakenen EN ouderling(en?) structureel afblijven van het heilig avondmaal!
Ja, dat komt voor. In de GG heb ik het ook wel meegemaakt.
s1051952 schreef:Gaf aan zelf wel een kind van God te zijn maar ook niet aan het heilig avondmaal te gaan.
Dat is wel opmerkelijk: je hoort in die kringen maar zelden dat iemand zichzelf als een kind van God ziet. Het is een bekommerd volk, niet een verzekerd volk.
En dat ze niet aan het avondmaal gaat, ja, daarin volgt ze natuurlijk het voorbeeld van haar kerkenraadsleden. Want als die al niet aangaan...
s1051952 schreef:Toen ik zei dat ik ook mocht weten een kind van God te zijn trok ze dit in twijfel. Hier reageerde ik op door haar te bedanken dit te zeggen omdat er ook mensen geweest zijn, en zullen zijn die denken de Heere gedient te hebben en dit toch niet gedaan hebben. Desondanks zei ik dat ik door Gods Geest mocht weten een volgeling van Hem te zijn. Toch twijfelde ze aan de oprechtheid van het geloof. Haar advies aan mij was om mijzelf goed te onderzoeken of dit wel echt zo is. Mijn antwoord was toen dat alleen de Heere weet of ons geloof oprecht is..
Dat past wel in het beeld, dat men vraagtekens zet bij het geloof van anderen, zeker als die uit de PKN komen.
s1051952 schreef:Ze zei dat er buiten de GGiN niet de goede leer geleerd wordt. Let wel: ze zei niet dat er geen zaligheid buiten de GGiN is. Toen ik dus aan haar vroeg of er in het noorden van nederland (gr, fr en dr) geen 1 kerk was met de 'ware' leer beaamde ze dit.
Ja, dat fanatieke kom je in splintergroeperingen wel vaker tegen, erg verzekerd van het eigen gelijk en zich daarmee ook afzettend tegen anderen die het allemaal mis hebben. Ook vanaf de kansels wordt daar soms scherp geageerd tegen de "dwaalleraars" die je in andere kerkverbanden aantreft.

Als je interesse vooral sociologisch is, kun je natuurlijk ook publicaties uit die kring gaan bestuderen, je hoeft niet per se diensten te gaan bezoeken. Maar goed, om het werkelijk te proeven moet je het misschien gewoon maar eens ondergaan. Breng je daarna nog even verslag uit?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
s1051952 schreef:Ze gaf aan dat er diakenen EN ouderling(en?) structureel afblijven van het heilig avondmaal!
Ja, dat komt voor. In de GG heb ik het ook wel meegemaakt.
s1051952 schreef:Gaf aan zelf wel een kind van God te zijn maar ook niet aan het heilig avondmaal te gaan.
Dat is wel opmerkelijk: je hoort in die kringen maar zelden dat iemand zichzelf als een kind van God ziet. Het is een bekommerd volk, niet een verzekerd volk.
En dat ze niet aan het avondmaal gaat, ja, daarin volgt ze natuurlijk het voorbeeld van haar kerkenraadsleden. Want als die al niet aangaan...
s1051952 schreef:Toen ik zei dat ik ook mocht weten een kind van God te zijn trok ze dit in twijfel. Hier reageerde ik op door haar te bedanken dit te zeggen omdat er ook mensen geweest zijn, en zullen zijn die denken de Heere gedient te hebben en dit toch niet gedaan hebben. Desondanks zei ik dat ik door Gods Geest mocht weten een volgeling van Hem te zijn. Toch twijfelde ze aan de oprechtheid van het geloof. Haar advies aan mij was om mijzelf goed te onderzoeken of dit wel echt zo is. Mijn antwoord was toen dat alleen de Heere weet of ons geloof oprecht is..
Dat past wel in het beeld, dat men vraagtekens zet bij het geloof van anderen, zeker als die uit de PKN komen.
s1051952 schreef:Ze zei dat er buiten de GGiN niet de goede leer geleerd wordt. Let wel: ze zei niet dat er geen zaligheid buiten de GGiN is. Toen ik dus aan haar vroeg of er in het noorden van nederland (gr, fr en dr) geen 1 kerk was met de 'ware' leer beaamde ze dit.
Ja, dat fanatieke kom je in splintergroeperingen wel vaker tegen, erg verzekerd van het eigen gelijk en zich daarmee ook afzettend tegen anderen die het allemaal mis hebben. Ook vanaf de kansels wordt daar soms scherp geageerd tegen de "dwaalleraars" die je in andere kerkverbanden aantreft.

Als je interesse vooral sociologisch is, kun je natuurlijk ook publicaties uit die kring gaan bestuderen, je hoeft niet per se diensten te gaan bezoeken. Maar goed, om het werkelijk te proeven moet je het misschien gewoon maar eens ondergaan. Breng je daarna nog even verslag uit?
Fanatieke splintergroepering? Is dat iets anders als een sekte?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:
Wilhelm schreef:Zelf gebruik ik de preken die online te krijgen zijn juist om door de weeks te beluisteren. Niet als vervanging van de erediensten , zeker niet, maar als extra. En dat hoor ik veel rondom mij heen.
A. Praktisch geloof ik er niet veel van, qua tijd. Wanneer wordt er dan geluisterd? B. Men kan ook doordeweeks gewoon een dienst bezoeken. C. Niet het vele is goed maar het goede is veel.
Zelf rijd ik vrij veel voor mijn werk. En dan vind ik het fijn om in de auto wat te luisteren. Dit hoor ik van meer mensen. Maar ik weet ook van moeders in de gezinnen die luisteren tijdens licht huishoudelijk werk. En niet zonder zegen. De doordeweekse diensten worden hierdoor niet verzuimd.
De laatste opmerking kan ik niet zoveel mee. Alsof dagelijks een preek beluisteren niet goed zou kunnen zijn? Calvijn preekte vroeger ook elke dag.
WimA schreef:
Wilhelm schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd WimA, hoe waardeer je dan de leespreken op PrekenWeb? Bij ons in de gemeente wordt er regelmatig een van gelezen. Keur je dat ook af?
Ik heb nog niet de behoefte gehad leespreken van het web te plukken. Er is nog genoeg leesmateriaal beschikbaar bij ons thuis.
Dat kan, maar dat is mijn vraag niet. Heb je er bezwaren tegen, dat is mijn vraag.

Ik lees nl in je postings een bepaald verwijt, een veroordeling, en dat mag maar wel gegrond. Want eigenlijk heb je op deze wijze kritiek op al de predikanten die hun preken beschikbaar stellen op de verschillende sites, en die zelf wel geloven dat het tot zegen mag zijn.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
Huh? Waarom geloof je dat niet?

Toen ik nog mijn baan had zat ik elke dag 2 uur in de auto.... da's precies een preek (en beter dan de radio wat mij betreft)
En nu heb ik massa's strijkgoed (goed voor 1 preek per week) En als je je kamer of keuken doet is dit ook prima te combineren.
Naar de kerk gaan is lastiger als je kids thuis hebt....

Logisch toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
"Meer kwaad dan goed" lijkt me onjuist.
Wel zie ik het volgende "kwaad" erin, dat sommige predikanten van de GG beslist niet op Prekenweb willen staan. Daardoor ontstaat er een bepaald onderscheid, wat ook door behoorlijk wat mensen vertaald wordt als onderscheid in rechtzinnigheid.
Dat zie ik met lede ogen aan. Het liefst zou ik zien, dat alle predikanten van de GG hun preken op PW zetten, van A t/m Z. En goed, dat sommige preken niet geschikt zijn voor publicatie vanwege het persoonlijke karakter, dat kan, maar dat geldt mijn inziens hooguit voor een paar procent van alle preken.

Verder zou ik het mooi vinden, dat niet alleen de leespreken uit de serie "Een zaaier ging uit...", maar ook die uit de serie "Uit de schat des Woords" integraal op PW zou verschijnen.
refo

Bericht door refo »

het besluit van de GGiN (wat op zich hun goed rechts is) verdedigend lijkt het net of WimA nu zegt: wie wil er nu een preek van een GGiN-dominee? Daar is bij niemand behoefte aan!
WimA

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:
WimA schreef:
Zelf rijd ik vrij veel voor mijn werk. En dan vind ik het fijn om in de auto wat te luisteren. Dit hoor ik van meer mensen. Maar ik weet ook van moeders in de gezinnen die luisteren tijdens licht huishoudelijk werk. En niet zonder zegen. De doordeweekse diensten worden hierdoor niet verzuimd.
Ik dacht inderdaad wel dat daar het autorijden voor wordt (mis)(ge)bruikt. Dan gebeuren er altijd 2 dingen: A. Concentratie op de preek is dus niet goed, de aandacht moet worden verdeeld. En de dominee preekte niet voor mensen die ook anderen dingen aan het doen zijn. B. Je bent een gevaar op de weg voor anderen. Kijk anders even op: Laatjenietafleiden.nl
Wilhelm schreef:De laatste opmerking kan ik niet zoveel mee. Alsof dagelijks een preek beluisteren niet goed zou kunnen zijn? Calvijn preekte vroeger ook elke dag.
Ik weet even niet welke opmerking hier wordt bedoeld.
Wilhelm schreef:
WimA schreef:
Dat kan, maar dat is mijn vraag niet. Heb je er bezwaren tegen, dat is mijn vraag.
Ik lees nl in je postings een bepaald verwijt, een veroordeling, en dat mag maar wel gegrond. Want eigenlijk heb je op deze wijze kritiek op al de predikanten die hun preken beschikbaar stellen op de verschillende sites, en die zelf wel geloven dat het tot zegen mag zijn.
A. Hoe ik denk over leespreken heb ik al eerder vermeld. En of ze dan in een boek staan of op het web staan lijkt me niet zo relevant.
B. Je heb goed gelezen dat er een bepaald verwijt in mijn stellingname doorklinkt. En ik heb ook argumenten gegeven. En ja, ik heb dus kritiek op al die predikanten die dit - zomaar - doen.
WimA

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
WimA schreef:
Huh? Waarom geloof je dat niet?
Toen ik nog mijn baan had zat ik elke dag 2 uur in de auto.... da's precies een preek (en beter dan de radio wat mij betreft)
En nu heb ik massa's strijkgoed (goed voor 1 preek per week) En als je je kamer of keuken doet is dit ook prima te combineren. Naar de kerk gaan is lastiger als je kids thuis hebt....
Over het luisteren onder het autorijden zie eerdere reactie op @Wilhelm. Voor b.v. het strijken of andere huishoudelijke werkzaamheden geld m.i. hetzelfde argument. De dominee houdt rekening met zijn hoorders en verwacht een bepaalde aandacht. Er is dus een mismatch tussen wat de dominee verwacht en wat de internetluisteraar kan geven omdat er ook andere dingen worden gedaan.
En een kerk opzoeken met kinderen is lastiger dan als er geen oppas nodig is. In de meeste gevallen kent een gezin - naast kinderen - 2 volwassenen zodat e.e.a kan worden verdeeld en het prima mogelijk is. Als het "thuisluisteren onder het strijken" de vervanging is van het bezoeken van een doordeweekse dienst dan worden mijn geuitte bezwaren bevestigd.
MarthaMartha schreef:Logisch toch?
Oppervlakkig gezien mischien wel.
Plaats reactie