Geschrokken

dennis

Re: Geschrokken

Bericht door dennis »

Mister schreef:Ik verbaas me er over dat mensen hier zo laconiek over de gezondheidskwalen en risico's heen lijken te stappen waar het gaat om roken.
Hier wil/moet ik me bij aansluiten. Als je in je kerkelijke gemeente meerdere gevallen van longkanker op betrekkelijk jonge leeftijd het meegemaakt.. Steeds (straffe) rokers.
vlinder

Bericht door vlinder »

dennis schreef:
Mister schreef:Ik verbaas me er over dat mensen hier zo laconiek over de gezondheidskwalen en risico's heen lijken te stappen waar het gaat om roken.
Hier wil/moet ik me bij aansluiten. Als je in je kerkelijke gemeente meerdere gevallen van longkanker op betrekkelijk jonge leeftijd het meegemaakt.. Steeds (straffe) rokers.
In onze gezindte leeft gezond leven sowieso te weinig.
Neem nou te weinig bewegen. Bijna net zoveel doden als door roken. Niet zomaar een paar, maar miljoenen. Geen mens die er vaker door gaat bewegen, alle campagnes ten spijt.

Zie http://www.telegraaf.nl/buitenland/1258 ... ing__.html
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef: Zelfs te veel water drinken schijnt dodelijk te kunnen zijn.
Afgelopen weekend nog gezien. Meisje met waterintoxicatie. Kreeg door de XTC het gevoel van warmte en wilde dit wegdrinken. Heeft liters water gedronken en was bij binnenkomst niet meer aanspreekbaar.
Zo heel veel liter heb je daar trouwens niet voor nodig.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat doe ik niet. Mijn eigen vader is tamelijk jong aan longemfyseem overleden, hij was een straffe roker (had overigens een onderliggende ziekte, dus het was waarschijnlijk niet alleen het roken dat het hem heeft gedaan). Ik weet dus heel goed wat de gezondheidsrisico's zijn.
Maar er is ook een andere kant. Krampachtig alleen maar 'gezond' willen zijn, is óók niet gezond. Jezelf elk genotmiddel ontzeggen, omdat het niet 'mag', is óók niet gezond.
De nieuwste hype is nu weer dat 'bewegen moet'.
Laten we met zijn allen een beetje nuchter zijn. Het gaat om het totaalplaatje. En verder heb ik al gezegd, dat ik het idee heb dat de sigaretten, zoals die nu gemaakt worden, erg sterk en geconcentreerd zijn. De oorspronkelijke manier van roken was wellicht wat gezonder.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:
Afgewezen schreef: In de oude Statenbijbel bij ons thuis ligt een boekenlegger met als opschrift 'Het is geen man die niet rooken kan'.
Als die in mijn Bijbel lag, gooide ik hem direct weg...
Nee, zo'n boekenlegger heeft historische waarde. ;) Het was vroeger heel normaal dat mannen rookten. Kijk maar op oudere foto's, lees het maar in de oudere romans: de mannen die rookten.
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Roken is in een heel ander daglicht komen te staan. Het had een stoer mannelijk imago. Als je gezinsfoto's van vroeger bekijkt, rookte vader tevreden een pijp of sigaret, moeder niet! De dolle mina's en feministen hebben het roken voor vrouwen "gewoon" gemaakt.
Volgens mijn kinderen wordt je toch wel als een loser gezien als je rookt.
Bovendien moet je altijd armoedig buiten staan, met je paffie :fi dus gezellig is het allang niet meer.
In de oude Statenbijbel bij ons thuis ligt een boekenlegger met als opschrift 'Het is geen man die niet rooken kan'.
Als een variant op: een tevreden roker is geen onruststoker? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Mara schreef:Roken is in een heel ander daglicht komen te staan. Het had een stoer mannelijk imago. Als je gezinsfoto's van vroeger bekijkt, rookte vader tevreden een pijp of sigaret, moeder niet! De dolle mina's en feministen hebben het roken voor vrouwen "gewoon" gemaakt.
Volgens mijn kinderen wordt je toch wel als een loser gezien als je rookt.
Bovendien moet je altijd armoedig buiten staan, met je paffie :fi dus gezellig is het allang niet meer.
In de oude Statenbijbel bij ons thuis ligt een boekenlegger met als opschrift 'Het is geen man die niet rooken kan'.
Als een variant op: een tevreden roker is geen onruststoker? ;)
:huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Neem nou te weinig bewegen. Bijna net zoveel doden als door roken.
Een hyperig komkommertijd bericht was dat weer. "Bijna net zoveel doden" - in absolute zin wellicht, hoewel het dan nog lastig vast te stellen is of de doodsoorzaak werkelijk te weinig bewegen is, maar niet in relatieve zin. Er zijn namelijk veel minder rokers.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Bomschuit schreef:Toch moet ik steeds maar denken aan de rijke jongeling, verkoopt alles wat u hebt en volg Mij.
Het gaat er niet zo zeer om of wij dat moeten maar of wij dat kunnen, en ik denk als wij dat kunnen, wij het vanzelf moeten.
Een totaal vertrouwen op de Heere is toch niet on-Bijbels?
Als een aardse vader goed zorgt voor zijn kind, hoeveel te meer dan niet de Hemelse Vader.
Dit is voor mij persoonlijk een behoorlijke lastige vraag geworden, worstelt hier verder niemand mee?
Beste bomschuit (Van Speijk),

Mag ik je een praktische situatie voorstellen? Stel je bent niet verzekerd. Op een bepaald moment voel je je niet zo lekker, een beetje pijn in de borststreek en een slappe arm. De huisarts wordt er bij gehaald en die constateert een beginnende hartaanval.
De ambulance komt met gillende sirenes je ophalen en naar het ziekenhuis brengen. Daar wordt je geopereerd. Gelukkig kom je er weer boven op en na een week of drie kun je weer naar huis. Maar enkele maanden later valt een rekening van 10.000 euro op de mat, graag betaling binnen 4 weken

Hoe ga je dat betalen?
The Groom's still waiting at the altar
Zucht

Bericht door Zucht »

Bonny schreef:
Bomschuit schreef:Toch moet ik steeds maar denken aan de rijke jongeling, verkoopt alles wat u hebt en volg Mij. Het gaat er niet zo zeer om of wij dat moeten maar of wij dat kunnen, en ik denk als wij dat kunnen, wij het vanzelf moeten. Een totaal vertrouwen op de Heere is toch niet on-Bijbels? Als een aardse vader goed zorgt voor zijn kind, hoeveel te meer dan niet de Hemelse Vader. Dit is voor mij persoonlijk een behoorlijke lastige vraag geworden, worstelt hier verder niemand mee?
Beste bomschuit (Van Speijk), Mag ik je een praktische situatie voorstellen? Stel je bent niet verzekerd. Op een bepaald moment voel je je niet zo lekker, een beetje pijn in de borststreek en een slappe arm. De huisarts wordt er bij gehaald en die constateert een beginnende hartaanval. De ambulance komt met gillende sirenes je ophalen en naar het ziekenhuis brengen. Daar wordt je geopereerd. Gelukkig kom je er weer boven op en na een week of drie kun je weer naar huis. Maar enkele maanden later valt een rekening van 10.000 euro op de mat, graag betaling binnen 4 weken Hoe ga je dat betalen?
Als je net zoveel geloof mag hebben als Jane W. kun je misschien antwoorden: Dokter stuur maar vrij uw rekeningen. De Heere zal zorgen dat wij kunnen betalen, want daar hangt niet mijn eer aan, die gene is, maar Gods eer die mij alles geworden is. Jane dacht er zo over: Verzekeren is God vooruitlopen in Zijn voorzieningheid. Belijden dat verzekeren zonde is gaat nog wel, maar beleven.... Heere dat kan ik niet zonder u. Daarop liet de Heere mij zien hoe ik mij met lot en weg, voor ziel en lichaam, voor tijd en eeuwigheid, aan Hem had weggegeven. Dit mocht ik hier bij vernieuwing weer doen en mij opnieuw aan God verbinden, voor tijd en eeuwigheid, met al het mijne, met man en kinderen om te betuigen, niets liever te willen, dan ik en mijn huis, door genade de Heere te mogen volgen. Ik raakte mezelf met alles in de Heere kwijt. Ik zei: Heere ik heb nog maar 28 cent. Toen antwoordde die lieve Koning: Al het goud en zilver is Mijne en het vee op duizend bergen, en Ik zal u net zoveel geven, als Ik voor u zal nodig keuren. Daarop raakte mijn ziel vol van de lof des Heeren Ja Hij liet mij zien, dat de melk in mijn moeders borsten was, eer ik geboren was en dat Hij mij 32 jaren had geholpen, en het verder ook zou doen...........
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
refo

Bericht door refo »

Bonny schreef:
Bomschuit schreef:Toch moet ik steeds maar denken aan de rijke jongeling, verkoopt alles wat u hebt en volg Mij.
Het gaat er niet zo zeer om of wij dat moeten maar of wij dat kunnen, en ik denk als wij dat kunnen, wij het vanzelf moeten.
Een totaal vertrouwen op de Heere is toch niet on-Bijbels?
Als een aardse vader goed zorgt voor zijn kind, hoeveel te meer dan niet de Hemelse Vader.
Dit is voor mij persoonlijk een behoorlijke lastige vraag geworden, worstelt hier verder niemand mee?
Beste bomschuit (Van Speijk),

Mag ik je een praktische situatie voorstellen? Stel je bent niet verzekerd. Op een bepaald moment voel je je niet zo lekker, een beetje pijn in de borststreek en een slappe arm. De huisarts wordt er bij gehaald en die constateert een beginnende hartaanval.
De ambulance komt met gillende sirenes je ophalen en naar het ziekenhuis brengen. Daar wordt je geopereerd. Gelukkig kom je er weer boven op en na een week of drie kun je weer naar huis. Maar enkele maanden later valt een rekening van 10.000 euro op de mat, graag betaling binnen 4 weken

Hoe ga je dat betalen?
Een bomschuit is een Katwijkse vissersboot.

En het verhaal van Jane Witte-Welleman staat hier te lezen: www.theologienet.nl/documenten/.../Welleman_Witte.rtf
Het heeft als vervolgverhaal in onze kerkbode gestaan. Op een gegeven moment stopten de afleveringen, juist toen ze het huis kado zou krijgen. Eigenlijk geen idee waarom, zal de redacteur eens vragen. Het verhaal werd mij ook een beethe té worden. Blijkbaar was ik de enige niet.
Ik vind haar nogal op een vrijpostige manier richting andere mensen van God afhankelijk, zal ik maar zeggen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Zucht schreef:
Bonny schreef: Beste bomschuit (Van Speijk), Mag ik je een praktische situatie voorstellen? Stel je bent niet verzekerd. Op een bepaald moment voel je je niet zo lekker, een beetje pijn in de borststreek en een slappe arm. De huisarts wordt er bij gehaald en die constateert een beginnende hartaanval. De ambulance komt met gillende sirenes je ophalen en naar het ziekenhuis brengen. Daar wordt je geopereerd. Gelukkig kom je er weer boven op en na een week of drie kun je weer naar huis. Maar enkele maanden later valt een rekening van 10.000 euro op de mat, graag betaling binnen 4 weken Hoe ga je dat betalen?
Als je net zoveel geloof mag hebben als Jane W. kun je misschien antwoorden: Dokter stuur maar vrij uw rekeningen. De Heere zal zorgen dat wij kunnen betalen, want daar hangt niet mijn eer aan...
Maar is dat eigenlijk niet de Here verzoeken?
The Groom's still waiting at the altar
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Dat is vertrouwen.
Net als Abraham.
" God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon! "
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Oké, zulk vertrouwen is goed.

Als echter blijkt dat de Heere niet voorziet dan is het verzoeken geweest..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Abraham deed dat in geloof. (Hebr 11)
Als iemand uit geloof en vertrouwen zich helemaal aan God overgeeft mag je dat niet verzoeken noemen.
Plaats reactie