Pagina 5 van 12
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 10:04
door edmund
Als je de opstellers van de HC, de kanttekenaren en Calvijn zou zien lopen met een lange baard en lang haar, zou hen waarschijnlijk de toegang tot de kerk ontzegd worden.
Ik denk het niet! Een mens, die zonder geveinsdheid en met een oprecht hart de HEERE vreest en het ware geloof heeft, zal zoveel liefde 'uitstralen' in woord en daad, dat dit de kerk(leiders) zou moeten verbreken. Of, wanneer ze -gelijk een Stefanus- geconfronteerd zouden worden met hun onbesneden hart(en), dat het in vijandschap zal vallen.
Kortom, het zal (aan)tonen of de huidige kerk(leiders), kinderen Gods zijn of verleiders (en vijanden Gods) zijn. Het valt te vrezen dat in verreweg de meeste kerken het laatste zal gelden.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 10:28
door edmund
Is het ook dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?
Hoe de mens leeft, dat (zonden)loon zal hij erven.
Het is ontstellend wat ik soms lees op 'Refoforum'. Zien wij niet en weten wij niet (meer) dat wij een slavenleven hebben? Dat wij slaven zijn van de zonden, van de satan. Onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Al het gedichtsel des mensen is ten alle dage alleenlijk boos. Alle mensen zijn leugenachtig! Daar is niemand rechtvaardig, ook niet één; Daar is niemand, die verstandig is, daar is niemand, die God zoekt! NIEMAND!
Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; daar is niemand die goed doet, daar is niet tot één toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen; welker mond is vol van vervloeking en bitterheid; hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; vernieling en ellendigheid is in hun wegen; en de weg des vredes hebben zij niet gekend; daar is geen vreze Gods voor hun ogen.
Zie ons aller beeld getekend. Hoe ver zijn we weg? Het besef hiervan lijkt heel ver weg. Ons leven is even en dan ..... sterven is erven ... en dan ... eeuwigheid, eeuwigheid, eeuwigheid, eeuwigheid. Onze eeuwige bestemming, eeuwig.
'Christelijke vrijheid': dat is volgens mij wanneer een mens in Christus is en bedekt wordt door Zijne Gerechtigheid. En wanneer Christus in de mens is en een leven leidt in Zijne Heiligheid en ware gemeenschap zoekt met Christus (dat is het ware leven!). Met andere woorden: die mens heeft het beeld -wat hij kwijt was- Gods in zijn ziel afgedrukt gekregen, uit genade. Of niet .... zijn we er onrustig onder? Bang voor de straf? Dat wijst er op dat we slaven zijn: slaafse vreze.
Wij liggen van natura onder de macht en de kracht van de zonden, de satan. En de satan is een harde meester, een zeer harde meester! Wij kunnen niet los van de zonden, wij zijn gebonden en worden gedreven om te zondigen -met lust!!- want ons vlees zondigt met lust en graagte. Paulus leert ons: ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Welk werelds vertier (het is schade en drek!) wordt hier aan de orde gesteld? Voor de meesten zal gelden -denk ik- dat het ons bezet, dat we het begeren (om te zien), het streelt ons zondig vlees, wij verlustigen ons er in en aan. Wat komt door onze oog- en oorpoort niet binnen? Wat klaagt een levend mens, een ieder klage over zijne zonden ...
Wie kent ze nog, die leven in Christelijke vrijheid? Ik niet, een enkele misschien ... een enkele ...... en dat naar Gods Woord: Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? Wanneer Petrus valt in de zonde, dan verbreekt en verbrijzelt hij, kinderlijke vreze .... ik heb mijn Christus, mijn Christus groot verdriet aan gedaan; en Petrus, naar buiten gaande, weende bitterlijk!
Tegenwoordig leven zij in zogenaamde Christelijke vrijheid en houden ze wereld en al haar vermaak vast met hun andere hand. Want zonden is geen zonden meer en wat abnormaal is wordt normaal geacht in onze kerken, in onze gezindte.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 11:14
door Simon
MarthaMartha schreef:Simon schreef:Bert Mulder schreef:Christelijke vrijheid is om de EK te mogen volgen, zonder er aan verslaafd te zijn...
(dit betekend NIET de Dag des Heeren er aan besteden!)
Hier wraakt zich de wettisch georienteerde leer weer eens.
De gelovige heeft volgens mij geen behoefte om naar dergelijke rommel te kijken, die voortdurend doorspekt is van krachttermen, ondergekliederde en schaars geklede lichamen, die voor pathetisch hoge bedragen een bal in een net proberen te schieten, enfin, waartoe nog argumenten aanvoeren?(zonder te oordelen, maar vraag jezelf eens af, waarom wil je hiernaar kijken, is het alles niet ter glorie van menselijke prestatie en het beter willen zijn dan een ander)
Jij kijkt duidelijk geen voetbal.
Ik heb nog geen krachttermen gehoord en heb nog geen ondergekliederde en schaars geklede lichamen gezien.....
Inderdaad, maar ik zag en las slechts de voorpagina van een paar kranten...maar goed, geld het "'gij geheel anders'' dan alleen op ''sabbath'' ?
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 11:44
door Simon
edmund schreef:Is het ook dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?
Hoe de mens leeft, dat (zonden)loon zal hij erven.
Het is ontstellend wat ik soms lees op 'Refoforum'. Zien wij niet en weten wij niet (meer) dat wij een slavenleven hebben? Dat wij slaven zijn van de zonden, van de satan. Onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Al het gedichtsel des mensen is ten alle dage alleenlijk boos. Alle mensen zijn leugenachtig! Daar is niemand rechtvaardig, ook niet één; Daar is niemand, die verstandig is, daar is niemand, die God zoekt! NIEMAND!
Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; daar is niemand die goed doet, daar is niet tot één toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen; welker mond is vol van vervloeking en bitterheid; hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; vernieling en ellendigheid is in hun wegen; en de weg des vredes hebben zij niet gekend; daar is geen vreze Gods voor hun ogen.
Zie ons aller beeld getekend. Hoe ver zijn we weg? Het besef hiervan lijkt heel ver weg. Ons leven is even en dan ..... sterven is erven ... en dan ... eeuwigheid, eeuwigheid, eeuwigheid, eeuwigheid. Onze eeuwige bestemming, eeuwig.
'Christelijke vrijheid': dat is volgens mij wanneer een mens in Christus is en bedekt wordt door Zijne Gerechtigheid. En wanneer Christus in de mens is en een leven leidt in Zijne Heiligheid en ware gemeenschap zoekt met Christus (dat is het ware leven!). Met andere woorden: die mens heeft het beeld -wat hij kwijt was- Gods in zijn ziel afgedrukt gekregen, uit genade. Of niet .... zijn we er onrustig onder? Bang voor de straf? Dat wijst er op dat we slaven zijn: slaafse vreze.
Wij liggen van natura onder de macht en de kracht van de zonden, de satan. En de satan is een harde meester, een zeer harde meester! Wij kunnen niet los van de zonden, wij zijn gebonden en worden gedreven om te zondigen -met lust!!- want ons vlees zondigt met lust en graagte. Paulus leert ons: ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Welk werelds vertier (het is schade en drek!) wordt hier aan de orde gesteld?
Dit is wel een hele grove verdraaiing van de waarheid.
Paulus acht hier de rechtvaardigheid uit de Wet en tot drek en schade, hij heeft het zeker niet over werelds vertier, maar over het onberispelijk joods en naar de wet farizeer zijn etc !
( lees Philipenzen 3 maar eens aandachtig.)
Dat dát op een refoforum gezegd kan worden, vind ik ontstellend.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 15:37
door edmund
Simon schreef:edmund schreef:Wij liggen van natura onder de macht en de kracht van de zonden, de satan. En de satan is een harde meester, een zeer harde meester! Wij kunnen niet los van de zonden, wij zijn gebonden en worden gedreven om te zondigen -met lust!!- want ons vlees zondigt met lust en graagte. Paulus leert ons: ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Welk werelds vertier (het is schade en drek!) wordt hier aan de orde gesteld?
Dit is wel een hele grove verdraaiing van de waarheid.
Paulus acht hier de rechtvaardigheid uit de Wet en tot drek en schade, hij heeft het zeker niet over werelds vertier, maar over het onberispelijk joods en naar de wet farizeer zijn etc !
( lees Philipenzen 3 maar eens aandachtig.)
Dat dát op een refoforum gezegd kan worden, vind ik ontstellend.
Sorry Simon, maar ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Wanneer in Fililppensen 3:8 lees: Ja, gewisselijk,
ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere;
om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. En ik lees de kanttekening bij 'ík acht ook', dan lees ik: Dat is, ik heb dat niet alleen zo geacht als ik eerst tot Christus bekeerd ben (in Christelijke vrijheid zogezegd) geweest, maar acht het als nog zo, en blijf bij dezelfde mening.
Ik meen daaruit te begrijpen dat het niet uitmaakt waaronder de mens verkeert (onder de wet of onder de genade). Het geldt altijd.
Alles wat een mens buiten Christus'(gemeenschap) houdt, hetzij dat die mens onder de wet of onder de genade is, acht Paulus schade en drek.
Een ieder (kerkelijk) mens richt een eigen gerechtigheid op, of hij nu onberispelijk Joods is of naar de wet een Farizeër of naar de ijver een vervolger van de ware gemeente Christi.
Paulus noemt in vers 2 allen die met hun leer de mensen afhouden van Christus, honden.
God eist van ieder mens zijn beeld terug. Het beeld van ware kennis Gods, Zijn gerechtigheid en Zijn heiligheid. Alles wat ons afhoudt (werelds vertier) en aftrekt van dit beeld Gods en ons afsnijdt van (de gemeenschap van) Christus acht Paulus schade en drek!
Of denk je soms dat een mens met het werelds vertier in de hand, kan wandelen (en verkeren) met God? Dat zou met recht op dit forum ontstellend zijn.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 16:56
door Bert Mulder
Simon schreef:Bert Mulder schreef:Christelijke vrijheid is om de EK te mogen volgen, zonder er aan verslaafd te zijn...
(dit betekend NIET de Dag des Heeren er aan besteden!)
Hier wraakt zich de wettisch georienteerde leer weer eens.
De gelovige heeft volgens mij geen behoefte om naar dergelijke rommel te kijken, die voortdurend doorspekt is van krachttermen, ondergekliederde en schaars geklede lichamen, die voor pathetisch hoge bedragen een bal in een net proberen te schieten, enfin, waartoe nog argumenten aanvoeren?(zonder te oordelen, maar vraag jezelf eens af, waarom wil je hiernaar kijken, is het alles niet ter glorie van menselijke prestatie en het beter willen zijn dan een ander)
Dan nog een OT verschil tussen de doordeweekse dag en de (vermeende) sabbat maken is helemaal het toppunt.
Het grote verschil tussen de slaafse volging der 10 geboden, waarin de sabbat nog vermeld wordt, en de geboden van Jezus, die verder reiken dan dat (zelfs de gedachte aan een andere vrouw is al overspel!)komt hier tot uiting.
In deze herhaalde geboden door Jezus en Zijn uitleg en verduidelijking ervan komt de ''sabbat'' dan ook niet eens meer voor.
Wie Hem toebehoort gedenkt Hem dan ook iedere dag, lijkt me.
Jij moet nodig de Heidelberger lezen op dit punt, plus misschien een goede verklaring er over.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 17:41
door Simon
edmund schreef:Simon schreef:edmund schreef:Wij liggen van natura onder de macht en de kracht van de zonden, de satan. En de satan is een harde meester, een zeer harde meester! Wij kunnen niet los van de zonden, wij zijn gebonden en worden gedreven om te zondigen -met lust!!- want ons vlees zondigt met lust en graagte. Paulus leert ons: ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
Welk werelds vertier (het is schade en drek!) wordt hier aan de orde gesteld?
Dit is wel een hele grove verdraaiing van de waarheid.
Paulus acht hier de rechtvaardigheid uit de Wet en tot drek en schade, hij heeft het zeker niet over werelds vertier, maar over het onberispelijk joods en naar de wet farizeer zijn etc !
( lees Philipenzen 3 maar eens aandachtig.)
Dat dát op een refoforum gezegd kan worden, vind ik ontstellend.
Sorry Simon, maar ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Wanneer in Fililppensen 3:8 lees: Ja, gewisselijk,
ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere;
om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. En ik lees de kanttekening bij 'ík acht ook', dan lees ik: Dat is, ik heb dat niet alleen zo geacht als ik eerst tot Christus bekeerd ben (in Christelijke vrijheid zogezegd) geweest, maar acht het als nog zo, en blijf bij dezelfde mening.
Ik meen daaruit te begrijpen dat het niet uitmaakt waaronder de mens verkeert (onder de wet of onder de genade). Het geldt altijd.
Alles wat een mens buiten Christus'(gemeenschap) houdt, hetzij dat die mens onder de wet of onder de genade is, acht Paulus schade en drek.
Een ieder (kerkelijk) mens richt een eigen gerechtigheid op, of hij nu onberispelijk Joods is of naar de wet een Farizeër of naar de ijver een vervolger van de ware gemeente Christi.
Paulus noemt in vers 2 allen die met hun leer de mensen afhouden van Christus, honden.
God eist van ieder mens zijn beeld terug. Het beeld van ware kennis Gods, Zijn gerechtigheid en Zijn heiligheid. Alles wat ons afhoudt (werelds vertier) en aftrekt van dit beeld Gods en ons afsnijdt van (de gemeenschap van) Christus acht Paulus schade en drek!
Of denk je soms dat een mens met het werelds vertier in de hand, kan wandelen (en verkeren) met God? Dat zou met recht op dit forum ontstellend zijn.
Nee , natuurlijk niet, maar daar gaat het in Paulus' brief aan de Philippenzen ook helemaal niet over.nergens lees ik iets over werelds vertier, maar wel lees ik over de wet, het besneden zijn etc en denken dat je daardoor winst hebt.
Lees in de context (3:4-7)dat hij iedere vorm van voordeel om tot Christus te kunnen komen, zoals de wet naleven, afstammeling zijn van Benjamin, besneden ten achtsten dage, en naar de wet farizeer, naar de gerechtigheid der wet ONberispelijk, deze ''winst'' wordt vergeleken met drek, schade.
Dáár gaat het over.
Dat is toch heel anders dan wat jij schrijft?
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 18:10
door Bert Mulder
Hier heb je precies de principes:
Galaten 5:
13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.
15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.
24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 19:19
door edmund
Dank je Bert.
Galaten 5 is een goede en passende reactie.
Alles wat ons afsnijdt van de (gemeenschap met) Christus rekent Paulus als schade en drek!
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij (werelds vertier: voetbal, sport en spel), venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 19:57
door Simon
edmund schreef:Dank je Bert.
Galaten 5 is een goede en passende reactie.
Alles wat ons afsnijdt van de (gemeenschap met) Christus rekent Paulus als schade en drek!
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij (werelds vertier: voetbal, sport en spel), venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
Dit is echter NIET de schade/drek waar Paulus het over heeft in Phil 3:4-7
heb je daar nog gelezen?
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 20:45
door edmund
Simon,
Jazeker.
Er staat 'ALLES en later zegt hij het ruimer ALLE DINGEN (dus ook werelds vertier naar mijn mening)'.
En Simon, zal de Heere dat niet eisen van ons? Doet aan de geestelijke wapenrusting, dat is Christus! Dan is het toch een strijden tegen alle wereldse verleidingen en geestelijke boosheden in de lucht?
Calvijn schrijft in zijn verklaring: Het is een gelijkenis genomen van de schepelingen, die wanneer zij in vreeze van schipbreuk zijn, alles uitwerpen, opdat zij met het ledige schip behouden in de haven mogen komen. Zo wilde dan Paulus liever beroofd worden van alles wat hij had, dan den enigen Christus te verliezen.
Ik ook? Jij ook? Wij ook?
Chrysostomus zegt: het behoort ons voorwaar naar recht te stinken, al wat vreemd van Christus is, omdat het voor God een gruwel is.
Ik denk nu aan een beeld wat is weleens heb horen vertellen:
In vroeger tijd werd een dode (en ontbindend mens) op de rug gebonden van een ander mens. In feite dragen wij zo'n onze oude en verdorven natuur mee.
Wanneer het recht ligt wil een -in christelijke vrijheid verkerend- mens dat toch kwijt en zoekt toch de gemeenschap met Zijn Schepper en Maker?
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 21:21
door refo
Edmund, je zit nu van alles zo door elkaar te halen en te verhaspelen, dat er geen sprake meer van is dat je het over christelijke vrijheid hebt.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 22:15
door Simon
edmund schreef:Simon,
Jazeker.
Er staat 'ALLES en later zegt hij het ruimer ALLE DINGEN (dus ook werelds vertier naar mijn mening)'.
En Simon, zal de Heere dat niet eisen van ons? Doet aan de geestelijke wapenrusting, dat is Christus! Dan is het toch een strijden tegen alle wereldse verleidingen en geestelijke boosheden in de lucht?
Calvijn schrijft in zijn verklaring: Het is een gelijkenis genomen van de schepelingen, die wanneer zij in vreeze van schipbreuk zijn, alles uitwerpen, opdat zij met het ledige schip behouden in de haven mogen komen. Zo wilde dan Paulus liever beroofd worden van alles wat hij had, dan den enigen Christus te verliezen.
Ik ook? Jij ook? Wij ook?
Chrysostomus zegt: het behoort ons voorwaar naar recht te stinken, al wat vreemd van Christus is, omdat het voor God een gruwel is.
Ik denk nu aan een beeld wat is weleens heb horen vertellen:
In vroeger tijd werd een dode (en ontbindend mens) op de rug gebonden van een ander mens. In feite dragen wij zo'n onze oude en verdorven natuur mee.
Wanneer het recht ligt wil een -in christelijke vrijheid verkerend- mens dat toch kwijt en zoekt toch de gemeenschap met Zijn Schepper en Maker?
Waarom kun je niet gewoon toegeven dat Paulus met drek en schade zijn joodse, wettische, farizeisch gerichte ijverigheid bedoeld, en wil je het ombuigen in een heel andere richting, waar Paulus het daar gewoon helemaal niet over heeft?
Je moest trouwens eens weten wat Chrysostomus allemaal nog meer gezegd heeft.
''Gouden mondje'' was zijn bijnaam, ik citeer een stukje:"
Het voortdurende onheil dat de joden is overkomen, verklaart Chrysostomus uit het feit dat zij als volk schuldig zijn aan de dood van Jezus, een vergrijp dat hij ook zijn joodse tijdgenoten aanrekent:
"Omdat gij Christus gedood hebt, omdat gij tegen de Heer uw hand opgeheven hebt, omdat gij zijn kostbaar bloed vergoten hebt, daarom bestaat er voor u geen redding meer, geen vergeving en ook geen verontschuldiging. Want toentertijd vergrepen zij zich aan knechten, aan Mozes, Jesaja en Jeremia. Hoewel zij ook toen goddeloos handelden, was dat wat zij deden nog geen halsmisdaad. Nu hebt gij alle vroegere misdaden in de schaduw gesteld door de razernij tegen Christus. Daarom wordt gij nu ook meer gestraft. (...) Het is duidelijk dat gij met de moord op Christus een nog veel verschrikkelijker en groter misdaad begaan hebt dan kindermoord en welke wetsovertreding dan ook."
Ik mag toch hopen dat je het hier niet helemaal mee eens bent...
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 22:51
door WimA
Ik moet er nog verder over nadenken, maar het is bedroevend welke conclusies uit dit topic naar voren komen.
Een voorlopige conclusie is m.i.:
We zijn in Christus en dus mogen we doen waar we zin in hebben. We interpreteren de bijbel ook gewoon op die manier. We noemen dat echter "lezen wat er staat". Het 5e gebod is - hiephoi - door de christelijke vrijheid afgeschaft.
Re: Christelijke vrijheid.
Geplaatst: 16 jun 2012, 23:02
door Ditbenik
WimA schreef:Ik moet er nog verder over nadenken het is bedroevend welke conclusies uit dit topic naar voren komen.
Een voorlopige conclusie is m.i.:
We zijn in Christus en dus mogen we doen waar we zin in hebben. We interpreteren de bijbel ook gewoon op die manier. We noemen dat echter "lezen wat er staat". Het 5e gebod is - hiephoi - door de christelijke vrijheid afgeschaft.
WimA, je bent niet eerlijk in het trekken van je conclusies maar blijft je eigen vooroordeel verheerlijken. NIemand zegt dat het 5e gebod wordt afgeschaf, maar er wordt betoogd dat het Woord van God boven het woord van je kerkenraad staat. Ik heb al eerder aangegeven dat het zelfs voor een kerkenraad niet aangaat om iets tot zonde te benoemen wat door de Heere zelf in de scheppingsorde is gegeven. Ik draag een baard om dat mijn Schepper me die gegeven heeft. Een kerkenraad die dat tot censurabele zonde bombardeert, stelt zich boven de Schrift en boven de Schepper.