Ouderling.-DIA- schreef:Er bestaat toch ook geen speciaal 'ambt' voor een pastoraal werker?
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)
Juist. maar waarom dan nog 'apart' over pastoraal werker gesproken?Tiberius schreef:Ouderling.-DIA- schreef:Er bestaat toch ook geen speciaal 'ambt' voor een pastoraal werker?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Omdat pastoraal werkers "van de kerk leven".-DIA- schreef:Juist. maar waarom dan nog 'apart' over pastoraal werker gesproken?Tiberius schreef:Ouderling.-DIA- schreef:Er bestaat toch ook geen speciaal 'ambt' voor een pastoraal werker?
Als ouderlingen opzieners der gemeente zijn, zijn ze in principe allemaal 'pastoraal werker'. Maar de vraag is waarschijnlijk of je ouderlingen full- of parttime mag vrijstellen voor het werk in de gemeente, tegen betaling - zoals een predikant ook betaald krijgt. Het lijkt mij toe te juichen en totaal niet in strijd met de apostolische voorschriften uit het NT.
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012
Ik sprak onlangs een dominee die nog maar kort predikant is in de Protestantse Kerk; hij was inderdaad niet zo te spreken over de praktische waarde van zijn opleiding en nam de school van de GG als voorbeeld hoe het beter zou kunnen (op bepaalde punten dan).Jongere schreef:Nou, nu ik een beetje zicht heb op de gemiddelde theologische opleiding in Nederland kunnen daar absoluut nog minstens 3 jaar aan toerusting bij. Ik ben daar toch wel een beetje teleurgesteld over. Het vakkenpakket dat ik dan bij de theologische school zie is voor een predikantsopleiding veel meer to the point dan heel veel universitairs.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.
Helemaal mee eens.freek schreef:Als ouderlingen opzieners der gemeente zijn, zijn ze in principe allemaal 'pastoraal werker'. Maar de vraag is waarschijnlijk of je ouderlingen full- of parttime mag vrijstellen voor het werk in de gemeente, tegen betaling - zoals een predikant ook betaald krijgt. Het lijkt mij toe te juichen en totaal niet in strijd met de apostolische voorschriften uit het NT.
Tiberius schreef:Omdat pastoraal werkers "van de kerk leven".-DIA- schreef:Juist. maar waarom dan nog 'apart' over pastoraal werker gesproken?Tiberius schreef:Ouderling.-DIA- schreef:Er bestaat toch ook geen speciaal 'ambt' voor een pastoraal werker?
Een soort 'superouderling' dus... met wat taken van een predikant erbij.
Vroeger hadden we "oefenaars" en "lerend ouderlingen", die zijn volgens mij destijd
bewust 'afgeschaft'.
Volgens mij was ouderling B. Roest de laatste 'oefenaar' in de Gereformeerde Gemeenten?
En daarvoor hadden wij hier ter plaatse oefnaar L. Wijting. Om diens taak in de grote gemeente
te verlichten is destijds -ik meen eind jaren '20 - besloten om een dominee te beroepen...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Lijkt het mij beter, om die bepaalde personen tot het predikambt toe te laten. Anders krijg je inderdaad 2 classen ouderling, met de mogelijke overheersing en allerlei andere ellende erbij.Jongere schreef:Helemaal mee eens.freek schreef:Als ouderlingen opzieners der gemeente zijn, zijn ze in principe allemaal 'pastoraal werker'. Maar de vraag is waarschijnlijk of je ouderlingen full- of parttime mag vrijstellen voor het werk in de gemeente, tegen betaling - zoals een predikant ook betaald krijgt. Het lijkt mij toe te juichen en totaal niet in strijd met de apostolische voorschriften uit het NT.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
De nadruk op de academische scholing van predikanten blijft voor mij een hinken op twee gedachten.
Persoonlijk ben ik hier een voorstander van. Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de prediking van predikanten met een academische achtergrond mij meer aanspreekt / raakt. Ik bedoel dit onder de voorwaarde: dat deze predikanten zich ook na hun studie blijven houden aan de regels van exegese, terug naar grondtalen, historische achtergronden etc. Vaak is er meer lijn en structuur in de prediking. Daarnaast dient een opleiding aangevuld te worden met blijvende studie. Maar ik ben mij er van bewust dat dit een subjectief criterium is.
Anderzijds zie ik geen Bijbelse eisen dat een predikant moet voldoen aan de academische toets.
Persoonlijk heb ik het idee dat veel uitwassen in de prediking (link en rechts) niet terug te leiden zijn naar de (aard) scholing maar veel meer naar het niet zorgvuldig willen luisteren naar het Woord van God. Ter linkerzijde leggen we liberale, op de autonome mens gebaseerde, academische modellen over het de God van het Woord heen. Ter rechterzijde vervallen we ook in modellen in doctrines en biblicisme. Terwijl we hiermee de stem van de Levende God (onbewust) smoren.
Een ander punt wat mij opvalt (correct me if i am wrong) dat wij met onze opleidingen veel focussen op kennis en vaardigheden. Terwijl juist in de brief aan Timoteüs en de brief van Petrus veel meer de karaktereigenschappen van een lerend ouderling van belang zijn. In hoeverre wordt hierop de kerkelijke opleiding aandacht aanbesteed?
Persoonlijk ben ik hier een voorstander van. Mijn persoonlijke ervaring is dat juist de prediking van predikanten met een academische achtergrond mij meer aanspreekt / raakt. Ik bedoel dit onder de voorwaarde: dat deze predikanten zich ook na hun studie blijven houden aan de regels van exegese, terug naar grondtalen, historische achtergronden etc. Vaak is er meer lijn en structuur in de prediking. Daarnaast dient een opleiding aangevuld te worden met blijvende studie. Maar ik ben mij er van bewust dat dit een subjectief criterium is.
Anderzijds zie ik geen Bijbelse eisen dat een predikant moet voldoen aan de academische toets.
Persoonlijk heb ik het idee dat veel uitwassen in de prediking (link en rechts) niet terug te leiden zijn naar de (aard) scholing maar veel meer naar het niet zorgvuldig willen luisteren naar het Woord van God. Ter linkerzijde leggen we liberale, op de autonome mens gebaseerde, academische modellen over het de God van het Woord heen. Ter rechterzijde vervallen we ook in modellen in doctrines en biblicisme. Terwijl we hiermee de stem van de Levende God (onbewust) smoren.
Een ander punt wat mij opvalt (correct me if i am wrong) dat wij met onze opleidingen veel focussen op kennis en vaardigheden. Terwijl juist in de brief aan Timoteüs en de brief van Petrus veel meer de karaktereigenschappen van een lerend ouderling van belang zijn. In hoeverre wordt hierop de kerkelijke opleiding aandacht aanbesteed?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Dat is mijn ervaring juist niet. Een dominee kan zeer geleerd zijn maar als zijn hart niet vol is van genade, zal de preek altijd leeg zijn, hoe wetenschappelijk ook verklaard, dan vindt het geen aansluiting.Democritus schreef:De nadruk op de academische scholing van predikanten blijft voor mij een hinken op twee gedachten.
Daarmee zeg ik niet dat een gedegen stude niet goed is, maar wel dat de studie geen dominee kan maken, hoogstens de titel dominee... Luister eens naar een eenvoudige prediker als wijlen ds. Lamain. Geen academische stude, maar wat een rijke prediking! Onder zo'n prediking wil God wel eens werken, en die vindt aansluiting in de harten van Gods volk.
-
Wat versta jij onder een lege preek die geen aansluiting vindt?-DIA- schreef:Dat is mijn ervaring juist niet. Een dominee kan zeer geleerd zijn maar als zijn hart niet vol is van genade, zal de preek altijd leeg zijn, hoe wetenschappelijk ook verklaard, dan vindt het geen aansluiting.
Daarmee zeg ik niet dat een gedegen stude niet goed is, maar wel dat de studie geen dominee kan maken, hoogstens de titel dominee... Luister eens naar een eenvoudige prediker als wijlen ds. Lamain. Geen academische stude, maar wat een rijke prediking! Onder zo'n prediking wil God wel eens werken, en die vindt aansluiting in de harten van Gods volk.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Een preek waarin het leven ontbreekt. We kunnen zelf genoeg leven maken, maar dat is heel wat anders het het leven dat God zelf heeft gewerkt.Democritus schreef:Wat versta jij onder een lege preek die geen aansluiting vindt?-DIA- schreef:Dat is mijn ervaring juist niet. Een dominee kan zeer geleerd zijn maar als zijn hart niet vol is van genade, zal de preek altijd leeg zijn, hoe wetenschappelijk ook verklaard, dan vindt het geen aansluiting.
Fijn dat er iemand tot zendingspredikant werd toegelaten. Fijn dat juist zo iemand ook mag gaan dienen in Gods koninkrijk.
En ik hoop dat er velen mogen volgen.
En ik hoop dat er velen mogen volgen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Als reactie op het forum: Feitelijke informatie over het curatorium.
Waarschijnlijk vergaderde het curatorium speciaal over deze zaak (de zendingskandidaat). Het is ook een historisch unicum hoor een Irakees.
Waarschijnlijk vergaderde het curatorium speciaal over deze zaak (de zendingskandidaat). Het is ook een historisch unicum hoor een Irakees.
Hoe zit dat met zendingskandidaten? Gebeurt het vaker dat iemand speciaal voor de zending wordt aangenomen door het curatorium? Wijkt de opleiding dan ook af van de reguliere opleiding?De Haas schreef:Als reactie op het forum: Feitelijke informatie over het curatorium.