Komt u wel eens in een andere Kerk dan uw eigen traditie

Adorote

Bericht door Adorote »

Hendrikus schreef:
Bonny schreef:
Marnix schreef:De OKK is best cool :)
Is dat de Oud-Katholieke Kerk? Wat is het verschil met de Rooms-Katholieke? Hebben ze een anderen paus?
In aanvulling op Marnix: kijk maar eens hier: http://www.okkn.nl/?b=101
De OKK'ers die ik ken, zijn veelal mensen die het nergens konden vinden en die zich uiteindelijk hier heel goed thuis voelen.

Goed dat er iemand is als Hendrik die een verwijzing doet naar de webstek van de OKKN,want Marnix geeft toch wel een heel scheef beeld, en weet duidelijk niet wat de OKKN is. zo zijn er trouwen meer OKK maar staan dan weer buiten de U nie van Utrecht,op zich is dat jammer, maar wat niet is kan komen .

De mensen die het zogenaamd het nergens konden vinden ,is bezijden de waarheid, velen komen van protestantse huize en waren het goed beu, het gedoe in hun kerkgemeenschap ,dominees die hun eigen gang gaan het gerommel met de Liturgie de Leer en de Woordbediening; kerkenraden die niet hun werk doen de structuur die niet goed is en niet werkt.Zij kwamen tot de ontdekking dat de Kerk Katholiek en Apostolisch is en staande in de Apostolische Successie.En het Credo van Nicea hebben we niets voor niets ook de protestantse kerk niet. Velen van die mensen zijn thuis gekomen en kunnen zonder dat ze gek aan gekeken worden , hun Heer en Zaligmaker aan bidden , vieren , beleven met hoofd mond en hart met heel hun wezen,en de volheid van de Kerk smaken beleven voelen en in praktijk brengen tot versterking van hun persoonlijke relatie tot God door Jezus Christus. Jezus Christus en Zijn Heilige Kerk alleen ,meer niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat is het verschil tussen de OKK en de Anglicaanse Kerk?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Wat is het verschil tussen de OKK en de Anglicaanse Kerk?
de Anglicanen zetten ze de spatie ná de komma, onze OKK'er zet 'm ervóór :mrgreen:
Adorote

Bericht door Adorote »

De vraag zou ook kunnen zijn, zijn er er bij die wel eens in een Kerk zijn geweest van de Orthodoxie het zij Grieks, Russisch,of een van de Oosterse Kerken Syrisch-Orthodox,kortom deze Kerken hebben een rijke Traditie en diepe spiritualiteit.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Adorote schreef:kortom deze Kerken hebben een rijke Traditie en diepe spiritualiteit.
Ik heb geen behoefte aan een buitenbijbelse "rijke" traditie, wierook, rituelen, statig uitgesproken formules en aan oosterse spiritualiteit. Het woord is mij rijk genoeg. Ik heb overigens wel enkele keren gesproken met een Orthodoxe monnik, die in Neerijnen in een schuurtje woont (men zoeke in google op de naam Jozef van den Berg).
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Deze week voor het eerst van mijn leven, een dienst meegemaakt waar een Chr. Ger. predikant voor ging. voor de SGP.

Wel jammer dat er een kleine opkomst was. Van de Ger.Gem. waren er heel weinig, en van mijn eigen gemeente (HHK) ook maar weinig. Jammer, dat het kerkistische er toch in blijft.
Adorote

Bericht door Adorote »

J.C. Philpot schreef:
Adorote schreef:kortom deze Kerken hebben een rijke Traditie en diepe spiritualiteit.
Ik heb geen behoefte aan een buitenbijbelse "rijke" traditie, wierook, rituelen, statig uitgesproken formules en aan oosterse spiritualiteit. Het woord is mij rijk genoeg. Ik heb overigens wel enkele keren gesproken met een Orthodoxe monnik, die in Neerijnen in een schuurtje woont (men zoeke in google op de naam Jozef van den Berg).

Ten eerste dat was de vraag niet goed lezen, en Jozef van den Berg is een man met een bijzonder weg.

Blijkt wel dat men niet de moeite wil doen om te weten wat nu echt Orthodoxie is , dan beter niet reageren daar de vraagstelling een andere is.
Marco

Bericht door Marco »

Adorote schreef:]
J.C. Philpot schreef:

Ten eerste dat was de vraag niet goed lezen, en Jozef van den Berg is een man met een bijzonder weg.

Blijkt wel dat men niet de moeite wil doen om te weten wat nu echt Orthodoxie is , dan beter niet reageren daar de vraagstelling een andere is.
Je zet ons dan wél een beetje op het verkeerde been, door in één zin het woord Kerk (met een hoofdletter) te verbinden met traditie en spiritualiteit.

Traditie en spiritualiteit zijn mooi, maar alleen wanneer ze in dienst staan van het Woord. Zelf ben ik - moet ik toegeven - ook nog nooit in een orthodoxe kerk geweest. Maar de nadruk die er in de berichten op traditie en spiritualiteit wordt gelegd, en daar valt jouw posting in dit geval ook onder, maakt voor mij de drempel niet echt lager. Ik zou dan ook liever willen weten hoe men in deze kerken denkt over de verkondiging van het woord, het bedienen van sacramenten en het toepassen van tucht. Al ben ik mij ervan bewust dat hierin mijn eigen 'traditie' een rol speelt :shock: .

(wat mee gerommeld door aanvankelijk dubbele posting)
Laatst gewijzigd door Marco op 28 sep 2007, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Vandaag een trouwdienst bijgewoond in een RKK. Weer eens wat anders.
:roll:
Adorote

Bericht door Adorote »

Afgewezen schreef:Vandaag een trouwdienst bijgewoond in een RKK. Weer eens wat anders.
:roll:
Vertel.
Plaats reactie