Zonderling schreef:Ik herken mij in de klacht van topicstarter.
Dit forum nodigt absoluut niet uit tot een serieuze discussie.
a) Vanwege de vele reacties die in minder dan in 1 minuut bedacht worden en ook in minder dan 1 minuut ingeklopt worden. Hoe kun je zo over serieuze zaken een gesprek voeren!?
b) Vanwege diverse reacties die alleen stemmingmakerij als doel lijken te hebben. Deze reacties kenmerken zich bijvoorbeeld door het niet inhoudelijk reageren op aangereikte argumenten en het uiten van insinuaties zonder concreet te worden.
Mogelijke maatregel: Voer een extra forum in waarvoor:
1) extra toelatingseisen gelden (minimaal 10 geplaatste postings van voldoende niveau in het 'gewone' forum, ter beoordeling van de forumleiding)
2) minimumlengte van een reactie (exclusief quotes) van 200 woorden
3) maximum 1 posting van dezelfde forummer per topic per etmaal
Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.
Op zichzelf is je idee prima.
Toch gaat dat wel voorbij aan het karakter van een forum en hoe de social media werken. Misschien is het dan beter om een dergelijk forum naast RF te starten. Volgens mij bestond er zoiets ooit......

Dat wordt noodzakelijkerwijs een forum (meer een mailgroep) van oudere, hoog-opgeleide mensen. Daar is helemaal niets mis mee, maar misschien verwacht je wel teveel van dit forum. Ik zie RF meer als een thermometer van een deel van de gereformeerde gezindte. Het hoeft je overigens niet te verbazen dat het gaat zoals het gaat; in de real life, kerkelijk dan, gaat e.e.a. net zo. Je geestelijke staat wordt afgemeten aan de hand van uiterlijke kenmerken enerzijds, en het precies verwoorden van geestelijke zaken zoals dat te doen gebruikelijk is. heb je daarin een afwijking, op welk vlak dan ook, dan ben je afgeschreven. Vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. E.e.a. wordt pas anders als we echt te maken krijgen met verdrukkingen.
Ik denk dat er sociologisch o.a. deze verklaring voor gegeven kan worden, dat de botsingen vooral plaats vinden tussen zij die bewust of onbewust leven in een angstcultuur en zij die daarin niet leven, of daaruit graag los willen komen. (Voordat dit misverstanden oproept: het gaat hier niet om hokjes of kerken, maar meer over een wijze van leven als christen.) Iemand die vanuit latent aanwezige angst reageert, staat heel anders in een discussie dan iemand die daarvan geen last heeft; weer heel anders is dat met iemand die zich wil ontworstelen aan zo'n cultuur.
(259 woorden)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)