De ligging van het forum

Wilhelm

Re: De ligging van het forum

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
helma schreef:ik voel me rechts noch links.
en ik wil het niet zijn/weten ook.
Het is genoeg als ik van Christus ben.
Maar er zijn er ook die het niet weten, en waar je toch iets Gods werk in ziet...
Dat maakt ook wel eens jaloers.
Of niet dan?
Ik weet dat er wel eens bekommerden zijn die jaloers zijn op de bevestigde Kerk, en ook andersom.

Heb je de lezing van ds. Veldman al beluisterd?
http://preken.dewoesteweg.nl/play.php?f ... %20zou.mp3
helma

Bericht door helma »

Anker schreef:
helma schreef:en ik word moe(deloos) van alles.
Volgens mij ben jij een beetje links en een beetje rechts.
Ik vind het overigens altijd een beetje flauw, zulke opmerkingen. Iedereen heeft het recht een topic te openen. Heb je er niets te melden, meldt dan ook niets.
Al moet me wel van het hart dat zulke actieve topics een zeldzaamheid zijn, de laatste maanden. Het spreekt toch een ieder, ook jou, gezien je reacties, bijzonder aan.
ja, je hebt gelijk. Ik had het beter alleen kunnen denken
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Maar er zijn er ook die het niet weten, en waar je toch iets Gods werk in ziet...
Of niet dan?
Ik weet dat er wel eens bekommerden zijn die jaloers zijn op de bevestigde Kerk, en ook andersom.

Waarom zou DIA die moeten beluisteren?
freek

Bericht door freek »

Poeh, poeh, een forumlid dat meent dat er hier nog teveel discussie en kritiek mogelijk is. Hoe verschillend kun je blijkbaar de ruimte interpreteren. :hum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
helma schreef:en ik word moe(deloos) van alles.
Volgens mij ben jij een beetje links en een beetje rechts.
Ik vind het overigens altijd een beetje flauw, zulke opmerkingen. Iedereen heeft het recht een topic te openen. Heb je er niets te melden, meldt dan ook niets.
Al moet me wel van het hart dat zulke actieve topics een zeldzaamheid zijn, de laatste maanden. Het spreekt toch een ieder, ook jou, gezien je reacties, bijzonder aan.
Nee, het spreekt me totaal niet aan; toch heb ik alle 5 pagina's na enkele dagen afwezigheid doorgeakkerd. En ik word er vooral erg verdrietig van. Zijn er geen belangrijker zaken te doordenken? Misschien het onderstaande bijbelgedeelte?

Kolossenzen 3:1-17
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods.
Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.
Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst.
Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet.
Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uwen mond.
Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken,
En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;
Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije, [of, hier op RF: rechts en links]; maar Christus is alles en in allen.
Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.
En boven dit alles doet aan de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid.
En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Titel is ook fout. Het gaat over de ligging van de forumleden. Die is niet statisch. En er zijn belangrijkere zaken om ons druk over te maken. Zie het RD van zaterdag bijvoorbeeld.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Of niet dan?

Ik vond het een leerzame lezing, en had DIA er per pb op gewezen.
Ken jij de lezing ook?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Maar toch denk ik dat OP DIT FORUM over het algemeen de GG-ers (met alle afkortingen daarbij) als rechts bestempeld worden.
Behalve de linkse... ;)
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Afgewezen schreef:
vragensteller schreef:
Fjodor schreef:Het 'alzo spreekt de Heere' kan misschien vanaf de preekstoel gepretendeerd worden, maar niet op een discussieforum. Toch?
Wel als wat je op een discussieforum ter berde brengt, ontleend is aan wat je vanaf de kansel hoorde.
Hangt ervan af wát je vanaf de kansel hoorde.
Idd, en vanaf welke kansel, ja ... Maar shoppen wilde ik graag buiten beschouwing laten. ;)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik herken mij in de klacht van topicstarter.
Dit forum nodigt absoluut niet uit tot een serieuze discussie.
a) Vanwege de vele reacties die in minder dan in 1 minuut bedacht worden en ook in minder dan 1 minuut ingeklopt worden. Hoe kun je zo over serieuze zaken een gesprek voeren!?
b) Vanwege diverse reacties die alleen stemmingmakerij als doel lijken te hebben. Deze reacties kenmerken zich bijvoorbeeld door het niet inhoudelijk reageren op aangereikte argumenten en het uiten van insinuaties zonder concreet te worden.

Mogelijke maatregel: Voer een extra forum in waarvoor:
1) extra toelatingseisen gelden (minimaal 10 geplaatste postings van voldoende niveau in het 'gewone' forum, ter beoordeling van de forumleiding)
2) minimumlengte van een reactie (exclusief quotes) van 200 woorden
3) maximum 1 posting van dezelfde forummer per topic per etmaal

Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Ik herken mij in de klacht van topicstarter.
a) Vanwege de vele reacties die in minder dan in 1 minuut bedacht worden en ook in minder dan 1 minuut ingeklopt worden. Hoe kun je zo over serieuze zaken een gesprek voeren!?
b) Vanwege diverse reacties die alleen stemmingmakerij als doel lijken te hebben. Deze reacties kenmerken zich bijvoorbeeld door het niet inhoudelijk reageren op aangereikte argumenten en het uiten van insinuaties zonder concreet te worden.

1) extra toelatingseisen gelden (minimaal 10 geplaatste postings van voldoende niveau in het 'gewone' forum, ter beoordeling van de forumleiding)

Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.
Op zichzelf is je idee prima.
Toch gaat dat wel voorbij aan het karakter van een forum en hoe de social media werken. Misschien is het dan beter om een dergelijk forum naast RF te starten. Volgens mij bestond er zoiets ooit......;)
Dat wordt noodzakelijkerwijs een forum (meer een mailgroep) van oudere, hoog-opgeleide mensen. Daar is helemaal niets mis mee, maar misschien verwacht je wel teveel van dit forum. Ik zie RF meer als een thermometer van een deel van de gereformeerde gezindte. Het hoeft je overigens niet te verbazen dat het gaat zoals het gaat; in de real life, kerkelijk dan, gaat e.e.a. net zo. Je geestelijke staat wordt afgemeten aan de hand van uiterlijke kenmerken enerzijds, en het precies verwoorden van geestelijke zaken zoals dat te doen gebruikelijk is. heb je daarin een afwijking, op welk vlak dan ook, dan ben je afgeschreven. Vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. E.e.a. wordt pas anders als we echt te maken krijgen met verdrukkingen.

Ik denk dat er sociologisch o.a. deze verklaring voor gegeven kan worden, dat de botsingen vooral plaats vinden tussen zij die bewust of onbewust leven in een angstcultuur en zij die daarin niet leven, of daaruit graag los willen komen. (Voordat dit misverstanden oproept: het gaat hier niet om hokjes of kerken, maar meer over een wijze van leven als christen.) Iemand die vanuit latent aanwezige angst reageert, staat heel anders in een discussie dan iemand die daarvan geen last heeft; weer heel anders is dat met iemand die zich wil ontworstelen aan zo'n cultuur.

(259 woorden)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Zonderling schreef: Voordat het te laat is, want velen hebben dit forum begrijpelijkerwijs allang de rug toegekeerd.[/i]
..om onder een andere naam weer terug te keren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:

Ik vond het een leerzame lezing, en had DIA er per pb op gewezen.
Ken jij de lezing ook?
Ik wil deze lezing wel beluisteren, dat heb ik je toch wel toegezegd?
Maar eerst de meer nodige dingen, en dan wil ik deze lezing ook wel beluisteren,
en mijn gevoel omtrent deze prediker heb ik je per pb toch wel meegedeeld?
Als ik het beluisterd heb hoor je het wel, zullen we dan hopen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:

Op zichzelf is je idee prima.
Toch gaat dat wel voorbij aan het karakter van een forum en hoe de social media werken. Misschien is het dan beter om een dergelijk forum naast RF te starten. Volgens mij bestond er zoiets ooit......;)
Dat wordt noodzakelijkerwijs een forum (meer een mailgroep) van oudere, hoog-opgeleide mensen. Daar is helemaal niets mis mee, maar misschien verwacht je wel teveel van dit forum. Ik zie RF meer als een thermometer van een deel van de gereformeerde gezindte. Het hoeft je overigens niet te verbazen dat het gaat zoals het gaat; in de real life, kerkelijk dan, gaat e.e.a. net zo. Je geestelijke staat wordt afgemeten aan de hand van uiterlijke kenmerken enerzijds, en het precies verwoorden van geestelijke zaken zoals dat te doen gebruikelijk is. heb je daarin een afwijking, op welk vlak dan ook, dan ben je afgeschreven. Vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. E.e.a. wordt pas anders als we echt te maken krijgen met verdrukkingen.

Ik denk dat er sociologisch o.a. deze verklaring voor gegeven kan worden, dat de botsingen vooral plaats vinden tussen zij die bewust of onbewust leven in een angstcultuur en zij die daarin niet leven, of daaruit graag los willen komen. (Voordat dit misverstanden oproept: het gaat hier niet om hokjes of kerken, maar meer over een wijze van leven als christen.) Iemand die vanuit latent aanwezige angst reageert, staat heel anders in een discussie dan iemand die daarvan geen last heeft; weer heel anders is dat met iemand die zich wil ontworstelen aan zo'n cultuur.

(259 woorden)
En de mensen die geen last (meer) hebben van de angstcultuur vallen wel in twee groepen uiteen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De kwestie is: er is geen alternatief... dus ik denk dat dat de reden is dat de rechterflank hier nog aanwezig is...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie