op de gergem-hoop gesmeten

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door memento Wel denk ik dat we kritisch moeten zijn in wat we als kenmerken accepteren van een ware christen. En dat zit m nu net niet in rokjes, hoedjes, gebruikte bijbelvertaling, etc etc.
Precies waar ik bang voor was, gebeurt hier. Bepaalde kenmerken (jij maakt er een paar concreet) moeten dus overboord. Ik ben dat niet met je eens, omdat ik geloof dat de drie dingen die je noemt, wel degelijk een Schriftuurlijke fundering hebben. Heb je het artikel van Ds. De Heer in de Saambinder gelezen? kan ik gemakshalve naar verwijzen.

Valt het jou weleens op dat de dingen die jij noemt ter discussie worden gesteld juist daar waar ook sprake is van een innerlijke vervreemding van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en veroppervlakkiging van leer en/of leven?

Zoals ik in mijn vorige posting al aangaf zijn we het hier gewoon niet eens over welke kenmerken onlosmakelijk met een leer en leven naar de Schrift verbonden zijn. En als je het dan toch over goede en kwade vruchten hebt wil ik gaarne wijzen naar wat onze Statenvertalers bij Matth 7:16 opmerkten: "Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn".

Op de kenmerken die jij noemt alléén moesten we het voor de eeuwigheid dus maar niet wagen en ook anderen daarmee maar niet geruststellen. Hoevelen zullen uitroepen : Heere, Heere hebben wij niet ....

Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere....

[Aangepast op 8/11/04 door Adrianus]
zo luther en velen andere ook weer afgeschreven.

De leer regeert.

maar zoals je niet vaak doe, je gebruikt een bijbel tekst.

maar de vruchten die memento bedoelt en jij haalt uit deze tekst zijn wezenlijk anders.

Het gaat hierom in die tekst dat valse leraars geen goede vruchten kunnen voortbrengen.

WE moeten gewoon beamen dat wat Memento aangeeft vruchten zijn. (de wils verandering) En tja, wie bepaalt en zegt dat jou interpretatie van de bijbel waar is? En in hoeverre mag daar van worden afgeweken. Ik begon met Luther, tja die ging nog wel wat verder in zijn dwalingen als dhr van der zwaag. En tja dat noem je al een verschrikking. (even in mijn woorden.)

Verder is op geen enkele wijze het gebruik van hoedjes en rokken voor vrouwen te funderen op de Heilige Schrift. Ik verwijs je hiervoor naar het boek Vrouwen en mannen in de traditie der eeuwen van dr Seldenrijk.

Zeker het gebruik van het hoedje is totaal weggegroeid van zijn betekenis. Het gebruik van de lange broek is slechts een uiting van een traditie. De bijbel vertaling vind ik wel een zeer belanrijk punt. Hier kunen zielen voor de eeuwigheid bedrogen worden. Maar als je dan komt met de beargumentering die ds de Heer geeft dan word ik weer erg verdrietig. Zeker zijn beargumentering betreffende het aanvaarden van de statenvertaling omdat ze hem niet proberen uit te leggen is totaal onzinning. Het spijt me echt, maar dat is toch geen reden?

Jammer dat je aan het einde van je reactie zulke stevige taal uit. Alsof de drie zaken van memento al als helwaardig zijn te bestempelen. Veels te grote woorden voor zulke vrij onbelangrijke zaken.

[Aangepast op 8/11/04 door jacob]
gravo

Bericht door gravo »

Valt het jou weleens op dat de dingen (hoedjes, rokjes, gebruikte bijbelvertaling etc., (toev. gravo)) die jij (memento, (toev. gravo)) noemt ter discussie worden gesteld juist daar waar ook sprake is van een innerlijke vervreemding van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking en veroppervlakkiging van leer en/of leven?
Dit is volgens mij het werkelijke punt in de antipathie / sympathie voor bepaalde kenmerken. Generalisatie is daar alleen maar een symptoom van.

Mijn vraag is deze: is het nu werkelijk zo, dat er een koppeling is tussen de genoemde kenmerken (die Lecram culturele kenmerken noemt) en de schriftuurlijk-bevindelijke prediking?

Adrianus zegt dat het vasthouden aan deze kenmerken behoort bij deze prediking en dat het teloorgaan of overboord zetten van deze kenmerken leidt tot een veroppervlakkiging van leer en/of leven!

Hij lijkt daar toch enigszins gelijk in te hebben. Mensen die een wat ruimere visie hebben op de mogelijkheid van tot geloof komen en de neiging hebben om meer mensen als ware christen te accepteren, zijn toch ook vaak de mensen, die zaken als hoedjes, rokjes of nieuwe bijbelvertalingen niet heel strikt benaderen, maar eerder wat toegeeflijker zijn op dit gebied.

Deze kenmerken wijzen dus toch iets wezenlijks aan? Waarom zouden we ze dan niet willen behouden?

Of wijzen ze wel wat aan, maar zijn ze niet wezenlijk? Maar waarom zouden ze er dan zijn?

gravo
memento

Bericht door memento »

Adrianus, even een vraag. Als jij vindt dat bv. rokjes een wezenlijk deel van het christen-zijn vormen, betekend dat dan dat als bewezen word dat jouw opvatting helemaal niet bijbels is, dat dan jouw hele geloofsleer in duigen valt? Dat zeg je nl. als je stelt dat het een wezelijk kenmerk is....
jacob

Bericht door jacob »

ik bazeer mijn mening op argumenten adrianus. Misschien moet jij dat ook eens doen.

Maar goed, ik daag je uit, probeer eens uit de Schrift aan te tonen dat het gebruik van de de broek en de hoedjes wel naar de Schrift is.

[Aangepast op 8/11/04 door jacob]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus........Ik ken geen godvrezende vrouwen in Nederland die èn voldoende bekend zijn met de leer der Schriften èn geen geen hoed dragen.
Tja.......dat pleegt men ook wel "met oogkleppen op lopen" te noemen.

Tip: Kijk eens wat verder dan je eigen beperkte wereldje.

KOM EENS UIT DE KAST.......... !!!! :i:i:i
jacob

Bericht door jacob »

je blijft proberen het om te draaien
maar dat gaat je niet lukken
als je de dingen perse wilt omdraaien dan zou je kunnen overwegen daar zelf een topic over te openen
ik bazeer mijn mening op argumenten adrianus. Misschien moet jij dat ook eens doen.
Zullen we het inhoudelijk houden?
ja jij begint met kwaadspreken over dhr Seldenrijk
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusMemento,

Ik begrijp niet waar je naar toe wilt. Ik geloof dat binnen onze cultuur het Bijbelse onderscheid tussen man en vrouw onder andere tot uitdrukking komt verschillende kleding. Ga eens even na vanuit welke hoek dat bestreden is. Het lijkt me stug dat wij hier wezenlijk verschillend over denken. Hoop ik niet althans.

Beste Adrianus,

Ik weet wel wat Memento wil: dat jij je eens verdiept in het boek van Seldenrijk en dan nog eens terug komt. Kortom: onderzoeken in plaats van vast blijven houden aan je standpunt zonder wezenlijk verder te kijken.

[Aangepast op 8/11/04 door Miscanthus]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob
je blijft proberen het om te draaien
maar dat gaat je niet lukken
als je de dingen perse wilt omdraaien dan zou je kunnen overwegen daar zelf een topic over te openen
Zullen we het inhoudelijk houden?
ja jij begint met kwaadspreken over dhr Seldenrijk
Ik wijs slechts op een verband dat ik eerder had genoemd. Of heb ik iets beweert dat onwaar is? Lijkt me niet.
je gooit de schrijver van dit boek direct over boord zonder inhoudelijk op argumenten van deze persoon in te gaan. Omdat hij van appels houdt zal hij ook wel van peren houden.

In dat boek word heel duidelijk aangeven hoe om te gaan met het gebruik van hoeden en broeken. En het is flauw om dat af te doen als larie omdat hij kritisch is geweest naar de prediking. Zo is met jou geen goede discussie te voeren.
Plaats reactie