Helemaal eens.dennis schreef:zaken en situaties vaststellen is niet hetzelfde als mensen veroordelen. Dit als reactie op de nogal scherpe discussie hierboven, waaraan ik niet heb deelgenomen, maar die ik wel heb gelezen.
Ik geloof dat eerlijkheid van het grootste belang is. In de gemeente kunnen verzekerde gelovigen, (nog) niet verzekerde gelovigen en ongelovigen zijn. Ik denk dat dat in de praktijk de situatie zal zijn in vrijwel elke gemeente binnen de ger.gez.
En als we mensen tegenkomen die - met een stalen gezicht - zeggen onbekeerd te zijn. En geloof me, dat gebeurd, dan is het niet veroordelend om vast te stellen dat dat ook zo is. Het Woord van God behandeld een mens liefdevol maar wel heel eerlijk, en dat moet ook onze lijn zijn. Wat heb ik er aan als iemand me zachtjes behandeld, terwijl ik misschien een ernstige terechtwijzing nodig heb.
Zachte heelmeesters - ook op geestelijk gebied - kunnen stinkende wonden maken.
Er is echter ook een andere kant, waar wij tegen ageren, namelijk dat Hervormde en Philpot "de eerste twee categorieën van de DL 1-16 ontkennen en iedereen onder de laatste categorie rekenen."
Botte keurmeesters (= hartenkenners in eigen oog) trappen alle geestelijk leven dood en brengen door hun liefdeloosheid mensen soms jarenlang in donkerheid.