De eigenlijke tragiek van verdeeldheid in een christelijke gemeente of kerk is, dat men beide tegenover elkaar staat met het dierbaarste wat men heeft in de handen.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
(...)
En verder Gravo: door jouw postings vervul jij een beetje de rol van iemand die los van c.q. boven partijen staat en wat wijze woorden spreekt over de manier waarop processen lopen. Dat kan op zich geen kwaad, ware het niet dat jouw postnig de indruk zou kunnen wekken dat besluitvorming zou opkomen vanuit machtsdenken. Nee, ik zeg niet dat jij dat stelt, maar die indruk zou kunnen onstaan. En zo'n indruk zou wel zeer afbreuk doen aan de werkelijke drijfveren van de ambtsdragers over wie we het het hier hebben: om in getrouwheid de weg te gaan en te wijzen waarvan zij hartelijk mogen geloven dat deze in overeenstemming is met Schrift en belijdenis.
De één koestert zijn kerk- en geloofsopvattingen en kan zich geen leven voorstellen zonder die in de praktijk te brengen. Hij / zij ervaart de waarheid, de warmte en de troost ervan.
Dat geldt onverkort ook voor de ander.
Voor beiden zijn het zaken van levensbelang, van eeuwig belang.
Daarom zou ik altijd adviseren om de machtsstrijd op dit punt niet aan te gaan. Met goede bedoelingen (overtuigen, argumenteren, opbouwend corrigeren) kan men helaas toch niet vermijden dat er iets dierbaars van de ander wordt gekwetst.
Het vraagt om een Salomons-oordeel. Wie is daartoe in staat?
Daarom denk ik, dat de enige weg voor iemand, die zich echt niet kan neerleggen bij leer of leven van een kerkgenootschap is: vertrekken.
Maar dat moet door de ander niet worden gebruikt om in een overwinnaarsgevoel deze mens na te wijzen als een verliezer of afvallige.
Door na te gaan hoe dierbaar de geloofsovertuiging voor jezelf is, moet ook enig begrip kunnen ontstaan voor ultieme beslissingen van mensen, die een andere geloofsovertuiging hebben.
gravo
post scriptum
Inderdaad, mijn eigen ervaringen doen mij behoedzaam en op afstand van dit heikele, emotionele en explosieve wespennest opereren.