Willem schreef:ZWP schreef:Willem schreef:
Of ik me in jouw ogen wel of niet buiten de discussie plaats lijkt me niet relevant, noch lijkt het me een wetenschappelijk argument. Van jouw heb ik nog niets anders gezien dat dat een "theorie" breed gedragen moet worden of algemeen geaccepteerd moet zijn volgens de huidige wetenschappelijke normen alvorens jij 'em geloofwaardig vind. In de middeleeuwen was de algemeen geaccepteerde theorie dat de zon om de aarde draaide, een paar eeuwen terug was de algemeen geldende theorie dat muizen en maden vanzelf uit stof ontstonden. Nu zijn we in de 21e eeuw en is de evolutietheorie (overgens bestond deze al in de tijd van de oude Grieken) zo'n beetje de lakmoesproef of men goed naar de wereld luistert.

Verder heb ik je 1 - ik schrijf 1 - voorbeeld gevraagt van een bewezen evolutie van de ene soort naar de andere....., of een serie van overgangsvormen. Het blijft echter zo stil.
Zeg nu eens eerst hoe je erbij komt dat de evolutietheorie het ontstaan van de aarde en het heelal verklaren?
Lees het laatste boek van Dawkins. Dan begrijp je waarom je deze niet los van elkaar kunt zien.
Dat ze vaak in elkaar verlengde worden gezet betekent natuurlijk niet dat je ze over één kam kunt scheren.
ZWP schreef:Ik stel niet dat een willekeurige theorie in een willekeurige periode van de geschiedenis breed gedragen moet zijn om geloofwaardig te zijn. Wat ik probeer duidelijk te maken (en blijkbaar lukt dat niet helemaal) is dat je een bepaalde theorie, die op wetenschappelijke manier verkregen is en die op dit moment consensus geniet onder een de hoofdmoot van wetenschappers niet zo maar aan de kant kunt zetten zonder redelijk alternatief.
Zelden zo'n onzinnige redenering gehoord. Men kan wel iets als onjuist kwalificeren zonder dat men moet aangeven wat
een voor voorstanders acceptabel alternatief is.
Mijn punt is dat een wetenschappelijke theorie niet als onjuist kunt kwalificeren zonder
onderbouwing. Waar zijn de artikelen die de evolutietheorie falsifiëren?
ZWP schreef:Waar zijn de artikelen in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften die de evolutietheorie onderuit halen?
Nogmaals, in dezen ligt de bewijslast bij jou aangezien jij blijkbaar de huidige theorie wil verwerpen.
De Bijbel, Genesis 1. En verder vindt ik het nogal aanmatigt dat de bewijslast om een theorie te ontkrachten die falikant tegen de grondslag van dit forum ingaat nu bij degenen ligt die de grondslag onderschrijven. Daarnaast zeg ik alleen dat de evolutionisten hun tijd verdoen, ik hoef niet zo nodig mijn gelijk te halen. Dat zal God zelf wel doen.
De Bijbel is geen wetenschappelijk boek. En dat de bewijslast in dit geval bij jou ligt betekent toch niet dat je je aangevallen moet voelen?
Waarom je nu over de grondslag van het forum begint, is me een raadsel?
ZWP schreef:Daarnaast heb ik reeds een link gegeven naar een artikel over deze materie. Graag ontvang ik een link van jou naar een artikel dat de evolutietheorie falsifieert.
De Bijbel. Genesis 1.
Zie hierboven, de Bijbel is geen wetenschappelijk boek en kun je in dezen niet als bewijs opvoeren. En ga jij er van uit de Genesis een feitelijk verslag geeft?
ZWP schreef:Willem schreef:Ik hou me maar bij de Bijbel waarin alle miskleunen uit vroegere eeuwen - dat de zon om de aarde draait, dat uit stof leven ontstaat - van oude tijden af al zijn ontkracht als men maar wilde lezen. Ook de huidge evolutietheorie wordt in de Bijbel ontkracht maar de evolutionisten weten het beter en verdoen hun tijd met het zoeken naar bewijzen voor een theorie waarvan de Bijbel al zegt dat het onzin is. Ik heb een hekel aan verliezen, dus ik doe er niet aan mee.
Kun je aangeven op welke manier de evolutietheorie in de Bijbel wordt ontkracht? Als je deze theorie namelijk kunt falsifiëren, valt je grote roem ten deel, dat is pas winnen!

De Bijbel. Genesis 1. En de waarheid is belangrijker dan roem.
Idem dito.
ZWP schreef:Deze discussie geeft dus ook een beetje mijn worsteling weer: het laatste wat ik wil is de Bijbel als Gods Woord afschrijven, maar ik denk dat een theorie als de evolutietheorie ons voor duidelijke vragen stelt. En als we stellen dat de Bijbel geen wetenschappelijk boek is, wat wil dat dan precies zeggen?
Toch stel je vermeende wetenschap boven de Bijbel. De Heere Jezus zegt: 'Ik ben de Waarheid". Wij zijn van gisteren en weten
niets. De oplossing voor de worsteling is te vinden in de binnenkamer en bij het onderzoeken van Gods Woord.
Ik stel nog niets boven de Bijbel, het is vervelend dat dit steeds maar herhaald wordt.
Op dit moment zit ik met de volgende vragen of stellingen:
1. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek en kan dus ook niet worden gebruikt om wetenschappelijke theorieën te ontkrachten.
2. De evolutietheorie is niet compatible met een letterlijke of feitelijke lezing van Genesis 1.
3. Hoe kan het zijn dat het niet wetenschappelijk aan te tonen is dat er geen evolutie plaatsvindt? Alle experimenten en testen bevestigen de hypothese dat de evolutietheorie waar is?
4. Stel dat de aarde een aantal miljard jaar geleden ontstaan is vanuit het ‘niets’, op welke manier zou de Heere dat dan aan Mozes hebben duidelijk gemaakt, zodat het voor iemand die 3000 jaar geleden leefde te bevatten was?