Niet op grond van deze tekst nee, er staat namelijk een telwoord, geen (onbepaald) lidwoord.parsifal schreef:Mijn vraag aan jou is of je op grond van deze tekst zegt dat ongetrouwde mannen geen diaken mogen zijn?Erasmiaan schreef: Willem heeft het hier al eerder geciteerd: toen er in de Handelingen diakenen moesten komen moest er gezocht worden naar mannen, vol van de Heilige Geest. Verder gaan vers 8 en 9 over mannen. Want in vers tien staat: de vrouwen moeten insgelijks eerbaar zijn. En vers 12 laat er helemaal geen onduidelijkheid over bestaan: de diakenen Dus: alle diakenen moeten éner vrouw man zijn. Je gaat toch hopelijk op basis van deze tekst niet zeggen dat een huwelijk tussen twee vrouwen geoorloofd is?
GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Dat zou m.i. ook wel bijzonder zijn, als Paulus als ongetrouwde man zou schrijven dat diakenen getrouwd moeten zijn.Tiberius schreef:Niet op grond van deze tekst nee, er staat namelijk een telwoord, geen (onbepaald) lidwoord.parsifal schreef:Mijn vraag aan jou is of je op grond van deze tekst zegt dat ongetrouwde mannen geen diaken mogen zijn?Erasmiaan schreef: Willem heeft het hier al eerder geciteerd: toen er in de Handelingen diakenen moesten komen moest er gezocht worden naar mannen, vol van de Heilige Geest. Verder gaan vers 8 en 9 over mannen. Want in vers tien staat: de vrouwen moeten insgelijks eerbaar zijn. En vers 12 laat er helemaal geen onduidelijkheid over bestaan: de diakenen Dus: alle diakenen moeten éner vrouw man zijn. Je gaat toch hopelijk op basis van deze tekst niet zeggen dat een huwelijk tussen twee vrouwen geoorloofd is?
Vrouwen worden niet achtergesteld in de bijbel. Integendeel, vrouwen nemen een bijzondere plaats in !
Zoals Joannah in dit topic ook zegt, als de bedoeling was dat er vrouwen in het ambt zouden moeten, had de Heere Jezus vast wel vrouwelijke discipelen meegenomen. Van engelen lees ik dit trouwens ook niet ? Ze hebben "Mannennamen".
Al zijn vrouwen en mannen een beetje "naar elkaar toe geemancipeerd, toch zijn er verschillen. En die moeten we niet verontachtzamen.
We zijn al behoorlijk ver afgedreven van de scheppingsorde, m.i. moeten we dat niet NOG verder willen doordrijven.
Praktisch gezien krijg je dan een raar "probleem".
Predikantsvrouwen zijn vaak voorzitster van de vrouwenvereniging, of juf op de zondagsschool, ze is de steun van haar man, runt het gezin, als we dat om gaan draaien, hoe wordt het dan
Zoals Joannah in dit topic ook zegt, als de bedoeling was dat er vrouwen in het ambt zouden moeten, had de Heere Jezus vast wel vrouwelijke discipelen meegenomen. Van engelen lees ik dit trouwens ook niet ? Ze hebben "Mannennamen".
Al zijn vrouwen en mannen een beetje "naar elkaar toe geemancipeerd, toch zijn er verschillen. En die moeten we niet verontachtzamen.
We zijn al behoorlijk ver afgedreven van de scheppingsorde, m.i. moeten we dat niet NOG verder willen doordrijven.
Praktisch gezien krijg je dan een raar "probleem".
Predikantsvrouwen zijn vaak voorzitster van de vrouwenvereniging, of juf op de zondagsschool, ze is de steun van haar man, runt het gezin, als we dat om gaan draaien, hoe wordt het dan

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dan is de man van predikante voorzitter van de mannenvereniging, meester op de zondagschool en is hij de steun van zijn vrouw, runt het gezin.....Mara schreef: Predikantsvrouwen zijn vaak voorzitster van de vrouwenvereniging, of juf op de zondagsschool, ze is de steun van haar man, runt het gezin, als we dat om gaan draaien, hoe wordt het dan

Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Tiberius schreef:Niet op grond van deze tekst nee, er staat namelijk een telwoord, geen (onbepaald) lidwoord.parsifal schreef:Mijn vraag aan jou is of je op grond van deze tekst zegt dat ongetrouwde mannen geen diaken mogen zijn?Erasmiaan schreef: Willem heeft het hier al eerder geciteerd: toen er in de Handelingen diakenen moesten komen moest er gezocht worden naar mannen, vol van de Heilige Geest. Verder gaan vers 8 en 9 over mannen. Want in vers tien staat: de vrouwen moeten insgelijks eerbaar zijn. En vers 12 laat er helemaal geen onduidelijkheid over bestaan: de diakenen Dus: alle diakenen moeten éner vrouw man zijn. Je gaat toch hopelijk op basis van deze tekst niet zeggen dat een huwelijk tussen twee vrouwen geoorloofd is?
"alle diakenen moeten éner vrouw man zijn. " betekent natuurlijk dat hij één vrouw heeft en geen overspel pleegt met een andere vrouw. Dus niet meer dan één vrouw (minder dan één mag natuurlijk wel

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
tok tok... laat ik dat nou ook gedacht hebbenKippetje schreef:Dan is de man van predikante voorzitter van de mannenvereniging, meester op de zondagschool en is hij de steun van zijn vrouw, runt het gezin.....Mara schreef: Predikantsvrouwen zijn vaak voorzitster van de vrouwenvereniging, of juf op de zondagsschool, ze is de steun van haar man, runt het gezin, als we dat om gaan draaien, hoe wordt het dan

Het gaat erom of het BIJBELS is en niet hoe wij het graag zien of leuk vinden.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Sorry Erasmiaan op deze wijze vergaat mij iedere zin om op je argumenten in te gaan.Erasmiaan schreef:Ben je het dan ook niet eens met artikel 30 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis? Dan moet je maar eens kijken of je van dit forum afscheid moet nemen.Democritus schreef:Ik ben er zelf niet uit maar ik zie ook enige ruimte voor een vrouw als diaken. Maar op andere gronden.Marnix schreef: Ik ben dan ook benieuwd naar Bijbelse tegenargumenten dat diaconaat ook slechts aan mannen voorbehouden zou zijn.
In onze kerkstructuur is de diaken een onderdeel van de kerkenraad geworden en daardoor hangt de 'sfeer' van leidinggeven er om heen. In het formulier staat volgens mij ook dat zij samen een raad der kerk vormen.... m.i. met als doel hier leiding aan te geven. Alleen ik vraag me af of dit helemaal juist.
Als ik de brief aan Timotheus lees dan lijkt het erop dat de Diakenen gekozen worden door de ouderlingen en daarmee, qua gezag, onder de ouderlingen staan. Deze diakenen zijn in principe alleen voor de materiële noden. Hun taak is niet het leiding geven c.q. woordbediening. Op deze wijze ontstaat in Handelingen ook het ambt van diaken. Als praktische ontlasting van de apostelen zodat deze zich kunnen richten op de Woordverkondiging, gebed en het aansturen van de gemeente. Volgens mij zit het niet mogen bekleden van een ambt door een vrouw vanuit de bijbel in de zaken als leiding geven en woordbediening. Maar niet in het feit dat het een ambt is. Als het diakenschap primair als praktische ondersteuning van de ouderlingen gezien moet worden dan is het daarmee geen leiding geven of woordverkondiging en valt één van de belangrijkste argumeneten tegen een vrouwelijke diaken af.
Maar ik weet niet goed hoe vanuit de geschiedenis en de bijbel tegen het 'leidinggeven' van een diaken moet worden aangekeken. Van Stefanus staat dat deze grote tekenen en wonderen deed. Was dit vanuit zijn ambtelijke bediening of vanuit het ambt aller gelovigen. Moeten we zijn getuigen, wat er ongetwijfeld geweest is, zien als leren of is het de plicht die op iedere christen rust.
Willem heeft het hier al eerder geciteerd: toen er in de Handelingen diakenen moesten komen moest er gezocht worden naar mannen, vol van de Heilige Geest. Verder gaan vers 8 en 9 over mannen. Want in vers tien staat: de vrouwen moeten insgelijks eerbaar zijn. En vers 12 laat er helemaal geen onduidelijkheid over bestaan: de diakenen Dus: alle diakenen moeten éner vrouw man zijn. Je gaat toch hopelijk op basis van deze tekst niet zeggen dat een huwelijk tussen twee vrouwen geoorloofd is?Ik heb bovenstaande teksten wel eens bekeken en kwam er achter dat je deze op verschillende wijze kan lezen.8 diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers1 Tim 3:
9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.
10 En dat deze (diakenen) ook eerst beproefd worden, en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.
11 De vrouwen insgelijks moeten eerbaar zijn, geen lasteraarster, wakker, getrouw in alles.
12 Dat de diakenen éner vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren
De verzen 8 en 9 beschreven wie er in aanmerking komen voor het ambt van diaken. Vers 10 beschrijft dat deze specifiek getoetst moeten worden. Hierbij neig ik er naar dat dit de ouderlingen moeten zijn. Want deze geven immers leiding aan de gemeente en de diakenen staan hun bij.
Vervolgens wordt in vers 11 specifiek de vrouw genoemd. Je kan dit lezen als de vrouw van de mannelijke diaken. Maar je kan ook lezen dat het gaat over een vrouw die diaken is. Namelijk hiervoor worden nog specifiek een aantal eisen genoemd.
De ESV geeft de voorkeur aan de uitleg dat het de vrouw van de mannelijke diaken is. De reden hiervoor is dat de versen 8-10 betrekking hebben op een mannelijke diaken en vers 12 ook. Dan zou het vreemd zijn dat vers 11 ineens over een vrouw gaat. Maar de ESV geeft de andere uitleg wel als optie.
Je zou ook kunnen beargumenteren. Vers 8-10 gaan over de eisen voor het bekleden het ambt, ongeacht man of vrouw. Daarna volgt nog een speicifieke eis indien het een vrouw betreft (vers 11) en als het een man betreft (vers 12). Maar moet een vrouwelijk diaken dan niet met één man getrouwd zijn of een man niet eerbaar zijn? Dat zou dan mogelijk te maken kunnen hebben met het feit dat de in vers 11 genoemde zaken over het algemeen zaken betreffen waar vrouwen makkelijk in struikelen en vers 12 zaken m.b.t. mannen.
Maar om eerlijk te zijn...ik weet het niet.
Wat mij betreft is hoe jij op deze manier omgaat met wat taalkundig in de tekst gelezen kan worden op of over het randje (dit noem ik met recht: wegexegetiseren). Zeker als je daarbij in aanmerking neemt wat huisman heeft gezegd: nergens in het Nieuwe Testament wordt het ambt door een vrouw uitgeoefend.
Maar goed, ik begrijp dat het een soort proefballonnetje is (hoewel het opmerkelijk is dat hier serieus over wordt gedacht).
Het begint mij redelijk de keel uit hangen dat jij denkt te bepalen wie al dan niet aan het forum mogen deelnemen! Als je er problemen mee hebt dan meldt je het maar aan de mods en die spreken mij er dan maar op aan.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tja, Democritus, artikel 30 van de NGB heb je ook onderschreven toen je je hier aanmeldde. Ik stel het expres even op scherp. Onze predikant zegt regelmatig: het is een grote aanmatiging dat men vrouwen in het ambt toe laat.
En het is ook weer niet zo dat ik regelmatig op deze wijze discussieer. Ik zwaai nooit met de drie formulieren van enigheid.
En het is ook weer niet zo dat ik regelmatig op deze wijze discussieer. Ik zwaai nooit met de drie formulieren van enigheid.
-
Waarom is dat nodig omdat op scherp te stellen? Ik geef een Bijbelse argumentatie waarom er m.i. een weeffout in kerkenraden met diakenen zit. Daar kan je ook op een normale manier op reageren.Erasmiaan schreef:Tja, Democritus, artikel 30 van de NGB heb je ook onderschreven toen je je hier aanmeldde. Ik stel het expres even op scherp.
Maar ik wil wel even op artikel 30 ingaan. Daar staat:.... dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de Raad der Kerk.
Dit lijkt in tegenspraak met ons formulier waarmee ambtsdragers bevestigd worden. Hier wordt niet over diakenen gesproken:
En alzo maken de dienaren des Woords en de ouderlingen tezamen een college of gezelschap zijnde een raad der Kerk
Tevens lijkt het in tegenspraak met de kerkorde van een kerkgenootschap (GG) want daar staat in artikel 37 'van den Kerkenraad':
In alle kerken zal een kerkenraad zijn, bestaande uit de dienaren des Woords en de ouderlingen, dewelke ten minste alle weken eens tezamen komen zullen, alwaar de dienaar des Woords (of de dienaren, zo daar meerderen zijn, bij gebeurte) presideren en de actie regeren zal.
Er staat in artikel 38 nog wel een noodverband namelijk:
Welverstaande, dat in de plaatsen, waar de kerkenraad van nieuws is op te richten, ’t zelve niet geschiede, dan met advies van de classis. En waar het getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen genomen worden.
Maar dat is een menselijke instelling en een noodgeval en soort 'Deborah-situatie' zeg maar. Betekent dit dan dat deze kerkorde in strijd met de NGB is?
Ok bedankt voor deze info. Maar wat draagt dit bij aan deze discussie? Ik weet andere te noemen die wat anders zullen zeggen.Erasmiaan schreef: Onze predikant zegt regelmatig: het is een grote aanmatiging dat men vrouwen in het ambt toe laat.
Maar het komt dus wel vaker voor! Wie heeft het hier over zwaaien met formulieren? Ik begin er niet over? Het enige dat ik zeg: dat jij niet bepaald wie er deelnemen.Erasmiaan schreef: En het is ook weer niet zo dat ik regelmatig op deze wijze discussieer. Ik zwaai nooit met de drie formulieren van enigheid.
Maar voordat je denkt dat ik een voorstander ben van vrouwen als diaken of ouderling. Dan heb je het i.e.g. mis. Ik probeerde niets weg te exegetiseren. Ik liet alleen een aantal visies, die ook de ESV geeft, zien. Ik heb alleen trachten te laten zien dat zeker m.b.t. het ambt van diakenen en al dan niet de plaats van een vrouw er nog wel paar vragen te stellen zijn.
Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Democritus schreef:Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.

Maar diakonaal gezien kan dit vaak tot zegen zijn.
- JolandaOudshoorn
Tja.... hier heb ik geen woorden voor....jvdg schreef:Democritus schreef:Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.![]()
Ik weet, mijn Verlosser leeft
maar natuurlijk: uitzonderingen daarnagelaten.JolandaOudshoorn schreef:Tja.... hier heb ik geen woorden voor....jvdg schreef:Democritus schreef:Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.![]()

1 Corinthiërs 11:3:
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.Voor de kerk in de eindtijd is het woord: "maar gij hebt mijn Woord bewaard" (Openbaring 3:8) van onschatbare waarde. De gemeente is in Jeruzalem begonnen met de woorden: "zij dan die zijn Woord aanvaarden", helaas gaat de gemeente te gronde door het verwerpen en verwaarlozen van het gepredikte Woord Gods. Ook al gaat het hier om kerken en gemeenten die een numerieke groei beleven, terwijl ze met vrouwelijke ambtsdagers functioneren, dan hoeft dit niet als bewijs te dienen dat God deze gemeente zegent.
De gemeente van Laodicea wordt in de Bijbel beschreven als een gemeente die aan niets gebrek heeft. Het kan dan een grote, wervende gemeente zijn die een prachtig eigen gebouw bezit met talloze activiteiten, maar toch is het een gemeente, waar de Heere Jezus Zelf buiten aan de deur staat en er niet in betrokken wordt. Groei heeft in de eerste plaats te maken met de vrucht van de Heilige Geest, waardoor Christus in ons persoonlijk leven én in de gemeente zichtbaar wordt.
H
Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.Voor de kerk in de eindtijd is het woord: "maar gij hebt mijn Woord bewaard" (Openbaring 3:8) van onschatbare waarde. De gemeente is in Jeruzalem begonnen met de woorden: "zij dan die zijn Woord aanvaarden", helaas gaat de gemeente te gronde door het verwerpen en verwaarlozen van het gepredikte Woord Gods. Ook al gaat het hier om kerken en gemeenten die een numerieke groei beleven, terwijl ze met vrouwelijke ambtsdagers functioneren, dan hoeft dit niet als bewijs te dienen dat God deze gemeente zegent.
De gemeente van Laodicea wordt in de Bijbel beschreven als een gemeente die aan niets gebrek heeft. Het kan dan een grote, wervende gemeente zijn die een prachtig eigen gebouw bezit met talloze activiteiten, maar toch is het een gemeente, waar de Heere Jezus Zelf buiten aan de deur staat en er niet in betrokken wordt. Groei heeft in de eerste plaats te maken met de vrucht van de Heilige Geest, waardoor Christus in ons persoonlijk leven én in de gemeente zichtbaar wordt.
H
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Inderdaad! breek me de bek niet open....JolandaOudshoorn schreef:Tja.... hier heb ik geen woorden voor....jvdg schreef:Democritus schreef:Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.![]()
- MarthaMartha
wacht maar... als ie straks binnenkomt..................helma schreef:Inderdaad! breek me de bek niet open....JolandaOudshoorn schreef:Tja.... hier heb ik geen woorden voor....jvdg schreef:Democritus schreef:Overigens is er ook een hele praktische reden dat vrouwen geen diaken moeten zijn..... namelijk hun befaamde verantwoordelijke omgang met geld.![]()

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!