Maatregelen kerk ivm coronavirus

mcgk

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door mcgk »

Ik heb de afgelopen dagen alle interviews met de woordvoerder van de kerk wel wat gevolgd. De geestelijke nood kan door hem niet worden uitgelegd. Dat vind ik opvallend.
Ad Anker schreef:Anderzijds, ik hoor niet anders en lees dat ook in de kerkbladen dat het oordeel Gods ons in de schuld moet brengen, dat het een persoonlijke schuld moet worden, dat het nog eens nood mag worden.

Nu is er een kerkgemeenschap die aangeeft vanwege de geestelijke nood hun kerk open te stellen voor de hele gemeente. En is het weer niet goed.
Wanneer we corona als een oordeel zien is de juiste weg: inkeren tot onszelf in het persoonlijke gebed totdat het oordeel wordt afgenomen. Dat zie ik ook terug in de Bijbel. Op Urk wordt er zelf actie ondernomen terwijl het oordeel nog aanwezig is onder ons.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:Argumenten die ik wel zou kunnen plaatsen: (...)

De argumenten op Urk lijken meer op een eigenzinnige actie dan op basis van (niet limitatief) bovenstaande argumenten. (...)
Ik ben dat helemaal met je eens.
Alleen denk ik dat men in Urk niet de denkkracht heeft om dat zo te verwoorden; iets wat ook Wim op de zijn kenmerkende wijze constateert. Daarom maakt men een eigenzinnig mengsel van geestelijke en wat corona-ontkennende argumenten. Daar komt zowel de kerk als de wereld tegen in verweer.

Als je hun argumenten afpelt, houd je een stuk geestelijke nood over; die ik deels herken. Daar omheen voegen ze hun corona-ontkennende argumenten. Dat is niet zo handig, want dan creëer je een doelwit waar bijna iedereen tegen is.

Wat ik hen zou adviseren is om de argumenten die jij (Maanenschijn) noemt, te gebruiken en welwillend te staan tegenover de corona-adviezen. 'Mondkapjes? Ach, hoe erg is dat om die te dragen, gewoon doen.'
Dat zou veel sterker zijn.
Hier ligt denk ik een mooie taak voor het deputaatschap in de persoon van ds. F. Mulder. Hij is volgens mij goed in staat om hen daarin op communicatief gebied bij te sturen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

mcgk schreef: Wanneer we corona als een oordeel zien is de juiste weg: inkeren tot onszelf in het persoonlijke gebed totdat het oordeel wordt afgenomen. Dat zie ik ook terug in de Bijbel. Op Urk wordt er zelf actie ondernomen terwijl het oordeel nog aanwezig is onder ons.
Dit is een gedachtensprong die het overdenken waard is: zolang deze pandemie heerst moeten we buigen (en om Mara en prof. Kater te citeren) en een poosje onze mond houden, totdat het oordeel is weggenomen. Aan welke voorbeelden uit de bijbel denk je aan?

En is er niet altijd (ergens) een oordeel in de wereld of het persoonlijk leven? En zou dat dan geen verhindering voor kerkgang etc. zijn?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: iig doet de toonzetting met de onderliggende boodschap "weet wat je zegt, ik heb namelijk wel God aan mijn zijde" mij voortdurend reflecteren op vragen als: Ga ik tegen God in met mijn posting?
Je post bevat in ieder geval, voor zover ik kan inschatten (een blik op kerktijden.nl, afgaan op een krantenbericht, het niet gesproken hebben van de personen in kwestie op Urk) lichtelijk en ongehoorde oordelen. Net zoals de wereld doet. Dat keurt mijn bijbel af. Vandaar mijn zeer scherpe afwijzing.

Ik geef niet de indruk God aan mijn zijde te hebben, als ik hier wat plaats. En daarmee wil ik zeker niet de indruk wekken dat mijn reacties het einde is van alle tegenspraak. Dat wil ik wel gezegd hebben. Ik betoog hier alleen telkenmale dat een stap, die volgens de Urkers een gevolg is van geestelijke nood, een reactie als de jouwe niet rechtvaardigt.
Maanenschijn

Wordt het geen tijd dat de familie Anker weer eens gezellig gaat zingen in de Stolker dorpskerk ;)?
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef:
mcgk schreef: Wanneer we corona als een oordeel zien is de juiste weg: inkeren tot onszelf in het persoonlijke gebed totdat het oordeel wordt afgenomen. Dat zie ik ook terug in de Bijbel. Op Urk wordt er zelf actie ondernomen terwijl het oordeel nog aanwezig is onder ons.
Dit is een gedachtensprong die het overdenken waard is: zolang deze pandemie heerst moeten we buigen (en om Mara en prof. Kater te citeren) en een poosje onze mond houden, totdat het oordeel is weggenomen. Aan welke voorbeelden uit de bijbel denk je aan?

En is er niet altijd (ergens) een oordeel in de wereld of het persoonlijk leven? En zou dat dan geen verhindering voor kerkgang etc. zijn?
Salomo riep juist het volk op in tijden van pestilentieen naar de tempel te komen.
De discipelen waren toen ze hun Meester hadden zien sterven aan het kruis samen bij een.
Wat hebben we nodig in tijden van oordeel? Juist de Geest.
Hoe baden de discipelen om de Geest? Eendrachtelijk volhardend samen.
Als corona een oordeel is over de geestelijke geesteloosheid in de kerk. Dan is het zaak te bekeren en acht te slaan op het belang om in ieder geval niet individualisme hoogtij te laten vieren. Zoals nu met overwegend online diensten.
En nee dat niet met grote mond. Maar gewoon daad bij het woord voegen. Zonder mensen onnodig in gevaar te brengen. Dus hygiëne maatregelen gewoon in acht nemen. En reëel aantal mensen in de kerk. En zolang ik net nog in de supermarkt meer mensen ontmoet dan wat er in de kerk stil zit... vraag ik mij af hoe reëel het tot nu toe is. Zwakken beschermen. En zelf niet onnodig proestend in de kerk zitten. Maar wel bij toebeurten samen. Een daadwerkelijk zichtbaar samenzijn. Of gaan we komende jaren bij elke epidemie die weer opleeft in lockdown en ligt het kerkelijk leven zo goed als stil?
En ja, aanvaarden dat we tgv zondeval ziekte en dood zelf over ons hebben afgeroepen.

Wanneer we het oordeel tegemoet gaan met grote mond en geen daad werkelijke vernieuwing hebben we er niets van begrepen.
Maar niet ieder die inderdaad ruimte zoekt om geestelijk Eendrachtelijk bijeen te zijn doet dat om onder het oordeel uit te komen zonder bekering.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 26 mar 2021, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:Overigens vraag ik me af hoeveel diensten de GG Urk doordeweeks organiseert zodat de gehele gemeente met inachtneming van de maatregelen toch elke week 2 diensten zou kunnen bijwonen.

Iemand enig idee?
https://www.kerktijden.nl/gem/289/geref-gem-urk
Er worden dus zeer sporadisch doordeweeks diensten georganiseerd. Waarvan akte. ( 1 tot mei zo te zien).
ik heb dan ook de indruk dat een wat anarchistische karaktertrek de grootste drijfveer is.

Er is niet zoveel verschil tussen de Urker die een GGD sloopt en de kerkmens die zonder mondkapje in de kerk loopt.
Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.

Hoogstens geld voor de mensen in de eerste regel de verzachtende omstandigheid dat het IQ een handicap is.
Vind jij dit een normale benadering Wim? je linkt een onderwerp waar Urk in voorkomt nogal vaak aan intelligentie. Vorige keer deed je dat zelfs met inteelt. Deze post is gelukkig gewist. Is het geen idee om met wat meer intelligentie onderwerpen over Urk te benaderen? Op dit moment kom je meer over als een omhooggevallen mannetje wat een aantal stokpaardjes zit te berijden als Urk voorbijkomt. Ik mag hopen dat de kerkeraad of leden van de Sion niet meeleest. Hoe je ook over de kwestie denkt, ik zou dit niet doen. Het getuigt niet van de benodigde IQ die je meent zelf dan te bezitten boven de Urkers. Die denkkracht wens ik meerderen hier toe.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: iig doet de toonzetting met de onderliggende boodschap "weet wat je zegt, ik heb namelijk wel God aan mijn zijde" mij voortdurend reflecteren op vragen als: Ga ik tegen God in met mijn posting?
Je post bevat in ieder geval, voor zover ik kan inschatten (een blik op kerktijden.nl, afgaan op een krantenbericht, het niet gesproken hebben van de personen in kwestie op Urk) lichtelijk en ongehoorde oordelen. Net zoals de wereld doet. Dat keurt mijn bijbel af. Vandaar mijn zeer scherpe afwijzing.
Prima hoor. Het is alleen wat vreemd dat jij wel meent een "zeer scherpe afwijzing" te mogen doen enkel op wat eigen interpretatie (voor zover je dat kan inschatten?) wat er aan informatie nodig is. En ik verwoordde mijn "indruk" wat iets heel anders is dan een oordeel.

En wat het wel of niet opdoen van een mondkapje bij het lopen door een kerk aan het verlichten of verzwaren van de geestelijke nood bijdraagt ontgaat me, maar ik laat me - uiteraard - graag onderwijzen hierin!
Ad Anker schreef:Ik geef niet de indruk God aan mijn zijde te hebben, als ik hier wat plaats. En daarmee wil ik zeker niet de indruk wekken dat mijn reacties het einde is van alle tegenspraak. Dat wil ik wel gezegd hebben. Ik betoog hier alleen telkenmale dat een stap, die volgens de Urkers een gevolg is van geestelijke nood, een reactie als de jouwe niet rechtvaardigt.
Gelet op de gedane communicatie - en meerdere merken het op - reflecteren de daden niet de woorden. En daar leg ik een vinger bij.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 mar 2021, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Thuisvrouw schreef:
Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:Overigens vraag ik me af hoeveel diensten de GG Urk doordeweeks organiseert zodat de gehele gemeente met inachtneming van de maatregelen toch elke week 2 diensten zou kunnen bijwonen.

Iemand enig idee?
https://www.kerktijden.nl/gem/289/geref-gem-urk
Er worden dus zeer sporadisch doordeweeks diensten georganiseerd. Waarvan akte. ( 1 tot mei zo te zien).
ik heb dan ook de indruk dat een wat anarchistische karaktertrek de grootste drijfveer is.

Er is niet zoveel verschil tussen de Urker die een GGD sloopt en de kerkmens die zonder mondkapje in de kerk loopt.
Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.

Hoogstens geld voor de mensen in de eerste regel de verzachtende omstandigheid dat het IQ een handicap is.
Vind jij dit een normale benadering Wim? je linkt een onderwerp waar Urk in voorkomt nogal vaak aan intelligentie. Vorige keer deed je dat zelfs met inteelt. Deze post is gelukkig gewist. Is het geen idee om met wat meer intelligentie onderwerpen over Urk te benaderen? Op dit moment kom je meer over als een omhooggevallen mannetje wat een aantal stokpaardjes zit te berijden als Urk voorbijkomt. Ik mag hopen dat de kerkeraad of leden van de Sion niet meeleest. Hoe je ook over de kwestie denkt, ik zou dit niet doen. Het getuigt niet van de benodigde IQ die je meent zelf dan te bezitten boven de Urkers. Die denkkracht wens ik meerderen hier toe.
Mischien eerst eens wat beter lezen. ik acht het IQ van Urkers die een GGD straat mollen niet hoog. ik acht ook het IQ van mensen die - tegen het advies in - zonder mondkapje in de kerk lopen niet hoog. Of ze nu in Urk, Zeeland of Groningen ter kerke gaan.
En ik heb Urkers een wat anarchistische inslag verweten.

Niet meer en niet minder.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef:Wordt het geen tijd dat de familie Anker weer eens gezellig gaat zingen in de Stolker dorpskerk ;)?
De gebroeders Anker werken morgen de hele dag gezamenlijk in Stolwijk. Wordt vast weer erg gezellig! :)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef:Wordt het geen tijd dat de familie Anker weer eens gezellig gaat zingen in de Stolker dorpskerk ;)?
De gebroeders Anker werken morgen de hele dag gezamenlijk in Stolwijk. Wordt vast weer erg gezellig! :)
Ik krijg je wel. :)
Maanenschijn

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Ik krijg je wel. :)
:super
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Wim Anker schreef:

Vind jij dit een normale benadering Wim? je linkt een onderwerp waar Urk in voorkomt nogal vaak aan intelligentie. Vorige keer deed je dat zelfs met inteelt. Deze post is gelukkig gewist. Is het geen idee om met wat meer intelligentie onderwerpen over Urk te benaderen? Op dit moment kom je meer over als een omhooggevallen mannetje wat een aantal stokpaardjes zit te berijden als Urk voorbijkomt. Ik mag hopen dat de kerkeraad of leden van de Sion niet meeleest. Hoe je ook over de kwestie denkt, ik zou dit niet doen. Het getuigt niet van de benodigde IQ die je meent zelf dan te bezitten boven de Urkers. Die denkkracht wens ik meerderen hier toe.[/quote]

Mischien eerst eens wat beter lezen. ik acht het IQ van Urkers die een GGD straat mollen niet hoog. ik acht ook het IQ van mensen die - tegen het advies in - zonder mondkapje in de kerk lopen niet hoog. Of ze nu in Urk, Zeeland of Groningen ter kerke gaan.

Niet meer en niet minder.[/quote]

Ik kan wel heel goed lezen. Deze opmerking van mij moet je meer zien in samenhang met de gewiste post van een tijdje terug. Daarom viel het mij op. ik meen dat toen het lage IQ samenhing met inteelt. En wat de mondkapjes betreft,daar wordt over het nut ernstig getwijfeld en de meningen zijn verdeeld. Juist onder wetenschappers. Het wel of niet dragen,los van het feit dat een kerk het niet verplicht is, lijkt me dus niet iets typisch iets voor een anarchistisch kerkmens of een rebelse Urker.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Thuisvrouw schreef:
Wim Anker schreef:
Thuisvrouw schreef:
Wim Anker schreef: Er worden dus zeer sporadisch doordeweeks diensten georganiseerd. Waarvan akte. ( 1 tot mei zo te zien).

Niet meer en niet minder.
Ik kan wel heel goed lezen. Deze opmerking van mij moet je meer zien in samenhang met de gewiste post van een tijdje terug. Daarom viel het mij op. ik meen dat toen het lage IQ samenhing met inteelt. En wat de mondkapjes betreft,daar wordt over het nut ernstig getwijfeld en de meningen zijn verdeeld. Juist onder wetenschappers. Het wel of niet dragen,los van het feit dat een kerk het niet verplicht is, lijkt me dus niet iets typisch iets voor een anarchistisch kerkmens of een rebelse Urker.
ik heb toch de indruk dat zowel lezen als quoten meer aandacht vraagt alvorens te reageren. Refereren naar een gewiste post uit het verleden lijkt me ook niet echt zinvol. (dit in deze discussie erbij halen is een ad hominem overigens).

Tot slot, gehoorzaamheid beperkt zich niet tot datgene waar nut en noodzaak van wordt ingezien. Gehoorzaamheid hiertoe beperken is m.i. anarchisme. En het is wel typerend dat juist Urk hiermee in het nieuws komt. Dat handhaaf ik ten volle!
Valcke

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:Ook de penvaardige schrijver die het RD vult met geestelijke waarheden die vooral bekritiseren valt in deze categorie.
Ik probeer deze zin goed te lezen, maar kennelijk is mijn IQ te laag: ik begrijp gewoon niet wat er staat. Kun je dit toelichten?

En over wie gaat dit? Welke penvaardige schrijver bedoel je?
Plaats reactie