Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door KDD »

Kunnen we geen rotonde topic openen? Dan kunnen mensen die van rotondes houden daar erop gaan en degenen die misselijk worden van dat rond rijden eraf blijven. Misschien iets voor het nieuwe jaar. :)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Tsja. We zullen het nooit met elkaar eens worden. Dat hoeft ook niet.

Fijn is wel om, ondanks de rotondes, met elkaar in gesprek te blijven. Dat voorkomt een hoop verwijdering.
En soms moet je dan iets zeggen als: "ik ben het niet met je eens, sterker nog: mijn mening is tegenovergesteld. Maar desondanks ben je gewoon ok (of hoe je dat ok ook onder woorden wilt brengen)".
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door KDD »

Als alle meningen wel 5 of 6 of meer keer gezegd zijn dan is het time to move on.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4019
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Terri »

DDD schreef:
Bogerman schreef:
DDD schreef:Dat is onmogelijk.
Je gaat in een gezond lichaam dingen spuiten waarvan je niet weet wat het allemaal met je doet. Sommigen worden er zelfs ziek van, dan kun je niet meer om genezing bidden, want dan heb je het zelf gedaan. Laten we toch meer in gebed gaan om de Heere te smeken dat de plaag van ons genomen wordt, dat de corona een middel tot bekering mag zijn.
Er zijn zoveel dingen waarvan je niet precies weet wat het met je doet. Een nieuwbouwhuis bijvoorbeeld. Of een auto. Of medicijnen.

Ik zie totaal niet in waarom je niet kunt vragen om zegen over een vaccinatie en om bewaring voor bijwerkingen.

Maar goed, deze discussie heeft geen zin, want het heeft niets met logica te maken.
Ik ben het hier van harte mee eens.
Ben zelf overigens nog niet zo ver, veel prakkedenkies nog.
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

KDD schreef:Kunnen we geen rotonde topic openen? Dan kunnen mensen die van rotondes houden daar erop gaan en degenen die misselijk worden van dat rond rijden eraf blijven. Misschien iets voor het nieuwe jaar. :)
We zouden een weekschema kunnen maken? Iedereen kan punten waar hij/zij over wilt hebben aandragen en dan lopen we dat gewoon door de betreffende week. Een beetje hetzelfde principe als wat er was met die preken die aangedragen werden en beluisterd.

Opzich vind ik dat niet eens zo een slecht idee? Zou hier animo voor zijn?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Bogerman schreef:
DDD schreef:
Bogerman schreef:
DDD schreef:Dat is onmogelijk.
Je gaat in een gezond lichaam dingen spuiten waarvan je niet weet wat het allemaal met je doet. Sommigen worden er zelfs ziek van, dan kun je niet meer om genezing bidden, want dan heb je het zelf gedaan. Laten we toch meer in gebed gaan om de Heere te smeken dat de plaag van ons genomen wordt, dat de corona een middel tot bekering mag zijn.
Er zijn zoveel dingen waarvan je niet precies weet wat het met je doet. Een nieuwbouwhuis bijvoorbeeld. Of een auto. Of medicijnen.

Ik zie totaal niet in waarom je niet kunt vragen om zegen over een vaccinatie en om bewaring voor bijwerkingen.

Maar goed, deze discussie heeft geen zin, want het heeft niets met logica te maken.
Een auto en een huis hebben toch niks met vaccins te maken?
En waarom is logica het allerbelangrijkste? In zondag 10 belijden we toch ook dat ziekte uit Gods vaderlijke hand ons toekomt. Medicijnen zijn iets heel anders: dan ben je al ziek, of dan is er al iets vastgesteld. Maar eerst zegen vragen over een vaccin en als je dan ziek wordt van de vaccin gaan bidden om vergeving dat je het hebt genomen, en om genezing?
Waarom niet? Een auto lijkt mij meer in strijd met de voorzienigheid dan een vaccin. Een auto is bedoeld om je sneller dan je geschapen bent, op een andere plek te brengen. Een vliegtuig kan je zelfs in een heel ander werelddeel plaatsen dan waar God je geplaatst heeft.

Maar mijns inziens is het onmogelijk om iets te doen in strijd met de voorzienigheid. Daar komt op voorhand niets van in.

Er is geen enkele reden om bij een vaccin om vergeving te vragen. Het zou niet in mijn hoofd opkomen. Dat is net zoiets als vergeving vragen voor de wandelschoenen als je je voet verzwikt hebt terwijl je op je slippers of blote voeten meer kans hebt om je voet te verzwikken.
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

KDD schreef:Kunnen we geen rotonde topic openen? Dan kunnen mensen die van rotondes houden daar erop gaan en degenen die misselijk worden van dat rond rijden eraf blijven. Misschien iets voor het nieuwe jaar. :)
Welnee. Ik heb een ander voorstel. De mensen die niet meer over vaccinatie willen discussiëren, blijven gewoon uit dit draadje. Dat lijkt me een veel eenvoudiger oplossing. :)
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Profesto »

Bogerman schreef:
DDD schreef:
Bogerman schreef:
DDD schreef:Dat is onmogelijk.
Je gaat in een gezond lichaam dingen spuiten waarvan je niet weet wat het allemaal met je doet. Sommigen worden er zelfs ziek van, dan kun je niet meer om genezing bidden, want dan heb je het zelf gedaan. Laten we toch meer in gebed gaan om de Heere te smeken dat de plaag van ons genomen wordt, dat de corona een middel tot bekering mag zijn.
Er zijn zoveel dingen waarvan je niet precies weet wat het met je doet. Een nieuwbouwhuis bijvoorbeeld. Of een auto. Of medicijnen.

Ik zie totaal niet in waarom je niet kunt vragen om zegen over een vaccinatie en om bewaring voor bijwerkingen.

Maar goed, deze discussie heeft geen zin, want het heeft niets met logica te maken.
Een auto en een huis hebben toch niks met vaccins te maken?
En waarom is logica het allerbelangrijkste? In zondag 10 belijden we toch ook dat ziekte uit Gods vaderlijke hand ons toekomt. Medicijnen zijn iets heel anders: dan ben je al ziek, of dan is er al iets vastgesteld. Maar eerst zegen vragen over een vaccin en als je dan ziek wordt van de vaccin gaan bidden om vergeving dat je het hebt genomen, en om genezing?
Als ik corona kreeg zonder vaccin zou ik vergeving vragen voor het niet nemen van het vaccin.

Maar als ik het goed begrijp mogen traphekjes, kreukelzones in auto's, helmen en degelijke zaken ook niet omdat dat ook iets ernstigs kan voorkomen wat God mogelijk voorzien heeft?
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Profesto schreef:
Bogerman schreef:
DDD schreef:
Bogerman schreef:[
Je gaat in een gezond lichaam dingen spuiten waarvan je niet weet wat het allemaal met je doet. Sommigen worden er zelfs ziek van, dan kun je niet meer om genezing bidden, want dan heb je het zelf gedaan. Laten we toch meer in gebed gaan om de Heere te smeken dat de plaag van ons genomen wordt, dat de corona een middel tot bekering mag zijn.
Er zijn zoveel dingen waarvan je niet precies weet wat het met je doet. Een nieuwbouwhuis bijvoorbeeld. Of een auto. Of medicijnen.

Ik zie totaal niet in waarom je niet kunt vragen om zegen over een vaccinatie en om bewaring voor bijwerkingen.

Maar goed, deze discussie heeft geen zin, want het heeft niets met logica te maken.
Een auto en een huis hebben toch niks met vaccins te maken?
En waarom is logica het allerbelangrijkste? In zondag 10 belijden we toch ook dat ziekte uit Gods vaderlijke hand ons toekomt. Medicijnen zijn iets heel anders: dan ben je al ziek, of dan is er al iets vastgesteld. Maar eerst zegen vragen over een vaccin en als je dan ziek wordt van de vaccin gaan bidden om vergeving dat je het hebt genomen, en om genezing?
Als ik corona kreeg zonder vaccin zou ik vergeving vragen voor het niet nemen van het vaccin.

Maar als ik het goed begrijp mogen traphekjes, kreukelzones in auto's, helmen en degelijke zaken ook niet omdat dat ook iets ernstigs kan voorkomen wat God mogelijk voorzien heeft?
Je zou natuurlijk kunnen proberen om het standpunt van een ander bespottelijk te maken, dat bevorderd wel een goed gesprek hierover.

Verder begrijp ik helemaal je keuze voor vaccinatie op het moment dat je in gewetensnood zou komen wanneer je ernstig ziek zou worden en deze keuze niet gemaakt had.
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Profesto »

Jammer dat je denkt dat ik iets of iemand bespot.
Dat doe ik niet. Ik stel alleen een vraag ter verduidelijking. Als je daar niet tegen kunt, is een forum misschien niet de beste plek.

Maar wat DDD al zei, het gaat blijkbaar niet om logica.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bogerman »

Profesto schreef:Als ik corona kreeg zonder vaccin zou ik vergeving vragen voor het niet nemen van het vaccin.
Maar als ik het goed begrijp mogen traphekjes, kreukelzones in auto's, helmen en degelijke zaken ook niet omdat dat ook iets ernstigs kan voorkomen wat God mogelijk voorzien heeft?
Dat is toch totaal iets anders, dan neem je voorzorgsmaatregelen, dat staat ook in de Bijbel. Dat is iets heel anders dan iets in je lichaam spuiten, waar je ziek van kunt worden. De vaccins van nu zijn helemaal niet jaren lang doorgetest. Wie weet wat er nog zal gebeuren met al die gevaccineerde mensen als je een jaar of tien verder bent? Onze gezondheid krijgen we van de Heere, maar als je ziek wordt komt dat ook van de Heere. Moet je nu alvast jezelf ziek gaan maken?
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Profesto »

De vaccins zijn veilig. Er zijn in een zeer klein aantal gevallen bijwerkingen die soms ernstig kunnen zijn. Net zoals bij vrijwel alle andere medicijnen. Omdat het vaccin binnen korte tijd uit je lichaam is verdwenen, is op de lange termijn geen gevolg te verwachten. Pure bangmakerij dus, die waarschuwingen voor gevolgen over 10 jaar.

Van corona weten we intussen hoe ernstig de ziekte kan verlopen en hoe ernstigde gevolgen kunnen zijn bij Longcovid.

Je neemt dus een veel groter risico als je je niet laat vaccineren.
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vind het vervelend dat als iemand mijns inziens logische vragen stelt, je dan schrijft dat de ander iemand bespottelijk maakt. Ik vind de redenering ook onbegrijpelijk, maar ik doe juist mijn best om er niet de spot mee te drijven.

Maar ik vind dat er niets mis mee is om jezelf een beetje ziek te maken. Anders zou je ook geen alcohol mogen drinken. Waar op zich iets voor te zeggen is, maar dan om andere redenen.
TSD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Profesto schreef:Jammer dat je denkt dat ik iets of iemand bespot.
Dat doe ik niet. Ik stel alleen een vraag ter verduidelijking. Als je daar niet tegen kunt, is een forum misschien niet de beste plek.

Maar wat DDD al zei, het gaat blijkbaar niet om logica.
Ik vind dat je de gewetenskwestie van vaccinatie bespottelijk maakt door de vergelijking te trekken met traphekjes en kreukelzones in auto’s. En daar verwacht je dan nog een serieus antwoord op? Je neemt de ander feitelijk niet serieus, door zulke vragen te stellen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Forummer »

Profesto noemt voorbeelden van andere voorzorgsmaatregelen. Omdat hij vaccinatie als voorzorgsmaatregel ziet.

Dat is iets anders dan bespottelijk maken.

Mijns inziens stelt Profesto hele behoorlijke vragen, met als doel de ander beter te begrijpen. Correct me if i'm wrong...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie