Ik zie het aanzienlijke verschil juist niet zo. Je zegt dat je "de Bijbel niet [wilt] lezen als een exact natuurkundig of biologisch boek". Dat ben ik met je eens, maar dat betekent wel degelijk wat in het licht van deze discussie, lijkt me?Valcke schreef:ZWP, volgens mij ga je aanzienlijk verder dan ik ooit bedoeld heb. De Bijbel is voor mij op alle gebieden waarover het zich uitspreekt Gods Woord.ZWP schreef: Inderdaad! Ik bedoel ook dat je de Bijbel niet moet lezen als een feitelijk, historische verslag. Dan val je in de valkuil dat wanneer blijkt dat de Bijbel in één vers niet de waarheid spreekt, de hele betrouwbaarheid onderuit gaat. Dan trek je allerlei historische feiten gelijk aan de opstanding van Christus. Terwijl het één een bijzaak is en het ander de hoofdzaak.
Maar de Bijbel gebruikt een andere begrip van waarheid dan ons moderne (!) begrip. Dat betekent dus niet dat de Bijbel ook niet feitelijk waar is, maar het kent dit moderne begrip van waarheid niet.
Waarheid is veel vaker zoals in Psalm 25 staat: "Leid mij in Uw waarheid" en "Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren." Waarheid is hier veel méér dan historische feitelijkheid.
De Bijbel is geen verzameling droge feiten en namen, maar is bedoeld om de levende God te leren dienen! De Bijbel is dus inderdaad geen encyclopedie, geen geschiedenisboek en al helemaal geen natuurkundeboek.
(een en ander in eigen woorden overgenomen uit het boek van prof. A. Huijgen 'Lezen en laten lezen')
En denken wij (Westerse, 21e eeuwse mensen) niet veel te rationeel? Ook over de Bijbel? Die rationaliteit is uiteindelijke een moderne 'uitvinding'. Hoe denk jij daar dan over?