Welke ds. Mouw bedoel je?Nico schreef:Het grote verschil is denk ik dat gerson bedoeld dat we Ruth aan de grens niet zalig mogen spreken. Zij was wel een uitverkoren vat van eeuwigheid , maar in haar inleving was zij onbekeerd..Zij zag iets in Naomi wat zei miste...maar zei was een buitenstaander in zichzelf!!
Aldus ds Mallan, ds van Voorden, ds Mouw, ds P.Blok, ds van Reenen, ds Fraanje..oefenaar van Leeuwen. En juist die lijn, die een mens buiten Christus nooit geen grond geven, ook een keuze dus, die lijn is het waar zelfs gedeelte ggin zich tegen gekeerd heeft.Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met TapatalkJongere schreef:Volgens mij is één van de redenen dat er onduidelijkheid heerst in dit topic, het feit dat er telkens aan een verklaring wordt gerefereerd die bijna niemand precies lijkt te kennen.Gerson schreef: Om het allemaal nog ingewikkelder te maken,
ds Kort schrijft in zijn boek dat je het boek Ruth niet typologisch uit mag leggen, enkel heilshistorisch.
Ds Roos bestreed in meerdere afleveringen Korts boek in de Wachter Sions.
Ds van Voorden legt in een meditatie Ruth typologisch uit.
Alle predikanten van de GGin Ned tekenen een verklaring waarin afstand wordt genomen van de inhoud van ds Van Voordens meditatie.
@Laag, ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
Is dit een openbare, publieke verklaring geweest? Zo ja, wat is de tekst er dan eigenlijk van? Zo niet, lijkt het me zeer onjuist dat er hier voortdurend naar wordt verwezen.
Over de typologie in Ruth, dat is nog niet zo eenvoudig. Volgens mij laat je nog een mogelijkheid ongenoemd. Het kan ook zijn dat je wél ruimte ziet om Ruth typologisch
uit te leggen (itt ds. Kort), maar dat je de manier waarop iemand anders dit doet, niet mee kunt maken. Het kan natuurlijk zijn dat die 'verklaring' daar betrekking op had.
Typologie is namelijk nog niet zo eenvoudig en vraagt heel zorgvuldige exegese en nauwkeurig onderscheid tussen beeld en werkelijkheid. Ds. Moerkerken gebruikt bijv. zelf het voorbeeld dat je nooit mag schrijven dat Ruth na haar keuze op de grens Christus niet kende toen zij in Bethlehem aankwam. Zij kende Boaz niet, en dat wordt wel als beeld gebruikt. Maar dat is wel wezenlijk iets anders.
Echter weet niet iedereen altijd even zuiver de lijnen uit elkaar te houden in een typologische uitleg.
Wijlen ds. G. Mouw sr., ds. G. Mouw jr. of ds. W. Mouw?