Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Geplaatst: 22 mei 2012, 23:40
Of jij...huisman schreef:
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Of jij...huisman schreef:
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Misschien help je Anker door dat met Bijbelteksten ook aan te tonen.huisman schreef:Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Het hele O.T. is een beetje te lang om te citeren.Luther schreef:Misschien help je Anker door dat met Bijbelteksten ook aan te tonen.huisman schreef:Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Denk je?Luther schreef:Misschien help je Anker door dat met Bijbelteksten ook aan te tonen.huisman schreef:Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Wanneer iemand nu niet zeker is van zijn staat voor God, met welk geloof moet er dan verwacht worden?Bert Mulder schreef:Wat bedoel je?alias schreef:Dit bestaat niet!Bert Mulder schreef:...iemand die niet zeker was over zijn eeuwige staat. Kort en bondig: Zo iemand moet getrouw doorgaan de middelen daartoe te gebruiken. Zo iemand mogen (en kunnen!!) wij niet de hemel in praten. Maar getrouw de middelen gebruiken, en op God betrouwen. God is getrouw. Dus, gelovig verwachten.
Ik bedoel de 2 kopjes erna, onder "Vaderlijke zorg" en "Ten onzen beste keren".Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Ik begrijp dat je in die 2 kopjes wat anders kan lezen dan bedoeld wordt. De laatste zin is dan weer veelzeggend: Hoe goed is het toch om zo als een kind van God onder Zijn bijzondere zorg te verkeren.Tiberius schreef:Ik bedoel de 2 kopjes erna, onder "Vaderlijke zorg" en "Ten onzen beste keren".Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Verder schrijft hij ergens nog wat over "betuigen en verzegelen", maar dat kon ik zo gauw niet vinden.
De discussie heeft een aparte dynamiek. Ik moet vier pagina's terug om hierop te reageren.Afgewezen schreef:Daar is geen reden voor. Lees de hele context, met name ook Rom. 3:3:Erasmiaan schreef:Dat lees ik toch anders.Afgewezen schreef:Paulus heeft het hier over de ongelovige Israëlieten, niet over de pasgeboren kinderen.Erasmiaan schreef:Maar Paulus zegt nu juist dat je ze niet als gelovigen mag beschouwen! Het is wel een groot voorrecht, maar voorhuid doet geen nut, hen die niet besneden van hart zijn!
Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?
O ja? Is het dan niet waar van ds. Van Aalst schrijft? Gelden die weldaden niet Gods kinderen?huisman schreef:Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Ik lees die verzen ook zo. Alleen zeg jij nu ineens 'en natuurlijk gaat dat ook over de kinderen'. En dat beredeneer je vanuit Adams val. Maar punt is juist dat door het verbond de gevolgen van Adams val niet meer toegerekend worden. En daar zijn besnijdenis en doop de tekenen en zegelen van.Erasmiaan schreef:Maar ik lees de laatste verzen van hoofdstuk 2 (25-29) niet anders dan dat het daar gaat over de bekering. Besnijdenis (verbond!) zonder bekering is van geen waarde (behalve dan dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd). En natuurlijk gaat dat ook over de kinderen. Er staat toch immers: "maar indien gij een overtreder der wet zijt". Zijn de kinderen dat niet in de toerekening van Adams val? Zie o.a. psalm 51. Ze zijn dus wel kinderen van het verbond, maar uitwendig. Er moet geloof bij!
Maar dat kan alleen door geloof. Verbond is toch geen 'aparte grootheid' die voor kleine kinderen geen geloof behoeft? Kun je dat uit de Bijbel bewijzen? Wat de oudvaders daaromtrent zeggen is flinterdun, mijns inziens. Weliswaar dat ook jonge kinderen zalig worden.Afgewezen schreef:Ik lees die verzen ook zo. Alleen zeg jij nu ineens 'en natuurlijk gaat dat ook over de kinderen'. En dat beredeneer je vanuit Adams val. Maar punt is juist dat door het verbond de gevolgen van Adams val niet meer toegerekend worden.Erasmiaan schreef:Maar ik lees de laatste verzen van hoofdstuk 2 (25-29) niet anders dan dat het daar gaat over de bekering. Besnijdenis (verbond!) zonder bekering is van geen waarde (behalve dan dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd). En natuurlijk gaat dat ook over de kinderen. Er staat toch immers: "maar indien gij een overtreder der wet zijt". Zijn de kinderen dat niet in de toerekening van Adams val? Zie o.a. psalm 51. Ze zijn dus wel kinderen van het verbond, maar uitwendig. Er moet geloof bij!
Natuurlijk maar ds van Aalst zegt: God de Vader betuigt en verzegelt hen. Dat is een misvatting, Gods kinderen worden niet verzegelt maar Gods beloften worden verzegelt aan de dopeling op grond van het verbond. Net als bij de besnijdenis.Afgewezen schreef:O ja? Is het dan niet waar van ds. Van Aalst schrijft? Gelden die weldaden niet Gods kinderen?huisman schreef:Anker schreef:Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Die ds van Aalst zit er geweldig naast.
Ik ben het met je eens. En wat de oudvaders zeggen, daar ben ik het ook niet mee eens, met die veronderstelde genade.Erasmiaan schreef:Maar dat kan alleen door geloof. Verbond is toch geen 'aparte grootheid' die voor kleine kinderen geen geloof behoeft? Kun je dat uit de Bijbel bewijzen? Wat de oudvaders daaromtrent zeggen is flinterdun, mijns inziens. Weliswaar dat ook jonge kinderen zalig worden.
Toch nog maar één postje er aan gewaagd .Ik ben het met deze post een heel stuk eens met één aanvulling: waar jij zegt:Afgewezen schreef:Ik ben het met je eens. En wat de oudvaders zeggen, daar ben ik het ook niet mee eens, met die veronderstelde genade.Erasmiaan schreef:Maar dat kan alleen door geloof. Verbond is toch geen 'aparte grootheid' die voor kleine kinderen geen geloof behoeft? Kun je dat uit de Bijbel bewijzen? Wat de oudvaders daaromtrent zeggen is flinterdun, mijns inziens. Weliswaar dat ook jonge kinderen zalig worden.
Ik probeer het onder woorden te brengen. Wat je ziet in OT en NT is, dat als iemand gelovige is, dit altijd gevolgen heeft voor zijn huis. Dat gold voor Abraham, de vader van de gelovigen (maar ook al voor Noach, die met zijn huis behouden werd in de ark) en het geldt voor de NT-gelovigen. Denk bijv. aan de uitspraak van de Heere Jezus na de bekering van Zacheüs: "Heden is dezen huize zaligheid geschied" (niet: deze man).
Op de een of andere manier is het gezin van deze man ook in betrekking tot de zaligheid gesteld, wij zouden zeggen, een 'voorwerpelijke betrekking'. Dit geldt natuurlijk ook voor het hele OT Israël. Maar daarmee worden de betrokken personen meteen in de positie van gelovigen gesteld: zij worden geacht deze zaligheid te geloven en er in te delen, ongeacht de vraag of zij dat ook daadwerkelijk dóén.
Je kunt dus in de positie van een gelovige gesteld zijn, zonder dat je een gelovige bént.
Ik geef mijn redenering voor een betere, maar hier ergens kom ik uit in mijn gedachtegang.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, ja.huisman schreef:Maar ik blijf het een vaag boekje vinden omdat het net lijkt of ds van Aalst hinkt op twee gedachten.