Preken beluisteren op internet

-DIA-

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:Leuke woordspelingen. Toch ben ik wel benieuwd, DDD, wat is niet helemaal rechtzinning aan de prediking van wijlen ds. Hegeman? Dan wel argumenten vanuit Gods Woord, de geijkte Meetlat.
Dit wordt een rotonde....
DDD gaat beweren dat bij ds. Hegeman ten enemale het aanbod van genade ontbreekt, en anderen gaan het tegendeel beweren...:)
DDD gaat helemaal niets zeggen, dunkt me. Heel wijs. Het is ook wat laag om op deze wijze een preek af te keuren zonder nadere toelichting. En voor alle duidelijkheid: ik heb nooit een preek van deze man gehoord. Ik meen zijn naam te kennen van de vriendschappelijke banden die hij had met ds. J.T. Doornenbal.
Ik ken ds. C. Hegeman nog als een vriend en metgezel van allen die de Heere ootmoedig
vreesden. Hij was een man die niet sjoemelde met de Waarheid. Bij ons zijn er in
leesdiensten meerdere malen preken van hem gelezen. Verder heb ik een boekje van hem,
en publiceerde hij vroeger veel in De Saambinder. Op Digibron zijn dus wel enige
pennenvruchten van hem te vinden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bij ons werd ook pas een preek van ds. Hegeman gelezen.
Hmm.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Bij ons werd ook pas een preek van ds. Hegeman gelezen.
Hmm.

ga je dat "hmm" nog van een invulling voorzien ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Bij ons werd ook pas een preek van ds. Hegeman gelezen.
Hmm.

ga je dat "hmm" nog van een invulling voorzien ?
Afgewezen, hmm.
refo

Bericht door refo »

Ik had dezelfde preek (leespreek ds Hegeman) al eens eerder gehoord. Op het stationsplein te Gouda. Ds Geuze. Heel andere tekst.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Ik had dezelfde preek (leespreek ds Hegeman) al eens eerder gehoord. Op het stationsplein te Gouda. Ds Geuze. Heel andere tekst.
Ja hoor refo. :slurp
DDD

Bericht door DDD »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:Leuke woordspelingen. Toch ben ik wel benieuwd, DDD, wat is niet helemaal rechtzinning aan de prediking van wijlen ds. Hegeman? Dan wel argumenten vanuit Gods Woord, de geijkte Meetlat.
Dit wordt een rotonde....
DDD gaat beweren dat bij ds. Hegeman ten enemale het aanbod van genade ontbreekt, en anderen gaan het tegendeel beweren...:)
DDD gaat helemaal niets zeggen, dunkt me. Heel wijs. Het is ook wat laag om op deze wijze een preek af te keuren zonder nadere toelichting. En voor alle duidelijkheid: ik heb nooit een preek van deze man gehoord. Ik meen zijn naam te kennen van de vriendschappelijke banden die hij had met ds. J.T. Doornenbal.
Ik vind het dan weer laag om zoiets te suggereren. Ik zit niet altijd de hele dag achter de computer. En bovendien is het van bijzonder belang dat niemand van oordeel kan zijn dat niet met respect over ambtsdragers gesproken wordt, want anders krijg ik een waarschuwing van de moderators.

Maar het was een goedevrijdagpreek, die ongeveer voor een kwart bestond uit een rechtvaardiging van de prediking van de verwerping en daarnaast nog wat pogingen om (mijns inziens terecht) commentaar van anderen op de prediking van deze dominee te weerleggen. Feitelijk is er niet echt iets gezegd waarvan ik wil zeggen dat het valt buiten de grenzen van het christelijk en gereformeerd belijden, want er was in zeker opzicht wel sprake van Evangelieverkondiging. Maar niet alleen het verbond, maar ook de evangelieprediking stond onder de beheersing van de uitverkiezing. Dat is op die manier in de bijbel niet te vinden en ik ben het er ook niet mee eens. Dat is ook een afwijking van de leeruitspraken, die wat mij betreft ook al niet nodig waren geweest.
De tekst ben ik helaas even kwijt, het zou Mattheus 27,45 kunnen zijn, maar die kwam verder in de preek ook niet echt aan de orde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als ik je postings met elkaar vergelijk, DDD, begrijp ik, dat je meer waardering hebt voor de roomse catechismus (met zaken als loochening van de enige offerande van Christus, een mens die zich plaatsvervanger van Christus vindt, etc) als voor een preek van iemand binnen de Reformatie?
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet waar je dat nu uit afleidt. Als bron van feiten over de leer van de RKK heb ik inderdaad meer waardering voor de Rooms-Katholieke Katechismus dan voor een willekeurige preek in de gereformeerde gezindte. Dat leidt helemaal niet automatisch tot dezelfde conclusie.

Als het gaat om dit concrete geval, nu er specifiek naar gevraagd wordt, en ik daar even over heb nagedacht denk ik wel dat er delen van de RK-Katechismus zijn die een zuiverder voorstelling geven van de rijkdom van de genade van God in Christus Jezus dan de betreffende preek.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Ik begrijp niet waar je dat nu uit afleidt. Als bron van feiten over de leer van de RKK heb ik inderdaad meer waardering voor de Rooms-Katholieke Katechismus dan voor een willekeurige preek in de gereformeerde gezindte. Dat leidt helemaal niet automatisch tot dezelfde conclusie.

Als het gaat om dit concrete geval, nu er specifiek naar gevraagd wordt, en ik daar even over heb nagedacht denk ik wel dat er delen van de RK-Katechismus zijn die een zuiverder voorstelling geven van de rijkdom van de genade van God in Christus Jezus dan de betreffende preek.
:nonnon
freek

Bericht door freek »

Is ds. Hegeman dezelfde als 'dominee Cor Hegeman'?

Daar hoor ik mijn opa wel eens over namelijk als hij herinneringen ophaalt uit verleden tijden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Is ds. Hegeman dezelfde als 'dominee Cor Hegeman'?

Daar hoor ik mijn opa wel eens over namelijk als hij herinneringen ophaalt uit verleden tijden.
Hij heette wel Cornelis... Hij was eerst oefenaar in de NH-Kerk te Monickendam, daarna veretrok hij naar Eindhoven, waar hij in de predikantstitel kreeg. Kreeg een beroep van Paterson-Peoples Park in 1948. In 1951 vertrok hij naar Sioux Center, en in 1957 nam hij een beroep aan naar de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden, om in 1961 weer de herdersstaf op te nemen aan de andere zijde van de oceaan: Unionville-Bradford. In 1970 kreeg hij een beroep van de GG te Tholen, wat hij aan moest nemen. In 1975 vertrok hij naar Veenendaal en zijn laatste gemeente was Ermelo. Hij overleed in 1981.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ds. Doornenbal woonde de intrededienst van ds. Hegeman bij in Genemuiden, maart 1957. Een stukje uit de beschrijving van die intrededienst, zoals ds. Doornenbal dat beschrijven kon:
Het was een mooie intrededienst en ik heb er geen spijt van er geweest te zijn. Ik heb een fundamentele aversie tegen afgescheiden kerken en toch is er altijd ook weer iets dat mij er in trekt, alweer zo'n rare tegenstrijdigheid in het gemoedsleven. Er gaat toch iets van uit, zo'n overvolle kerk, een aandachtig luisterende schare, jong en oud geboeid door de verkondiging van de oude waarheid. En dan dat zingen! Langzaam, plechtig, een orkaan van stemmen, gedragen door het orgel, het was als een apotheose, een aanbidding van het Lam in de triomferende kerk, machtig en meeslepend, zo anders dan het magere, oneerbiedige en rommelige zingen in de meeste kerken tegenwoordig. Ik mag hopen, dat ik nog eenmaal aan het eind van mijn dagen terecht kan in een gemeente waar ze psalmen kunnen zingen, voor mijn part met alle mogelijke gedraai en gebrek van het ene woord naar het andere, maar waar je tenminste bij denken kunt en waar je nog eens door ontroerd wordt. Ik haat Oene om de manier waarop er gezongen wordt. Zelfs op de jongelingsvereniging, waar ik tegenwoordig ook al orgel moet spelen, zijn ze al bij het derde woord als ik nog bij het eerste ben en dan moet ik er wel met een vaart achteraan. Zuchtend uit de grond van mijn hart, terwijl ik meezing. Maar ik dwaal behoorlijk af. Ik wou alleen maar zeggen, dat ik nooit een afgescheiden dominee hoop te worden, maar in één opzicht wou dat ik het was. Of liever, dat mijn gemeente leven mocht uit de geest der oude psalmen, om ze dan weer te zingen zonder ze te vermoorden.
In een nauwe, donkere straat van Genemuiden stond die avond temidden van vele anderen één glanzende nieuwe auto, geschenk van de gemeente van Sioux Center aan haar vertrekkende herder en leraar, nog voorzien van het nummerbord met de naam Iowa. En ik moest weer denken aan die keer toen we samen de oude vaderlandse psalmen zongen in de nacht, ver weg in de nieuwe wereld, in de vlakten van Iowa...
DDD

Bericht door DDD »

Mooi inderdaad. Maar over de preek lees ik niets. Er zijn momenten waarop je moet spreken en momenten waarop je moet zwijgen. Dominee Doornenbal verstond die kunst als weinig anderen.
DDD

Bericht door DDD »

En voordat iemand anders het opschrijft: wat dat betreft moet ik nog wel het een en ander leren, inderdaad.
Plaats reactie