Beroepingswerk discussie [7]

2e Hans

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door 2e Hans »

helma schreef: Vandaag, 08:49 We zagen bij ons gister al iemand uit Driedorp in de kerk...het lijkt me als lid ook een ingewikkelde situatie.
Dan is die “iemand uit Driedorp” wel heel veel kerken aan het voorbij rijden.
helma

Bericht door helma »

2e Hans schreef:
helma schreef: Vandaag, 08:49 We zagen bij ons gister al iemand uit Driedorp in de kerk...het lijkt me als lid ook een ingewikkelde situatie.
Ligt eraan waar de persoon woont Afbeelding
wfloor

Bericht door wfloor »

2e Hans schreef: Vandaag, 14:52
Het kan ook zijn dat die persoon juist heel veel kerken voorbij reed om in Driedorp te komen. De meeste achterban van de ds. komt namelijk van verder weg.
Refo123

Bericht door Refo123 »

Henk J schreef: Vandaag, 13:38
MGG schreef: Vandaag, 12:21 Zou hij in twee kerken lid zijn? Gastlidmaatschap lijkt mij voor een predikant geen geschikte optie.

Het is wel praktisch dat de niet gewetensbezwaarde dominees pensioen opbouwen. Dan hoef je geen zaken te regelen voor dominees die na hun pensioenleeftijd in een andere kerk dominee worden.
Vraag me af in hoeverre een gemeente als Driedorp een nauwkeurige administratie bijhoudt en constructies kent als gastlid etc. Maar ik vermoed dat hij in twee kerken lid is, in Driedorp en in Gameren. Daar doet verder ook niemand moeilijk over dus dat scheelt weer.
Op ‘t Hof is gastlid in Driedorp en gewoon lid in de HHK.
Refo123

Bericht door Refo123 »

wfloor schreef: Vandaag, 15:39
Het kan ook zijn dat die persoon juist heel veel kerken voorbij reed om in Driedorp te komen. De meeste achterban van de ds. komt namelijk van verder weg.
Een groot aantal (gast)leden die in Driedorp kerken rijden tientallen andere kerkgemeenten voorbij.
Job

Bericht door Job »

Refo123 schreef: Vandaag, 16:19
Een groot aantal (gast)leden die in Driedorp kerken rijden tientallen andere kerkgemeenten voorbij.
Als dat zo is, waarom al die moeite om toch in Driedorp voor te gaan en dat zonder kerkenraad? Als een aanzienlijk deel van de gemeente toch geen geografische binding heeft met Driedorp of all places, huur dan als groep 'Van 't Hof' elders een zaal, zou ik zeggen. Makkelijk genoeg.

Overigens. Net als in Kruiningen vrijwel altijd gevaarlijk voor het nageslacht om je zo aan één persoon te binden. Waar blijven deze mensen zodra voorgangers als één-, twee- of driepitters Van 't Hof en Bredeweg weg komen te vallen?
CvdW

Bericht door CvdW »

Job schreef: Vandaag, 16:45
Refo123 schreef: Vandaag, 16:19

Als dat zo is, waarom al die moeite om toch in Driedorp voor te gaan en dat zonder kerkenraad? Als een aanzienlijk deel van de gemeente toch geen geografische binding heeft met Driedorp of all places, huur dan als groep 'Van 't Hof' elders een zaal, zou ik zeggen. Makkelijk genoeg.

Overigens. Net als in Kruiningen vrijwel altijd gevaarlijk voor het nageslacht om je zo aan één persoon te binden. Waar blijven deze mensen zodra voorgangers als één-, twee- of driepitters Van 't Hof en Bredeweg weg komen te vallen?
Kerkenraad heeft zich niet aan het vonnis van de rechter gehouden.
Terri

Bericht door Terri »

Maar wat een droefenis dit toch, waarom lijd je niet liever ongelijk. Ons recht halen lijkt me in deze onverkwikkelijke geschiedenis niet bevorderlijk voor je eigen geestelijk welzijn en je toehoorders. Hoe mooi verpakt ook.
Als we in de Bijbel lezen hoe Jezus tegen dit soort verstoringen ingaat, lijkt me het raadzaam Zijn voetsporen te volgen. En dat is i.i.g. niet koste wat kost je gelijk halen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Exact.
Het meest storend vind ik dat het om een persoon gaat die anderen zo goed de les weet te lezen publiekelijk. Op de steek/preekstoel of in het geschrevene
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Terri schreef: Vandaag, 17:29 Maar wat een droefenis dit toch, waarom lijd je niet liever ongelijk. Ons recht halen lijkt me in deze onverkwikkelijke geschiedenis niet bevorderlijk voor je eigen geestelijk welzijn en je toehoorders. Hoe mooi verpakt ook.
Als we in de Bijbel lezen hoe Jezus tegen dit soort verstoringen ingaat, lijkt me het raadzaam Zijn voetsporen te volgen. En dat is i.i.g. niet koste wat kost je gelijk halen.
Ik begrijp daar ook totaal niets van. Waarom trekt een van de partijen zich niet terug? Op deze wijze je gelijk halen, levert per saldo alsnog enkel verliezers op.

Verder houdt het niet in dat als je je terugtrekt, dat je dan ook ongelijk hebt. Het geeft eerder blijk van wijsheid.

Beide partijen moeten zich diep schamen om voor de wereldse rechter dit conflict te beslechten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zowel kerkenraad als predikant tonen niet de vruchten van de Geest. En aan de vrucht kent men de boom. Diepingrijpend en niet tot eer van de Koning van de kerk.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

Het lijkt me niet dat er veel ootmoedige mensen in zo'n gemeente zitten. Dat is nu juist waarom mensen er zo'n eind voor rijden.

Dus of er wijzen zijn volgens de normen van de Schrift, is ook nog maar de vraag.
Martijn

Bericht door Martijn »

2e Hans schreef: Vandaag, 13:12
Martijn schreef: Vandaag, 13:04
De predikant waar @DIA wat preken van deelde is meelevend(lid) met een GG en niet betrokken bij de HHG waar hij op papier lid is.
Daar gaat het hier niet over, laten we in topic blijven.
Ik reageer op een gedeelte uit de posting van @MGG dus lijkt me zeker in dit topic passen.
Is gastlidmaatschap of meelevend(lid) met een ander kerkverband/genootschap passend voor een predikant?
Plaats reactie