Leer der Gereformeerde Gemeenten...

PvS
Inactief

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door PvS »

Jean le Fontain schreef:
PvS schreef:
Luther schreef: Ja, dat is nu dorst naar gaat.
Lees zondag 2: Daar staat: Waaruit kent gij uw ellende?
Ellendekennis is kennis van uitlandigheid, het leven zonder God en dat dát nu onverdragelijk is geworden!
Dit kunnen we toch geen dorst naar God noemen!
Hoe zou je dit dan willen noemen?
Of anders: wat is volgens jou dan dorst?
Dat heb ik al eerder gezegd.
Eerst is er na de afsnijding de openbaring van Christus en daarna kan pas van dorst gesproken worden. Hoe kun je dorst hebben als je nog nooit gedronken hebt van het Levende Water?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

PvS schreef:
Jean le Fontain schreef:
PvS schreef:
Luther schreef: Ja, dat is nu dorst naar gaat.
Lees zondag 2: Daar staat: Waaruit kent gij uw ellende?
Ellendekennis is kennis van uitlandigheid, het leven zonder God en dat dát nu onverdragelijk is geworden!
Dit kunnen we toch geen dorst naar God noemen!
Hoe zou je dit dan willen noemen?
Of anders: wat is volgens jou dan dorst?
Dat heb ik al eerder gezegd.
Eerst is er na de afsnijding de openbaring van Christus en daarna kan pas van dorst gesproken worden. Hoe kun je dorst hebben als je nog nooit gedronken hebt van het Levende Water?
Hoe leg je dan Jesaja 55 dan uit?
Jesaja 55 schreef:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter;
11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
12 Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken, en met vrede voortgeleid worden; de bergen en heuvelen zullen geschal maken met vrolijk gezang voor uw aangezicht, en alle bomen des velds zullen de handen samenklappen.
13 Voor een doorn zal een denneboom opgaan, voor een distel zal een mirteboom opgaan; en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet uitgeroeid zal worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat het niet zo héél vreemd is wat wij zeggen, blijkt uit het feit dat Calvijn iets dergelijk ook ooit gezegd heeft:
Zeer velen worden door hun gemis niet bewogen, zolang de Geest Gods niet door Zijn vuur een honger en dorst in hun harten ontsteekt. Het is dus het werk des Geestes om te maken dat wij Zijn genade begeren.
Ik bedoel maar...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Dat heb ik al eerder gezegd.
Hoe kun je dorst hebben, als je gedronken hebt van het levende water?
Zie wat ik eerder schreef:
Wat zegt Christus Zelf? "Wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.""Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, die zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven."
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Aan Jean le Fontain :

Jesaja 55 moet je verstaan in het licht van Joh. 6:37-44.

Denk hierbij bijv. aan de moordenaar naast Jezus, Zacheus in de boom, de stokbewaarder, en de 3000 Pinksterlingen.

Zij allen werden door Christus opgewekt ten uiterste dage...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Jean le Fontain schreef: Hoe leg je dan Jesaja 55 dan uit?
Jesaja 55 schreef:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter;
11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
12 Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken, en met vrede voortgeleid worden; de bergen en heuvelen zullen geschal maken met vrolijk gezang voor uw aangezicht, en alle bomen des velds zullen de handen samenklappen.
13 Voor een doorn zal een denneboom opgaan, voor een distel zal een mirteboom opgaan; en het zal den HEERE wezen tot een naam, tot een eeuwig teken, dat niet uitgeroeid zal worden.
Deze dorstigen was het niet om de gerechtigheid te doen.
Zij waren dood in zonden en misdaden.
Lees vers 2 en 3.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jean le Fontain
Contacteer:

PvS schreef:
Jean le Fontain schreef: Hoe leg je dan Jesaja 55 dan uit?
Deze dorstigen was het niet om de gerechtigheid te doen.
Zij waren dood in zonden en misdaden.
Lees vers 2 en 3.
Kanttekeningen ook gelezen?
kanttekening 2 (bij 'alle gij dorstigen') schreef:Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden.
kanttekening 3 (bij 'tot de wateren') schreef:Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons om niet en zonder verdiensten onzerzijds van God in Christus gegeven worden. (..)
Jean le Fontain
Contacteer:

DWW schreef:Aan Jean le Fontain :

Jesaja 55 moet je verstaan in het licht van Joh. 6:37-44.
Ik neem aan dat je Johannes 7 bedoelt?
DWW schreef:Denk hierbij bijv. aan de moordenaar naast Jezus, Zacheus in de boom, de stokbewaarder, en de 3000 Pinksterlingen.

Zij allen werden door Christus opgewekt ten uiterste dage...
Volgens mij was de uitroep van Christus voor alle hoorders op het tempelplein bedoeld. Of doel je op iets anders?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mooie lijn in deze discussie.
Nog even dan moeten we toch met zn allen tot de conclusie komen dat Ds Moerkerken gelijk heeft in dat citaat .

Het probleem en de verwarring hierin is denk dat deze dogmatische waarheid niet toegepast behoort te worden in de preek en het pastorale gesprek.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat je op grond van de Schrift niet kan zeggen dat mensen die niet bewust in Christus geloven, behouden zijn. Ik denk dat ds. Moerkerken hier dus te ver gaat.

Maar omgedraait denk ik dat de Schrift ook geen grond geeft, om te zeggen dat het geloof pas bij het aannemen van Christus in een waar geloof (= synoniem voor wegschenken) zaligmakend is. Wie hierin te absolute uitspraken doet, gaat m.i. ook verder dan mogelijk is op basis van de Schrift (vaak gebaseerd op een spreken over "wedergeboorte" op een gesystematiseerde manier, die we in de Schrift zelf niet terugvinden).

Het meest kan ik me nog vinden in de uitspraak van Brakel (omdat die m.i. het meest naar de Schrift is), die stelt dat wanneer we de wedergeboorte plaatsen bij de eerste overtuigingen van zonde, we het te vroeg plaatsen, en wanneer we het bij de geloofsovergave aan Christus plaatsen, we het te laat positioneren. Het is ook absoluut niet relevant. Het gaat om de vraag: Ben ik in Christus? Zo ja, dan is mijn staat goed. Zo nee, dan past er geen rust totdat je je geborgen weet in Zijn bloed.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Mooie lijn in deze discussie.
Nog even dan moeten we toch met zn allen tot de conclusie komen dat Ds Moerkerken gelijk heeft in dat citaat .

Het probleem en de verwarring hierin is denk dat deze dogmatische waarheid niet toegepast behoort te worden in de preek en het pastorale gesprek.
Ik ben het in grote lijnen met memento eens. Misschien moeten we zeggen dat de wedergeboorte 'voltooid' is wanneer iemand tot geloof in Christus komt?
Maar ach, het is uiteindelijk allemaal beeldspraak, bedoeld om geestelijke zaken tot uitdrukking te brengen. En laten we inderdaad oppassen voor té strikte formuleringen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik denk dat je op grond van de Schrift niet kan zeggen dat mensen die niet bewust in Christus geloven, behouden zijn. Ik denk dat ds. Moerkerken hier dus te ver gaat.

Maar omgedraait denk ik dat de Schrift ook geen grond geeft, om te zeggen dat het geloof pas bij het aannemen van Christus in een waar geloof (= synoniem voor wegschenken) zaligmakend is. Wie hierin te absolute uitspraken doet, gaat m.i. ook verder dan mogelijk is op basis van de Schrift (vaak gebaseerd op een spreken over "wedergeboorte" op een gesystematiseerde manier, die we in de Schrift zelf niet terugvinden).

Het meest kan ik me nog vinden in de uitspraak van Brakel (omdat die m.i. het meest naar de Schrift is), die stelt dat wanneer we de wedergeboorte plaatsen bij de eerste overtuigingen van zonde, we het te vroeg plaatsen, en wanneer we het bij de geloofsovergave aan Christus plaatsen, we het te laat positioneren. Het is ook absoluut niet relevant. Het gaat om de vraag: Ben ik in Christus? Zo ja, dan is mijn staat goed. Zo nee, dan past er geen rust totdat je je geborgen weet in Zijn bloed.
Prachtige post!
Amen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Door omstandigheden heb ik helaas geen tijd om te reageren. Al zie ik dat anderen goed op gang zijn. Misschien later van de week. (als ik het dan nog bij kan lezen)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:Ik denk dat je op grond van de Schrift niet kan zeggen dat mensen die niet bewust in Christus geloven, behouden zijn. Ik denk dat ds. Moerkerken hier dus te ver gaat.

Het spijt me zeer, Memento. Toch vind ik deze onderstaande citaten vele malen helderder en Bijbelser, dan jouw genoemde citaat van W. a Brakel, wat ik eigenlijk meer als een gulden-middenweg beschouw.

Mattheus Meade – de bijna christen ontdekt (1 blz.) :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -meade.jpg

Th. Van der Groe – het oprecht zielzaligend geloof (14 blz.) :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... geloof.pdf

De twaalf bijlslagen van Boston – viervoudige staat (7 blz.) :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... slagen.pdf

Note :
Hiermee wil ik zwakgerechtvaardigde kleingelovige zielen, die het er niet voor durven houden, beslist niet mee op hun harten trappen. Deze onverklaarde Emmausgangers zullen op Gods tijd en op Zijn wonderlijke wijze, direct of in de middelijke weg, door Hem Zelf wel verklaard worden, over het Licht wat zij in hem geschonken hebben gekregen, uit vrije genade om niet. Wanneer sommigen niet weten wat ik hiermee bedoel, wil ik refereren aan de brief die ik op dit forum schreef aan Smytegelt, lees hier : http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 41#p362841
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
jvdg

Bericht door jvdg »

DWW schreef: Het spijt me zeer, Memento. Toch vind ik deze onderstaande citaten vele malen helderder en Bijbelser, dan jouw genoemde citaat van W. a Brakel, wat ik eigenlijk meer als een gulden-middenweg beschouw.
Het spijt me zeer, DWW, dat je met je inbreng geen verheldering in de discussie brengt.
Integendeel, wat mij aangaat, wordt de verwarring al maar groter.

Je verwijst heel vaak naar je eigen website (waar heel veel lezenswaardige zaken zijn opgenomen, waarvoor mijn complimenten).
Echter daar fulmineer je ook nogal tegen de kerkgenootschappen waarvan je bij inschrijving op dit forum verklaart daarmee in lijn te staan en lid of dooplid te zijn.
Nu blijkt dat je, naar eigen zeggen, oefenaar bent, zonder te willen meedelen in welk verband dit plaatsvindt.
Kortom ook op dit terrein acteer je verwarrend.

Daarom roep ik je op tot verheldering.
Gesloten