Waar denk je op dit moment aan? [3]

Jongere

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Jongere »

Ik zou zeker niet willen ontkennen dat je als christen in de stad je vaak sterk een eenling voelt en de 'zuigkracht van de wereld' daar sterker is. Dat kan bovendien door de één nog veel sterker zo worden ervaren dan door een ander.

Ik zou je toch willen meegeven om desondanks te blijven in de stad en wel om deze redenen:
- de Heere Jezus heeft ons nooit méér toegezegd in deze wereld dan het drukken van Zijn voetstappen. We kunnen dat op aarde niet ontvluchten, ook niet ten dele. Laat het ons eerder vreemdelingen en hemelburgers maken.

- als jij óók vertrekt uit de stad wordt deze eenzaamheid alleen maar sterker voor de christenen die er nog wonen. Bovendien verdwijnt het zout als de christenen verdwijnen.

- als het goed is zal juist in een stadsgemeente aandacht zijn voor deze gedeelde ervaring van het vreemdelingschap. Juist in de gemeenschap vindt daar ook toerusting voor plaats. Zo ervaar ik tenminste het lidmaatschap van een gemeente in de stad.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Luther, ik denk dat het Dipper vooral gaat om de ervaring in de stad dat je als bevindelijk-gereformeerde toch sterk in de minderheid bent. Van de 39 raadszetels in Dordt heeft SGP-ChristenUnie er immers slechts drie (bron wikipedia).

Maar heel duidelijk is Dipper nog niet geweest. Dus Dipper, nogmaals mijn tegenvraag: waar loop je specifiek tegenaan? Wat zijn jouw pijnpunten met de seculiere stad, in heel concrete zin dus.
Dat je sterk in de minderheid bent, geldt voor vrijwel elke christen, behalve als deze op Urk en in Staphorst of Genemuiden woont, en wellicht nog wat kleine dorpen. Juist christenen zouden in de stad moeten gaan wonen. En daar komt bij: in Dordt kun je prachtige huizen, ook betaalbaar huren en kopen op allerlei plaatsen. Je hoeft niet persé aan de Voorstraat te gaan wonen.
Het advies om de stad niet (zomaar) te verlaten, kan ik nog wel plaatsen. Maar hier wordt zelfs gezegd: als christen zou je in de stad moeten gaan wonen.
Meen je werkelijk dat ik met mijn gezin met opgroeiende kinderen uit ons Bible-beltdorpje weg zouden moeten gaan om ons te vestigen in een grote stad? Indien ja, dan heb ik daar wel een paar vragen over.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Goed Pimpelmees een paar redenen:

- koopzondag
- mentaliteit van de mensen, sterk individualistisch ik ken mijn buren niet
- houding jegens Christenen
- mentaliteit bij het deelnemen aan het verkeer
- politiek, grote ondernemers bepalen alles
- eten en drinken, goedkoop is het wel maar van slechte kwaliteit en respectloos behandeld
- kerkmensen die er zijn wonen niet meer bij elkaar om de hoek
- in de avond nog de deur uit moeten is niet prettig
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dipper schreef:Goed Pimpelmees een paar redenen:

- koopzondag
- eten en drinken, goedkoop is het wel maar van slechte kwaliteit en respectloos behandeld
Een paar reacties...
- Koopzondag is er in veel gemeenten en dat zal alleen maar toenemen.
- Mentaliteit heeft ook voordelen: je mag jezelf zijn, geen sociale controle; tegelijk: je kunt er zelf wat aan doen.
- Is die in Dordrecht zo vijandig? Onze samenleving kenmerkt zich vooral door grote onverschilligheid op dit punt: Je mag geloven wat je wilt, als je mij er maar niet mee lastig valt. Bovendien: Dat lijkt me nu juist iets waarvan een christen zegt: Ik verwachtte niet anders.
- Verkeersmentaliteit is eerder iets Nederlands. Ik ken een aantal dorpen op de Biblebelt, waar het verkeer onverantwoord is. veel erger dan in onze steden.
- Vergis je niet in het gekonkel van politiek en enkele ondernemers in kleine dorpen waar iedereen elkaar kent en familie van elkaar is. Ik zou zeggen: Heel vervelend, maar dat is overal.
- Eten en drinken: gewoon lekker thuis eten!
- Want? Zeker steden als Rotterdam en Dordrecht zijn niet onveilig hoor.

Het lijken me stuk voor stuk geen goede redenen om te verhuizen uit de stad, althans niet wanneer je ook de argumentatie gebruikt dat je er als christen feitelijk niet meer kunt wonen. Het kan natuurlijk zijn dat jij je gewoon veel prettiger voelt in een dorp. Dan moet je gewoon gaan verhuizen. Maar de hierboven genoemde redenen zijn niet echt gerelateerd aan het christendom.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

- koopzondag
Misschien moet je een soort van prof.Hofman-actie starten.
Koffievlag

Prof. Hofman veert op als aan de orde komt wat de buren merken van de duurzame levensinstelling van hem en zijn vrouw. „Een goede vraag. Wie je bent voor de mensen om je heen, oog hebben voor anderen, dat heeft voor mij ook te maken met gerechtigheid.”

Samen met zijn vrouw organiseert hij al een aantal jaren een koffieochtend voor de buurt. Wie wil komen, is welkom. Zijn vrouw loopt naar de hal en komt even later terug met de vlag die ze op zo’n morgen buiten neerzetten. Een bamboestok met bovenaan een rechthoekige groenblauwe flap, met aan de ene kant ”thee” en aan de andere kant ”koffie”. „Gemaakt van de plastic zak van een modeketen, zodat we hem ook kunnen gebruiken als het regent.”

Die koffieochtenden, wil prof. Hofman maar zeggen, bevorderen het contact tussen de mensen in de buurt. „Je hebt het over van alles. Je kunt soms iemand helpen. Pas had een buurman een dassenspoor gezien. Dan ga ik snel zelf ook even kijken. Soms is er dan een opening om eens wat te zeggen: waar je je mee bezighoudt, dat er meer is dan het materiële. De natuur geeft zo veel aanknopingspunten. “

Duurzame keuzes maken: wat betekent dat in de praktijk? Mensen vertellen.

Bron: http://www.digibron.nl/search/detail/ce ... belangrijk
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Is de aanblik van de grootsheid van het leven en het zondige vermaak wat een stad biedt ook niet een reden om er zo ver mogelijk vandaan te blijven? Omdat de verleiding om in zonde te vallen dusdanig groot is dat men zich hiermee in gevaar begeeft?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Is de aanblik van de grootsheid van het leven en het zondige vermaak wat een stad biedt ook niet een reden om er zo ver mogelijk vandaan te blijven? Omdat de verleiding om in zonde te vallen dusdanig groot is dat men zich hiermee in gevaar begeeft?
Dat is zeker een overweging. Het punt is dat dit in kerkelijke dorpen op een andere manier soms niet veel minder aanwezig is, soms voor kinderen zelfs nog moeilijker.
Hoe zie je dat zelf? Ik dacht dat jij ook in een grote stad woonde?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Grootsheid van het leven? In de stad?

Ik zie er meer triestheid dan grootsheid. In de stad heb je in ieder geval niet zoveel enorme maar smakeloze huizen als in sommige 'refo-dorpen'. Dat zou je op een bepaalde manier ook 'grootsheid' kunnen noemen.

Maar goed, ik woon dan ook in een bescheiden dorp.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Jongere schreef:Ik zou zeker niet willen ontkennen dat je als christen in de stad je vaak sterk een eenling voelt en de 'zuigkracht van de wereld' daar sterker is. Dat kan bovendien door de één nog veel sterker zo worden ervaren dan door een ander.

Ik zou je toch willen meegeven om desondanks te blijven in de stad en wel om deze redenen:
- de Heere Jezus heeft ons nooit méér toegezegd in deze wereld dan het drukken van Zijn voetstappen. We kunnen dat op aarde niet ontvluchten, ook niet ten dele. Laat het ons eerder vreemdelingen en hemelburgers maken.

- als jij óók vertrekt uit de stad wordt deze eenzaamheid alleen maar sterker voor de christenen die er nog wonen. Bovendien verdwijnt het zout als de christenen verdwijnen.

- als het goed is zal juist in een stadsgemeente aandacht zijn voor deze gedeelde ervaring van het vreemdelingschap. Juist in de gemeenschap vindt daar ook toerusting voor plaats. Zo ervaar ik tenminste het lidmaatschap van een gemeente in de stad.
Heel mooie reactie, Jongere. Vooral het laatste punt is belangrijk, dat er vanuit de kerkgemeente aandacht is voor de moeite die er kan zijn met het leven in de stad. En dat het pastoraat daar ook op ingericht is.
Pimpelmees

Luther schreef:

- koopzondag
Een paar reacties...
- Koopzondag is er in veel gemeenten en dat zal alleen maar toenemen.
- Mentaliteit heeft ook voordelen: je mag jezelf zijn, geen sociale controle; tegelijk: je kunt er zelf wat aan doen.
- Is die in Dordrecht zo vijandig? Onze samenleving kenmerkt zich vooral door grote onverschilligheid op dit punt: Je mag geloven wat je wilt, als je mij er maar niet mee lastig valt. Bovendien: Dat lijkt me nu juist iets waarvan een christen zegt: Ik verwachtte niet anders.
- Verkeersmentaliteit is eerder iets Nederlands. Ik ken een aantal dorpen op de Biblebelt, waar het verkeer onverantwoord is. veel erger dan in onze steden.
- Vergis je niet in het gekonkel van politiek en enkele ondernemers in kleine dorpen waar iedereen elkaar kent en familie van elkaar is. Ik zou zeggen: Heel vervelend, maar dat is overal.
- Eten en drinken: gewoon lekker thuis eten!
- Want? Zeker steden als Rotterdam en Dordrecht zijn niet onveilig hoor.

Het lijken me stuk voor stuk geen goede redenen om te verhuizen uit de stad, althans niet wanneer je ook de argumentatie gebruikt dat je er als christen feitelijk niet meer kunt wonen. Het kan natuurlijk zijn dat jij je gewoon veel prettiger voelt in een dorp. Dan moet je gewoon gaan verhuizen. Maar de hierboven genoemde redenen zijn niet echt gerelateerd aan het christendom.
Luther, ik ben het met je eens dat men niet zomaar de stad achter zich moet laten. Maar ik vind ook dat je te snel de punten van Dipper terzijde schuift. Over eten en drinken zeg je tegen Dipper: "gewoon lekker thuis eten!". Is dat een grap? Ook jouw punt over de veiligheid vind ik wat snel gesteld. Vandaag zijn er weer twee doden gevallen bij een schietpartij in Rotterdam. Dat verhoogt het gevoel van veiligheid niet. En in die zin valt er dus wel wat meer over te zeggen dan jij doet.
Auto

Bericht door Auto »

Pimpelmees schreef:Luther, ik ben het met je eens dat men niet zomaar de stad achter zich moet laten. Maar ik vind ook dat je te snel de punten van Dipper terzijde schuift. Over eten en drinken zeg je tegen Dipper: "gewoon lekker thuis eten!". Is dat een grap? Ook jouw punt over de veiligheid vind ik wat snel gesteld. Vandaag zijn er weer twee doden gevallen bij een schietpartij in Rotterdam. Dat verhoogt het gevoel van veiligheid niet. En in die zin valt er dus wel wat meer over te zeggen dan jij doet.
Ach, kom op de biblebelt wonen :ouin
http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... mage_title
DDD

Bericht door DDD »

Het zou mij verbazen als er in Dordrecht of Rotterdam meer mensen 'verongelukken' dan in Elspeet of Uddel. Nou heeft dat wellicht niet met de verkeersveiligheid maar meer met de mentaliteit van de inwoners te maken.
Pimpelmees

Auto schreef:
Pimpelmees schreef:Luther, ik ben het met je eens dat men niet zomaar de stad achter zich moet laten. Maar ik vind ook dat je te snel de punten van Dipper terzijde schuift. Over eten en drinken zeg je tegen Dipper: "gewoon lekker thuis eten!". Is dat een grap? Ook jouw punt over de veiligheid vind ik wat snel gesteld. Vandaag zijn er weer twee doden gevallen bij een schietpartij in Rotterdam. Dat verhoogt het gevoel van veiligheid niet. En in die zin valt er dus wel wat meer over te zeggen dan jij doet.
Ach, kom op de biblebelt wonen :ouin
http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... mage_title
Ik weet dat de criminaliteit iets stijgt in de dorpen en iets daalt in de stad (in elk geval in Rotterdam is dat zo). Maar als je de criminaliteitscijfers in Nederland gaat vergelijken, dan springen Amsterdam en Rotterdam er nog steeds in negatieve zin uit. En niet zo'n beetje ook. Dus laten we nou niet doen alsof in de bible-belt de situatie precies hetzelfde is als in de stad.
Auto

Bericht door Auto »

Pimpelmees schreef: Ik weet dat de criminaliteit iets stijgt in de dorpen en iets daalt in de stad (in elk geval in Rotterdam is dat zo). Maar als je de criminaliteitscijfers in Nederland gaat vergelijken, dan springen Amsterdam en Rotterdam er nog steeds in negatieve zin uit. En niet zo'n beetje ook. Dus laten we nou niet doen alsof in de bible-belt de situatie precies hetzelfde is als in de stad.
Dan ben je echt niet op de hoogte van de situatie in delen van de biblebelt waar criminaliteit, integratie problemen, verslavingsproblematiek, etc een grote rol spelen. Kijk naar Ede en omgeving, Veenendaal, Culemborg, Zwolle, Urk, etc

Ook daar verandert de situatie. Bijvb Urk, grote drugsproblematiek, problemen rond drank gebruik en toch een hele grote kerkdichtheid. En over de ILLEGALE barren op de Veluwe en in Overijssel zullen we dan maar zwijgen?
Pimpelmees

Auto schreef:
Pimpelmees schreef: Ik weet dat de criminaliteit iets stijgt in de dorpen en iets daalt in de stad (in elk geval in Rotterdam is dat zo). Maar als je de criminaliteitscijfers in Nederland gaat vergelijken, dan springen Amsterdam en Rotterdam er nog steeds in negatieve zin uit. En niet zo'n beetje ook. Dus laten we nou niet doen alsof in de bible-belt de situatie precies hetzelfde is als in de stad.
Dan ben je echt niet op de hoogte van de situatie in delen van de biblebelt waar criminaliteit, integratie problemen, verslavingsproblematiek, etc een grote rol spelen. Kijk naar Ede en omgeving, Veenendaal, Culemborg, Zwolle, Urk, etc

Ook daar verandert de situatie. Bijvb Urk, grote drugsproblematiek, problemen rond drank gebruik en toch een hele grote kerkdichtheid. En over de ILLEGALE barren op de Veluwe en in Overijssel zullen we dan maar zwijgen?
Kom op Auto, de situatie in de grote steden is echt heel anders dan in de biblebelt. Hieronder nog een artikeltje van omroep Flevoland. Er zijn slechts vier gemeenten veiliger dan Urk, zo weinig misdaad is er in Urk.

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/91 ... eer-veilig
Gesloten