Johann Gottfried Walther schreef:
Zondag 23 is in de Catechismus mogelijk wel een nadere uitwerking, maar in het geloof horen Zondag 7 en 23 geheel bij elkaar.
Stoppen met redeneren. Christus wordt alles voor de zondaar, hoewel hij zich weet aangeklaagd door zijn eigen geweten.
Zekerheid in Hem, zekerheid in Zijn offer, zekerheid in Gods genadige verkiezing, zekerheid buiten de gelovige!
Nee geen nadere uitleg! Waarom zou de HC dat dan 2 keer behandelen?
Zondag 7 is het wezen des geloofs (de zaak zelf)
Zondag 23 is het welwezen des geloofs, daar weet de gelovige dat hij het geloof bezit, hij mag dat uit de vruchten des geloofs geloven, wat hij aan zijn God heeft.
In het wezen des geloofs is in feite alles aanwezig. Maar degene die het wezen des geloofs deelachtig zijn worden vaak nog geslingerd tussen hoop en vrees, hoewel er in het geloof zelf geen twijfel ligt.
Er is dus wel degelijk een verschil! Wat hierboven genoemd wordt hoort bij het welwezen des geloofs, en daarvan spreekt zondag 23.
Het ongeluk is dit: In de moderne godsdienst kent men dit verschil nauwelijks. Het komt in de prediking dan ook weinig of helemaal niet meer aan de orde.
De morderne godsdienst kan geloven, en kent weinig strijd, slingeringen, aanvechtingen, etc. Men gelooft, immers de Bijbel zegt toch: Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden?
Maar begint het daar mee? Nee toch? Eerst wordt een mens overtuigd van zijn verloren staat voor de eeuwigheid. Dat is een werk van God, een zaligmakende overtuiging, wat weer wat anders is als een algemene overtuoging.
Maar ik wou dit zeggen: Meen gelooft op het bevel, (waar de Bijbel ook toe oproept) maar men grijpt te vroeg. Men houdt een aansprekende tekst voor een inkomende waarheid, terwijl later uit de vruchten wel blijkt dat het niet meer dan een voorkomende waarheid was.
Ach, ik ben geen uitlegger, maar lees de catechismus naast de bevinding der vromen, zoals die vanouds is uitgelegd en bevonden door de ware gelovigen. Dan hebben we geen problemen om dit (met ons verstand!) te vatten.