Beroepingswerk discussie [7]

TSD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 16:04
Henk J schreef: Gisteren, 13:58
Naar ik begreep is de rechtszaak vooral op initiatief van gemeenteleden die ds. Op 't Hof niet kwijt willen en is de dominee daarmee meegegaan. Maar dat is onverstandig, de macht in de kerk berust bij de ouderlingen, als die bepalen dat het niet meer gaat is het beter om de minste te zijn en te vertrekken. De gemeente kan tzt de kerkenraad van samenstelling laten wijzigen.
Ik vind het opmerkelijk dat je het woord 'macht' gebruikt. Gaat het om macht in de kerkelijke verhoudingen?
Macht in de zin van bevoegdheid, ja.

In onze postmoderne samenleving is macht een vies woord geworden, maar de Heere wil dat Zijn gemeente geregeerd wordt door de ambten. Dat betekent automatisch dat je je als gemeente onderwerpt aan haar gezag. Natuurlijk tenzij dat gezag misbruikt wordt, dat spreekt voor zich. Dat zou in deze casus zomaar het geval kunnen zijn, dat weet ik niet, want ik ken de feiten niet/onvoldoende dus daarover ga ik me niet uitspreken.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De vraag na deze uitspraak van de rechter is: hoe nu samen verder?

Een tijd terug zag ik een dienst van een gemeente met problemen en die hielden, nadat de situatie gestabiliseerd was, een dienst van verootmoediging waarin ruimte was voor leden om in stilte, want niet alles hoeft en plein public in een kerkdienst benoemd te worden (daar zijn andere gelegenheden voor), hun pijn/zorg/zonde/schuld/welke emotie dan ook voor God te brengen.

Dat vond ik helend om te zien. En zeer christelijk.
Henk J

Bericht door Henk J »

Naar ik begreep is de rechtszaak vooral op initiatief van gemeenteleden die ds. Op 't Hof niet kwijt willen en is de dominee daarmee meegegaan. Maar dat is onverstandig, de macht in de kerk berust bij de ouderlingen, als die bepalen dat het niet meer gaat is het beter om de minste te zijn en te vertrekken. De gemeente kan tzt de kerkenraad van samenstelling laten wijzigen.
Ik vind het opmerkelijk dat je het woord 'macht' gebruikt. Gaat het om macht in de kerkelijke verhoudingen?
Gezag was een beter woord geweest denk ik. Maar het is de taak van de ouderlingen om de kerk te regeren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Henk J schreef: Gisteren, 19:35
Gezag was een beter woord geweest denk ik. Maar het is de taak van de ouderlingen om de kerk te regeren.
In de NGB artikel 31 wordt gewoon de macht en autoriteit van Jezus genoemd die de ouderlingen ook hebben.

Tegenwoordig heeft macht meer de klank van heerschappij (1 Petrus 5:3).

De Catechismus heeft het over de sleutelmacht.

Mensen stoten zich vaak aan mensen die macht hebben zoals bij Mozes en Aäron (Num. 16). Waar dat wordt betwist wordt de Heere toornig. Zeker in Nederland kunnen we daar niet tegen, we zijn mondig geworden.

In Driedorp komt het allemaal samen. Een bestuur dat zich vrij voelt om zomaar een predikant te ontslaan terwijl deze door een fors deel gesteund wordt. Een predikant die het openlijk niet eens is met de emeritaatsregels binnen de Hervormde Kerk en "gewoon" doorgaat. Gek is het dan niet dat gemeenteleden zich weer onttrekken aan de besluiten van de kerkenraad. God is niet een God van wanorde maar van vrede.

Daarnaast is het van oorsprong een afstandsevangelisatie voor mensen uit het buurtschap. Inmiddels een ratjetoe aan mensen die het allemaal niet kunnen vinden in de duizend-en-een kerken in de wijde omgeving?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In 1867 werd door een adellijke familie een bescheiden kapel gebouwd en een godsdienstonderwijzer aangesteld ten behoeve van de pastorale zorg voor de bewoners van Driedorp en omgeving. Velen van hen leefden in armoedige omstandigheden. De evangelisatie is een vrucht van het Réveil, een opwekkingsbeweging uit de negentiende eeuw.
Plaats reactie