Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Herman
Moderator

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

klaasvaak schreef:Herman dankjewel voor je antwoord.
ik vermoed dat de groep ongevaccineerde mensen die om dezelfde reden als mij (nog) niet inenten groter is dan je denkt.
nu word inderdaad alles op een hoop gegooid. de groep die volgens jou "dubieuze" redenen niet vaccineren is helemaal niet zo groot denk ik.
de groep die om religieuze redenen niet vaccineert moet vaak veel uitleggen naar andersdenkenden en hebben niet altijd direct een goed antwoord paraat, en dan krijg je wel eens antwoorden van mensen die hier gelijk maar als wappie weggezet worden, dat vind ik jammer.
Dat weet ik niet, klaasvaak. Wat mij betreft kan je volstaan met een verantwoording met ongeveer deze woorden 'op advies van mijn huisarts laat ik me niet vaccineren'. De rest van de maatschappij hoeft daar dan verder geen oordeel over te geven in jouw specifieke geval en allen die een soortgelijke reden hebben.
Forummer

Bericht door Forummer »

Wim Anker schreef:Mag allemaal hoor. Prima.
Maar iedereen die toetert dat vaccinatie werkt terwijl er nu, met 85% gevaccineerd, meer mensen sterven dan vorig jaar met 0% vaccinatie is gewoon niet goed snik.

En de vz van de gezondheidsraad in Duitsland melde vandaag dat hij iig het vaccin niet aan zijn kind zal geven. De redenering, baat het niet, schaadt het niet gaat derhalve volgens hem ook niet op. Het baat niet en het schaadt wel.
Heb je al eens uitgezocht of de oversterfte nu aan uitgestelde reguliere zorg te wijten is, of aan corona, of aan vaccinatie, wat jij ons wil doen geloven? Of toeter je zelf maar wat?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Forummer schreef:
Maar iedereen die toetert dat vaccinatie werkt terwijl er nu, met 85% gevaccineerd, meer mensen sterven dan vorig jaar met 0% vaccinatie is gewoon niet goed snik.

En de vz van de gezondheidsraad in Duitsland melde vandaag dat hij iig het vaccin niet aan zijn kind zal geven. De redenering, baat het niet, schaadt het niet gaat derhalve volgens hem ook niet op. Het baat niet en het schaadt wel.
Heb je al eens uitgezocht of de oversterfte nu aan uitgestelde reguliere zorg te wijten is, of aan corona, of aan vaccinatie, wat jij ons wil doen geloven? Of toeter je zelf maar wat?
Niemand zoekt het uit, boeien immers? Hugo gaat dit niet doen. Pfizer ook niet. Maar:
Als de oversterfte door corona komt werkt vaccinatie dus niet. Als de oversterfte door uitgestelde zorg komt werkt vaccinatie dus niet. Als de oversterfte door vaccinatie wordt veroorzaakt dan werkt vaccinatie niet en is ook nog schadelijk.

Of minimaliseren de vaccins dermate het logische denken dat dit al te moeilijk is?
Forummer

Bericht door Forummer »

Wim Anker schreef:
Forummer schreef:

Niemand zoekt het uit, boeien immers? Hugo gaat dit niet doen. Pfizer ook niet. Maar:
Als de oversterfte door corona komt werkt vaccinatie dus niet. Als de oversterfte door uitgestelde zorg komt werkt vaccinatie dus niet. Als de oversterfte door vaccinatie wordt veroorzaakt dan werkt vaccinatie niet en is ook nog schadelijk.

Of minimaliseren de vaccins dermate het logische denken dat dit al te moeilijk is?
Het spijt me, maar jouw manier van redeneren zou ik niet onder logisch denken willen scharen.

Ik denk serieus dat er vele sterfgevallen zijn terug te voeren op de uitgestelde zorg. Dat heeft er dan niets mee te maken dat vaccinatie niet werkt.

En ja, je mag van mij kritisch zijn op vaccinatie, je mag er zelfs mordicus op tegen zijn, maar ga nou niet zo lopen roeptoeteren.
Laatst gewijzigd door Forummer op 03 dec 2021, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Herman schreef:De tweedeling in de maatschappij is inmiddels een gegeven.
Maar geen gegeven dat we dan maar eens mogen versterken met stereotypen. De tweedeling kan alleen doorbroken worden door de motieven van mensen 100% serieus te nemen. Juist omdat dit niet gebeurt en mensen continu op één kenmerk (ongevaccineerd / gevaccineerd) ingedeeld en beoordeeld worden - ook door de mensen met een voorbeeldfunctie - kan het alleen maar fout gaan.
Maar ik zit dan ook op de lijn dat ik vind dat ik iedereen mag laten kletsen, als het me niet aanstaat. Ik ben dus totaal niet druk met wat de minister van volksgezondheid allemaal zegt, omdat ik dat niet hoor of lees.
Ik zit ook op die lijn (je eerste zin in het citaat). Maar dat neemt niet weg dat mij de polarisatie en het wegzetten van mensen wel pijn doet. Zeker wanneer we maatschappelijk betrokken zijn en we ons de onrechtvaardige behandeling van de medemens aantrekken. En ik begrijp ook heel goed dat mensen die in deze weloverwogen keuzes maken - en dat zijn er heel veel - zich inmiddels 'tweederangs' voelen. En dat wordt nog erger naarmate er meer zinloze maatregelen bedacht worden om mensen uit te sluiten die totaal geen risico vormen. De risicolijn loopt namelijk niet via het kenmerk gevaccineerd/ongevaccineerd, maar via leeftijd en andere risicofactoren. Zorg voor ouderen is prima, maar de aandacht voor ongevaccineerden uit de niet-risicogroepen is complete nonsens. Naast polarisatie werkt dit ook het complotdenken in de hand.
Overigens kun je via een vrij simpele google opdracht genoeg informatie vinden over hoe de groep antivaxxers opereert, wat hun motieven zijn en wat dat voor dreiging voor de volksgezondheid inhoudt.
Daar google ik nou juist niet op; ik heb daar echt geen belangstelling voor. Een kleine radicale groep bereik je toch niet, zeker niet met mooie toespraken of schokkende foto's.

Hier laat ik het nu even bij.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 dec 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
Forummer schreef:

Ik hoe mij verre van complotten maar het zou goed zijn als VWS eens een goede uitleg zou geven over o.a.
1. De oversterfte
2. Dat met een vaccinatiegraad van 90%+ in de groep boven 70 er meer zeventigers in het ziekenhuis liggen dan vorige winter toen de vaccinatiegraad 0% was.
3. De laatste 6 weken is een groot deel van de ongevaccineerden besmet en heeft dus een immuniteit die minstens gelijk is aan die van een gevaccineerde. We weten hoe groot het percentage gevaccineerde ziekenhuisopnamen zijn. Hoeveel herstelde maar opnieuw besmette personen liggen er in het ziekenhuis?
Of is dat percentage zo laag dat we kunnen zien dat natuurlijke immuniteit beter beschermd dan via vaccin.

Verder hoop ik dat wij zien dat de oplossing van deze pandemie van Boven moet komen. Het vaccin gaat het in ieder geval niet oplossen en de maatregelen ook niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Forummer schreef:

Hopelijk komen de Noren binnenkort met een analyse (in de Scandinavische landen zoeken ze het wel degelijk uit, daarom stoppen ze bijvoorbeeld met sommige vaccins voor bepaalde groepen omdat de andere vaccins veiliger zijn). Op het RIVM zijn ze trouwens ook wel behulpzaam om dingen uit te zoeken, maar om dat goed te doen moet je registers aan elkaar koppelen en dat mag niet zomaar en dat gaat veel tijd kosten.

En dat vaccins werken is wel duidelijk. Kijk per leeftijdsgroep naar het percentage gevaccineerden onder ziekenhuis/IC opnames en vergelijk dat met het percentage gevaccineerden in de bevolking. Waarom heeft en land als Engeland nu veel minder problemen dan het tijdens eerdere uitbraken had?

Ik heb eerder een keer voorgerekend wat je grofweg kunt verwachten qua sterfte als je alles loslaat met 10% ongevaccineerd als immuniteit (tegen besmetting) afneemt over tijd.

En je blijft maar negeren (past het niet in je verhaal?) Dat Delta echt wel een stuk besmettelijker is dan de variant waar we vorig jaar mee te maken hadden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Wat bedoel je...?
Hoeveel is het ons als maatschappij waard om ouden van dagen zorg te verlenen gezien de enorme nevenschade.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:
Forummer schreef:

Ik hoe mij verre van complotten maar het zou goed zijn als VWS eens een goede uitleg zou geven over o.a.
1. De oversterfte
2. Dat met een vaccinatiegraad van 90%+ in de groep boven 70 er meer zeventigers in het ziekenhuis liggen dan vorige winter toen de vaccinatiegraad 0% was.
3. De laatste 6 weken is een groot deel van de ongevaccineerden besmet en heeft dus een immuniteit die minstens gelijk is aan die van een gevaccineerde. We weten hoe groot het percentage gevaccineerde ziekenhuisopnamen zijn. Hoeveel herstelde maar opnieuw besmette personen liggen er in het ziekenhuis?
Of is dat percentage zo laag dat we kunnen zien dat natuurlijke immuniteit beter beschermd dan via vaccin.

Verder hoop ik dat wij zien dat de oplossing van deze pandemie van Boven moet komen. Het vaccin gaat het in ieder geval niet oplossen en de maatregelen ook niet.
Wat punt 1 betreft. Kijk naar landen waar veel gevaccineerd is en waar weinig uitgestelde zorg is (bijvoorbeeld Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Denemarken, Taiwan). Ik heb alleen even snel gekeken naar Noorse cijfers (en niet gerekend) maar het was niet zo dat er in 2021 duidelijk meer oversterfte is.

2) vorige winter zaten we rond deze tijd nog niet op de piek en waren er waarschijnlijk minder ongevaccineerde 70plussers besmet dan nu. Nu was alles zowat losgelaten en dan krijg je toch dat een heel groot deel van de ongevaccineerden binnen enkele weken besmet wordt, terwijl dat aantal vorig jaar het hele jaar nodig had.

3) inderdaad is dit wel een punt. Urk en Staphorst lijken al natuurlijk over hun piek heen en dat zal voor meer plaatsen gelden. Vaccinatieplicht nu is echt mosterd na de maaltijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Forummer schreef:

Nonsens. Als het aantal besmettingen groter is dan vorig jaar, gaat punt één van je opsomming al niet meer op. Om over de rare twee andere aannamen maar te zwijgen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wat bedoel je...?
Hoeveel is het ons als maatschappij waard om ouden van dagen zorg te verlenen gezien de enorme nevenschade.
Ik vroeg wat je bedoelde. Nu herhaal je alleen je zin, dat is geen toelichting.
Je licht niet toe wat je met nevenschade bedoelt en evenmin wat we dan met zieke ouderen "aan moeten", volgens jou, wanneer je ze geen zorg wilt verlenen.
Laat echter maar, ik ben niet echt geïnteresseerd om jouw denkbeelden te horen. Ik heb er al te veel van gehoord.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:

Nonsens. Als het aantal besmettingen groter is dan vorig jaar, gaat punt één van je opsomming al niet meer op. Om over de rare twee andere aannamen maar te zwijgen.
Niet te snel nonsens roepen DDD. Meer dan 50% van de ziekenhuisopnames zijn dubbel gevaccineerd.(cijfers RIVM) Dat wil echt niet zeggen dat vaccins niet werken want dat doen ze bewezen wel.
Met de getallen van de afgelopen week worden er elke dag zo’n 175 volledig gevaccineerden opgenomen. Als 100% gevaccineerd zou zijn kwam je op ongeveer 250 opnamen tegen 350 nu. Ook die 250 opnamen per dag zouden ons zorgstelsel zo hebben belast dat reguliere zorg afgeschaald zou moeten worden.
Natuurlijk minder dan nu en vooral de IC zou beter overeind blijven maar ook met 100% vaccinatie kan ons zorgstelsel deze pandemie niet aan.
Dat is het eerlijke verhaal en daar hoor je weinig over. Vaccinatie helpt maar is niet de oplossing zeker nu blijkt dat de immuniteit helaas na vaccinatie niet langdurig is en er een variant is gekomen die nog meer dan Delta de potentie heeft het vaccin te ontwijken.

We moeten naar Boven kijken voor de oplossing.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

O, maar daar ben ik het wel mee eens. Maar daarmee klopt de redenering waarop ik reageerde nog niet...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:O, maar daar ben ik het wel mee eens. Maar daarmee klopt de redenering waarop ik reageerde nog niet...
Vaccineren werkt procesversnellend idd. Het station ziekenhuis wordt overgeslagen en men gaat direct door naar het mortuarium. Hoe iemand kan beweren dat het vaccin werkt terwijl de mortuaria voller liggen dan ooit ontgaat me.

En @Parsifal die maar blijft roepen dat de Delta iets anders is dan de eerdere coranavarianten en dat daarom niet gezegd mag worden dat vaccinatie niet werkt...... Is een redenering a la: Brandblussers werken echt! wel! goed! hoor!!. Maar een overstroming is wel heel wat anders hoor!! Als antwoord op de ponering dat brandblussers niet helpen bij een overstroming.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Maar wees gerust, vaccinatieplicht gaat er niet komen. Dan is nl. Pfizer wel aansprakelijk voor eventuele problemen nu of in de toekomst en daar gaan ze nooit of te nimmer ja tegen zeggen.

Niet voor niets dat Oostenrijk pas februari als ingangsdatum noemt........
Plaats reactie