ZWP schreef:Sheba schreef:Wat Vd Brink hier doet is waarheden in de bijbel toetsen aan de wetenschap. En als de wetenschap zegt dat iets niet kan dan moeten we de schepping ineens niet meer letterlijk nemen... Dat lees ik o.a. In dat gelinkte artikel van Luther.
Diezelfde wetenschap gelooft niet in de opstanding uit de doden.
Diezelfde wetenschap gelooft niet dat de wind kan zwijgen op Zijn Woord.
Diezelfde wetenschap gelooft niet dat mensen genezen worden enkel op Zijn Woord. Etc.etc.
Dus... Moeten we die wetenschap ineens boven de Bijbel gaan zetten?
Wanneer we de schepping niet meer letterlijk gaan nemen, hoeven we de zondeval niet meer letterlijk te nemen, de totale verdorvenheid van de mens enz.enz.
Wanneer je gaat zeggen het gaat er niet om of iets letterlijk zo is gebeurt, maar het gaat om de essentie. Dan is dat gewoon een leugen!
Hoever sta je bijvoorbeeld dan nog af van het feit dat er theologen zijn die zeggen. Ja Christus is niet letterlijk opgestaan uit de doden... Het gaat om de essentie etc.etc. Dit staat haaks op wat de Schrift ons leert.
Vd Brink raakt hier wel degelijk de fundamenten van het geloof aan. En wat hij schrijft is dus ontzettend gevaarlijk en misleidend!
Ik ben geen theoloog. Maar wat ik ook erg onwaarschijnlijk vind, is om te zeggen de eerste hoofdstukken van Genesis zijn literair. En dan de overige hoofdstukken zijn dan ineens wel letterlijk? Geschreven door dezelfde auteur.. In een boek?
Het komt op mij een beetje gekunsteld over.
Wetenschap zegt niet zo veel (of niets?) of wonderen. Het zegt juist iets over de normale gang van zaken die controleerbaar/herhaalbaar is etc. Dat is bij een wonder per definitie niet zo.
En 'de Wetenschap' is geen groot gevaarlijk monster of een duivelse uitvinding. Zoals gezegd waren de eerste grote wetenschapper mannen Gods (Newton, Pascal) die de schepping wilden onderzoeken. En kijk wat een vruchten we geplukt hebben van allerlei ontdekkingen door de wetenschap.
Vraag van Luther komt wel naar voren: als je meegaat met de evolutietheorie, welke geloofszaken komen daarmee onder druk te staan? Of zitten we nu in dezelfde fase als toen werd betwijfeld of de aarde wel plat was? Toen werd ook verwezen naar de Bijbel: 'de wateren onder de aarde'. Dat staat er toch echt, in de 10 geboden. Waarom hebben daar geen moeite meer mee?
Is de Schepping dan geen wonder?
Waar komt de behoefte vandaan om te controleren of de schepping wel of niet echt waar is?
M.i. Ongeloof, hoogmoed (zondeval)
Alsof wij in onze hoogmoed in staat zijn om het überhaupt te kunnen controleren! Eerlijk gezegd vind ik het bijna lachwekkend als het niet zo diep treurig was.
Vd Brink is gaan nadenken toen niet christenen verbaasd waren dat hij niet de evolutie theorie aanhing...
Hoezo buigen voor de Wetenschap?
En nee, ik zie ook wel dat de wetenschap ons dingen heeft gebracht waar we goede vruchten van plukken. Maar helaas ook veel kwade vruchten... En nee ik maak geen knieval voor de wetenschap. Wel voor wat de Heere in Zijn Woord heeft geopenbaard aan ons!
Wat betreft je laatste alinea. Platte aarde, zon en draaien aarde... Dat waren allemaal zaken die mensen toen schreven met de kennis van toen. Het deed niets af aan de kern van het geloof... Of de aarde nu plat, rond, vierkant is... Het doet niets af aan de kern van her geloof!
De schepping wel. Want dan gaan we de schepping figuurlijk zien. Dat de Heere alles volmaakt heeft geschapen is ook niet meer letterlijk. De zondeval ook niet meer. Want Vd Brink zegt al toen is het definitief.... ( alsof het daarvoor dus niet volkomen goed, zuiver etc. Was)
oja hij noemt het wel nog een trui met gaten... Maar het is toch geloofwaardiger dan de schepping in zes dagen!
Schepping alles volmaakt. Na de zondeval is het kapot. En alles wordt alleen maar slechter. tenzij...
Evolutietheorie. Het wordt steeds beter. We evolueren... ( gek dat nog niemand ooit heeft gezien dat we eerst op handen en voeten liepen en toen rechtop!)
De zondeval en de gevolgen willen we er eventueel nog wel bijslepen. Maar het is niet meer zo totaal als Gods Woord ons leert. we kunnen tenslotte evolueren!