Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

TSD

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.
Maar dan wel op een orgel met toonhoogte 415 Hz, bij 440 word het zo''n geschreeuw...

Wat doe jij bij bijvoorbeeld psalm 56, deze staat standaard geschreven in G en de hoogste toon is de hoge E wat eigenlijk te hoog is voor de gemeente, speel je hem dan in F of gewoon in G?
Ik speel vrij veel psalmen lager dan het psalmboekje aangeeft. 56 in F, 33 in c, 103 in G. Ook psalmen als 106 en 113, die hoog inzetten, speel ik meestal een toon lager, zeker op zondagmorgen als iedereen de stembanden nog vast heeft zitten.
Orgels met een toonhoogte 415 zijn er niet zoveel in onze richting. OGGiN te K?
:super Dat zou eigenlijk elke organist moeten doen. Bij ons hebben veel mensen zondagmorgen problemen om bij te benen, inclusief ikzelf. En nee, dat zijn dan echt geen organisten die aan het blad vastzitten maar organisten met jarenlange ervaring en (cum laude) afgestudeerd aan het conservatorium. Die zouden daar toch geen moeite mee moeten hebben denk ik dan.

Maar goed, ik zit nog niet zo heel lang in mijn huidige gemeente dus ik weet niet hoe vaak dat al dan niet is aangekaart ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.
Maar dan wel op een orgel met toonhoogte 415 Hz, bij 440 word het zo''n geschreeuw...

Wat doe jij bij bijvoorbeeld psalm 56, deze staat standaard geschreven in G en de hoogste toon is de hoge E wat eigenlijk te hoog is voor de gemeente, speel je hem dan in F of gewoon in G?
Ik speel vrij veel psalmen lager dan het psalmboekje aangeeft. 56 in F, 33 in c, 103 in G. Ook psalmen als 106 en 113, die hoog inzetten, speel ik meestal een toon lager, zeker op zondagmorgen als iedereen de stembanden nog vast heeft zitten.
Merk dat het erg wordt gewaardeerd, bij een heel aantal psalmen doe ik dat 's morgens ook.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zo, ik ben druk uit het koraalboek van Den Toom aan het 'studeren'. Dat past toch wel mooi bij het Van Dam / Valckx & Van Kouteren orgel waar in zondags de klavieren op beroer.

Het is mij allemaal wel iets te romatisch, maar in de praktijk betekent dat: indien ik het stuk beheers komt het tijdens de dienst op de lessenaar.

Overigens 'mag' ik psalm 46 op zondag niet spelen. Dat is 'te hip', volgens mijn huisgenoten.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Herman schreef:Overigens 'mag' ik psalm 46 op zondag niet spelen. Dat is 'te hip', volgens mijn huisgenoten.
Het zou mijn keuze ook niet zijn.
Overigens een fijne aanvulling, behalve het staande formaat en de 'nieuwigheid' (het boek blijft maar niet open staan)
Marieke

Bericht door Marieke »

Mister schreef:
Herman schreef:Overigens 'mag' ik psalm 46 op zondag niet spelen. Dat is 'te hip', volgens mijn huisgenoten.
Overigens een fijne aanvulling, behalve het staande formaat en de 'nieuwigheid' (het boek blijft maar niet open staan)
Ow, dus dat is bij jou ook? Gruwelijk irritant.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marieke schreef:
Mister schreef:
Gewoon flink open vouwen tot je knak hoort. Dan gaat het wel.
Marieke

Bericht door Marieke »

Herman schreef:
Marieke schreef:
Mister schreef:
Gewoon flink open vouwen tot je knak hoort. Dan gaat het wel.
En dan is hij nog heel? :?
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is helaas dus toch weer zover. :nonnon
Wat is er nu op tegen om een boek te maken dat blijft staan zonder het gelijk geweld aan te doen? (of twee andere boeken nodig te hebben)
helma

Bericht door helma »

ik heb standaard een wasknijper liggen bij het orgel :huhu
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Het is helaas dus toch weer zover. :nonnon
Wat is er nu op tegen om een boek te maken dat blijft staan zonder het gelijk geweld aan te doen? (of twee andere boeken nodig te hebben)
Sja, het is echt lastig. Daar denk je toch over na als uitgever?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Het is helaas dus toch weer zover. :nonnon
Niks, het kan ook best. Daar heeft wederom een uitgever bezuinigd op het bindwerk, zo lijkt het.
Deze blijft perfect open staan: http://www.refdag.nl/muziek/muzieknieuw ... k_1_575174
~~Soli Deo Gloria~~
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Volgens de verkoper die mij het boek 'aansmeerde' zijn er tussen Den Toom en de inbinder afspraken gemaakt. Als er dus blijkbaar en masse koraalboeken van lessenaars kieperen, dan hebben we een mooi puntje feed back voor Marco.

@Hendrikus. Is dat boek ook ergens in NL te verkrijgen? Den Hertog Houten wil eerste van zijn voorraad Lindenberg exemplaren af, voordat hij hier aan begint.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Herman schreef:Volgens de verkoper die mij het boek 'aansmeerde' zijn er tussen Den Toom en de inbinder afspraken gemaakt. Als er dus blijkbaar en masse koraalboeken van lessenaars kieperen, dan hebben we een mooi puntje feed back voor Marco.

@Hendrikus. Is dat boek ook ergens in NL te verkrijgen? Den Hertog Houten wil eerste van zijn voorraad Lindenberg exemplaren af, voordat hij hier aan begint.
Ik vind het sowieso al een puntje van feedback dat je het boek eerst half moet slopen voor het blijft staan. Dat moet anders kunnen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Als je de Sanderman I uitgave hebt, daar is geen enkel probleem mee.
Wat is het nadeel daarvan? Kan er dan minder muziek op? Of is het een stuk duurder?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Als je de Sanderman I uitgave hebt, daar is geen enkel probleem mee.
Wat is het nadeel daarvan? Kan er dan minder muziek op? Of is het een stuk duurder?
W.H. Zwart is liggend A4. Die gaat na 10 jaar ook uit de band. Maar vind het formaat veel prettiger.
Plaats reactie