Overigens zijn daar al topics over.

Ik houd me al jaren bezig met schriftkritiek. Als het klopt wat jij zegt, zouden we er niet goed aan doen de Bijbel te vertrouwen. Gelukkig heb je geen gelijk.Herman schreef:Dat is dus schriftkritiek en daar adviseer ik je maar eens op bezinnen. Je houdt zo geen bladzijde van de bijbel meer over.Orfeo schreef:Als het tot de oorspronkelijke tekst behoort is het gezaghebbend, anders niet. Het hoort overigens hoogstwaarschijnlijk niet tot de oorspronkelijke tekst.Herman schreef: De vraag of het tot de oorspronkelijke tekst behoord, doet niet ter zake. Aanvaard je het als gezaghebbend, of niet?
Schriftkritiek of tekstkritiek?Herman schreef:Dat is dus schriftkritiek en daar adviseer ik je maar eens op bezinnen. Je houdt zo geen bladzijde van de bijbel meer over.Orfeo schreef:Als het tot de oorspronkelijke tekst behoort is het gezaghebbend, anders niet. Het hoort overigens hoogstwaarschijnlijk niet tot de oorspronkelijke tekst.Herman schreef: De vraag of het tot de oorspronkelijke tekst behoord, doet niet ter zake. Aanvaard je het als gezaghebbend, of niet?
Als het hele huis van iemand werd gedoopt, was dat omdat allen tot geloof kwamen. Hand 10: 44-47gallio schreef:Echt waar huisman, altijd ? De 3 gevallen van de doop van een huisgezin zijn vaak genoeg genoemd, maar wat denk je van de andere plaatsen waar de doop beschreven wordt ? Bv. in Samaria (Hand 8) waar specifiek gesproken wordt over het dopen van mannen en vrouwen. Waren daar geen kinderen ?huisman schreef: Maar de apostelen doopten met de wetenschap van Genesis 17:9-27. Dus daarom altijd ...en zijn/haar huis.
Denk ook eens aan Korinthe waar Crispus met zijn gehele huis gelovig wordt (Hand 18) maar Paulus later schrijft (1 Kor 1) dat hij alleen Crispus, Gaius en het huisgezin van Stephanus gedoopt heeft. Waarom doopte hij dan de kinderen van Crispus niet ?
Dit verhaal gaat mank, omdat het er bij de doop niet omgaat of je 'erbij hoort'. Een kind is geheiligd in het geloof van de ouders (en niet in Christus, zoals het doopformulier zegt!) en op grond daarvan hoort het 'erbij'Floppy schreef:Stel, je bent met je gezin in het water terecht gekomen in een scenario a la 1953. Je bent met zijn allen bezig met verdrinken.
In de verte nadert een boot van het leger. Je zwaait en schreeuwt, de boot komt eraan en je wordt in de boot gehesen. Gered! Je vrouw heeft je baby in haar handen, zal ze die in het water achterlaten en zeggen: hij mag pas de boot in als hij daar zelf bewust om kan vragen? Nee, ze neemt die uiteraard zelf mee.
Ik kan mij gewoon heel moeilijk voorstellen dat, als bijvoorbeeld de stokbewaarder een baby had, hij zal hebben gezegd: die gaat er pas bij horen als hij daar zelf bewust voor kan kiezen. De kracht van het evangelie was enorm (en hoort dat nu nog te zijn). Het was een goede boodschap. De stokbewaarder zag in de stikdonkere nacht het licht van Jezus. Zal hij dan hebben gezegd, laten we maar even afwachten wat mijn jongste gaat doen?
Als ik de doop zie als de onderstreping dat we onderdeel zijn van dat (geestelijke) schip, dat we daarop meevaren, en dat dat schip ons bij de hemelse haven brengt, dan zijn onze kinderen krachtens het verbond ook op dat schip en varen ze dus ook richting de hemelse heerlijkheid.
En tegelijkertijd wordt niet ieder kind zalig. Blijkbaar kiezen er kinderen voor om, bij het ouder worden, van de boot af te springen.
Sterker nog, blijkbaar is er bekering van het hart nodig om op die boot te blijven, omdat de neiging er is om er vanaf te springen.
Maar wie zal groter verantwoordelijkheid dragen: degene die nooit op de boot is geweest, of degene die er wel op was, maar die er vanaf is gesprongen?
Op zich is dit geen doorslaggevend bewijs, zie Richt. 9:47-49:Junia schreef: In Handelingen 8:12 staat 'Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het van God en de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen. Geen kinderen.
Posthoorn schreef:Op zich is dit geen doorslaggevend bewijs, zie Richt. 9:47-49:Junia schreef: In Handelingen 8:12 staat 'Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het van God en de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen. Geen kinderen.
47 En het werd Abimelech aangezegd, dat alle burgers des torens van Sichem zich verzameld hadden.
48 Zo ging Abimelech op den berg Zalmon, hij en al het volk, dat met hem was; en Abimelech nam een bijl in zijn hand, en hieuw een tak van de bomen, en nam hem op, en leide hem op zijn schouder; en hij zeide tot het volk, dat bij hem was: Wat gij mij hebt zien doen, haast u, doet als ik.
49
Zouden hier geen kinderen bij geweest zijn? Zo zou het natuurlijk ook Hand. 8 kunnen zijn.
Misschien wel, maar het staat er iig niet. Er staat "toen zij ... geloofden ... werden zij gedoopt." Ik haalde dit aan omdat huisman meende dat er altijd bij staat dat er huisgezinnen gedoopt werden en dat staat er dus echt niet bij in Hand 2, Hand 8, Hand 10, en het huisgezin van Crispus in 1 Kor 1.Posthoorn schreef:Op zich is dit geen doorslaggevend bewijs, zie Richt. 9:47-49:Junia schreef: In Handelingen 8:12 staat 'Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het van God en de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen. Geen kinderen.
47 En het werd Abimelech aangezegd, dat alle burgers des torens van Sichem zich verzameld hadden.
48 Zo ging Abimelech op den berg Zalmon, hij en al het volk, dat met hem was; en Abimelech nam een bijl in zijn hand, en hieuw een tak van de bomen, en nam hem op, en leide hem op zijn schouder; en hij zeide tot het volk, dat bij hem was: Wat gij mij hebt zien doen, haast u, doet als ik.
49 Zo hieuw ook al het volk een iegelijk zijn tak af, en zij volgden Abimelech na, en leiden ze aan de sterkte, en verbrandden daardoor de sterkte met vuur; dat ook alle lieden des torens van Sichem stierven, omtrent duizend mannen en vrouwen.
Zouden hier geen kinderen bij geweest zijn? Zo zou het natuurlijk ook Hand. 8 kunnen zijn.
Ik wil maar zeggen, deze bewijstekst is niet 100% waterdicht als het gaat om het uitsluiten van kinderen.gallio schreef:Misschien wel, maar het staat er iig niet. Er staat "toen zij ... geloofden ... werden zij gedoopt." Ik haalde dit aan omdat huisman meende dat er altijd bij staat dat er huisgezinnen gedoopt werden en dat staat er dus echt niet bij in Hand 2, Hand 8, Hand 10, en het huisgezin van Crispus in 1 Kor 1.Posthoorn schreef:Op zich is dit geen doorslaggevend bewijs, zie Richt. 9:47-49:Junia schreef: In Handelingen 8:12 staat 'Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het van God en de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen. Geen kinderen.
47 En het werd Abimelech aangezegd, dat alle burgers des torens van Sichem zich verzameld hadden.
48 Zo ging Abimelech op den berg Zalmon, hij en al het volk, dat met hem was; en Abimelech nam een bijl in zijn hand, en hieuw een tak van de bomen, en nam hem op, en leide hem op zijn schouder; en hij zeide tot het volk, dat bij hem was: Wat gij mij hebt zien doen, haast u, doet als ik.
49 Zo hieuw ook al het volk een iegelijk zijn tak af, en zij volgden Abimelech na, en leiden ze aan de sterkte, en verbrandden daardoor de sterkte met vuur; dat ook alle lieden des torens van Sichem stierven, omtrent duizend mannen en vrouwen.
Zouden hier geen kinderen bij geweest zijn? Zo zou het natuurlijk ook Hand. 8 kunnen zijn.
Nou, lees dan mijn laatste post hier net boven maar even, over welke omschrijvingen de Bijbel zelf geeft van de doop..Ik wil maar zeggen, deze bewijstekst is niet 100% waterdicht als het gaat om het uitsluiten van kinderen.
Welke 'kant' we ook verdedigen, we moeten wel de goede argumenten gebruiken.
Dat is zo. Ik stel ook helemaal niet dat dit de doop van kleine kinderen uitsluit. Volgens mij heb ik ook niet gezegd als ik daar een voor of tegenstander van ben.Posthoorn schreef:Ik wil maar zeggen, deze bewijstekst is niet 100% waterdicht als het gaat om het uitsluiten van kinderen.gallio schreef:Misschien wel, maar het staat er iig niet. Er staat "toen zij ... geloofden ... werden zij gedoopt." Ik haalde dit aan omdat huisman meende dat er altijd bij staat dat er huisgezinnen gedoopt werden en dat staat er dus echt niet bij in Hand 2, Hand 8, Hand 10, en het huisgezin van Crispus in 1 Kor 1.Posthoorn schreef:Op zich is dit geen doorslaggevend bewijs, zie Richt. 9:47-49:Junia schreef: In Handelingen 8:12 staat 'Maar toen zij Filippus geloofden, die het evangelie van het van God en de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen. Geen kinderen.
47 En het werd Abimelech aangezegd, dat alle burgers des torens van Sichem zich verzameld hadden.
48 Zo ging Abimelech op den berg Zalmon, hij en al het volk, dat met hem was; en Abimelech nam een bijl in zijn hand, en hieuw een tak van de bomen, en nam hem op, en leide hem op zijn schouder; en hij zeide tot het volk, dat bij hem was: Wat gij mij hebt zien doen, haast u, doet als ik.
49 Zo hieuw ook al het volk een iegelijk zijn tak af, en zij volgden Abimelech na, en leiden ze aan de sterkte, en verbrandden daardoor de sterkte met vuur; dat ook alle lieden des torens van Sichem stierven, omtrent duizend mannen en vrouwen.
Zouden hier geen kinderen bij geweest zijn? Zo zou het natuurlijk ook Hand. 8 kunnen zijn.
Welke 'kant' we ook verdedigen, we moeten wel de goede argumenten gebruiken.
Heb ik wel een vraag aan jou hoe jij tegen de argumentatie aankijkt die ik al eerder heb gepost:Junia schreef:Nou, lees dan mijn laatste post hier net boven maar even, over welke omschrijvingen de Bijbel zelf geeft van de doop..Ik wil maar zeggen, deze bewijstekst is niet 100% waterdicht als het gaat om het uitsluiten van kinderen.
Welke 'kant' we ook verdedigen, we moeten wel de goede argumenten gebruiken.
Hoho, dit is niet fair. Wat @Ambtenaar benoemt, is geen Schriftkritiek, maar tekstkritiek. Omdat we de oorspronkelijke grondtekst niet meer hebben, alleen kopieën van kopieën, en dat in verschillende tekstvarianten, is er de wetenschap van de tekstkritiek die zich bezighoudt met de vraag wat de meest originele tekst is. Van Markus 16: 9-20 is bekend dat dit zeer ter discussie staat of dit wel oorspronkelijk bij het Evangelie van Markus heeft behoord. Wil je dit kort eens uitgelegd horen, moet je het begin van deze preek eens beluisteren: dr. A. Versluis (binnenkort CGK Ede): http://www.cgkede.nl/uitzendingen/afspelen/4420Herman schreef:Dat is dus schriftkritiek en daar adviseer ik je maar eens op bezinnen. Je houdt zo geen bladzijde van de bijbel meer over.Orfeo schreef:Als het tot de oorspronkelijke tekst behoort is het gezaghebbend, anders niet. Het hoort overigens hoogstwaarschijnlijk niet tot de oorspronkelijke tekst.Herman schreef: De vraag of het tot de oorspronkelijke tekst behoord, doet niet ter zake. Aanvaard je het als gezaghebbend, of niet?
Ik ben Junia niet, maar toch een vraag voor je Posthoorn: De eenheid tussen het OT en NT, betekent dat voor jou dat de sacramenten voor precies dezelfde groep ingesteld waren, dus voor iedereen die uitwendig bij het volk Israel behoorde?Posthoorn schreef: 1. de eenheid tussen het volk Israël én de Kerk van het NT.
Of je dit nu uitlegt aan de hand van het verbond of niet, die eenheid ís er. Denk aan het beeld van de olijfboom dat Paulus in Rom. 11 gebruikt. Paulus stelt daar dat de Joden natuurlijke takken van de olijfboom zijn, maar dat er een aantal van deze takken afgebroken zijn. En dat er andere takken, tegen nature, ingeënt zijn.
Als het bij het verbond met Abraham alleen zou gaan om een vleselijk behoren tot Israël, zou het beeld van de olijfboom niet logisch zijn. Immers, een Jood die Christus verwerpt, houdt niet op 'Jood' (nakomeling van Abraham) te zijn. Maar toch heeft hij volgens Rom. 11 dan geen deel meer aan de wortel en de stam waar hij van afgebroken is. En een heiden die tot geloof komt, wordt geen 'Jood' in de letterlijke zin van het woord, maar hij krijgt blijkbaar wél deel aan de wortel en de stam waar de ongelovige Joden van zijn afgebroken.
Er is dus een continuïteit tussen het heil waar het volk Israël deel aan had én waar de Kerk van het NT deel aan heeft.
....
Ik weet dat dit geen waterdicht bewijs is voor de kinderdoop. Maar ik heb er wel op willen wijzen dat er een continuïteit is tussen de Kerk van het OT en de Kerk van het NT: dat het bij beiden ging om het dienen van het God met het hart, anderzijds dat ook de kinderen er van hun geboorte af aan bij betrokken werden!