Waar denk je op dit moment aan? [3]
Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]
Ik denk sterk aan verhuizen. Levens gaan zoveel kanten op in een grote seculiere stad. Maar wil eigenlijk mijn stad ook weer niet verlaten. In deze stad van de Synode van 1618 moet ook ons licht blijven branden. Maar de moeilijkheid is dat het vlammetje behoorlijk begint uit te waaien hier. Waarheen dan?
- FlyingEagle
Het merendeel wegkwijnende gemeenten of gemeenten waar veel volk van buiten komt vanwege een preektijgerFlyingEagle schreef:Wat onzinnig http://www.kerktijden.nl/?zoek=kerken&z ... =Dordrecht
Dat is nu exact de plek waar we geroepen worden. Wegkwijnende gemeenten in de stad.Dipper schreef:Het merendeel wegkwijnende gemeenten
Het zouden niet de eerste gemeenten zijn die door nieuwe aanwas weer tot bloei zouden komen.
- FlyingEagle
Jongere schreef:Dat is nu exact de plek waar we geroepen worden. Wegkwijnende gemeenten in de stad.Dipper schreef:Het merendeel wegkwijnende gemeenten
Het zouden niet de eerste gemeenten zijn die door nieuwe aanwas weer tot bloei zouden komen.

-
Volgens gergeminfo heeft de GG gemeente in Dordrecht 1542 leden. Ik neem aan dat je daar toch niet op doelt als je het hebt over "wegkwijnende gemeenten".Dipper schreef:Het merendeel wegkwijnende gemeenten of gemeenten waar veel volk van buiten komt vanwege een preektijgerFlyingEagle schreef:Wat onzinnig http://www.kerktijden.nl/?zoek=kerken&z ... =Dordrecht
CGK Dordt Centrum en PKN Pauluskerk kan je ook goed heen. Zeker geen wegkwijnende clubjes.
Kerkelijk zijn er mogelijkheden dat is ook niet mijn punt.
Het punt is de samenleving in een binnenstad. Daar voel ik me met mijn normen en waarden niet meer welkom en een tanende minderheid.
Het punt is de samenleving in een binnenstad. Daar voel ik me met mijn normen en waarden niet meer welkom en een tanende minderheid.
-
Ik weet het. Dat is ook niet altijd makkelijk. Waar loop jij precies tegenaan?Dipper schreef:Kerkelijk zijn er mogelijkheden dat is ook niet mijn punt.
Wat een ongelofelijke onzin zeg! Wees dankbaar dat je in Dordrecht mag wonen! Het is de enige grote stad in Nederland waar het kerkelijk leven nog bloeit! Er zijn grote Gereformeerde Bondsgemeenten (wijken), een grote Gereformeerde Gemeente die groeit, een tweetal grote Christelijke Gereformeerde Kerken die beide groeien, een behoudende GKV, een GGiN, een OGGN en een Vrije gemeente waar de heer B. van de Boogaard preekt. Ik word gewoon boos als ik dit lees. De predikanten van bovengenoemde gemeenten komen geregeld bij elkaar in het Klein Convent van Kerken te Dordt, inclusief de emeriti. Waar vind je dat nog, dat men broederlijk met elkaar omgaat, dat er een gezamenlijke wekelijkse evangelisatiekraam bemand wordt, gesubsidieerd door de burgerlijke gemeente, dat een CGK en een GG een gezamenlijke bijbelcursus hebben voor niet-kerkelijken. Er zijn inmiddels wijken in Dordt, ook in oud-Krispijn waar het RD huis-aan-huis bezorgd wordt. Kortom: Klagen is prima, (liever niet), maar wel graag gebaseerd op feiten!Dipper schreef:Ik denk sterk aan verhuizen. Levens gaan zoveel kanten op in een grote seculiere stad. Maar wil eigenlijk mijn stad ook weer niet verlaten. In deze stad van de Synode van 1618 moet ook ons licht blijven branden. Maar de moeilijkheid is dat het vlammetje behoorlijk begint uit te waaien hier. Waarheen dan?

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Misschien wil Dipper naar China?
-
Luther, ik denk dat het Dipper vooral gaat om de ervaring in de stad dat je als bevindelijk-gereformeerde toch sterk in de minderheid bent. Van de 39 raadszetels in Dordt heeft SGP-ChristenUnie er immers slechts drie (bron wikipedia).
Maar heel duidelijk is Dipper nog niet geweest. Dus Dipper, nogmaals mijn tegenvraag: waar loop je specifiek tegenaan? Wat zijn jouw pijnpunten met de seculiere stad, in heel concrete zin dus.
Maar heel duidelijk is Dipper nog niet geweest. Dus Dipper, nogmaals mijn tegenvraag: waar loop je specifiek tegenaan? Wat zijn jouw pijnpunten met de seculiere stad, in heel concrete zin dus.
Dat je sterk in de minderheid bent, geldt voor vrijwel elke christen, behalve als deze op Urk en in Staphorst of Genemuiden woont, en wellicht nog wat kleine dorpen. Juist christenen zouden in de stad moeten gaan wonen. En daar komt bij: in Dordt kun je prachtige huizen, ook betaalbaar huren en kopen op allerlei plaatsen. Je hoeft niet persé aan de Voorstraat te gaan wonen.Pimpelmees schreef:Luther, ik denk dat het Dipper vooral gaat om de ervaring in de stad dat je als bevindelijk-gereformeerde toch sterk in de minderheid bent. Van de 39 raadszetels in Dordt heeft SGP-ChristenUnie er immers slechts drie (bron wikipedia).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Luther, ik ben het helemaal met je eens. Ik zal zelf de stad ook niet zo snel verlaten. En toch kunnen er pijnpunten zijn. Bijvoorbeeld dat er steeds meer koopzondagen komen, dat soort dingen. Ik ben benieuwd waar Dipper specifiek moeite mee heeft.Luther schreef:Dat je sterk in de minderheid bent, geldt voor vrijwel elke christen, behalve als deze op Urk en in Staphorst of Genemuiden woont, en wellicht nog wat kleine dorpen. Juist christenen zouden in de stad moeten gaan wonen. En daar komt bij: in Dordt kun je prachtige huizen, ook betaalbaar huren en kopen op allerlei plaatsen. Je hoeft niet persé aan de Voorstraat te gaan wonen.Pimpelmees schreef:Luther, ik denk dat het Dipper vooral gaat om de ervaring in de stad dat je als bevindelijk-gereformeerde toch sterk in de minderheid bent. Van de 39 raadszetels in Dordt heeft SGP-ChristenUnie er immers slechts drie (bron wikipedia).
Luister dan eens naar de boodschap van dr. M.J. Kater vanavond in de Sint Jan in Gouda! (via kerkomroep na te kijken en te luisteren!)Pimpelmees schreef:Luther, ik ben het helemaal met je eens. Ik zal zelf de stad ook niet zo snel verlaten. En toch kunnen er pijnpunten zijn. Bijvoorbeeld dat er steeds meer koopzondagen komen, dat soort dingen. Ik ben benieuwd waar Dipper specifiek moeite mee heeft.Luther schreef:Dat je sterk in de minderheid bent, geldt voor vrijwel elke christen, behalve als deze op Urk en in Staphorst of Genemuiden woont, en wellicht nog wat kleine dorpen. Juist christenen zouden in de stad moeten gaan wonen. En daar komt bij: in Dordt kun je prachtige huizen, ook betaalbaar huren en kopen op allerlei plaatsen. Je hoeft niet persé aan de Voorstraat te gaan wonen.Pimpelmees schreef:Luther, ik denk dat het Dipper vooral gaat om de ervaring in de stad dat je als bevindelijk-gereformeerde toch sterk in de minderheid bent. Van de 39 raadszetels in Dordt heeft SGP-ChristenUnie er immers slechts drie (bron wikipedia).