Weekdiensten

Ad Anker
Moderator

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ad Anker »

Johannes 3:16 schreef:
Mistig schreef:Vraagje: Is dit alles nog ergens terug te luisteren?
De toespraak van ds. Van der Tang:

https://1drv.ms/u/s!AkkidgRd_h7zayJmLe-uEdGj4oQ
Wat een onzin dus in dit draadje. Wat een ontroerend mooie toespraak!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Johannes 3:16 schreef:
Mistig schreef:Vraagje: Is dit alles nog ergens terug te luisteren?
De toespraak van ds. Van der Tang:

https://1drv.ms/u/s!AkkidgRd_h7zayJmLe-uEdGj4oQ
Mag ik hier zeggen dat ik in de toespraak geen enkele vervelende opmerking tegenkom? Volgens mij is het maar hoe je luistert
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Sterker nog, ik behoor toch niet tot de rechterflank van het Refoforum, maar ik vind het een mooie, opbouwende toespraak. Ik mis er wel iets in, namelijk uitdrukkelijk Christus, die toch in de prediking centraal moet staan, maar ik vind er werkelijk niets onaardigs aan. Integendeel. Het is een bescheiden toespraak, die helder aanduidt dat het de gevallen mens is die de oorzaak is van alle scheuringen.

Ik vind dat op geen enkele manier onstichtelijk. Ik begrijp de hele storm in een glas water hierover niet.
DDD

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
Erskinees schreef:Een toespraak houd je namens de plaatselijke kerken. Een heel verhaal over de noodzaak van een of ander historisch onderzoek over ‘53 is op dat moment dus niet gepast. Wat heeft een OGGIN Kinderdijk nou te maken met een historisch onderzoek?
In mijn beleving ging kwam zijn boodschap neer op 'onderzoek doen naar de onderste steen'. Dus niet een concreet onderzoek naar '53 maar geestelijk onderzoek naar dé oorzaak van de breuk. Ik vind dat je best het pijnlijke van gescheiden optrekken mag benoemen tijdens zo' n dienst.
Zo is dat inderdaad. Ik heb het ook geluisterd inmiddels. Het was een eerlijke en betrokken toespraak, waarin het nu juist niet ging over de precieze feiten en dergelijke, maar om de gesteldheid van het hart.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Eigenlijk zouden jullie ook de reactie van ds. Sonnevelt moeten horen op deze toespraak. Wellicht dat mijn mening over deze toespraak dan beter wordt begrepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Een toespraak houd je namens de plaatselijke kerken. Een heel verhaal over de noodzaak van een of ander historisch onderzoek over ‘53 is op dat moment dus niet gepast. Wat heeft een OGGIN Kinderdijk nou te maken met een historisch onderzoek?
Daarom was het verstandiger geweest als ds. R. Bakker de toespraak had gedaan. Ik vermoed dat daarin meer liefde en eensgezindheid naar voren was gekomen als de toespraak van ds. Van der Tang, die een vervelende en ongemakkelijke dissonant was op deze indrukwekkende avond.
Ik schaar dit dus onder kwaadspreken, Jantje. Zeer ongepast!
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Eigenlijk zouden jullie ook de reactie van ds. Sonnevelt moeten horen op deze toespraak. Wellicht dat mijn mening over deze toespraak dan beter wordt begrepen.
Die beluister ik dan ook graag. Maar goed. Hij kan ook iets verkeerd hebben begrepen, natuurlijk. Maar met deze toespraak was niets mis.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:
CvdW schreef:
Wie gaat er voor?
Ds. P. Mulder
Hij ging gisteren voor in Den Helder. Dus ik hoop niet dat je mis bent met de datum...
Nee, afgelopen zondag werd gezegd dat de datum in het kerkblad en in de Saambinder verkeerd stond. Blijkbaar iets misgegaan met de datum.

De preek ging over de bekering van de stokbewaarder.

We komen er wel vaker en met 25 personen in een kerk zitten geeft toch altijd wel een beetje een apart gevoel. Op zondag zitten er wel wat meer.
Oké. De ouderling heeft het dan ook verkeerd ingevuld op Kerktijden.nl. Dus dat zal de oorzaak zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Daarom was het verstandiger geweest als ds. R. Bakker de toespraak had gedaan. Ik vermoed dat daarin meer liefde en eensgezindheid naar voren was gekomen als de toespraak van ds. Van der Tang, die een vervelende en ongemakkelijke dissonant was op deze indrukwekkende avond.
Ik blijf erbij dat een oorzaak van een scheuring, in mijn ogen niet gepast is tijdens zo'n toespraak. In ieder geval niet op de manier waarop ds. Van der Tang dit deed. En gezien de reactie van ds. Sonnevelt, vermoed ik dat hij dat ook niet zo leuk vond. Ds. De Heer begon zijn toespraak in de intrededienst van ds. Zippro ook met zaken over de scheuring, maar dat kwam heel anders op me over dan deze toespraak. Daar werd én zonde én genade genoemd. En dit vond ik toch wat anders overkomen.
Ik vraag me af of ds. Roos zo'n toespraak ook had kunnen doen.
Maar goed, ik ben geen GGiN-er (geweest). Dus het zal wellicht aan mij liggen dat ik er anders over denk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben opgegroeid met het idee dat de GGiN een valse kerk was, zo ongeveer, vanwege de dwaling over het Evangelie. Dus ik geloof niet dat dat er iets mee te maken heeft. Volgens mij heb je het gewoon verkeerd begrepen. En misschien de andere dominee ook, maar ik zou zijn antwoord graag horen voordat ik mij alweer vergis.

En wat betreft de planning van een weekdienst: waarom zou de fout bij de preekvoorziener liggen? Een dominee kan zich ook in de datum vergissen. En dan zit er meestal niets anders op dan zijn datum aan te houden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben opgegroeid met het idee dat de GGiN een valse kerk was, zo ongeveer, vanwege de dwaling over het Evangelie. Dus ik geloof niet dat dat er iets mee te maken heeft. Volgens mij heb je het gewoon verkeerd begrepen. En misschien de andere dominee ook, maar ik zou zijn antwoord graag horen voordat ik mij alweer vergis.

En wat betreft de planning van een weekdienst: waarom zou de fout bij de preekvoorziener liggen? Een dominee kan zich ook in de datum vergissen. En dan zit er meestal niets anders op dan zijn datum aan te houden.
Het is dat het een kleine kerk is, met weinig leden, maar als deze fout op de Veluwe was gemaakt, dan had men toch een probleem gehad, wiens schuld het dan ook mag zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dan stuur je gewoon een extra nieuwsbrief rond. Het lijken me allemaal niet zulke grote problemen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Wat betreft die commotie over die toespraak:

Dit noemen ze ook wel onrust zaaien...
Maar die wind zaait zal storm oogsten!
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 12 jul 2018, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ik blijf erbij dat een oorzaak van een scheuring, in mijn ogen niet gepast is tijdens zo'n toespraak. In ieder geval niet op de manier waarop ds. Van der Tang dit deed. En gezien de reactie van ds. Sonnevelt, vermoed ik dat hij dat ook niet zo leuk vond. Ds. De Heer begon zijn toespraak in de intrededienst van ds. Zippro ook met zaken over de scheuring, maar dat kwam heel anders op me over dan deze toespraak. Daar werd én zonde én genade genoemd. En dit vond ik toch wat anders overkomen.
Maar goed, ik ben geen GGiN-er (geweest). Dus het zal wellicht aan mij liggen dat ik er anders over denk.
Maar hoe vindt je de toespraak nu, nadat je het voor de 2de keer even rustig hebt kunnen naluisteren?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Volgens mij heb je toch enkele onderdelen uit de toespraak van ds. Van der Tang gemist. En misschien ds. Sonnevelt ook wel. Het was een lange dag waarschijnlijk
Plaats reactie