Verontrustende berichten

Martijn

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:
Martijn schreef:
Tiberius schreef:Wat is er conservatief aan het weren van een crèche?
Misschien had ik het beter behoudend of bij het oud willen houden kunnen noemen.
De argumenten tegen zijn dat we dat als gemeente niet gewend zijn en dat de kinderen dan ipv mee naar kerk naar de creche gaan.
Ok, maar kinderen tot (zeg maar minimaal) 2 jaar gaan toch niet mee naar de kerk. Of wel?
Voor die kinderen moeten de ouders om de beurt oppassen. Terwijl het veel handiger is als twee ouders oppassen op een groepje van bijvoorbeeld 20 kinderen.

En als ze tegen de uitdrukking 'crèche' zijn, kunnen ze het altijd nog 'oppasdienst' noemen. :tilt
Helemaal eens. De gedachtegang is dat crèche of oppasdienst nieuwerwets is en dat je dat bij voorbaat niet aan moet beginnen. Glijdende schaal zeg maar. Plus dat het de verantwoording van de ouders is om op te passen thuis.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Martijn schreef:De gedachtegang is dat crèche of oppasdienst nieuwerwets is en dat je dat bij voorbaat niet aan moet beginnen.
Tja. In onze gemeente is er al minstens 20 jaar crèche. Dus bij ons is géén crèche weder nieuwerwets, waar we niet aan moeten beginnen. ;)
Martijn schreef:Plus dat het de verantwoording van de ouders is om op te passen thuis.
De oppasdienst wordt meestal door de ouders gedaan, aangevuld met een oudere broer of zus.
mulder

Bericht door mulder »

Ik vind het ook uiterst zorgwekkend dat de kerken zonder creche ook vaak de kerken zijn die niet openbaar mee te beluisteren zijn, bij ons geeft de kerkenraad zelfs geen toestemming om kinder-redenen (je moet bejaard of ziek zijn) al zal dat in de GG wel minder zijn. dat betekent dus dat iedere zondag beide ouders maar 1 dienst meemaken! Nu onze kinderen wat ouder zijn denk ik daar wel eens over na hoeveel diensten je eigenlijk daardoor gemist hebt.. Een dienst compenseerde je dan even met een extra lang stukje Bijbel lezen of een meditatietje uit de Wachter. maar dat slaat achteraf bezien natuurlijk nergens op! Je wordt zo eigenlijk als ouders bewust buiten de kerk gehouden door de kerkenraad.

Zeer verontrustend!
Marco

Bericht door Marco »

Wat betreft die kindernevendiensten: Vanaf welke leeftijd worden kinderen geacht twee (of meer) diensten op een zondag mee te gaan naar de kerk?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Wat betreft die kindernevendiensten: Vanaf welke leeftijd worden kinderen geacht twee (of meer) diensten op een zondag mee te gaan naar de kerk?
Ik denk een jaar of 6. Maar dat is erg afhankelijk van het kind.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik hoorde eens iemand beweren dat een crèche of oppasdienst de huisgodsdienst in de weg stond, hij las altijd voor uit de kinderbijbel als zijn vrouw naar de kerk ging, toen ik voorzichtig zei dat ik elke dag uit de kinderbijbel voorlas en de kinderen stukjes uit de Bijbel leerde opzeggen, was het stil en was het argument van tafel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Onbemind

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:
Martijn schreef:De gedachtegang is dat crèche of oppasdienst nieuwerwets is en dat je dat bij voorbaat niet aan moet beginnen.
Tja. In onze gemeente is er al minstens 20 jaar crèche. Dus bij ons is géén crèche weder nieuwerwets, waar we niet aan moeten beginnen. ;)
Martijn schreef:Plus dat het de verantwoording van de ouders is om op te passen thuis.
De oppasdienst wordt meestal door de ouders gedaan, aangevuld met een oudere broer of zus.
@ Martijn, volgens mij vergeet je nu de middagdienst te benoemen in jou gemeente. Waardoor er een iets verkeerd beeld valt.
@ Tiberius, hebben/hadden jullie smiddags ook een dienst? Zoja is het opkomende aantal toegenomen of afgenomen en idem in de avond?

1. Want als je voor de creche kiest zal er in de morgendienst en avonddienst een hogeropkomst moeten zijn.
2. Op het moment dat in de des betreffende gemeente smiddags ook dienst is zal daar het aantal gelijk moeten blijven.

Op het moment dat 1. Nee is klopt er iets niet:)
Op het moment dat 2. minder wordt zal dit bij 1 erbij moeten komen anders klopt het nog niet, zou zeer treurig zijn dat een 3e dienst vervalt door een creche.
Ignoti nulla cupido.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
In ieder geval hebben we (altijd al) 2 kerkdiensten, de 1e dienst op een vaste tijd (9.30) en de 2e dienst variabel. Bij de 1e dienst is er altijd oppasdienst en bij de 2e dienst alleen als deze vóór 18.00 uur begint.
Onbemind

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
In ieder geval hebben we (altijd al) 2 kerkdiensten, de 1e dienst op een vaste tijd (9.30) en de 2e dienst variabel. Bij de 1e dienst is er altijd oppasdienst en bij de 2e dienst alleen als deze vóór 18.00 uur begint.
Goed de situatie als volgt, bij Martijn zijn er 3 diensten. 1 om 9:30 volgende om 14:00 en savonds om 18:00. Die smorgens moet oppassen kan smiddags. Normaliter zou iedere ouder om de week 2 keer kunnen. Als er een crèche komt is de vraag
A: wordt de opkomst in de morgen en/of avonddienst groter?
B: wat doet de opkomst met de dienst van 14:00

Dan kan de gedachten zijn. Middagdienst wordt minder. Morgendienst wordt meer, maar komen de ouders dan 2x iedere week in de kerk of nog steeds om de week.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

Onbemind schreef:
Goed de situatie als volgt, bij Martijn zijn er 3 diensten. 1 om 9:30 volgende om 14:00 en savonds om 18:00. Die smorgens moet oppassen kan smiddags. Normaliter zou iedere ouder om de week 2 keer kunnen. Als er een crèche komt is de vraag

Dan kan de gedachten zijn. Middagdienst wordt minder. Morgendienst wordt meer, maar komen de ouders dan 2x iedere week in de kerk? of nog steeds om de week.
Ignoti nulla cupido.
Martijn

Bericht door Martijn »

Onbemind schreef:
Tiberius schreef:
@ Martijn, volgens mij vergeet je nu de middagdienst te benoemen in jou gemeente. Waardoor er een iets verkeerd beeld valt.
@ Tiberius, hebben/hadden jullie smiddags ook een dienst? Zoja is het opkomende aantal toegenomen of afgenomen en idem in de avond?

1. Want als je voor de creche kiest zal er in de morgendienst en avonddienst een hogeropkomst moeten zijn.
2. Op het moment dat in de des betreffende gemeente smiddags ook dienst is zal daar het aantal gelijk moeten blijven.

Op het moment dat 1. Nee is klopt er iets niet:)
Op het moment dat 2. minder wordt zal dit bij 1 erbij moeten komen anders klopt het nog niet, zou zeer treurig zijn dat een 3e dienst vervalt door een creche.
Dat klopt ja dat er in mijn gemeente 3 diensten zijn. Maakt dat uit? Er zijn hier in de omgeving meer gemeenten waar 3 diensten zijn en waar er crèche is.
Daar komt bij dat als er 3 diensten zijn het een gestress tot en met is om en koffie te drinken en rustig te eten en dan alweer naar de kerk te gaan, de rust van de zondag heb je dan echt niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Onbemind schreef:

Dan kan de gedachten zijn. Middagdienst wordt minder. Morgendienst wordt meer, maar komen de ouders dan 2x iedere week in de kerk of nog steeds om de week.
Ok, helder.
Maar ik denk niet, dat je als kerkenraad dat soort overwegingen moet doen. Met het instellen van een oppasdienst geef je mensen de mogelijkheid om meer naar de kerk te gaan. Doen ze dat niet, dan ligt dat voor hun rekening.
Ik kan me voorstellen, dat je als gezin liever 2x met zijn allen naar de kerk (kleintjes naar de oppas) gaat, dan 3x gesplitst. En ja, dan daalt de opkomst bij de 3e dienst, maar het geeft wel meer rust in de gezinnen.
Onbemind

Bericht door Onbemind »

Tiberius schreef:
Onbemind schreef:

Ok, helder.
Maar ik denk niet, dat je als kerkenraad dat soort overwegingen moet doen. Met het instellen van een oppasdienst geef je mensen de mogelijkheid om meer naar de kerk te gaan. Doen ze dat niet, dan ligt dat voor hun rekening.
Ik kan me voorstellen, dat je als gezin liever 2x met zijn allen naar de kerk (kleintjes naar de oppas) gaat, dan 3x gesplitst. En ja, dan daalt de opkomst bij de 3e dienst, maar het geeft wel meer rust in de gezinnen.
Dan zou de situatie als volgt kunnen zijn: De middagdienst gaat langzamerhand vervallen. 2x dienst. Als ik 1 van je eerste reactie's goed lees is het afhankelijk van de avonddienst of er oppas is. Dit kan zijn omdat je misschien geen DS hebt. als dit merendeel is zit je nog steeds met dezelfde rekensom. om de week 2x naar kerk.

De drukte in het gezin valt mee als er een duidelijke structuur komt, en weet waar je aan toe bent. Ik heb niet veel mensen horen klagen die van kinds af aan 3x naar de kerk moesten gaan dat het thuis een stres is.
Ik ben vanuit huis anders gewend, echter 3x is geen stres voor mij. En ja ik ben vader, en heb zelfs de tijd nog om een dutje te doen:).
Ignoti nulla cupido.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Onbemind schreef:Dan zou de situatie als volgt kunnen zijn: De middagdienst gaat langzamerhand vervallen. 2x dienst. Als ik 1 van je eerste reactie's goed lees is het afhankelijk van de avonddienst of er oppas is. Dit kan zijn omdat je misschien geen DS hebt. als dit merendeel is zit je nog steeds met dezelfde rekensom. om de week 2x naar kerk.
Gemiddeld 1x per 2 maanden vervalt de oppasdienst vanwege het tijdstip van de 2e dienst. Dus dat valt wel mee.
Onbemind schreef:De drukte in het gezin valt mee als er een duidelijke structuur komt, en weet waar je aan toe bent. Ik heb niet veel mensen horen klagen die van kinds af aan 3x naar de kerk moesten gaan dat het thuis een stres is.
Ik ben vanuit huis anders gewend, echter 3x is geen stres voor mij.
Dat kan. Maar anderen vinden 3x te veel. Ik zou het niet weten, ik heb nooit 3x keer per zondag kerk gehad.
Maar voor mij staat dat los van de discussie wel of geen oppasdienst.
Onbemind schreef:En ja ik ben vader, en heb zelfs de tijd nog om een dutje te doen:).
Laat Ejvl het niet lezen...
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Onbemind schreef:En ja ik ben vader, en heb zelfs de tijd nog om een dutje te doen:).
Laat Ejvl het niet lezen...
:humhihi
Gesloten